PDA

View Full Version : FBT versterkers



Gerard1793
10 september 2013, 23:38
Hallo,
Ik had Google al een tijdje afgestruind, maar ik wordt maar niet wijzer dus vandaar dit topic.

Een goede vriend van m'n ouders heeft een oude FBT tweekanaals buizentop en een (2x10?) cabinet op zolder staan, heeft iemand ervaring met dit merk? Het schijnt Italiaans te zijn maar verder kan ik niet echt bruikbare informatie vinden. De cabinet heeft een handgreep op de lange kant, dus het lijkt me dat je hem horizontaal neer zet in plaats van verticaal wat me vrij uitzonderlijk lijkt. Ik zie cabinets namelijk altijd op de smalle kant staan als jullie snappen wat ik bedoel.

De cabinet is ongeveer een meter hoog en 60 centimeter breed. De top is ongeveer 25 centimeter hoog en 60 centimeter breed.

Het doek van de cab is grijsachtig, het lijkt haast een beetje op tweed, en de front van de amp is zilverkleurig. Het spul lijkt me vrij oud, eind jaren 70 misschien.

Kan iemand me hier iets meer over vertellen en wat is dit spul eventueel waard?

Groeten Gerard

MarkS
11 september 2013, 00:18
Handgreep zit aan zijkant omwille van draagbaarheid, hence the name "kofferversterker".
Andere Italianen zoals Sound hebben dat ook.

Italiaanse versterkers zoals FBT, Sound, GEM, Davoli, Kary Milano behoren niet tot de meest betrouwbare werkpaarden.
Waarde: wat de gek/liefhebber er voor geeft.
Vanwege hun leeftijd (lees: toverwoord "Vintage Buizenversterker") hoopt men er nog graag een leuk centje er voor te vangen. Vaak slecht tot niet onderhouden, componenten ver over hun houdbaarheidsdatum, en met een beetje pech zitten er EL503 buizen in. Daar valt amper nog aan te komen, althans zonder al teveel slijtage, en tegen prijzen die soms minstens even hoog zijn als de waarde van de hele versterker.

Gerard1793
11 september 2013, 10:12
Ah, dat is een mooi duidelijk antwoord, dankjewel!

MarkS
11 september 2013, 10:29
Maar voor nop is het altijd ff de moeite waard toch?

MarkS
11 september 2013, 10:50
Voorbeeldje.
Deze heb ik op MP gekocht voor 50 euro. De Plug vraagt er 295 voor.

http://www.gitaarnet.nl/photos/35/15930.jpg

tommus42
11 september 2013, 11:23
Heb hier een (inmiddels gesloopte) FBT500BR bas-versterker. Ik schat midden-eind jaren '60. Er zaten EL503 buizen in, niet meer te krijgen of voor 100 euro per stuk. De trafo's lijken me uitstekend, verder zeer netjes gebouwd, uiteraard nog point-to-point. EL503 is vrij eenvoudig te vervangen voor EL34.

Frits van Mourik
11 september 2013, 12:54
EL503 is vrij eenvoudig te vervangen voor EL34.

Nou, echt niet, hoor...

tommus42
11 september 2013, 13:14
Nee? Had begrepen dat ze ong. met een zelfde primaire impedantie uit de voeten kunnen.

Gerard1793
11 september 2013, 15:08
Hoe klinkt zoiets dan?

MarkS
11 september 2013, 20:35
Nee? Had begrepen dat ze ong. met een zelfde primaire impedantie uit de voeten kunnen.
Mits de aanwezige trafo die kan leveren icm stuurspanning. Tis geen plug & play, maar te doen.