PDA

View Full Version : Paar vragen over DAW (gitaar met drums opnemen)



aerdvark
11 september 2013, 20:14
Hallo allemaal,

Ik gebruik al een tijdje een Line6 UX2 van de eerste serie (http://media.soundonsound.com/sos/feb06/images/line61bux2header.l.jpg) met de originele "Ableton Live 4 lite" en "Gearbox" software. Gaat allemaal prima, een 4 sporen multitracker, zo zie ik het. Wat er uit komt: gitaar en nog meer gitaar, over een click track gespeeld.

Hoe kan ik drums opnemen / toevoegen?
En dan meer in de zin van een standaard beat aanzetten die dan bewerkt kan worden. Het is niet de bedoeling om helemaal drums te gaan plaatsen op iedere aanslag, maar gewoon iets erin laden dat door iemand anders wordt aangeboden.

Vermoedelijk moet ik andere software installeren maar wat? Ik ben een nOOb op het gebied van software en heb geen idee hoe het allemaal heet, laat staan waar ik het moet zoeken.

De gearbox software had in het verleden de optie om externe presets te laden, daar was zon soort online database voor. Dat is tegenwoordig ook uit de lucht. Hoe zou ik weer nieuwe presets kunenn laden zodat ik weer wat afwisseling kan krijgen?

Misschien wil iemand hier op het forum mij een beetje op weg helpen, alvast bedankt daarvoor!

paulusdeBKB
12 september 2013, 13:09
ik heb nooit met Ableton live (lite) of Gearbox gewerkt, maar ik vermoed dat het programma wel een import-functie heeft waarmee je audiobestanden kunt inladen. Daarmee zou je een opgenomen drumgroovje in je project kunnen krijgen. Als je dat groovje loopt, of gewoon kopieën ervan achter elkaar zet op hetzelfde spoor, dan heb je je drumtrack. Blijft wel de vraag hoe je aan passende drumgrooves komt. Maar die zijn op internet vast gratis en legaal te vinden.

Overigens klinkt Ableton live 4 lite wel heel beperkt... Overweeg om een andere DAW te gebruiken. Ik hoor goede verhalen over Reaper en Audacity, en de grote jongens als Cubase, Protools etc zijn uiteraard zeer compleet en capabel. Zelf gebruik ik Logic (alleen voor Mac), en als je een Mac hebt en geen geld wilt uitgeven: Garageband!

De Gearbox software ken ik niet, daar kan ik je niet mee helpen :(

marter544
12 september 2013, 13:49
Voor simpele drums, "koop" EZdrummer! Goede samples, met een hele grote collectie beats, fills etc. Dit is een VST plugin die je in je DAW laad, waarna je de verschillende drumbeats gewoon je spoor in kan slepen.

aerdvark
17 september 2013, 07:56
Dank je wel voor de reacties.

@PaulusdeBKB:
Inderdaad is dat Lite programma beperkt; max 4 audio sporen zonder import mogelijkheden.
Kan wel maar dan kom je in een demo versie en die kan dan weer niks saven.
Gewoon ^$%#.

@Marter544:
Ik zal mij eens gaan verdiepen in EZDrummer, heb al wat videos op YT bekeken en het lijkt me inderdaad precies wat ik zoek. Dit programma zal ik dan inderdaad moeten "kopen". Net als een betere DAW.

Bedankt zover.

lauke_101
17 september 2013, 08:13
Ik gebruik Reaper, die is gratis voor persoonlijk gebruik en ben er uitermate tevreden over. Hij kan alles, is duidelijk en krijgt bijna wekelijks updates waardoor je nauwelijks last hebt van bugs. Het proberen waard voordat je in een andere DAW moet investeren!

Wat drums betreft inderdaad +1 voor ezdrummer.

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

polviggen
17 september 2013, 10:09
even mierenneuken :

reaper is niet gratis, je kan wel onbeperkt de evalutieversie blijven gebruiken.

