PDA

View Full Version : Piëzo en elektrisch signaal tegelijk uitversterken zonder groundloop problemen



Henri H
10 september 2013, 14:56
Ik heb sinds kort een piëzo-brug in mijn Music Man Axis Super Sport laten zetten, en ik ben er zeer enthousiast over, want het klinkt werkelijk fantastisch.
Ik sluit het piezo signaal rechtstreeks aan op de zanginstallatie bij ons in de oefenruimte, en ik krijg een erg mooi akoestisch, maar dan ook echt akoestisch klinkend, geluid.
Samen met het elektrisch versterkte signaal is het helemaal genieten!

Ik heb echter in onze oefenruimte behoorlijk last van (ik vermoed) een groundloop.
De (passieve) piëzo-brug staat in verbinding met een speciale hoog-Ohmige potmeter, die op zijn beurt weer in verbinding staat met een stereo jack output.
Het elektrische signaal gaat dus ook via diezelfde stereo jack output, en beide signalen maken dus gebruik van de zelfde aarde (of min?).
Ik ga vanuit die stereo output met een stereo jack naar 2 mono-jacks, welke ik direct aansluit op mijn pedalenbak cq zangversterker.
Thuis heb ik geen last van noemenswaardige brom, maar zoals gezegd in de oefenruimte des te meer. Het zou ook aan mijn versterker (JCM 800 2204) kunnen liggen misschien?
Ik vermoed echter dat de (rand?)aarde in oefenruimte niet optimaal is.

Zou het een goede optie zijn om iets dergelijks als dit apparaatje te gebruiken ter voorkoming van groundloops?
http://www.thomann.de/nl/palmer_pan_01.htm?sid=c652f120072e715eab265eae586a 08f2

Beter deze denk ik?
http://www.thomann.de/nl/art_dti.htm?gclid=CPev8czrwLkCFcRQ3godok8AGQ

macwilliams
12 september 2013, 07:52
Is je brug al niet eerder van aarde voorzien en zit daardoor de loop al niet in de gitaar?

Henri H
12 september 2013, 11:50
Hoi Willem, je bedoelt waarschijnlijk de brug van mijn ES335? Die is nl. een poosje geleden wel van aarde voorzien.
De Music Man zal af fabriek vast ook wel geaard zijn, want als ik alleen het elektrische signaal gebruik (met een mono jack kabel), dan heb ik geen last van brom. Ik vermoed dan ook dat het probleem niet in de (aarde v.d.) gitaar zit.

macwilliams
12 september 2013, 12:10
Hahaha, wat ik bedoel was dat al voor (als in eerder) in de bedrading een aarde zit en dan later nog eens.
Dan zou je een loop hebben.

Is je kabel goed afgeschermd? Als je de kabel laat kletteren op de grond (ingeplugd he ;)) hoor je dat dan over de versterker?

Hendriks
12 september 2013, 12:27
Thuis heb je dus geen last? Mischien een ander stopcontact proberen in de oefenruimte.

Henri H
12 september 2013, 14:03
Hahaha, wat ik bedoel was dat al voor (als in eerder) in de bedrading een aarde zit en dan later nog eens.
Dan zou je een loop hebben.

Is je kabel goed afgeschermd? Als je de kabel laat kletteren op de grond (ingeplugd he ;)) hoor je dat dan over de versterker?Beide signalen maken van dezelfde aarde gebruik neem ik aan?
Misschien kan ik er beter even mee terug gaan naar Huub Boel. Hij heeft het spul er voor me ingezet.
De kabel hoor ik niet kletteren btw.


Thuis heb je dus geen last? Misschien een ander stopcontact proberen in de oefenruimte.Ik heb al geprobeerd om één van de stekkers om te draaien, maar ook dat helpt niet. Alle stroom in de oefenruimte zit op dezelfde groep, dus ik denk dat het weinig zin heeft om een ander stopcontact te proberen. Alle stopcontacten hebben randaarde, want die hebben we zelf aangelegd, maar we hebben geen idee hoe goed die randaarde uiteindelijk z'n werk doet. Ik vermoed niet zo heel goed, omdat we wel vaker last van brommetjes hebben hier en daar. In dit specifieke geval echter is de brom wel erg irritant aanwezig.