PDA

View Full Version : Line 6 Valve MK 2 HD 100 Leuk voor thuis?



Jammaster
9 september 2013, 17:40
Beste Lezers,

Via deze weg mijn eerste bericht op deze forum.
Ik heb namelijk een vraag betreft de Line 6 MK 2 HD 100

Na jaren in verschillende bands te hebben gespeeld wil ik het nu lekker rustig aan doen en vind ik het wel welletjes.
Ik ben in het bezit van een Marshall JCM 900 50 watt duel reverb en een 4x12 1960 A cab waar ik altijd veel plezier van heb gehad. maar heb besloten deze te verkopen

Ik heb destijds de bewuste keuze gemaakt omdat ik in mijn vorige band veel rock/metal speelde maar gezien ik mijn wilde haren wat verloren heb wil ik mij wat meer in de top 100 muziek verdiepen en na mijn idee is de JCM900 hier wat beperkter in.

De bedoeling is om lekker hobbymatig in mijn studio verder te gaan, lekker een cdtje afspelen en wat mee jammen;)

Denk bijv. aan pop,funk,classicrock,metal kortom van Iron Maiden tot U2

Nu kwam ik de line 6 valve mk2 HD 100 Buizen head tegen met veel ingebouwde effecten.
Nu las ik hier en daar wel dat Line 6 niet echt (voornamelijk de spider) met open armen ontvangen werd bij de meeste gitaristen maar dan praat je al gauw over transistor versterkers.

Gezien ik mij in vele verschillende gernes wil verdiepen lijkt mij veel effecten toch wel handig!

Mijn vraag is heeft iemand ervaring met deze type versterker en klinken de effecten wat realistisch?
Heeft deze versterker vanuit zich zelf ook een warme klank?

Ik hoor graag van jullie !!

MarkS
9 september 2013, 18:11
In je homestudiootje heb je niet echt een amp nodig. Een Podachtig/floor-ding/rackmodeler is dan toch prima? Kun je altijd nog beetje uitversterken via de fx return van je Marshall als het toch moet wapperen op huiskamerniveau.

Jammaster
9 september 2013, 18:37
In je homestudiootje heb je niet echt een amp nodig. Een Podachtig/floor-ding/rackmodeler is dan toch prima? Kun je altijd nog beetje uitversterken via de fx return van je Marshall als het toch moet wapperen op huiskamerniveau.

Beste MarkS

Bedankt voor je reactie.

De JCM 900 heeft een bepaald karakter wat niet voor alle stijlen geschikt is en is na mijn weten toch een beetje gebaseerd op de 90`s rock/punk/metal. ook met effecten zal de karakter hierdoor niet verdwijnen en is hij minder veelzijdig. vandaar dat ik een andere versterker zoek

tnijland
9 september 2013, 18:59
Ik zou zelf denk ik eerder gaan voor de Line6 DT25 omdat deze een type I (California Clean), type II (Crunchy British Feel), type III (Chimney Brit Feel), type IV (Higher Gain) sound palette aan boord heeft. Ik verwacht dat je daarmee wel een aantal goede sounds moet kunnen vinden. Voor thuis is het vermogen ook ruim voldoende. Aangevuld met een Line6 HD 300/400/500 floorbord heb je helemaal een enorme verbetering in mogelijkheden en sounds t.o.v. de valve mk2.

MarkS
9 september 2013, 22:51
Jammaster, als je een modeler in de return van de fx-loop van je Marshall prikt, bypass je de pre-amp van de Marshall met zijn karakteristieke sound, en gebruik je de ampsimulaties van je modeler. Je Marshall dient dan als eindversterker.

MarkS
9 september 2013, 22:59
Ik zou zelf denk ik eerder gaan voor de Line6 DT25 omdat deze een type I (California Clean), type II (Crunchy British Feel), type III (Chimney Brit Feel), type IV (Higher Gain) sound palette aan boord heeft. Ik verwacht dat je daarmee wel een aantal goede sounds moet kunnen vinden. Voor thuis is het vermogen ook ruim voldoende. Aangevuld met een Line6 HD 300/400/500 floorbord heb je helemaal een enorme verbetering in mogelijkheden en sounds t.o.v. de valve mk2.

Heeft een HD300/400/500 genoemde amps dan niet aan boord? Of klinken de modellen in de DT25 zoveel beter?