Ik krijg wel af en toe crashes met reaper.

lauke_101
17 september 2013, 13:13
Ja oke, da's waar. Ik meende wel ergens gelezen te hebben dat zolang het voor persoonlijk gebruik was ze het niet nodig vonden dat je een licentie kocht? Overigens, mocht je een licentie willen dan kost die toch een schijntje vergeleken met veel andere DAWs.

Crashes heb ik zelf nog nooit gehad, alleen wat problemen met de ASIO driver die bij mijn interface geleverd was (Lexicon alpha), simpele oplossing was ASIO4all.

harrie-beton
17 september 2013, 14:58
"4 sporen multitracker". Dat is niet juist. Een computer is zolang de capaciteit het toelaat een multitracker met een oneindig aantal sporen. Sommige software beperkt het aantal sporen tot 16 maar de meeste niet.
Je hebt maar 2 sporen opname tegelijk. Je kan dus geen 4 sporen tegelijk opnemen.

@Lauke: ASIO FOR ALL is een last resort asio driver die alleen gebruikt moet worden als er geen asio drivers zijn. De betere geluidskaarten (speciaal voor muziek) hebben altijd een betere ASIO driver dan de asio4all.

polviggen
17 september 2013, 15:08
ik denk ook wel dat de crashes bij mij aan mijn line6 UX1 liggen, die valt zo ook regelmatig uit.
Met mijn profire 2626 interface blijft het stabiel.

Baker
17 september 2013, 19:55
Ik heb ook Reaper en EZ drummer. handig hoor, je sleept zo een patroontje in een spoor. Daarna kan je nog fills enzo toevoegen.
Ik kan me niet herinneren dat Reaper ooit gecrashed is bij mij.

aerdvark
17 september 2013, 20:37
Hallo allemaal,

Dank voor de reacties!

Ik heb zojuist de "trial" van Reaper geïnstalleerd en dat werkt inderdaad heel simpel.

Volgens mij ben ik echt een nOOb op dit gebied... althans, ik kan wel opnemen, dat dan weer wel :rockon:
Hier een voorbeeldje (http://bit.ly/185eCCG) van wat ik even in een half uurtje in elkaar heb gedraaid.
Het origineel (eigen song) staat trouwens hier (http://bit.ly/19beOi7).

Maar met nOOb meer dat ik niet weet hoe ik bijvoorbeeld drums moet gaan toevoegen.
Ja, eerst de software installeren en zo, maar dan... VST zegt me niks.
Daar zal ik eens wat info van moeten opzoeken, maar het schort even aan tijd :???:

Kan ik daar dan ook synth-sounds mee maken? Met een VST instrument?
Dus bijvoorbeeld strings onder een partij? Zou wel gaaf zijn.

By the way, nu we er toch zijn....
Comments & Critics are welcome (http://bit.ly/1a1cg77)

harrie-beton
17 september 2013, 20:54
Lekkere riff.
Als je echt wilt knutselen zou ik beginnen met riffs inspelen met clicktrack, als je dan een aantal riffs hebt kan je met drums erbij snel een song maken zoals met lego.

ps jullie Biografie is briljant: http://www.soundcrave.com/biography/
wink

Baker
19 september 2013, 15:37
Lees hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Virtual_Studio_Technology)wat algemene info over VST.

Het toevoegen van VST drums werkt echt kinderlijk eenvoudig in Reaper. Je sleept zo hele VST drum partijen op een spoor. Door te dubbelklikken kan je vervolgens de drums editen. En inderdaad, er zijn ook VST piano's strijkers, blazers, toeters, bellen, contrabassen etc. etc. etc. Alleen als je dat wilt gebruiken is een midi keyboard eigenlijk onmisbaar. Nu is dat ook weer niet zo'n probleem, want midi keyboards zijn niet zo duur. Het leuke van VST's is trouwens dat er ook veel gratis VST's te vinden zijn op internet. Over het algemeen zijn deze gratis VST's niet zo goed als betaalde, maar dat neemt niet weg dat ze best bruikbaar zijn. Ik zou zeggen, download eens wat drums van http://www.vst4free.com/index.php?plug-ins=Drumsynths en kijk eens of je het aan de praat krijgt in Reaper. Succes!