PDA

View Full Version : Zijn bepaalde humbuckers beter om te splitten dan andere?



Jan Buurman
15 september 2013, 22:51
Nadat de verkoop van mij '90 er AR300 zo slecht liep hou ik hem voorlopig maar bij mij. Op dit moment zit er een Rebel Yell in de brug en een Jazz in de halspositie. De AR300 heeft twee push/pulls om de beide humbuckers te splitten. Met de huidige elementen krijg ik geen echte singlecoil-sound als ik ze split. Ik vind het geluid eigenlijk te weinig veranderen.
Ligt dat aan de deze humbuckers? Zou ik een beter resultaat krijgen met andere pickups? Of zal een gesplitten humbuckers nooit als single coil klinken?

frekie
15 september 2013, 23:00
Er is los erg moeilijk aan te komen maar Japanse Matsumoku MMK45 humbuckers blijven goed overeind wanneer gesplit IMHO. Levert bruikbare soundjes op. OK het wordt nooit een Fender natuurlijk.

SD P-Rails zou je ook eens naar kunnen kijken, humbucker/P90/SC in 1 element. Worden gewoon nieuw gemaakt dus goed aan te komen.

Orpheo
15 september 2013, 23:23
jep sommigen splitten beter dan anderen. de JB vind ik bijvoorbeeld niks, maar de alnico2pro, jazz, pearly gates, stagmag klinken lekkerder gesplit dan anderen.

Jan Buurman
13 oktober 2013, 13:49
Ik lees goede verhalen over de sound van gesplitte Suhr pick-ups.... Ervaringen?

Venlonaer
13 oktober 2013, 14:01
Hmmmm die rebel yell.....:D

Jan Buurman
13 oktober 2013, 14:24
Hmmmm die rebel yell.....:D

Haha.... Als hij er echt uitgaat ben je de eerste! :seriousf:

Brum
13 oktober 2013, 15:03
Het is ook de optelsom. Welk hout met welk element, maar vooral voorkeur natuurlijk. In de signature Explorer van Bill Kelliher zitten splitbare Lace Nitro Hemi humbuckers. High output en keramisch, niet iets waar ik in ieder geval bij verwacht dat dat geschikt is om te splitten. Maar het mahonie icm deze elementen doen het toch vrij goed schijnt (niet zelf ondervonden).

Ik heb zelf een JB in een Ibanez Roadstar strat gehad, ook splitbaar en dat ging erg goed. Al had ik altijd de voorkeur voor het humbuckergeluid. Binnenkort ga ik daar een SD Distortion inzetten, kijken hoe dat werkt.:crazyhappy:

Duhsjaak
13 oktober 2013, 19:21
Op een zeker moment was splitten THE thing. Met als gevolg dat je allemaal kloterig iel klinkende gitaren kreeg.
De laatste tijd zijn de betere personen/huizen er wel achter dat je de ene helft beter wat vetter kunt wikkelen.

Dan blijft de vetter gewikkelde helft staan en heb je tenminste een mooi single coil geluid over.

Welke je gaat kiezen? Maar mijn keus zou zeker vallen op een asymmetrisch gewikkelde pup.

Succes.
Vriendelijke groet, Gus

Tonton
14 oktober 2013, 17:33
Ik heb het idee dat ze met de PRS 408 pas echt werk van hebben gemaakt, ook die verschillende element breedte voelt van die hebben er eindelijk eens echt wat over nagedacht hoe beiden te laten klinken ipv gewoon ff simpel splitten.

Maarja misschien geloof ik teveel in marketing youtube filmpjes.. dat kan ook
Heb er nog nooit op gespeeld, maar dacht wel ff goh leuke innovatie.

fred dons
15 oktober 2013, 11:14
de Suhrs zijn inderdaad (erg) goed te splitten, de puppies op de PRS swampash ook maar dat vraagt nog wat sleutelen achteraf (in ieder geval op de versie met een 3 standenschakelaar)

Orpheo
15 oktober 2013, 15:26
Het hoeft niet eens perse asymmetrisch gewonden te zijn. De spoel die je overhoudt moet gewoon genoeg juice leveren. De jazz is gesplit zwak en slap (maar parallel wel heel lekker!) De jb daarentegen is gesplit veel beter te pruimen.

