PDA

View Full Version : Mesa Stiletto



RedBuell
9 september 2013, 10:52
Ik heb laatst over een Mesa Stiletto Ace Combo gespeeld en heb daar nog wat vragen over.

De Stiletto's worden niet meer gemaakt door Mesa en ben benieuwd waarom, werden ze slecht verkocht, waren het slechte versterkers of is een el34 sound niet weggelegd voor Mesa fans?

Op het eerste gezicht leek het mij een veelzijdige en dynamische versterker met een goede clean, een heerlijke crunche en een goede rock distortion maar heb niet kunnen checken hoe hij klinkt met metal en downtuning. Heeft iemand er ervaring mee? Hoe klinkt hij met palmmutes?

Ik vond de 1x12 combo eigenlijk net te zwaar om er vaak mee te slepen, en dat gaat zeker schade opleveren bij mij. Deurposten, mijn auto of de versterker zelf zullen het vroeg of laat moeten ontgelden denk ik. Is er een verschil met de top, dat vervoert iets makkelijker. Welke versterker zou een alternatief voor de Stiletto Ace combo of top kunnen zijn?

Mr. Dynamite
9 september 2013, 11:34
Heb zelf een duece 2 gehad, was met de juiste afstelling een vette bak vond ik.
Had er dan wel redelijk donkere speakers aan zitten (g12-65) maar met v30s die ik eerst had ging het ook wel mooi.

Verder is het niet je typische mesa scheur maar veel rauwer, en hij is dus ook niet zo scooped met veel bass en hoog.
Dat is niet echt wat voor het gros mesa speler en de marshall fans pakken wel een marshall dus dan kakt de verkoop wat in want hij is toch best prijzig. Dat de combo zwaar is geloof ik best, de top was ook al vrij zwaar. Toch vond ik het best te doen, even sjouwen maar dan heb je ook wat. Ik kon hem goed gebruiken in een rock cover band, cleanish en overdrive, lead met een boostertje ervoor. Uiteindelijk weg gegaan omdat ik een single channel wilde en een bluesrock band begon.

vidar
9 september 2013, 13:26
Ik heb een Stiletto Deuce (zie sig ;) ) en sluit me aan bij het verhaal van Mr. Dynamite. Ik vind het een heerlijk geluid, hoewel ik vanwege de toch wel makkelijkere versjouwbaarheid en verschuiven naar ander genre (meer soul/funk) tegenwoordig vrijwel alleen nog op mn vibrolux speel. Met de klank van de Stiletto's is iig niks mis.

RedBuell
9 september 2013, 13:30
Is dat een stage I of II ?

tommus42
9 september 2013, 13:35
Ben slecht op de hoogte de laatste tijd, maar die Stiletto is toch een redelijk mooie/top Marshall van Mesa?

vidar
9 september 2013, 13:47
Die van mij is een Stage I.

tommus, klopt, clean kanaal vindt ik nog steeds bijzonder mooi, vol rond en met net genoeg sprankel. Ook de overdrive/distortion tonen zijn heel eigen en klinken zalig. Ik moet wel zeggen dat ie op mn wat stugge ENGL 212 V30 kabinet minder mooi tot zn recht kwam dan op een stiletto kast met (volgens mij) C90 speakers of gewoon een goeie greenback kast.

RedBuell
9 september 2013, 13:48
Ja die stiletto ace top is echt geweldig mooi, beetje Marshall JMP style.

tommus42
9 september 2013, 14:08
Mesa's zijn goede versterkers, maar ja, ze mikken qua ping-ping wel op een dubieus publiek natuurlijk, dual en triple rectifiers:D.
Ben zat van die achterlijke metal sound, in de zin dat ik de schakelbare voeding van de blue angel of hoe heet het ding wel kan waarderen; voortrap werkt met diodes, de eindtrap of met een buis, of met diodes, top. Mesa is voor mij de mark 1 van Santana. Maar die gast ontwerpt mooie en goede apparaten, keep on going zou ik zeggen.

arjanb01
9 september 2013, 14:19
Waarom zou Mesa de naam Stiletto bedacht hebben ? Een versterker om extra goed door de mix te kunnen prikken ?
Ik hou niet van Mesa's, stand alone klinkt een rectifier o.i.d. leuk, maar in een band verzuip je door de oempf.... Vreselijke krengen die geen subtiele pot meters hebben, dus 1 streepje harder is ook gelijk 10x zo hard ! Totaal niet handelbaar qua volume.
Mijn oude gitaarleraar zette een Mesa simul 290 altijd op de gang of buiten om binnen een lekker geluid te hebben ! Hilarisch, toen ik dat hoorde rolde ik om van het lachen.

fenderben
12 september 2013, 14:57
Ik heb recent een mesa stiletto Ace 2x12 combo gechecked! Echt een lekkere marshall achtige sound en mooi clean. Alleen zo lomp zwaar; niet te tillen. Heb daarna ook de Stiletto deuce head uitgeprobeerd; klonk om de eea manier toch (compleet) anders. Dit was wel de stage 2, dus daar kon het niet aan liggen. Misschien de speakerkast (marshall 4x 12 kast). Daarna heb ik een Mesa elektra dyne head bespeeld; perfecte amp! Instelling erg simpel door het minimum aan knoppen. Goede instelling qua volume tussen de 3 kanalen (clean, crunch en lead). Beste Mesa die ik tot nu toe bespeeld heb (heb een mesa mark 3 en rectifier gehad).