Jammaster
10 september 2013, 09:23
Ik zou zelf denk ik eerder gaan voor de Line6 DT25 omdat deze een type I (California Clean), type II (Crunchy British Feel), type III (Chimney Brit Feel), type IV (Higher Gain) sound palette aan boord heeft. Ik verwacht dat je daarmee wel een aantal goede sounds moet kunnen vinden. Voor thuis is het vermogen ook ruim voldoende. Aangevuld met een Line6 HD 300/400/500 floorbord heb je helemaal een enorme verbetering in mogelijkheden en sounds t.o.v. de valve mk2.

Beste tnijland.

Misschien sla ik de plank helemaal mis en dan hoor ik dat graag van je maar als ik de prijzen van beide heads vergelijk:

Line 6 DT25 € 699,00
line 6 valve mk2 hd 100 € 657,00

Dat is maar een paar tientjes verschil maar de DT25 heeft 4 voicings: classic American, British crunch, Class A chime en Modern high-gain

De Valve mk2 HD 100 is iets goedkoper en heeft:

16 voorversterkermodellen
effecten: 20 smart FX (zoals tape echo, sweep echo, standard delay, chorus, flanger)
300 kant-en-klare presets

En zouden het niet de zelfde presets zijn als de HD300/400/500 ?
Want dan zou ik beter een FBV shortboard aan kunnen schaffen.

Nogmaals maar misschien zie ik het verkeerd maar ik zou met de valve mk 2 + FBV shortboard goedkoper uit zijn dan een DT25 met een HD300 processor toch?

En volgens mij komen de mogelijkheden redelijk overeen?

Of klinkt de DT veel beter ten opzichte van de MK2 ?

Ben erg benieuwd!!

Rinze
10 september 2013, 09:36
Ten eerste is 100 watt buizen voor thuis niet handig. Ten tweede is de HD serie een stuk nieuwer en beter qua geluid, de ontwikkelingen op modelinggebied gaan snel.

Als je toch alleen thuis speelt zou ik voor een puur modeling apparaat kiezen zonder versterker wat je aan je pc hangt en dan over je monitors afluistert. Ik speel al jaren thuis over modelers en nooit meer over versterkers, bevalt mij in ieder geval uitstekend.

harrie-beton
10 september 2013, 10:52
als je alleen thuis speelt is de HD300 of liefst de HD500 een prima apparaat met veel mogelijkheden.
Als je op korte termijn toch verwacht op te gaan treden zou ik de JCM900 nog even aanhouden.

tnijland
11 september 2013, 18:16
@Jammaster: Om op je vraag terug te komen, ik denk dat ze aan zich redelijk vergelijkbaar klinken. Echter de DT25 heeft 4 voicings welke echter op de eind versterking werken waardoor het karakter imo realistischer is te benaderen. Mijn mening is dat je met de DT serie dus meer mogelijkheden hebt om er een pure Fender, Marschall, Vox of High Gain amp sound van te maken. Ook het vermogen is beter hanteerbaar voor de thuis situatie. Het HDxxx board heeft speciaal een aantal voorversterker modulaties die juist in combinatie met de deze eindversterker voicing goede realistische geluiden kan produceren.

Het allermooiste is en blijft een volledige buizenset maar het heel moeilijk om daarmee veel verschillende sound variaties te maken. Line6 speelt daarop in met de DT serie (google maar eens op de dream gig: [http://line6.com/podhd500x/#command). Ook hangt het er van af of je voornamelijk opneemt want in dat geval is een modeler handiger.

Het gaat er dus om of je kwalitatief de bekendste vintage amps probeert na te bootsen of dat je gewoon een aardig klinkend oefensetje voor thuis wilt. In het laatse geval zou dan ik nog steeds een liever een goede buizen preamp willen en deze combineren met een goedkopere eindtrap. Ik heb zelf bijvoorbeeld een Koch Pedaltone buizen preamp in serie met een Zoom G3 gezet over een Roland keyboard combo waarmee ik ineens een enorm verbeterde sound heb gekregen tov mijn HD500. Het klinkt zo enorm goed dat ik het zelfs voor optredens gebruik (en dat terwijl ik best wel mooie spulletjes heb).

Het advies is om altijd te proberen voordat je koopt want ik heb menigeen met totaal iets anders uit een winkel zien komen...

