PDA

View Full Version : Ibanez GAX 30, nieuwe pick ups?



Sander.
16 september 2013, 17:06
Hallo,

Even een kort vraagje.
Nieuwe gitaar, nieuwe pick ups, ik weet het allemaal niet meer haha. Is het het waard om de standaard pick ups die in de Ibanez GAX 30 zitten te vervangen naar EMG JH signature set? Want eigenlijk kriebelt het wel om een EMG gitaar te hebben, en om veel geld voor een gitaar met EMG neer te leggen heb ik geen zin in, want ze klinken vrijwel allemaal hetzelfde. Of valt de gitaar dan een keer uit elkaar omdat het allemaal zo goedkoop was (150 euro gekocht, jaartje oud)?
Of een Effect Processor.. Tsja, kan ook nog. Lijkt me ook mooi speelgoed, de ME-70 van Boss.
Of toch gewoon verder sparen voor een nieuwe gitaar van rond de 1000 euro?

Wat zouden jullie doen? Wat raden jullie me aan?

B.v.d. :D

Sander

Ukeloeder
16 september 2013, 17:16
Nogal een verschil... Nieuwe pickups of een effectprocessor? Wat wil je bereiken? Wat moet er veranderen aan je geluid? Wat is er nu 'niet goed'?

Sander.
17 september 2013, 08:19
Haha, ja, dat klopt. Eigenlijk weet ik het niet zo heel goed. Het geluid wat ik nu heb is goed, maar als ik het volume iets op draai wordt het al heel snel niet meer zuiver, wat blikkerig... Dat komt toch denk ik door de pick ups?
Een effectprocessor lijkt me mooi omdat je er gewoon echt alles mee kan :) . Een Wah en Loop stonden al lang hoog op mn lijstje. En dat ik ook nog andere genres er mee kan spelen dan alleen Metal en hard rock zou ik ook erg leuk vinden (wat ik nu alleen kan met wat ik nu heb).
Maarja, geweldig speelt deze gitaar ook niet. En ik heb wel enkele Gibsons bij de muziekwinkel hier in de buurt geprobeerd (Vriese Music Palace Doetinchem), en die speelden echt duizend keer beter haha (Gibson Les Paul Gothic vond ik erg fijn spelen).

Gear op het moment, wat wel eens handig kan zijn om te vermelden haha:
Ibanez GAX 30
EH Metal Muff met Top Boost
Marshall 5210
En een Roland Cube 15XL, maar die gebruik ik nu niet meer.

obiwanjacobi
17 september 2013, 10:08
Vergeet je effectprocessor even. Je basis is je gitaar en je amp (en je vingers - maar die kan je alleen trainen). Die combo moet goed zijn (naar jou zin).

Als je geluid ballen verliest als je het harder zet kan het natuurlijk ook aan de amp liggen. Neem je gitaar eens mee naar de winkel en probeer wat amps uit - dan weet je of het aan je amp ligt. Andersom kan ook - met een andere gitaar op jouw amp spelen.

polviggen
17 september 2013, 15:50
onzin dat alle gitaren met emg's hetzelfde klinken.

probeer eens een zware les paul met emg81 tegen een dunne, lichte ibanez of iets dergelijks, wel op een goeie versterker testen, op je marshall mg zal het niet veel uitmaken.

Sander.
17 september 2013, 19:17
Vergeet je effectprocessor even. Je basis is je gitaar en je amp (en je vingers - maar die kan je alleen trainen). Die combo moet goed zijn (naar jou zin).

Als je geluid ballen verliest als je het harder zet kan het natuurlijk ook aan de amp liggen. Neem je gitaar eens mee naar de winkel en probeer wat amps uit - dan weet je of het aan je amp ligt. Andersom kan ook - met een andere gitaar op jouw amp spelen.
Ik weet zeker dat het niet aan de amp ligt, de amp is van mn buurman en toen ik hem te leen kreeg heeft hij hem bij hem thuis even goed open gedraaid met zijn eigen Les Paul. Klonk super, en had totaal geen last van dat onheldere geluid.
Dus dan ligt het toch lijkt me aan de gitaar? Tsja, lijkt me ook eigenlijk wel logisch haha, een gitaar voor 150, en goede pick ups kun je zo 90 per stuk voor kwijt zijn haha.

joeyonfire
17 september 2013, 20:01
Ik zou het toch eerst in je spel zoeken. En daarnaast gewoon lekker sparen voor een degelijke gitaar.

Zonno
17 september 2013, 22:02
..........maar als ik het volume iets op draai wordt het al heel snel niet meer zuiver, wat blikkerig... Dat komt toch denk ik door de pick ups?........


Probeer eerst eens de pickups iets lager te zetten, dus minder dicht op de snaren. Kan helpen.

Sander.
18 september 2013, 09:34
Ik zou het toch eerst in je spel zoeken. En daarnaast gewoon lekker sparen voor een degelijke gitaar.

Mijn gitaarleraar zegt dat ik langzamerhand mag gaan kijken voor een nieuwe gitaar, en dat doe ik dus ook :) . En natuurlijk ben ik ook nog druk aan het oefenen met mn spel. Maar dus toch beter voor een degelijke gitaar gaan ipv nieuwe pick ups? Kan inderdaad wel een goede zijn ja. Dankjewel :)

Probeer eerst eens de pickups iets lager te zetten, dus minder dicht op de snaren. Kan helpen.
Snaren staan al vrij hoog omdat ik anders een fret buzz krijg bij de 1e fret. er zit echt al veel ruimte tussen de pick ups en de snaren, dus ik denk niet dat het probleem is. Toch bedankt :)

Jasper.
18 september 2013, 11:59
Probeer ze dan eens omhoog te draaien. Kun je een wat bassiger geluid van krijgen. Speel ook eens wat met de eq knoppen op de amp. Het kan ook aan je kamer liggen etc. Mijn oefenversterkertje klinkt veel bassiger in de huiskamer dan in mijn slaapkamer bijv.

Ik kan me haast niet voorstellen dat als het blikkerig klinkt als je het volume opschroeft dat dat aan de pickups ligt. Dan zou je dat karakter op laag volume ook moeten horen toch?

joeyonfire
18 september 2013, 13:42
Mijn gitaarleraar zegt dat ik langzamerhand mag gaan kijken voor een nieuwe gitaar, en dat doe ik dus ook :) . En natuurlijk ben ik ook nog druk aan het oefenen met mn spel. Maar dus toch beter voor een degelijke gitaar gaan ipv nieuwe pick ups? Kan inderdaad wel een goede zijn ja. Dankjewel :)

Ik heb zelf ook de gax30 gehad en vond het destijds al een verbetering op mijn startersgitaar van behringer.
Daarna van mijn spaarcenten een ibanez rg370 gekocht.Daar heb ik later n setje emg's in laten zetten en n paar jaar op die gitaar gespeeld.
De PU's van de gax30 zijn niet super en ik denk dat als je die vervangt dat je na een tijdje gewoon op die gitaar bent uitgekeken.