PDA

View Full Version : Yamaha RGX 112 opknap project



Igos du Iskana
9 september 2013, 21:25
Hoi allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig... Ik heb op 't werk een ouwe Yamaha RGX 112 gevonden en wil deze opknappen zodat er weer op gespeeld kan worden... Het leek me een vrij simpel project: nieuwe input plug installeren, verse snaren en spelen maar!
Maar helaas, er komt iets meer bij kijken ben ik bang. Ik heb de plank in m''n versterker geprikt en krijg er bijna geen geluid uit. De output is superlaag en de onderste stand van de 5-way switch geeft helemaal geen reactie. Ik ben niet zo thuis met die 5-way switches dus zijn er mensen die een idee hebben wat er fout is gegaan? Ik heb even een fotootje gemaakt van de ingewanden van de gitaar, misschien zie ik iets over het hoofd? Alle input is welkom!!
Foto 1 (https://docs.google.com/file/d/0B6bAlTj7k9RyV0tkRmJmbnlkM28/edit?usp=sharing)
Foto 2 (https://docs.google.com/file/d/0B6bAlTj7k9RyaU1wb1RRNGJsTXc/edit?usp=sharing)

Alvast bedankt,
Auke

Plant
10 september 2013, 09:49
Als alles nog origineel is en alleen de jack is vervangen zou ik daar als eerste kontroleren of die nu goed zit gesoldeerd. Maakt er niet iets sluiting zodra de plug word ingestoken?

Igos du Iskana
10 september 2013, 13:23
Als alles nog origineel is en alleen de jack is vervangen zou ik daar als eerste kontroleren of die nu goed zit gesoldeerd. Maakt er niet iets sluiting zodra de plug word ingestoken?

Ik weet zeker dat ik de Jack goed heb aangesloten. Verder weet ik niet in hoeverre er iets is aangepast aan de gitaar. Hij heeft jarenlang in een kelder gelegen zonder dat er ook maar iets mee is gebeurd en ik weet ook niet of de vorige eigenaar er iets mee heeft uitgespookt... Zou het iets met de pots te maken kunnen hebben?

DarknessAwaits
10 september 2013, 14:30
Als je geen multimeter hebt (en er geen wilt kopen) zou je onderstaande kunnen hanteren:

-Eerst even een van de elementen direct op de output solderen, als dat werkt heb je een werkend element.
- Volgende stap is om bijv. de volume pot erbij te betrekken, als die werkt dan heb je een werkende vol. pot.
- Schakelaar ertussen, die testen,
- Etc.

Igos du Iskana
10 september 2013, 16:47
goeie tip DA! Gelukkig hèb ik een multimeter en heb de boel net doorgemeten (niet gehinderd door al teveel voorkennis :) ) De 2 single coils hebben een weerstand van rond de 4-5 kOhm de humbucker 12 kOhm (dat laatste lijkt me veel...) dat meet ik aan het soldeerpunt tussen pick-up draad en switch. en de aardedraad. Ook aan de output draad van de switch meet ik de zelfde waarden, dus de switch doet het volgens mij ook.
Blijven de pots over... Ik meet over de tone pot 250kOhm, wat goed klinkt, blijft dus de volumepot over...
Klinkt dit een beetje logisch?

Marcel31
13 september 2013, 22:44
Igos, als het allemaal origineel is zou er niets veel aan de hand moeten zijn. Heb je de draden van de output al omgedraaid? Een is de hot wire en de ander niet. Die weerstanden kloppen denk ik gewoon. 12 voor een humbucker is niet super veel hoor.

Igos du Iskana
14 september 2013, 21:18
Bedankt voor de tip Marcel, dat moet ik toch maar eens uitproberen, een andere installeren volumepot heeft niets opgelost...

ErikH
14 september 2013, 22:21
Zou het een idee zijn om eens foto's te posten van de huidige situatie? Of dat je het even uittekent?

Igos du Iskana
19 september 2013, 20:17
Zo het probleem is opgelost... inderdaad de input verkeerd vast gezet. Vandaag is ie ingewijd, ff met een collega de lessen flink verstoord met een bak herrie! hopelijk hebben de kids op school er nu wat meer plezier van :) Bedank voor jullie goede tips!