Jammaster
11 september 2013, 20:29
Bedankt voor de nuttige informatie!! Ik zou graag beide versterkers een keer willen testen. De bedoeling van de versterker is om lekker mee te spelen op bestaande nummers en proberen het gewenste geluid er bij te zoeken. Lekker los gaan op ramstein en de andere dag wat John Mayer nummers mee spelen. Ik zoek dus een versterker waar ik meerdere kanten mee op kan en die kwalitatief goed klinkt.
Jaren terug heb ik al eens op een line 6 spider 15w gespeeld maar daar was geen fatsoenlijk geluid uit te krijgen.
Maar dit is natuurlijk eem andere prijsklasse!


Weet iemand ook een Line 6 dealer in de buurt van Alkmaar te vinden?

Ik zie namelijk dat er weinig winkels zijn die deze 2 op voorraad hebben.

Thanx

MarkS
11 september 2013, 20:31
Voor sec opnamen lijkt een pre/modeler me handiger. Geen gekut met mics etc. Bij de Dt amps ontkom je daar denk ik niet aan?

tnijland
11 september 2013, 23:09
De DT 25 heeft een cabinet simulated XLR output met ground-lift zodat je de DT25 zowel als stage amp kunt gebruiken maar ook de direct out kunt aansluiten op een PA installatie. Ik denk dat de DT serie meer een antwoord is om de veeleisende gitarist ook richting hun producten te trekken. Zelf zou ik denk ik voor een DT50 gaan i.v.m. het type buizen.

pinchaholic
12 september 2013, 10:42
Heb jaren met veel plezier geëxperimenteerd met transistors, buizen en modeling in een thuisomgeving.

Speel nu een tijdje over een pod hd500 tjokvol met custom-made user patches, gratis via de line 6 website. Pod hd500 aangesloten op een paar studio monitors (krk6) Dit is mijn best klinkende, meest veelzijdige set-up ooit. Kan hard, hoeft niet. Dit alles zonder amp. My 2 cents, give it a thought.

tnijland
13 september 2013, 22:55
Begrijp me niet verkeerd. Ik sta volledig achter de Line6 producten (zeker gezien de prijs-kwaliteit verhouding). Echter het thuis ervaren van een enorm mooie en goede buizen sound in vergelijking met een modeler die toch dun en ineens extreem iel klinkt blijft voor de meeste mensen een enorm verschil. Dat is de voornaamste reden dat ik destijds veel heb geinvesteerd om een Axe-Fx Ultra te kopen en 2 jaar later de zelfs Axe-Fx II heb aangeschaft om zo het maximum haalbare te verkrijgen.

De reden dat ik de nu Koch Pedaltone als buizen preamp toch noem is dat deze met zelfs een eenvoudige speaker simulatie al klinkt als een hele goede dynamische preamp die mij meer inspireert tot het spelen van slag en solo gitaar met behoud van een pure sound dan momenteel de beste modeler op de markt. Het is misschien wel iets beperkter (geen 16+ versterker modellen) maar klinkt wel enorm puur. En daar gaat het om....tijdens optredens verlang ik een goede Fender clean sound, een mooie Marshall crunch sound en een goede screaming lead solo sound. De ingebouwde 0.5W eindtrap oversturing is gewoon fenomenaal als karakteristieke Fender towards Marshall sound. Dolf Koch denkt volgens mij heel erg goed na over zijn ontwerpen...

Ik ga voor puur en dat heb ik altijd al gedaan zelfs als het (te)veel geld kost. Ik heb dus de Axe-Fx II (tot FW 9.0) gehad en zelfs deze modeler (hoewel enorm veelzijdiger) komt qua amp simulaties niet eens in de buurt van de Koch. Analoge apparatuur blijft kennelijk toch meer mijn ding (I love my Vintage Revolution PedalPro). Op lange termijn zal het misschien wel vergelijkbaar worden. Tot die tijd ;-)........

tnijland
14 september 2013, 00:22
Voel me af en toe roepende in de woestijn ;-)

harrie-beton
14 september 2013, 01:00
Twee dingen, [1] net als tnijland, ik ben van de modelers af en speel weer over volledig buizen (voor en eindtrap buizen - cabinet).
Tijdens oefenen en live miste ik een vette sound die door de mix kwam. Ik was ook niet tevreden over de voorsterkers van de line6.

