PDA

View Full Version : Wel of geen Fender Standard Stratocaster...?



hega
11 september 2013, 22:09
Momenteel ben ik de bezitter van een Epiphone LP-100 (VSB).
Ik vind dit een schitterend gitaar en ben er dik tevreden mee .
Toch ben ik momenteel wel verder aan het kijken naar een ander gitaar.
Momenteel is dat een Fender Standard Stratocaster Black RW.
Deze ben ik bij bax-shop tegengekomen.
Als ik de specificaties zo lees, dan stemt mij dit erg enthousiast.
Alleen tegen de prijs zit ik wel erg aan te hikken (ca 500 Euro).
Je hebt natuurlijk ook wel goedkopere varianten, zoals de Squier (by Fender) Bullet Strat Black RW of Squier Affinity Stratocaster 2-Color Sunburst MN
Ik heb echter mijn twijfels over de kwaliteit hiervan.

Graag zou ik willen spelen qua style; bluesrock (Clapton, Gary Moore etc), rock (Nirvana, Queens of the stone age, Alice in Chains etc) en af en toe metal etc.

Wat zou een aanrader kunnen zijn?

Venlonaer
12 september 2013, 00:26
Een stratocaster met HSS configuratie zou goed bij je muzieksmaak passen denk ik zo. Kijkngewoon even tweede hands voor een leuke gitaar. De Squier Classic Vibe serie doet trouwens niet onder voor een Fender (mexico en zelfs sommige USA series) dus kijk hier ook even naar.

macwilliams
12 september 2013, 07:45
Dus je speelt al een tijdje, ik zou dan naar een winkel gaan en wat gitaren gaan uitproberen.

hega
12 september 2013, 07:45
@Venlonaer;
Hartstikke bedankt voor je reactie.
Dit geeft mij ook weer wat meer duidelijkheid in keuzes.

Momenteel overweeg ik als alternatief voor de Fender Standard Stratocaster een Squier Affinity Stratocaster HSS RW Lake Placid Blue of een Squier Affinity Fat Strat HSS Montego zwart (zie ook bax-shop).
Beiden lijken mij erg geschikt.

hega
12 september 2013, 07:47
@macwilliams;
ha wat grappig; op hetzelfde tijdstip allebei gepost in dit topic :)
Ik overweeg zeker om wat gitaren uit te gaan proberen.

macwilliams
12 september 2013, 07:58
Dat is toevallig, :)

Maar waarom zou je als je nog in een oriënterende fase zit een gitaar online bestellen?
Ik krijg bij bax zo'n zalando gevoel, niks voor mij in ieder geval.

hega
12 september 2013, 08:07
Maar waarom zou je als je nog in een oriënterende fase zit een gitaar online bestellen?
Ik krijg bij bax zo'n zalando gevoel, niks voor mij in ieder geval.

Zelf woon ik in Groningen en de muziekwinkels hier lopen toch nog wel wat achter.
Niet dat ze slecht zijn oid, maar de producten die ik bijv bij bax-shop vind, kan ik bij deze winkels niet terugvinden.

macwilliams
12 september 2013, 08:11
Och, dat is wel een probleem ja.

Heb je al eens op de thomann site gekeken?

macwilliams
12 september 2013, 08:12
http://www.thomann.de/nl/e-gitaren.html

hega
12 september 2013, 08:14
Jazeker; ik kijk regelmatig op thomann.

Tonton
12 september 2013, 09:44
persoonlijk vind ik strat met een humbucker erin, niet kloppen ofzo..
en een LP type heb je al met humbucker.
Juist een single coil strat met zijn iel ploink geluid is leuk voor het blues gedeelte van je muziekvoorkeur.
Als je dan wilt rocken pak je je LP.
En metal.. das per definitie humbuckers en dus de LP of een nog meer metal gitaar (ESP/LTD, Ibanez.. etc..)

Ik zou voor tweedehands gaan trouwens.
Zooooveeel 2e hands strats verkrijgbaar (MIM zijn goedkoper, American wat hogere rest waarde)

Powderfinger
12 september 2013, 17:34
Squier Affinity's zijn wel duidelijk merkbaar minder dan Mexicaanse Fenders.

Ik zou ook voor een humbucker in de brug gaan. Nirvana over een single coil brugelement uit een strat, ik kan je verzekeren dat dat afgrijselijk schel en ielig gaat klinken. Dat was ook een reden dat ik destijds mijn Fender Classic '50 vervangen heb. Ik kon echt niet met dat afschuwelijke brugelement leven.

Tweedehands kun je voor 300 euro ook een strat vinden, voor 350 zelfs vrij gemakkelijk. Alleen komen ze minder vaak voor met humbuckers.

mezelf
13 september 2013, 12:59
Zelf woon ik in Groningen en de muziekwinkels hier lopen toch nog wel wat achter.
Niet dat ze slecht zijn oid, maar de producten die ik bijv bij bax-shop vind, kan ik bij deze winkels niet terugvinden.

Meen je? Ondanks die ergerlijke vacature van Tonika, kan ik Tonika qua assortiment altijd wel waarderen! Heb daar meerdere malen wat gitaren uitgetest. En Westerhaven vind ik overigens ook niet heel slecht, alleen vind daar niet al het personeel even vriendelijk :)

Persoonlijk ben ik zelf ook meer van ''even in de handen hebben voor het kopen'', maar dat verschilt natuurlijk per persoon :)

Orpheo
13 september 2013, 14:06
persoonlijk vind ik strat met een humbucker erin, niet kloppen ofzo..
en een LP type heb je al met humbucker.
Juist een single coil strat met zijn iel ploink geluid is leuk voor het blues gedeelte van je muziekvoorkeur.
Als je dan wilt rocken pak je je LP.
En metal.. das per definitie humbuckers en dus de LP of een nog meer metal gitaar (ESP/LTD, Ibanez.. etc..)

