PDA

View Full Version : Wat te doen als....?



Aca Ilic
12 september 2013, 21:25
Hi guys,

ik heb een advies nodig voor het volgende geval. Gisteren had ik via een bekende NL muziekwinkel een Strymon pedaal binnen gekregen. Helaas na het openen aansluiten aan meegeleverde adapter en snoeren blijkt dat pedaal helemaal niks doet. Meteen natuurlijk gemaild met vraag of ze me konden opbellen om te bespreken wat de opties zijn om een nieuwe zsm te krijgen omdat ik morgen een gig heb en pedaal toch nodig heb, en verkoper in kwestie stelt me volgende als enige optie voor: ik kan een nieuwe krijgen mits ik weer zo'n mooi bedrag neerstort, ( omdat ze zoals ze zeggen pedaal al in winkel getest hebben en daar deed ie het prima) en als ik (d)effecte terug stuur dan zouden ze proberen achter te komen wat de probleem is en of dit onder garantie valt, en dan pas zouden ze geld terug storten. Is dit nou normaal gang van de zaken, of ben ik nou een idi ?

alvast bedankt voor input
cheers
Alex

Mitch
12 september 2013, 21:32
Tuurlijk moet je een werkende krijgen, maar verplaats je even in de winkelier. Klant belt op en wil morgen een tweede pedaal in huis hebben. Gaat die eerste dan wel naar de winkel? Is het geen oplichterij? Als jij 'm opstuurt en zij sturen je daarna een nieuwe: da's normaal. Wat jij nu wil zou ik niet doen als ik winkelier was tenzij je een hele goede, bekende klant was.

Aca Ilic
12 september 2013, 21:40
Mitch ik snap jouw punt. Pedaal heb ik ze al aangetekend opgestuurd met track en trace code en tja ik heb wat duizendjes daar achtergelaten in het verleden....

GuitarFX
13 september 2013, 09:40
Tja, gevalletje klantenservice. Kan je niet bij hun langs gaan? Als je 'm morgen (vandaag?) moet hebben gaat het met de post ook niet meer lukken! Face to face komt een stuk beter over dan via de telefoon en krijg je vast meer geregeld.

Aca Ilic
13 september 2013, 20:36
gaat niet gfx, het is helaas niet naast de deur. Ik heb eerlijk gezegd geen zin om dubbele kosten te betalen terwijl ik geen enkele pedaal op dit moment in mijn bezit heb nl.....if you know what i mean

Powderfinger
14 september 2013, 14:44
De winkelier heeft volgens de wet gelijk. Als je naar de winkel gaat, zullen ze het waarschijnlijk bekijken en je een nieuwe meegeven. Maar ook al zouden ze dat niet doen: ruilen is geen recht. Wel telt de wet koop op afstand. Je mag 'm terugsturen en dan krijg je zonder problemen je geld terug.

Opbellen en min of meer eisen dat je morgen een nieuwe wilt, is niet de normale gang van zaken. Vrijwel elke zaak wil eerst het product terug hebben voor ze tot handelen overgaan.

Wettelijk is bepaald dat een winkelier de kans krijgen moet krijgen om het product binnen redelijke termijn te herstellen. 'Een redelijke termijn' is nogal abstract, maar het is in ieder geval zeker geen dag.

Neemt niet weg dat het voor jou een vervelende situatie is. Het kan best dat het product ook in de winkel al stuk was, maar je kan niet verwachten dat een zaak zomaar iedereen gelooft en rekening gaat houden met de concertagenda's van al hun klanten. Als je het pedaal zo dringend nodig hebt, vind ik het ook apart dat je deze niet al eerder besteld had. Of worden er op zulke korte termijnen optredens geregeld?

Aca Ilic
14 september 2013, 17:22
Heey Powderfinger,

thnx voor input bro, het is helaas zo'n situatie geweest. Pedaal was vorige week betaald ( ook op voorraad), en zou pas afgelopen dinsdag opgestuurd worden. Woensdag dus aangekomen geen vuiltje aan de lucht alles op tijd alleen helaas dat ie het niet deed. Wat ik eigenlijk jammer vind is dat verkoper suggereert dat ik het zelf veroorzaakt heb doordat ik andere adapter gebruikt had, terwijl ik hem gewoon op meegeleverde adapter aangesloten had en helemaal geen reactie gehad. Ik weet dat wet ook niet alleen winkeliers maar ook consumenten beschermt en alles wat je genoemd hebt klopt. Ik neem aan dat iedereen van ons die een pedaal van +/- 300e koopt niet als een idioot daarmee omgaat. Misschien aan de late kant besteld, maar eerste moest ik andere zooi verkopen voordat ik effe zomaar +/ x honder euro's kan ophoesten.
Wat gigs betreft ja, sommige worden ook op korte termijn geregeld ( deze week nog dubbele boeking gehad) maar dat is off topic.

Dirk_Hendrik
14 september 2013, 21:00
Wat ik eigenlijk jammer vind is dat verkoper suggereert dat ik het zelf veroorzaakt heb doordat ik andere adapter gebruikt had, terwijl ik hem gewoon op meegeleverde adapter aangesloten had en helemaal geen reactie gehad.