Maar: [2] Voor een woonkamer gitarist biedt de HD300 volgens mij alles wat je nodig hebt afgezet tegen het geld dat je betaald.
Een AXE FX klinkt beter voor thuis maar 2500 euro beetje too much.

arjanb01
14 september 2013, 07:44
Met beide posts ben ik het helemaal eens. Voor thuis gebruik ik een yamaha thr en on stage een buizenbak van engl evt aangevuld met fx van de gmajor 1.
En ik lach me nog steeds dood om de hype die er in 2010/11 was voor de axe fx. Iedereen heeft hem weer weggedaan, het is het niet en het zal nooit buizen van de markt stoten, ik geloof er niet in. Voor thuis en in de studio prima natuurlijk. En voor thuis en studio ga je geen 1000 eu of meer in een modelling amp steken, dan ben je echt een beetje een pannenkoek😉

whoosh
14 september 2013, 10:01
Als het puur en alleen voor thuis is dan zou ik ook niet voor een versterker gaan, maar voor een studio opzetje. PC i.c.m. een goede sequencer en plugins, Guitar Rig of Amplitube, en er zijn talloze gratis versterkersimulatoren te krijgen ook. Dat gezegd, ik heb jaren alleen met modelling gespeeld en hoewel ik dat thuis nog af en toe wel gebruik als ik even snel wat wil oefenen of spelen gebruik al weer een jaartje ofzo een Koch Pedaltone als preamp. Wat mij betreft, en niet alleen wat mij betreft lees ik net ;), klinkt en speelt dat stukken fijner. Voor mij was het in ieder geval een behoorlijke verademing, net als het gaan gebruiken van "ouderwetse" pedalen :)

Dezelfde Pedaltone ging ook het podium op, maar om wat minder podiumruimte in beslag te nemen heb ik nu een Koch Twintone II. De Pedaltone is nu voor thuis en voor de momentjes dat ik moet inprikken op een onbekende backline (en nog steeds zit ik elke keer te twijfelen of ik hem niet maar weer gewoon altijd ga gebruiken, zo goed klinkt dat ding!)

Eko
14 september 2013, 10:32
Ik ben een zeer groot liefhebber van buizenbakken en heb er meerdere staan........ , maar ook enkele modelingbakken. De line 6/ bogner is een leuke en de Mustang V ook. Het geeft je de lol om gewoon af en toe eens iets volledig anders te proberen. Zet je creativiteit aan het werk , nodigt je uit om eens online te spelen , makkelijker op te nemen , een koptelefoon te gebruiken en meer van dat soort zaken. Maar waarom een head en geen eenvoudig combo zoals een Mustang? Inderdaad is een pod ook bruikbaar.

tnijland
14 september 2013, 23:09
Ik ben blij om te horen dat er toch nog wat gitaristen zijn die kwaliteit over kwantiteit weten te waarderen. Dat gezegd hebbende is het (in navolging van vorige sprekers) positief dat de huidige generatie zoveel meer mogelijkheden heeft om "creativiteit aan het werk te zetten" middels modeling en studio gear.

tnijland
15 september 2013, 22:00
Ik gebruik de Pedaltone momenteel in combinatie met een Line6 M5 en "thats all" voor mijn optredens. Je moet voor de verschillende nummers gewoon kiezen tussen een enkel effect en dat is toch wel een beetje spartaans ;-)

Toch merk ik dat het i.c.m. een band helemaal niet verkeerd uitpakt want anders heb ik de neiging om alles teveel dicht te smeren....

polviggen
17 september 2013, 14:33
mijn probleem met modellers is dat ik meer aan de instellingen ga prullen dan echt spelen. last van teveel keuze.

met een echte versterker is het inpluggen en gaan.

rjong999
5 oktober 2013, 18:54
Ik heb al mijn zooi weggedaan en speel nu nog uitsluitend met een VHT Super 6 Ultra met een delay ding in de loop. Of, als ik wil experimenteren, met een Line6 GX, ik heb alle modeling packs van Line6 gekocht en kan nu hele vakanties lang experimenteren. Wat overigens nooit heel veel meer oplevert dan nieuwe inzichten.

Het onvergeeflijke van de dynamiek in een pure buizenversterker vind ik niet terug in modeling. Het is opmerkelijk te zien hoe slordig mijn techniek na een paar jaar gecomprimeerde digitaliteit is geworden.

arjanb01
5 oktober 2013, 19:32
Ik gebruik voor thuis een yamaha thr ook een modeller en met weinig keuzes dus 5 amp simulatoren, reverb, delay chorus en flanger en meer niet, puur spelen dus!