Sommige pups zijn gesplit te gek. Mijn ontwerpen zijn echt goed gesplit. Slim ontwerpen is de sleutel ;)

frekie
16 oktober 2013, 11:36
Westone had begin jaren 80 de UBC humbuckers met 2 spoelen met ongelijk aantal windingen. Gesplit klinken ze prima maar als HB zijn ze vrij fel en dan werden ze ook nog op Spectrum gitaren gemonteerd met maple bodies en necks...

Martin_
16 oktober 2013, 19:27
Het hoeft niet eens perse asymmetrisch gewonden te zijn. De spoel die je overhoudt moet gewoon genoeg juice leveren. De jazz is gesplit zwak en slap (maar parallel wel heel lekker!) De jb daarentegen is gesplit veel beter te pruimen.

Sommige pups zijn gesplit te gek. Mijn ontwerpen zijn echt goed gesplit. Slim ontwerpen is de sleutel ;)
Precies een maand geleden, schreef je onderstaande:

jep sommigen splitten beter dan anderen. de JB vind ik bijvoorbeeld niks, maar de alnico2pro, jazz, pearly gates, stagmag klinken lekkerder gesplit dan anderen.

Ik heb het idee dat het ten aanzien van de JB en de jazz tegenstrijdig is. Of ik begrijp ik het niet goed?:dontgeti:

Orpheo
16 oktober 2013, 20:48
Ja tikfoutje. De jb klinkt gesplit lekker. Jaz niet. Dat is hoe t is.

Jan Buurman
10 februari 2014, 15:15
Ik ga mijn vraag eens anders formuleren. Al mijn gitaren zijn gericht op een rocksound over een JCM800.
Nu wil ik met mijn Ibanez Artist AR300 iets anders gaan doen. Ik wil hier een meer jazzy/funky gitaartje van maken door een elementen wissel. Maar omdat ik er helemaal niet in thuis ben wil ik graag wat tips welke elementen hier voor in aanmerking komen. Graag splitbaar voor een singlecoil soundje...
Roept u maar.....

Edit: de SH-2 in de nek kan dan wel blijven zitten denk ik...

Jan Buurman
13 februari 2014, 16:32
Niet allemaal tegelijk please! ;-)

Eko
13 februari 2014, 16:59
Ik heb in mijn Dijkman Nitrobird Pearly Gates zitten die traploos naar singlecoil gaan. Op de HB stand klinken ze vet zoals het hoort en naar mate je terugschroeft hoor je het sprankelende van een singlecoil tevoorschijn komen. Kan misschien ook aan de schakeling liggen?

Speeddemon
24 februari 2014, 16:20
DiMarzio Air Norton, Breed Neck en Norton splitten prachtig; zeer Tele-achtig bij de Norton en lekker SRV/bluesy bij de Air Norton & Breed Neck.
Super Distortion split wat dunnig (wel jangly; zo'n intro van Queen's "Tie your mother down" gaat daar prima mee) en 36th Anniv. PAF Neck split wel redelijk mooi, maar wat gewoontjes. Beetje tussen Air Norton en Super Distortion in, maar met minder output dan de AN.

Duhsjaak
1 maart 2014, 22:16
Sorry als ik wat cynisch overkom als het om geschreven boodschappen aankomt.

De hele gitaarwereld hoort het als een Mexicaan een schroefje erin draait. Idem voor als je de moed hebt een 500 ohm potmeter in een single coil gitaar te zetten, voor het geval je vindt dat je wat extra hoog nodig hebt.

Mijn mening:
- maar weinig humbuckers kun je splitten zonder dat zea dunnig en schriel gaan klinken
- kan helemaal liggen aan het gegeven dat een aantal pick-up bouwers tegenwoordig de 'overblijvende' kant van de pick up dikker winden
- kan ook zijn omdat de potmeter (voor een humbucker) niet helemaal en altijd is geëigend voor een single coil

Het is niks meer of minder dan een mening. Feit is, dat mijn Vintage gitaar van e 230,00 ook zo'n traploos verstelbare humbucker/singlecoil knop op mijn quasi LP heeft die al een jaar of vier weergaloos goed functioneert. Gewoon singlecoil meet een heel klein randje humbucker en dat klinkt heeeeel overtuigend als een PAF.

