PDA

View Full Version : Blokkendoos gitaar



obiwanjacobi
8 september 2013, 14:57
Gegroet!

Ik heb een oude blokkendoos die weg gaat. Om nostalgische redenen wil ik er een (elektrische) gitaar (body) van maken. Ik snap dat dit minder "goed" is dan een massief stuk toonhout en dat neem ik voor lief. Het is vooral een geintje en geeft mij wat meer ervaring voordat ik aan het 'echte' werk ga beginnen.

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTBW65NxwG3ziLw6GieBHGi4RckLjFMF FQnOS1ZCCRIzqinvTAB

Mijn vraag is eigenlijk omtrent het bevestigen van all die blokjes:
Waar moet ik op letten?
Kan ik ze gewoon allemaal aan elkaar plakken (titebond)?

Ik zal denk ik de kanten nog even opschuren zodat het oppervlak mooi schoon is (het vet van decenia van kindervingertjes eraf)

Thoughts?
Thanx

DaanW
8 september 2013, 15:03
Opschuren lijkt me sowieso een goed plan. En het lijkt mij handig om bij hetverlijmen erop te letten dat de kopsekanten alle aan dezelfde kant zitten.

obiwanjacobi
8 september 2013, 15:05
En het lijkt mij handig om bij hetverlijmen erop te letten dat de kopsekanten alle aan dezelfde kant zitten.

Je bedoelt de richting van de nerf, neem ik aan. Dus alles dezelfde kant op is beter dan kris-cross...

Ike57
8 september 2013, 15:06
Tja, als je er zelf toch niet meer mee speelt ..... :D

Lijkt me nog geen gemakkelijke klus om heet zo passend te maken dat je het tot een massief blok kunt verlijmen.

barno
8 september 2013, 15:34
ik zou epoxy overwegen, vult eventuele kiertjes.

ik vind het een superidee overigens. let er wel op dat je body een voldoende dikte heeft (ifv diepte bevestiging studs). Eventueel de blokjes verlijmen op een bodemplaat

DaanW
8 september 2013, 15:47
wat ik bedoelde: Bijvoorbeeld alle kopse kanten aan de bovenkant. Niet 1 blokje kops aan de bovenkant, 1 blokje aan de zijkant.
Want daar ga je ongetwijfeld last mee krijgen als je de boel gaat schuren.

obiwanjacobi
8 september 2013, 19:51
Ja een bodemplaat is waarschijnlijk wel een goed idee. Daarmee win ik ook wat dikte die ik anders te kort kom met een enkele laag blokken. Heb overwogen om een dubbele laag te maken maar dan heb ik maar blokken voor een kleine body en deze wordt dan dikker dan 'normaal'.

Woml
8 september 2013, 20:30
Lijkt me nog geen gemakkelijke klus om heet zo passend te maken dat je het tot een massief blok kunt verlijmen.

Het zou me juist extra leuk lijken om de boel zo te passen dat je vanzelf een control cavity en ruimte voor je pickups overhoudt! :cooler:

obiwanjacobi
9 september 2013, 09:03
Leuk idee! Thanx.

Ik heb gisteren wat zitten puzzelen met de blokken en kwam er al gauw achter dat ik eerst een tekening op ware grootte moet hebben. Dan kan ik ook goed inschatten waar wat moet komen. Ik denk eraan om een Strat te gebruiken (de vorm die iedereen herkent als een electrische gitaar) als basisvorm maar deze dan blokkerig te houden aan de zijkanten om het effect te versterken.

Ook dacht ik dat het misschien leuk zou zijn om de blokken niet allemaal op hetzelfde vlak te houden en zo wat relief aan te brengen. Bepaalde punten moeten wel vlak zijn (brug etc) maar voor de rest hebben de blokken dan onderling een hoogteverschil van max een paar mm.