Ik zou voor tweedehands gaan trouwens.
Zooooveeel 2e hands strats verkrijgbaar (MIM zijn goedkoper, American wat hogere rest waarde)

per definitie? Meh... Yngwie Malmsteen trekt het anders behoorlijk goed op zijn singlecoils, om maar te zwijgen over Troy van Leeuwen met zijn p90's of Chris Cornell op zijn filtertrons.

Verder, wat is er mis met een humbucker in een strat? Eddie van Halen doet dat puik, en jouw ibanez heeft dat toch ook?

Rooker
13 september 2013, 15:49
Simon Neil (Biffy Clyro) gaat ook hard op zn stratje.

beruk
13 september 2013, 16:26
Geen gezeik nou, het was een punk bandje:
https://soundcloud.com/bertilvandergun/smelling





Vraag van de dag, het brug element van welke gitaar??





En ja goed opnemen is mij te moeilijk....

josan
14 september 2013, 18:25
Prima gitaren die Fender Standard Stratocasters. Goed afgewerkt en spelen, na een afstelbeurt, super. Weinig brom of ruis voor een single coil gitaar. Blijkbaar goed afgeschermd.

Geronimonl
14 september 2013, 18:33
Ik heb zelf een USA Standard gekocht in 2008. Geen moment spijt van gehad. Wel even afgesteld naar mijn maatstaven, maar man wat een fijn ding. Bespeelbaarheid is vele male beter dan een LP in mijn ogen, en die heb ik ook.

En inderdaad als je echt wil rocken misschien niet de beste keus. Telecaster misschien?

hega
15 september 2013, 22:32
Zal het voorlopig eerst met mijn Epiphone LP100 moeten doen en dat vind ik eigenlijk helemaal geen straf :)

Verder vermoed ik dat mijn keuze toch naar een Squier zal gaan.
De tijd zal het leren.

zeiler
16 september 2013, 11:34
Hoi!

de USA standard heb ik 3 jaar gehad en recentelijk verkocht (een uit 2008). Hele fijne gitaar maar de hals was voor mij net te dun. Nu heb ik een BAJA tele met een perfecte nek (voor mij). Die is (zowel nieuw als tweedehands) 350 euro goedkoper. Zo zijn er meerdere voorbeelden van goede (Fender) gitaren waar goedkoper een prima alternatief is :)!

De USA standard blijft echter nog steeds een goede keus :)!

Brum
16 september 2013, 11:43
Simon Neil (Biffy Clyro) gaat ook hard op zn stratje.

Ik heb diep respect en ben zelfs enigszins jaloers op dat soort gitaristen, serieus. Het zit 'm namelijk puur in hun manier van spelen en songwriting, iets waar ik gewoon niet mee weg kom op een strat bij ruigere stijlen. Ik vind dat een absoluut talent en dat maakt voor mij o.a. een onderscheidende, goeie gitarist. Op een tele met singlecoils lukt het me trouwens gek genoeg weer wel.

Brum
16 september 2013, 11:47
Momenteel ben ik de bezitter van een Epiphone LP-100 (VSB).
Ik vind dit een schitterend gitaar en ben er dik tevreden mee .
Toch ben ik momenteel wel verder aan het kijken naar een ander gitaar.
Momenteel is dat een Fender Standard Stratocaster Black RW.
Deze ben ik bij bax-shop tegengekomen.
Als ik de specificaties zo lees, dan stemt mij dit erg enthousiast.
Alleen tegen de prijs zit ik wel erg aan te hikken (ca 500 Euro).
Je hebt natuurlijk ook wel goedkopere varianten, zoals de Squier (by Fender) Bullet Strat Black RW of Squier Affinity Stratocaster 2-Color Sunburst MN
Ik heb echter mijn twijfels over de kwaliteit hiervan.

Graag zou ik willen spelen qua style; bluesrock (Clapton, Gary Moore etc), rock (Nirvana, Queens of the stone age, Alice in Chains etc) en af en toe metal etc.

Wat zou een aanrader kunnen zijn?

Afgaand op in ieder geval AIC, misschien is dit wel wat voor je:

http://www.glguitars.com/instruments/usa/guitars/rampage/

Nou is dit de duurdere, Amerikaanse versie, maar er is ook een Aziatische versie van en lijkt, afgaand op de recenties, niet veel slechter te zijn.

Filmpie van de goedkopere versie:


https://www.youtube.com/watch?v=hft_W3pA_bE

hega
16 september 2013, 17:07
Waar hebben ze die Aziatische uitvoering eigenlijk te koop?
Had al gezocht op bax-shop en thomann, maar kon deze nergens vinden.

hega
18 september 2013, 23:58
Meen je? Ondanks die ergerlijke vacature van Tonika, kan ik Tonika qua assortiment altijd wel waarderen! Heb daar meerdere malen wat gitaren uitgetest. En Westerhaven vind ik overigens ook niet heel slecht, alleen vind daar niet al het personeel even vriendelijk :)

Persoonlijk ben ik zelf ook meer van ''even in de handen hebben voor het kopen'', maar dat verschilt natuurlijk per persoon :)

Ben het grotendeels wel met je eens.

Wellicht ga ik binnenkort nog wel even iets proberen bij Tonika.