PDA

View Full Version : tube amp repareren/modden



nusti
12 september 2013, 15:03
Ik heb vorige week een fender hot rod deville 410 gekregen, eerste versie bouwjaar 1999. Deze heeft een jaar of 3 opgeslagen gestaan in een niet vochtige bergruimte.
De versterker doet het, geen rare bijgeluiden, de buizen (de originel gt's) werken nog goed, maar zullen wel vervangen worden. De reverb werkt in ieder geval niet meer. Ik heb de bias gecheckt en afgesteld op 68mV.
Nu wil ik deze versterker gebruiken om een paar van de vele mods op uit te voeren, in ieder geval de volume mod en de reverb repareren.
Ik heb ervaring met electronica o.a. radografisch modelbouw, gitaar electronica en effect bouwpakketjes in elkaar solderen enz. Ik heb ook goede materialen en een goede werkplek, oftewel een goed moment om weer eens een stapje verder te zetten.
Tube amps zijn natuurlijk een apart verhaal door de hoge spanning die vrij kan komen uit de elco's en voordat ik gefrituurd voor de versterker lig en dit mijn laatste post is wil ik graag nog iets weten/controleren.
Bijna elke modsite geeft aan dat je moet beginnen met de elco's te ontladen en ik weet dat je dit met een flinke weerstand kunt doen zoals hier beschreven caps ontladen (http://www.justinholton.com/hotrod/caps.html). Meer kan ik niet vinden over ontladen of gevaarlijke punten in de versterker.

Is dit het enige waar ik op moet letten ivm dodelijke schokken of zijn er nog meer punten waar ik op moet letten als ik van mijn oude dag wil genieten? Even voor de duidelijkheid, ik ben geen onbezonnen persoon en zal mijn handen niet in de versterker steken voordat ik weet wat ik doe en tot op zekere hoogte goed ben geďnformeerd en ingelezen. Daarom ook deze post.

Plant
12 september 2013, 15:31
Even voor de duidelijkheid, ik ben geen onbezonnen persoon en zal mijn handen niet in de versterker steken voordat ik weet wat ik doe en tot op zekere hoogte goed ben geďnformeerd en ingelezen.

Zeer verstandig


http://www.youtube.com/watch?v=V9GR9H3qUE4

nico verduin
12 september 2013, 15:56
Ach ik denk dat het belangrijkste is dat je ook snapt van de elektronica. Het nabouwen van iets verbetert wel je soldeerkunsten maar leert over het algemeen niets. Op het moment dat je zelf gaat bedenken en beredeneren dan ga je het snappen. En anders zien we wel weer een "Larsje" topic tegemoet. Al zal je daar wel echt je best voor moeten doen:seriousf: om dat niveau te halen!

Freeqi
12 september 2013, 16:16
Ik heb de bias gecheckt en afgesteld op 68mV.

id, nico. begint goed al ? ;-)

nusti
13 september 2013, 09:26
@ plant: auw....dat wil ik dus graag voorkomen...

@Nico: helemaal mee eens. Ik heb een redelijke basiskennis qua elektronica. Ik weet van de componenten wat de functie binnen een circuit is. Ik heb bijvoorbeeld in de toonregeling van mijn gitaren behoorlijk wat zitten experimenteren met verschillende types en waarden condensatoren en potmeters en wat de invloed op het geluid is. Waarmee ik meteen mijn zwakte blootleg en erken....in het geval van het tooncircuit is het gewoon lekker te experimenteren zonder al te veel gevaar, maar of ik nu echt heb nagedacht over waarom een .22 mfd meer hoge tonen doorlaat dan een .47mfd...nee niet echt.
Dit is wel iets wat ik wil gaan ontwikkelen en leren. De hot rod heb ik "over" en aangezien er heel veel mods voor zijn leek me deze versterker ideaal om hiermee te gaan experimenteren en leren. Mijn bedoeling is om een aantal mods te gaan uitvoeren, niet blindelings, maar ook proberen te doorgronden waarom dat een verandering van een component een bepaalde invloed heeft.

Voordat ik iets doe ga ik natuurlijk wel goed inlezen en dan lees je over de gevaren van de buizenversterker en dat maakt je toch een beetje angstig, daarom ook mijn originele vraag: is het ontladen van de elco's genoeg om veilig aan de versterker te werken?

En ik weet niet wie Larsje is, maar ik zal vast en zeker wel eens wat domme vragen stellen....:makeup:

Eén ding heb ik gelukkig wel mee. Ik ben docent op een middelbare school en ik heb een collega bij de sectie natuurkunde die me goed kan ondersteunen met basisbeginselen, formules en berekeningen, helaas heeft hij niet echt verstand van audiotoepassingen. Daarnaast heb ik ook allerlei meetapparatuur tot mijn beschikking.