Klein beetje offtopic maar toch.
Bij een Strymon pedaal moet je nogal moeite doen om em me een verkeerde adapter te slopen. Verkeerde polariteit? Gaat em niet slopen. AC ipv DC? Gaat em niet slopen. Hoe dan wel? Door em een dito te hoge voedingsspanning te geven. En ik denk niet dat, als je die al gebruikt had, jouw "andere" adapter zooo anders is.

SantaX
15 september 2013, 04:07
De winkelier kan hem wel testen, maar ze zijn toch echt ook nog voor het traject met de post verantwoordelijk. Wie weet heeft de postbode hem wel laten vallen. Je kunt zoals al aangegeven je beroepen op de wet koop op afstand en zonder opgaaf afzien van een koop, echter of dat met een defect ook nog zo is, durf ik niet met 100% zekerheid te stellen. Ik weet ook niet of daar jurisprudentie over is, maar dat zal haast wel. Echter, het is 4 uur en ik ben lui.

De winkelier hoeft je echter geen nieuwe te geven. Die hebben zeker het recht om te kijken of het euvel op te lossen is zonder je een nieuw toestel te sturen. Dat kan enerzijds hun eigen service zijn, anderzijds zit er ook altijd fabrieksgarantie op zo een duur apparaat. Lastig dus als je moet giggen.

De bewijslast ligt overigens bij de verkoper. Pas nadat de 'officiele' garantie vervalt en jij na 2 jaar zegt, ho ho - duurzaam product, mag er vanuit gaan dat het langer dan 2 jaar mee gaat, ligt de bewijslast bij jou.

Kortom, als de verkoper zegt dat jij hem niet op de bijgeleverde adapter hebt aangesloten is het aan de verkoper om dit te bewijzen.

Aca Ilic
15 september 2013, 10:02
Guys thnx voor jullie duidelijkheid en opheldering, nu even rustig afwachten en we zullen zien hoe het verder afloopt.
cheerio
Alex

Powderfinger
15 september 2013, 16:00
Ik vind het overigens een rare beschuldiging. Uit hun houding spreekt nml. dat ze het product eerst willen onderzoeken voor ze tot handelen overgaan. Vervolgens uiten ze wel alvast het vermoeden dat JIJ het pedaal op een bepaalde manier 'kapot' hebt gemaakt. Dat strookt niet met elkaar en ik vind het eigenlijk ook bijzonder klantonvriendelijk.

Online lees je horrorverhalen over de omgang van postbodes en bezorgers met spullen. Ik weet er helaas alles van. Zo heb ik een keer een gitaar met gespleten headstock en een keyboard met losgeraakte toetsen mogen ontvangen. In het eerste geval ging het om een zaak bovenin het land. Dat was voor mij niet te bereizen. Ik ben toen maandenlang aan het lijntje gehouden met het verhaal 'de verzekering moet eerst uitzoeken hoe het gegaan is, vervolgens moeten wij geld van DPD krijgen voordat we jou een vervangend exemplaar kunnen geven'. Als je dan ineens in hun zaak opduikt, verandert de houding wel. Bij het keyboard werd er meteen met mij naar een oplossing gezocht en zij zouden de zaak met PostNL wel buiten mij om afhandelen.

Ik zou dus proberen om een keer persoonlijk, desnoods telefonisch, contact te zoeken. Laat weten dat je er vaak dingen koopt en dat het hier niet zomaar om een Digitechje gaat. In deze situatie zou ik zelf liever een vervangend product hebben dan een reparatie. Het is misschien irrationeel, maar het geeft mij nooit een goed gevoel als er met een (duur) product meteen iets mis is. Het lijkt me dus wel de moeite waard om even uit te zoeken hoe de wet koop op afstand geldt in geval van defect. Anders zou ik het pedaal gewoon terugsturen en de zaak het zelf laten uitzoeken. Kun je het altijd opnieuw of elders bestellen.

Aca Ilic
15 september 2013, 16:53
Ik weet het Powderfinger, het klopt allemaal als een bus. Pakje was weliswaar intact aangekomen geen sporen van "misbruik", maar dat wil ook niet alles zeggen. Ik heb ook by the way telefonisch contact gehad (aangezien het via mail behoorlijk onpersoonlijk is zeker als om zulke zaken gaat), maar verhaal van verkoper blijft dezelfde: " Ik weet dit zeker omdat er een duidelijke chemische brandlucht te ruiken is bij/uit het pedaal. Ook enigszins jammer dat je er geen melding van hebt gemaakt dat je met een andere voeding hebt getracht het pedaal aan te sluiten ... " Dus over beschuldigingen gesproken.
Ik heb helemaal niks, laat maar staat rare chemische lucht geroken (ook al zit het een nare luchtje aan hele verhaal),maar het is zo dat ze pedaal naar Strymon voor reparatie gaan opsturen omdat (zoals ze zelf beweren) pedaal opgeblazen is door verkeerd aansluiten op "verkeerde stroom".
Tja , probeer iemand uit te leggen dat je zes effecten hebt waarvan ze allemaal op Burkey six aangesloten zijn en je toch genoodzaakt bent hoe dan ook om meegeleverde adapter te gebruiken. Blijft natuurlijk wantrouwens kwestie, en je kunt tot in de treuren blijven zeiken.
Maar natuurlijk zoals ze het bij "Dit was het nieuws" zeggen gelukkig hebben we de foto's nog

http://img191.imageshack.us/img191/2603/5lu7.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/191/5lu7.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)