PDA

View Full Version : plate resistor drift?



driesp
10 september 2013, 23:16
Begon de laatste tijd er op te letten dat m'n 2203 uit '79 eigenlijk niet zo heel super klonk, erg fizzy, en meer gain dan 'n andere.. gebruikte 'm ook niet erg veel meer vanwege een super lead, maar vond het nu toch verdacht. Het circuit nog eens goed overlopen, en tot m'n grote verbazing waren de twee 100k plate weerstanden van V2 helemaal weggedrift, één was er 160K en de ander 1M? Snel vervangen, en wat een verschil, veel minder gain en veel brighter. Maar wel beter..
Nog snel eens doorgemeten en de 100K plate res van V3 was ook al 150K, veel beter nu op het eerste zicht!

Mijn vraag is nu, is dit normaal? Had er nog niet echt bij stilgestaan, maar vind de waardes toch wel erg veel afwijken. De ene die 1M geworden was had waarschijnlijk niet meer lang te leven, maar de amp klonk toch nog enigzinds normaal en had geen gebreken, maar had wel erg fizzy distortion.

O ja, de weerstanden waren nog de originele, en voor de rest heeft de amp geen mods. B+ is wel 500V.

Frits van Mourik
11 september 2013, 01:25
Ja hoor, dat kan gebeuren... is waarschijnlijk een slechte batch 100k- weerstanden geweest...
ouderdom komt met gebreken en komt helaas in de beste families voor.
Het lijkt mij verstandig, om i.i.g. alle 100k's ff na te lopen;
wellicht alle weerstanden in je amp,als 'ie tòch open ligt, just to be sure.
Een afwijking van +/- 10% hoef je niet van te schrikken, maar echt idiote afwijkers toch maar vervangen.

Happy hunting!

driesp
11 september 2013, 09:59
Alles eens overlopen en de rest lijkt in orde.. toch speciaal, het is een heel andere amp! Zal ze van de 1959 ook eens checken vandaag, wie weet.

nak
11 september 2013, 11:48
Maakt het nog uit of je metaal oxide of koolstof weerstanden gebruikt ivm verloop na lange tijd?

driesp
11 september 2013, 13:14
hmm, bij de superlead zijn het de 470k mixer weerstanden die niet meer kloppen, ze zijn nu ongeveer beiden 290K, wat heeft dat juist van invloed?

nico verduin
11 september 2013, 13:28
Meet je wel met een pootje los? of zo in de schakeling met alles wat er evt. parallel aan geschakeld zit erbij komt?

HaroldA
11 september 2013, 13:39
Interessant! Heb mijn '80 2204 thuis open liggen, zal ze ook wel eens doormeten.

driesp
11 september 2013, 15:11
Meet je wel met een pootje los? of zo in de schakeling met alles wat er evt. parallel aan geschakeld zit erbij komt?

Ja dat doe ik, nu als er één kant van de weerstand alleen naar een lamp gaat en je trekt ze uit (of niet, maakt in principe geen verschil) , kun je ze wel in circuit meten hé. Bij de plate resistors van V1 en V2 lukt dat, bij de mixer resistors ben ik er niet zeker van, maar ik denk het niet. (edit: nee dus, via de volume pots zijn ze verbonden en dus niet te meten in circuit) Heb ze er ook uit gemeten.

Dries

nico verduin
11 september 2013, 16:33
En nog steeds die lage waardes?

driesp
12 september 2013, 11:04
En nog steeds die lage waardes?

Toch niet heel met m'n hoofd erbij... 390K ! Toch nog een verschil. Maar ze klinkt wel goed, niets van te zeggen.

nico verduin
12 september 2013, 11:57
If it isn't broken.... don't fix it. Het doel van die weerstanden is zoals de naam al zegt bij elkaar voegen van signalen. Maar tegelijkertijd beïnvloed het beide kanalen ook. Is de waarde te klein dan gaat de laatste trap van het ander kanaal ook meedoen. Het RC filter (koppelcap+MixR) wordt ook anders. De referentie naar GND van de volgende trap heeft er niet zoveel last van.
Maar zoals je al aangeeft, hij klinkt goed.

driesp
12 september 2013, 16:34
If it isn't broken.... don't fix it. Het doel van die weerstanden is zoals de naam al zegt bij elkaar voegen van signalen. Maar tegelijkertijd beïnvloed het beide kanalen ook. Is de waarde te klein dan gaat de laatste trap van het ander kanaal ook meedoen. Het RC filter (koppelcap+MixR) wordt ook anders. De referentie naar GND van de volgende trap heeft er niet zoveel last van.
Maar zoals je al aangeeft, hij klinkt goed.

Inderdaad. Ben ook blij met m'n 2203 die nu hoort te klinken hoe het moet.