BTW: Volgens mij zijn de blokken van berkenhout gemaakt... Niet zeker.

stijnkenens
9 september 2013, 11:23
Eerder beuk.
Zowiezo epoxy gebruikten, want titebond lijmt geen kopshout.
In de nek pocket heb je ook een versteviging nodig, want een hals die enkel aan een epoxy lijmnaad vasthangt, vertrouw ik toch niet zo ...

Of je moet het enkel als top zien?



s.

st.robot
9 september 2013, 17:21
Ik heb niet zo erg veel toe te voegen buiten 't feit dat het wel een leuk idee is! Ik zou wel zorgen dat het deel vanaf neckpocket tot en met brug toch uit 1 stuk hout is. Dit komt de constructiestevigheid en klank alleen maar ten goede.

en ik denk dat het beukenhout is (zoals bijna al het houten speelgoed)
EDIT: zoals stijn dus zegt

veel succes!

Jedeel
9 september 2013, 17:59
...
Ik heb gisteren wat zitten puzzelen met de blokken en kwam er al gauw achter dat ik eerst een tekening op ware grootte moet hebben.
...


Goh.... en straks stijgt de verkoop van de ouderwetse blokkendoos opeens bij de Blokker en andere filialen!!!:soinnocent:

Maar ik ga dit bouwproject volgen!!
Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.... maar ook jouw tussenstappen!!!

Marcel31
14 september 2013, 23:00
Geweldig idee. Ik heb al menig maal zitten brainstormen waar een degelijke gitaar van te maken is. Ik ben het met een van andere members een dat een deel body, zeker bij de hals, 1 geheel moet zijn. Misschien moet je zorgen dat de onderste helft van je body een solide stuk hout is, dan zit je hals altijd stevig. Als je dan eerst kijkt waar de hals komt, kan je daarna opmeten hoe dik de stukken van de blokkendoos moeten zijn. Zodat je hals niet te laag of te hoog ligt uiteindelijk. Werken vanuit de positie van je hals zeg maar.
Een andere reactie was epoxy(hars). Zou ik ook doen. Wordt door gitaarbouwers gebruikt om een gelijmde hals vast te zetten. Is overspuitbaar ook.

Succes

obiwanjacobi
15 september 2013, 19:22
Heb vandaag geprobeerd om een 1:1 print te maken maar om een of andere reden komt-ie er net iets kleiner uit...
Ik heb de PDF-tiler app gebruikt en die knipt hem idd keurig op in 12 paginas (A4) maar de afstanden kloppen niet...
Ik gebruik een tekening van een Fender '62 Strat (Fender 62 stratocaster-blueprint.pdf) - weet niet waar ik deze vandaan heb, ik heb 1 folder met allemaal guitaarbouwtekeningen...

Tips zijn van harte welkom.


Ook dacht ik dat het misschien leuk zou zijn om de blokken niet allemaal op hetzelfde vlak te houden en zo wat relief aan te brengen. Bepaalde punten moeten wel vlak zijn (brug etc) maar voor de rest hebben de blokken dan onderling een hoogteverschil van max een paar mm.

Zijn hier nog ideeen over? Suggesties?

Rizz
15 september 2013, 19:57
Geen geklooi en het kost je drie euro en een beetje geloof ik :

http://www.drukwerkdeal.nl/nl/producten/drukwerk/bouwtekeningen

obiwanjacobi
16 september 2013, 07:32
http://www.drukwerkdeal.nl/nl/producten/drukwerk/bouwtekeningen

Heden overleden...?

Anyway, tis gelukt met printen. Ik heb nog wat printer settings gewijzigd (no-scaling en borderless printing aan) en nu klopt het (goed genoeg).

Ik heb al even snel zitten puzzelen met de blokken op de tekening en ook de cavity puzzelen is (bijna?) onmogelijk. Het lijkt me ook leuk om een back-routing te doen zodat zoveel mogelijk blokken zichtbaar blijven en niet worden afgedekt door een slagplaat (ben ik sowieso geen fan van).