En niet toevallig een minuut of tien in een winkel, maar over langere termijn. Je vraagt je af waarom fabrikanten zo langzaam hun ding bijstellen in de richting van bewezen kwaliteiten.
Maar, zoals gezegd, mijn mening maar.
Vriendelijke groet, Gus

Speeddemon
1 maart 2014, 23:38
Sorry als ik wat cynisch overkom als het om geschreven boodschappen aankomt.

De hele gitaarwereld hoort het als een Mexicaan een schroefje erin draait. Idem voor als je de moed hebt een 500 ohm potmeter in een single coil gitaar te zetten, voor het geval je vindt dat je wat extra hoog nodig hebt.

Wat heeft dat precies met dit topic te maken? Jij lijkt meer te hinten op snake-oil achtige zaken, die discutabel zijn of je ze hoort of niet. Maar tussen verschillende elementen zit een behoorlijk verschil en ook hoe ze splitten.
En dat is niet 10-minuten winkel ervaring die spreekt, maar jarenlang giggen met gitaren die die functies hebben; sinds ongeveer 2005-2006 maak ik er werk van dat elke 2-humbucker gitaar van me split-opties heeft. Mijn eerste 'dure' gitaar die ik kocht in '97 (Ibanez S540FM) had niet alleen een pickup-swap gehad, maar ook een push-pull tone-pot. Toen leerde ik dat de Air Norton van DiMarzio prachtig bluesy/clean kan splitten. Een Super Distortion split heel jangly, dunnig, maar heeft minder karakter dan, terwijl een Norton gesplit een aardige Tele-brug sound weet weg te zetten.
Ik wil die veelzijdigheid en een gesplitte humbucker zal misschien niet altijd perfect een singlecoil kunnen vervangen, maar ik haal me toch een sounds uit Les Pauls en Flying V's, die menigeen niet kunnen als ze hun gitaar 'stock' laten.

En off-topic ben ik ook om wat betreft paper-in-oil tone-caps; die klinken echt beter als je je toon knop gebruikt. Veel meer bruikbare tussen-standen in plaats van 'doffe elende'. Heb ik overigens maar op 1 gitaar (m'n Randy Rhoads Les Paul Custom) gedaan, 0.022uF brug en 0.015uF neck. Maar wie weet...lul ik ook maar wat. ;)

jutter
1 maart 2014, 23:47
Wat heeft dat precies met dit topic te maken? Jij lijkt meer te hinten op snake-oil achtige zaken, die discutabel zijn of je ze hoort of niet. Maar tussen verschillende elementen zit een behoorlijk verschil en ook hoe ze splitten.
En dat is niet 10-minuten winkel ervaring die spreekt, maar jarenlang giggen met gitaren die die functies hebben; sinds ongeveer 2005-2006 maak ik er werk van dat elke 2-humbucker gitaar van me split-opties heeft. Mijn eerste 'dure' gitaar die ik kocht in '97 (Ibanez S540FM) had niet alleen een pickup-swap gehad, maar ook een push-pull tone-pot. Toen leerde ik dat de Air Norton van DiMarzio prachtig bluesy/clean kan splitten. Een Super Distortion split heel jangly, dunnig, maar heeft minder karakter dan, terwijl een Norton gesplit een aardige Tele-brug sound weet weg te zetten.
Ik wil die veelzijdigheid en een gesplitte humbucker zal misschien niet altijd perfect een singlecoil kunnen vervangen, maar ik haal me toch een sounds uit Les Pauls en Flying V's, die menigeen niet kunnen als ze hun gitaar 'stock' laten.

En off-topic ben ik ook om wat betreft paper-in-oil tone-caps; die klinken echt beter als je je toon knop gebruikt. Veel meer bruikbare tussen-standen in plaats van 'doffe elende'. Heb ik overigens maar op 1 gitaar (m'n Randy Rhoads Les Paul Custom) gedaan, 0.022uF brug en 0.015uF neck. Maar wie weet...lul ik ook maar wat. ;)

Als ik het goed heb had jij toch eerst ook je bedenkingen over PIO caps?


Ik hou trouwens helemaal niet van hummies die je kan splitten. Omdat simpelweg het nooit zal klinken als een s-c gitaar. En dat kan best wel eens liggen aan de potmeters...