Had wel nog een vraagje over de super lead, de voltage selector is origineel, dagnall t4074 PT met 250-230 en 210V tap, en de amp had overal hoge spanningen, 7V op de heaters, B+ van 550V,.. Na een check up gezien dat de 210V tap rechtstreeks verbonden was met de mains fuse, de mains selector was dus overbrugd. Vond dat raar, de selector was origineel en had geen soldeersporen op de center lug, dus het moet van fabrieks af geweest zijn. Iemand dit nog gezien?

Na het fixen nu mooi 6,6V heaters of 6V bij 250V tap.

nico verduin
12 september 2013, 18:27
Inderdaad. Ben ook blij met m'n 2203 die nu hoort te klinken hoe het moet.

Had wel nog een vraagje over de super lead, de voltage selector is origineel, dagnall t4074 PT met 250-230 en 210V tap, en de amp had overal hoge spanningen, 7V op de heaters, B+ van 550V,.. Na een check up gezien dat de 210V tap rechtstreeks verbonden was met de mains fuse, de mains selector was dus overbrugd. Vond dat raar, de selector was origineel en had geen soldeersporen op de center lug, dus het moet van fabrieks af geweest zijn. Iemand dit nog gezien?

Na het fixen nu mooi 6,6V heaters of 6V bij 250V tap.Zou best kunnen dat de landen waarnaar ze geexporteerd werden, dit nog zelf moesten doen. Ik kijk nergens van op. En als er eentje op maandag ochtend toen was begonnen:) En toen was de netspanning nog 220V (of lager). Dus zo gek was het nog niet. En je voorkomt allemaal jankende klanten die mauwen dat hij het minder doet omdat ze er met hun poten aan hadden gezeten :).

Freeqi
12 september 2013, 18:51
ff anekdote ... kwestie dat je 't niet verklote ;-)

JMP's viel me al jaren op dat elke anders klonk, vervormde, meer-minder gain enz. Dus elke keer ik een JMP head service sinds jaren en iets heb van 'mmm die ronkt lekker' heb ik de tijd genomen om een standaard JMP schemaatje af te drukken en tien minuutjes alle waardes caps, spanningen en weerstanden ff op te meten. Heb dus zo'n mapje met 'JMP-s' staan ;-)

en wat blijkt nu ? Vraag me niet waarom, heb er nooit achter gezocht/geredeneerd, nagenoeg alle jmp's die ik beter vindt klinken hebben 150k als plate resistor ;-) decoupling caps verschillen anders ook aardig.

Ik stel ze wel steevast voor een rondom 6,3V gloeispanning in. Vanaf daar terug ff bias inregelen en zo verder.

dus wat nico zegt geldt: if it isn't broken, don't fix it. Ik voeg er aan toe: if sounds okay, it's okay ;-)

niet te snel empirisch worden en dat schema 200% willen nabouwen/houden. Niet alle JMP's hebben dezelfde opbouw-circuit en waardes ! Zelfs binnen de verschillende modellen lead, bass etc zitten grote verschillen. sommigen hebben een bypass 4K7 over de presence etc die niet op dat schema staat ...

driesp
12 september 2013, 21:32
Zo , van de 2203 even alles netjes samengestoken en terwijl ik toch bezig was, even geexperimenteerd met de NFB, origineel was het 100K op de 4ohm tap. Even hem op de 8 en 16ohm tap gebrobeerd, goed hoorbaar verschil. Nog even 47K op de 8ohm tap proberen, en wauw.. Toch wel strakke low end, echt. Ik sta er van versteld hoe goed 'ie klinkt. Lampen gewoon doodweg de goedkoopste EH EL34 en JJ's, ik hoor er geen verschil tussen.

driesp
13 september 2013, 09:32
btw nog een vraagje, ik heb alle slechte weerstanden vervangen door carbon comps, 1/2W rating. Zie nu wel dat deze maar een werkspanning van 350V hebben, niet goed voor de plates dus? Wat neem ik dan best?

nico verduin
13 september 2013, 11:27
btw nog een vraagje, ik heb alle slechte weerstanden vervangen door carbon comps, 1/2W rating. Zie nu wel dat deze maar een werkspanning van 350V hebben, niet goed voor de plates dus? Wat neem ik dan best?Daarom draaien die oude Fenders en Marshalls pas 50 jaar met 1/2 watt weerstanden......
De vraag die je moet stellen is hoeveel volt komt er dan wel op die weerstand te staan? Ik heb wel eens schakelingen gemaakt waar je gewoon met 1/8 watt kan werken terwijl de spanning 800V was.

