PDA

View Full Version : Volume bij opnemen hoger krijgen



Minidemini
14 september 2013, 12:19
Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik ben een n00b als het gaat om de technische kant bij opnemen e.d. Ik bedoel: het moet bij mij gewoon in 1x werken, want anders weet ik het gewoon niet... :sssh:

Wat is het probleem?
Ik probeer een Youtube-filmpje op te nemen met mijn webcam. Het geluid neem ik op via mijn Schertler Unico versterker dat naar een Line6 Toneport loopt (want via de microfoon van mijn webcam lijkt het helemaal nergens naar).
Maar ik krijg het volume van de opname niet echt lekker. Het blijft nogal zacht, terwijl de versterker toch voldoende power heeft en meer dan voldoende volume.

Op dit moment loopt van de aux out van mijn Schertler (volume op maximum, net als het volume van het kanaal waarin ik ben ingeplugd en het volume op mijn gitaar, een Taylor 614CE) naar de gitaaringang op mijn Toneport (input staat ook op maximum) en nog slaan de wijzers die de input op mijn Toneport meten hooguit voor de helft uit.
Meer aan de gain draaien kan niet (staat nu net onder de helft), want dan gaat het geluid vervormen.

Voor het volume op de opname maakt het niet uit of ik het op mijn Schertler via de Line out + mastervolume voluit speel (maakt wel uit voor mijn oren, want dan dender ik hier de kamer uit, maar de opname blijft net zo zacht).

Het lijkt mij dus dat het ergens tussen de output van de Schertler en de input bij de Toneport mis gaat, omdat de meters nauwelijks tot de helft komen...

Wie-o-wie kan mij helpen het volume van de opname hoger te krijgen?

Terminus
14 september 2013, 15:51
De helft is helemaal niet zo'n gekke output hoor, genoeg om mee te werken. Gewoon als het signaal eenmaal je computer in is boosten tot een niveau dat je fijn vindt en je bent klaar. Dus na het opnemen het signaal harder zetten.

Minidemini
14 september 2013, 16:55
Bedankt voor je antwoord!

Dan hoef ik dus "alleen maar" uit te vinden hoe ik het geluid na de opname harder kan krijgen ;) Moet lukken!

Han S
14 september 2013, 18:16
Probeer 'normalising'. En na het normalizen een maximizer.

paulusdeBKB
14 september 2013, 20:23
Probeer je je YouTube filmpje rechtstreeks in YouTube te uploaden? Dus meteen opnemen in de browser, zonder tussenkomst van iMovie, moviemaker of iets dergelijks? Dan zijn je mogelijkheden voor geluidsnabewerking zeer beperkt.

Daarbij - zit er op die schertler misschien ook een andere output? Direct Out ofzo? Probeer die eens. En als je toch bezig bent: sluit je Taylor eens rechtstreeks aan op je toneport. Dat zou ook goed moeten werken. En bedenk dat je met de knop op de toneport het ingangsvolume van de toneport bedient. Niet het ingangsvolume op je compu. Daarvoor zit waarschijnlijk een schuifje in je audiodriver. Misschien kan die wat hoger?

harrie-beton
15 september 2013, 15:22
Op dit moment loopt van de aux out van mijn Schertler (volume op maximum, net als het volume van het kanaal waarin ik ben ingeplugd en het volume op mijn gitaar, een Taylor 614CE) naar de gitaaringang op mijn Toneport (input staat ook op maximum) en nog slaan de wijzers die de input op mijn Toneport meten hooguit voor de helft uit.

Dit kan anders, de meeste webcam recording software kan direct de toneport als "opname in" hanteren. Dit zonder een AUX kabel.
Je kiest dan niet de standaard windows geluidskaart of mic in maar de toneport als "primaire geluidsopname". Dat moet in Configuratie Scherm of als je goede software hebt, kan het direct gekozen.
Ik heb een HD720 webcam van Logitech en die kan verschillende audio input bronnen gebruiken.
Ook met de standaard software van Logitech.

Ik mix soms achteraf met SONY VEGAS PRO 11 en die kan ook normaliseren.
Nooit direct op youtube opnemen, je wilt je bezoekers een beetje plezieren met een uitsnede van je beste opnames.

harrie-beton
15 september 2013, 15:31
http://besidesdata.nl/webcamline6.jpg

Je ziet rechts dat in de opname software ik kan kiezen welke audiobron de opname krijgt. Als ik mijn POD kies (jij zou de toneport hier hebben staan) moet je een goede opname krijgen.

Minidemini
15 september 2013, 18:09
Ik ben wel wat verder gekomen, dankzij jullie tips.

Mijn Schertler had ik er juist tussen gezet in de hoop dat ik het volume dan wat hoger zou krijgen. En de Toneport had ik ge-bypassed.
Bij wat probeersels vandaag, heb ik de Schertler er tussenuit gehaald en direct ingeplugd op de Toneport, maar nu met een cleane gitaar-setting. Daar kon ik het volume nog wel wat hoger mee krijgen.

Het eerder opgenomen filmpje waarvan het volume te laag was, had ik met Windows MovieMaker bewerkt, maar alles wat het met volume te maken had was lichtgrijs en kon ik dus niet aanpassen.
Datzelfde filmpje heb ik nu via Magix Video Easy geopend en daar kon ik het volume van het filmpje wel aanpassen.

Dus beide handelingen maken het volume hoger en die 2 samen geven nu meer dan voldoende volume.

Heel hartelijk dank allemaal!!!