@Freeqi: snap niet helemaal wat je bedoelt, maar dit is wel een voorbeeld van mij om blindelings zonder na te denken een waarde over te nemen zonder af te vragen waarom, wat ik dus wil veranderen. Op verschillende goed aangeschreven sites stond deze waarde aangegeven als een goed startpunt met de buizen die ik gebruik.

nico verduin
13 september 2013, 09:52
Larsje is iemand die gemiddeld 25 posts nodig heeft per onderdeel van een kitje :)

nusti
13 september 2013, 11:17
Ah oké....dat zal ik dan niet doen :).
Maar nadat ik even op het forum nico verduin en freeqi heb opgezocht is gebleken dat jullie beiden op expert niveau werken. Kan ik er vanuit gaan dat de elco's het grote gevaar zijn? Als deze ontladen zijn is het veilig?

nico verduin
13 september 2013, 11:33
Ah oké....dat zal ik dan niet doen :).
Maar nadat ik even op het forum nico verduin en freeqi heb opgezocht is gebleken dat jullie beiden op expert niveau werken. Kan ik er vanuit gaan dat de elco's het grote gevaar zijn? Als deze ontladen zijn is het veilig?Kijk en daar zit nu net de crux. HEt antwoord op je vraag is correct. Stekker eruit, elco's leeg en er staat geen hoogspanning meer op. Maar tegelijkertijd omdat je die vraag stelt, weet je dus niet waar je mee bezig bent.
En dan ga je modden aan een printplaat bak.
suc6

Freeqi
13 september 2013, 11:48
en dan denk ik plots aan bvb een nederlandse versterker die london city heet en waar de standby NA de eerste trap elkos staat. Stekker eruit, misschien zelfs ontladen met een methode die je ergens op internet leest, mooi leeg denk je, maar vergeten standby af te zetten. vingertje aan de diodes, standby of eerste elco en ploef 500V DC ... doet pijn ;-)

om maar één voorbeeldje te geven ? Zelfs een niet ontladen 0,1uf schrik je soms al van ;-)

nusti
13 september 2013, 12:27
@ nico, ik hou het er liever op dat ik het NOG niet weet, je hebt me in ieder geval duidelijk gemaakt dat ik een totale leek ben. ;) Het is dus aan mij om me degelijk te gaan voorbereiden, wat ik ook ga doen. In ieder geval bedankt voor het antwoord.

@ freeqi: ook jij bedankt. Ik zal dat zeker meenemen.

Ik zal mijn vorderingen melden.

Freeqi
13 september 2013, 13:15
de makkelijkste manier om te ontladen:
-stekker uit
-standby off oftewel amp on zetten
-ergens een plate van een preampbuisje (pin 1 of 6 van een 12AX7 type) kortsluiten naar chassis/massa met een krokodilleklemmetje. Dan loopt ie traag leeg door die anodeweerstand. hang dan je multimeter ff op de B+ of zo en ga een koffie zetten ?

cluseau
13 september 2013, 23:01
....maar of ik nu echt heb nagedacht over waarom een .22 mfd meer hoge tonen doorlaat dan een .47mfd...nee niet echt. .....

Om te beginnen klopt die stelling niet. Beide condensatoren laten namelijk evenveel hoog door, denk daar maar eens over na. ;)

nusti
14 september 2013, 09:04
Aaargh, ik blijf falen, hč?...;).
Ik ga studeren en zal even niks over electronica posten. Straks gaat nico me nog Larsje noemen.

tommus42
14 september 2013, 09:46
Schema bestuderen, print leren kennen, verder; check, check, dubbelcheck en dan komt het wel goed.
Ik denk dat het gros van de mensen hier op GN zo te werk (moet) gaan, simpel omdat men geen elektronica-achtergrond heeft.
Daar komt bij dat het een leuke vorm van leren is, van de praktijk terug naar de theorie, ipv andersom.

cluseau
14 september 2013, 11:32
Straks gaat nico me nog Larsje noemen.


Nou, voor je die status hebt moet er nog heel wat gebeuren hoor ;)

Tabula Rasa
14 september 2013, 12:31
Larsje was die gast die dacht dat er op het lichtnet alleen licht stond, geen spanning?

Psychomantis
14 september 2013, 12:39
Nou, voor je die status hebt moet er nog heel wat gebeuren hoor ;)

Nog zo'n 448 posts om precies te zijn :seriousf:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?152798-Fender-5E3-Deluxe-zelfbouw-project/page47&highlight=larsje

Buxtra
14 september 2013, 12:59
Ergens aan de binnenzijde van mijn 5e3 cabinet heb ik ook met kleine lettertjes de volgende tekst vermeld hoor: deze versterker is mede mogelijk gemaakt door gitaarnet...;)

nusti
15 september 2013, 14:12
Gisteren ben ik even naar de plaatselijke ekectronica handel gegaan om een weerstand te halen. Vrij snel aan de praat geraakt met de jongeman die daar werkt en ook aan versterkers werkt. Vertelde dezelfde ontlaadtechniek als freeqi ook uitlegde.

Gisteren avond de reverbtank erafgehaald en goed bekeken. Bijkt bij 1 van de kleine spoeltjes een draadje los te zijn. Met wat priegelwerk kunnen solderen en de reverb werkt weer. De versterker is nu in ieder geval volledig werkend en origineel.

Ook ben ik met het schema in de hand gewoon eens gaan kijken of ik alles herken op de print en terug kan vinden op het schema en visaversa.....ben een heel eind gekomen. Wil vanavond met behulp van het schema en de daarop aangegeven testpunten de versterker eerst eens doormeten.

tommus42
16 september 2013, 21:12
Even zin om wat te posten, mooi staar schema, vergeet bepaalde gedeelten;
http://i43.tinypic.com/4rdrht.jpg

edit: toch geen goeie, de toonregeling is apart