Freeqi
13 september 2013, 11:52
Sowieso plates beter metal film 1W als je amp hebt met wat gain cfr noise issues. Ben je gerust en drift niet ;-)

driesp
13 september 2013, 12:40
Zal ze vandaag nog vervangen. Is er verder nog een groot verschil tussen carbon film en metaalfilm? Verder zijn bij de 1959 de kathode weerstanden van V2 en de slope ook carbon comp, daar maakt het waarschijnlijk niet zoveel uit?

nico verduin
13 september 2013, 13:36
Sowieso plates beter metal film 1W als je amp hebt met wat gain cfr noise issues. Ben je gerust en drift niet ;-)En daar zin de meningen over verdeeld. Ik vind de MF veel te steriel. Maar goed ieder zijn meug

nico verduin
13 september 2013, 13:37
Zal ze vandaag nog vervangen. Is er verder nog een groot verschil tussen carbon film en metaalfilm? Verder zijn bij de 1959 de kathode weerstanden van V2 en de slope ook carbon comp, daar maakt het waarschijnlijk niet zoveel uit?Ik zou die CC's lekker laten zitten als je nog een beetje van dat vintage over wil houden.......

HaroldA
13 september 2013, 13:53
Ik zou die CC's lekker laten zitten als je nog een beetje van dat vintage over wil houden.......

Of carbon film als je een tussenweg wil?

Freeqi
13 september 2013, 17:36
En daar zin de meningen over verdeeld. Ik vind de MF veel te steriel. Maar goed ieder zijn meug

i know maar ENKEL de plates hé op V1 en FD en compenseren met een NOS mullardje op V1. Vanaf pakweg begin '70 zijn ze sowieso allemaal MF. De CC's zijn ook de 'spekbakkertjes' hé. Mullard + MF is pakken beter, dynamischer en vetter dan een CC met een gele EH bvb ;-) Beetje zoals koken: erdoor kijken en de juiste keuzes/combis maken ... als er weinig gain over staat (tweeds, BF, SF, ed gebruik ik ook gewoon CC's. 2204, 2203 enz dan weer liever MF)

driesp
13 september 2013, 20:00
zo, de 1959 is afgewerkt. Waar het nodig was carbon films gestoken, mooie tussenweg lijkt me. Er ís een verschil, maar of het beter is weet ik niet.. terwijl 47k in de nfb op de 8ohm tap. Lekker strak, klinkt perfect voor me nu.

Nu is de 2203 aan de beurt ! Carbon films voor de plates, en voor de NFB. De rest blijft origineel.

driesp
13 september 2013, 21:16
Zo 2203 is ook klaar. Wat een beest! Weet niet echt wat ik het lekkerst vind klinken, die of de super lead, ze verschillen niet echt heel veel van elkaar.. Nog een beetje experimenteren met de bright cap over de 470k input weerstand, vind de 470pf toch nogal scherp, maar zonder is het maar dof. Als ik het goed op heb is dit toch geen echt RC filter circuit met een condensator parallel over een weerstand? Is dit een ander type filter, shelving?

mvg,
Dries

Frits van Mourik
14 september 2013, 00:46
En daar zin de meningen over verdeeld. Ik vind de MF veel te steriel. Maar goed ieder zijn meug

En dat is je mening als doorgewinterde gitarist?

nico verduin
14 september 2013, 01:18
Nope
Iemand die geluisterd heeft naar een doorgewinterde gitarist :). Ik mocht alleen maar solderen:)

HaroldA
15 september 2013, 15:26
Nope
Iemand die geluisterd heeft naar een doorgewinterde gitarist :). Ik mocht alleen maar solderen:)

Ik soldeer en speel gitaar. Ik heb net mijn Sovtek #1 van een aantal MF's voorzien: PI tail, PI plates, V1A cathode, NFB ... ik ken da toch nie horen.

Dirk_Hendrik
15 september 2013, 18:07
Ik ken da prima horen.... maar dan is het hele apparaat MF. Met MF op 1 plek in het circuit... ben ik de eerste om af te taaien als ik dat op gehoor moet doen.

kassie
15 september 2013, 22:09
Ik ken da prima horen.... maar dan is het hele apparaat MF. Met MF op 1 plek in het circuit... ben ik de eerste om af te taaien als ik dat op gehoor moet doen.

Tja, hoe eerder in het circuit natuurlijk, hoe beter hoorbaar. v1 zal dus meer hoorbaar effect hebben als op v2, of v3. Ik doe metal film voor de ruisverhouding in high gain.. voor de rest gewoon carbon film. Er zal wel wat verschil zijn. Maar voor mij niet objectief vast te stellen na al die handelingen (amp van de speaker, op de werkbank, desolderen, solderen, amp weer terug, en dan behoorlijk zeker zijn van de juiste potmeter standen). En hebben die twee weerstanden dan wel de exacte waarde? De ruisverhouding heb ik wel degelijk verschil in gemerkt tussen carbon film en metaalfilm. En daar ging het me dus meer om.