PDA

View Full Version : ID100tvp Blackstar review



nak
13 september 2013, 21:20
Heb nu een dikke maand een Blackstar ID100tvp top in huis.
Ben zelf niet zo vies van een beetje patch programmeren, dus dat komt mij wel goed uit.
Wat me wel opvalt is dat het geluid zo onverbiddelijk is.
Het klinkt goed en ook zeer dynamisch, iets waar het mij speciaal om gaat.
maar kon ik met mijn buizenbak nog een beetje slordig spelen lukt dat met deze niet.
Elk toontje komt er glashard uit en foutjes worden direct afgestraft vooral met palmmuted notes.
Ik moet hard aan het werk merk ik.
Weet niet of dit een kenmerk van solid-state versterkers is maar ik zal toch wat netter en strakker moeten gaan spelen.

Kan er wel zowat alle geluiden mee krijgen van volle clean tot vette metal en dat alles onder elke footswitch-knop van de fs-10 programmeerbaar.
Afgelopen week op een 4x12" gespeeld met optreden en hard wil deze ook. was een beetje bang dat hij niet zo vet zou klinken met hogere volumes maar dat klinkt nog steeds goed.:rockon:
Al met al geen slechte aanschaf voor mij, en kan er thuis ook nog mee spelen op zacht geluidsnivo.

Daemon
21 september 2013, 10:15
Ik weet niet hoe de formatie van je band is (guitar/keys etc.) maar hoe hield de versterker zich in de mix? Ik had hier en daar gelezen dat mensen soms klagen dat ze live slecht door de mix komen, wat natuurlijk ook aan hun geluidsman kan liggen.
We hebben bij ons in de oefenruimte de combo versie's staan en ik moet zeggen dat die ook erg vet klinken.

nak
21 september 2013, 12:00
Priemt bij ons wel goed door de mix, eigenlijk wat teveel.
weet het niet precies onder woorden te brengen maar een buizen klinkt voor mij wat wolliger met zachte randen en de ID heeft harde randen, wat hem nogal dynamisch maakt.
Alles ligt er natuurlijk aan hoe je de versterker zelf instelt en wat de geluidsman ervan maakt of bakt.
Ik vind hem wel op z'n best met een 4x12" kast eronder ipv 2x12".

FNaRK
21 september 2013, 12:27
heb de ID60, valt mij ook niet tegen. Die 60W is zelfs al hard genoeg voor bandrepetities ....
Vind 'm alleen wel erg boomy, heb veel moeten draaien en heb nu mijn bas op 3 staan omdat anders de muren eruit trillen. Kan ook liggen aan cabs, moet nog een keer een andere cab gaan proberen (staan nu 2x 2x12")

Droffie
22 september 2013, 10:31
heb de ID60, valt mij ook niet tegen. Die 60W is zelfs al hard genoeg voor bandrepetities ....
Vind 'm alleen wel erg boomy, heb veel moeten draaien en heb nu mijn bas op 3 staan omdat anders de muren eruit trillen. Kan ook liggen aan cabs, moet nog een keer een andere cab gaan proberen (staan nu 2x 2x12")

Welke cab heb je onder? Ik zit ook serieus te kijken naar die ID series. Maar ik wil 'm ook meteen gebruiken voor gigs. Is 60w daar wel genoeg voor?

FNaRK
22 september 2013, 13:45
heb er nu 2 zelfbouwkasten onderstaan, met Celestions G12T 75 (?)
Die 60W moet voldoende zijn, heb in de oefenruimte master op 5 staan ..

http://home.kabelfoon.nl/~hoed/8.jpg

Bijl
24 september 2013, 01:05
Wat me wel opvalt is dat het geluid zo onverbiddelijk is.
Het klinkt goed en ook zeer dynamisch, iets waar het mij speciaal om gaat.
maar kon ik met mijn buizenbak nog een beetje slordig spelen lukt dat met deze niet.
Elk toontje komt er glashard uit en foutjes worden direct afgestraft vooral met palmmuted notes.
Ik moet hard aan het werk merk ik.
Weet niet of dit een kenmerk van solid-state versterkers is maar ik zal toch wat netter en strakker moeten gaan spelen.


Het is niet per sé een kenmerk van solid state versterkers. Een ENGL Ritchie Blackmore, of Fryette Sig:X of Fryette Pitbull Ultralead zijn buizenbakken die je harder met je neus op de feiten kunnen drukken dan je lief is.

En het is erg leuk om die te simuleren met een Blackstar ID. Ik heb zelf een ID:30 thuis, en ik gebruik graag OD2, ISF op Amerikaans, en de eindtrap simulatie op KT88. En verrek het komt aardig in de buurt voor zover het mogelijk is met zo'n klein ding. Strak is het zeker.