Speeddemon
2 maart 2014, 00:28
Als ik het goed heb had jij toch eerst ook je bedenkingen over PIO caps?


Ik hoef Google of Facebook niet meer te bellen om 'mijn profiel' op te vragen zie ik wel... :soinnocent: Nog meer wat je bijhoudt? ;)

jutter
2 maart 2014, 00:48
Ik hoef Google of Facebook niet meer te bellen om 'mijn profiel' op te vragen zie ik wel... :soinnocent: Nog meer wat je bijhoudt? ;)

Ja, hoe laat je naar bed gaat...... :seriousf:

Orpheo
2 maart 2014, 01:19
Het probleem met het maken van een humbucker die gesplit klinkt als een singlecoil is inductie. Je wilt de inductie van je spoel eigenlijk hoger hebben bij een single dan bij een humbucker. Dat vertaalt zich practisch in magneten als polepieces voor een singlecoil en slugs voor een humbucker. Stop je magneten in een spoel van je humbucker, dan verlies je power en nogal wat ook! Dus, kan je er een 'gewone' bar magnet onderin proppen, maar dan kan je je slugs en/of je bar magnet verzwakken. Het is dus een flinke gok. Je hebt er trucjes voor om erom heen te werken, maar het is nooit ideaal. Ik gebruik coilsplit nooit om een sound als een singlecoil te krijgen: gaat me toch nooit lukken. liever dan om de boel wat cleaner te maken, wat sprankelender. En daar is het perfect voor.

Brum
2 maart 2014, 11:22
Ik heb zelf een JB in een Ibanez Roadstar strat gehad, ook splitbaar en dat ging erg goed. Al had ik altijd de voorkeur voor het humbuckergeluid. Binnenkort ga ik daar een SD Distortion inzetten, kijken hoe dat werkt.:crazyhappy:

Het werkt, een SD Distortion splitbaar maken. Werkt prima zelfs, ik gebruik het alleen nooit. Een beetje om dezelfde reden als Orpheo, ik denk ook dat een gewone singlecoil dan beter werkt. Een humbucker splitbaar maken blijft gesplit altijd een compromis, denk ik.

Speeddemon
2 maart 2014, 12:25
Een humbucker splitbaar maken blijft gesplit altijd een compromis, denk ik.
Het blijft alleen een compromis als je een echte SC sound verwacht. Anders is het gewoon een zeer bruikbare 2e sound, die je anders niet makkelijk zou kunnen realiseren.

Ik kan bij een aantal covers die ik live speel niet meer zonder de split-sounds:
Queen - Tie Your Mother Down (intro/basis riff)
AC/DC - Dirty Deeds...
Ted Nugent - Cat Scratch Fever (dat felle, ietwat brakke lukt je echt niet met een gewone mid/high output humbucker serieel)
The Cult - Lil' Devil (hier zit ook zo iets dunnigs, honky in met veel 'jangle'. )

Brum
2 maart 2014, 12:33
Het blijft alleen een compromis als je een echte SC sound verwacht. Anders is het gewoon een zeer bruikbare 2e sound, die je anders niet makkelijk zou kunnen realiseren.

Ik kan bij een aantal covers die ik live speel niet meer zonder de split-sounds:
Queen - Tie Your Mother Down (intro/basis riff)
AC/DC - Dirty Deeds...
Ted Nugent - Cat Scratch Fever (dat felle, ietwat brakke lukt je echt niet met een gewone mid/high output humbucker serieel)
The Cult - Lil' Devil (hier zit ook zo iets dunnigs, honky in met veel 'jangle'. )

Misschien is het ook een versterker verhaal. Jij hebt een ENGL, toch? Persoonlijk vind ik dat niet de meest open klinkende versterkers. Goeie versterkers hoor, zo bedoel ik het niet.;) Een gitaar kan, ongeacht humbucker of niet, ook heel open klinken. Van het rijtje wat je opsomt zou ik eigenlijk niet één weten dat me niet zou lukken met m'n JCM800 en tele met humbuckers, of m'n SG.

Speeddemon
2 maart 2014, 12:41
Misschien is het ook een versterker verhaal. Jij hebt een ENGL, toch? Persoonlijk vind ik dat niet de meest open klinkende versterkers. Goeie versterkers hoor, zo bedoel ik het niet.;) Een gitaar kan, ongeacht humbucker of niet, ook heel open klinken. Van het rijtje wat je opsomt zou ik eigenlijk niet één weten dat me niet zou lukken met m'n JCM800 en tele met humbuckers, of m'n SG.

Yep, Engl Invader. Naar mening wel één van de meer open klinkende Engls, maar vergeleken met een JCM800 idd een heel stuk ronder, smoother en misschien ook minder sprankelend (eufemisme voor fel en soms schel. ;-) ) In my defense, ik heb nog nooit het genoegen gehad een vintage JCM800 vol open te hebben op een 4x12 met G12-65's, alleen nog maar met T75's of Greenbacks.

Maar goed, ik snap wat je bedoelt; overigens heb ik voor al die covers m'n sound redelijk Marshall-y op het 2e kanaal van de Invader.
En elementen an sich schelen ook al, want m'n "Kossoff/Moore" Burny Les Paul heeft een Norton in de brug, die al een heel stuk feller, helderder is dan een Super Distortion. Daar haal ik redelijk goed een EVH tone mee, wat ik met een Super Distortion niet hoef te proberen.

(en voor de mierenneukers die komen met "Ed gebruikte toch ook een SD", ja ooit ja (http://www.woodytone.com/2011/02/24/more-on-the-dimarzio-super-distortion/)...met een gemodde Plexi en een Variac...klinkt toch anders...)

Brum
2 maart 2014, 16:03
Maar Edje, die gebruikte toch ook een SD?












:D

Mijn bandmaatje heeft een ouwe JCM800 cab met G12-65's, zou ik m'n top eigenlijk ook 's op moeten zetten, ben ook wel benieuwd eigenlijk.

Rinze
2 maart 2014, 16:17
Sinds kort heb ik de JB's bij de brug van mijn Indies van een serie-parallel schakeling voorzien, om zo wat minder over de top geluiden te krijgen voor de gevoelige momenten. Ik was bang dat het veel te helder zou worden maar vind het eigenlijk best lekker. Lekkerder dan de enkelspoelvariant van een humbucker, wat ik vroeger vaak als optie erbij had. Het geluid gaat meer in de richting van een PAF-achtige, wat slanker onderom en wat meer helder hoog. Bijkomend voordeel is dat de hum wel gebucked blijft.

Heb nu een Air Norton in de halspositie van mijn Tele zitten, misschien dat ik daar binnenkort nog eens een serie-parallel-enkelspoel-schakeling op zet, kijken of ie inderdaad zo mooi is.

TimoSomers
2 maart 2014, 16:20
De Jazz is in mijn Aristides 020 heeeeeeeeeel lekker gesplit! Echt net een fijne strat/tele. Laatst een funk sessie opgenomen, heb m'n 63 strat laten staan. Dit ligt uiteraard ook wel aan de Aristides, die heel veel 'belletjes' en een 'glazige' sound van zichzelf heeft, maar volgensmij is de Jazz dus lekker te splitten! De JB trouwens ook, maar ik zie niet echt heel erg de meerwaarde van het splitten van je brughum.

Orpheo
2 maart 2014, 20:20
De Jazz is in mijn Aristides 020 heeeeeeeeeel lekker gesplit! Echt net een fijne strat/tele. Laatst een funk sessie opgenomen, heb m'n 63 strat laten staan. Dit ligt uiteraard ook wel aan de Aristides, die heel veel 'belletjes' en een 'glazige' sound van zichzelf heeft, maar volgensmij is de Jazz dus lekker te splitten! De JB trouwens ook, maar ik zie niet echt heel erg de meerwaarde van het splitten van je brughum.

Maar dan haal je ook wel een pup aan... de Jazz is een van de weinige pups die 't wel goed kan ;)

Ok, mijn rijtje dan maar weer.

Te gek gesplit:
jazz
screaming demon (liefst in Neck positie!)
patb3 blues saraceno (brug)
59/jazz hybrid (beter resultaat: parallel)
stagmag

ach wat doe ik moeilijk. Lees dit maar ;)

http://www.seymourduncan.com/blog/the-tone-garage/how-to-get-more-from-your-humbucker-coil-split/