PDA

View Full Version : Apparaat tussen gitaar en PC.



Midwolda
8 september 2013, 11:54
De laatste tijd ben ik wat minder aan het sleutelen en wat meer aan het spelen.
Goede ontwikkeling, leuk, en af en toe komt er nog wel iets fatsoenlijks uit ook. Vind ik.
Misschien wil ik daar wel eens wat meer mee gaan doen... maar ik weet nog niet hoe.

Waar zit ik aan te denken:
- moet een signaal naar de PC kunnen geven om op te nemen (met Audacity).
- moet ook een signaal naar een gitaarversterker kunnen geven
- mag stereo zijn, maar ik weet nog niet of en hoe ik dat ga gebruiken
- moet elektrische en elektro-acoustische gitaren en een microfoon aan kunnen (hoeft niet tegelijkertijd)
- mag basic effecten hebben, reverb etc. is handig, maar dan wel van hoge kwaliteit
- wordt semi-permanent opgesteld naast mijn PC-monitor
- moet makkelijk te bedienen zijn, geen eindeloze knoppendrukkerij voor menu 731 enzo
- en de rest? Nog geen idee.

Aan de ene kant zat ik te denken aan bijvoorbeeld een Palmer Pocket Amp, aan de andere kant aan een Boss ME-70. Ik heb al eens een ME-50 in een dergelijke setup gehad en dat beviel qua aansluitingen en bediening best goed, ik heb ook begrepen dat de 70 een betere geluidskwaliteit heeft?

Omdat ik ook wat met ea-gitaren wil doen, is een compressor/limiter nodig?

Tips? Ervaringen?

harrie-beton
8 september 2013, 12:24
Je treft mij in een retro fase. Ik heb jaren digitale en analoge dingen aan de pc gehangen maar gebruik nu mijn eigen buizenversterker met een microfoon ervoor.. Droog opnemen en de computer heeft de allerbeste galmen, compressie en reverbs.
Als je een ISO cab of beetje isolatie gebruikt (ik woon in rijtjeshuis) gooi je het signaal direct op je koptelefoon. Word ik blij van en mijn buren ook.

Terminus
8 september 2013, 12:35
Ik zou als ik jou was naar een geluidskaart kijken, hierover wordt in het recordingforum genoeg geschreven.

whoosh
8 september 2013, 13:34
Begin met een goede geluidskaart. Lage latency, gebalanceerde ingangen, mic/line level met gain regeling en een limiter (ik gebruik zelf een EMU 0404)

Qua opname kun je natuurlijk werken met Audicity, maar het werkt fijner met goede DAW software, multitrack, die ook overweg kan met plugins. Een aanrader is Reaper (www.reaper.fm). Werkt lekker, is goedkoop, heeft out-of-the-box een enorme hoeveelheid plugins. Voor al je EQ, compressie, en effecten heb je dan de keuze om het softwarematig af te handelen.

Je gitaren komen binnen via de geluidskaart, of je prikt ze er direct in (versterkersimulatie via een plugin), of via een microfoon, of via een externe voorversterker met of zonder speakersimulatie. Ik gebruik zelf alle methoden en afhankelijk van gebruik ik in de software wel of geen speakersimulatie bijvoorbeeld.

Afspelen via de monitoren die aan je geluidskaart hangen. Let wel, een lage latency is bij deze methode belangrijk. Teveel latency en je hoort wat je speelt (of zingt) iets later, werkt niet echt fijn zal ik maar zeggen :) Eventueel kan je geluidskaart het directe geluid ook vaak wel afspelen, dan heb je de vertraging niet maar dan zit de latency wel op alles wat je qua effecten in de computer laat afhandelen.

Afijn, erg veel mogelijkheden. Je kunt direct opnemen, met externe effecten, je kunt droog opnemen en alles softwarematig afhandelen en je kunt droog opnemen en het daarna via een externe lus weer opnemen met externe effecten en/of versterkers. En combinaties maken natuurlijk.

Zodra je met meerdere tracks gaat werken ben je altijd wel wat aan het afspelen terwijl je opneemt, dus een lage latency is key wat mij betreft.

Mijn thuisopname setje bestaat uit een PC, Reaper met plugins, een EMU0404, een mengpaneeltje (voor het gemak, een EMU 0404 heeft maar twee kanalen in en uit, en zo kan ik alles aangesloten laten) en een set monitoren.

Aangevuld met de gitaarversterkers, effecten, microfoons en toestanden natuurlijk maar bovenstaande is wat ik gebruik om op te nemen en af te spelen.

Fuhgawz
8 september 2013, 14:17
Ik gebruik een POD Studio UX2. Ideaal voor thuis! Gewoon via USB op je computer aansluiten. Je speakers sluit je dan op de POD aan. Als je de bijbehorende POD Farm software gebruikt om te spelen hoef je je ook niet druk te maken om latency. Er schijnen beter klinkende geluidskaarten en amp sims te bestaan als je de fora mag geloven, maar qua gebruiksgemak is dit toch wel de handigste oplossing.

Opnemen kan, zoals gezegd, via Reaper. Dat kun je oneindig gratis 'uitproberen', maar een licentie kost geloof ik 50 euro dus dat is het overwegen waard, mocht het bevallen. In je POD Farm kun je dan instellen of je 'versterkte' signaal (met amp sim) opneemt, en/of je droge signaal. Dat laatste is wel handig om achteraf nog aan je sound te sleutelen.

Alleen zit ik even te denken aan je tweede criterium, van het aansturen van een gitaarversterker. Dat kan vast via de analoge outputs, als je je computerspeakers aansluit op je koptelefoonuitgang.

Midwolda
8 september 2013, 15:32
Dank voor alle input tot dusver!

- Audio-kaart: ik weet niet eens wat er nu in mijn PC zit dus daar moet ik een studie van maken
- Audacity ben ik gewend, vind ik eigenlijk wel lekker werken want het neemt op en verder niks
- ik wil geen effecten op m'n monitor zien, liever echte knoppen volgens het KISS-principe
- mixer heb ik ook nog, een Realistic 32-1210 (http://az413224.vo.msecnd.net/img/45701/m_45701_1.jpg), 6-kanaals met input attenuation, panpot en hi-lo per kanaal

Wat Harrie-Beton zegt vind ik ook wel steek houden eigenlijk...

Terminus
8 september 2013, 18:37
Wat voor geluidskaart er in je pc zit maakt echt niet uit, hij is sowieso niet geschikt voor audiotoepassingen en betere geluidskaarten sluit je zonder verder gekloot met je huidige geluidskaart via USB aan.

En Audacity... Als je het wilt kun je het blijven gebruiken maar ik vind het een traag en onhandig rampenprogramma. Om op hetzelfde niveau op te nemen in een ander programma vereist niet zo veel moeite.

jim__
9 september 2013, 08:54
Kijk eens naar de Digitech RP155. Die heb ik ooit eens gekocht als effectenbak/tuner voor mijn elektro-akoestische gitaar, maar als USB-interface werkt ie ook gemakkelijk. Zit als het ware al een geluidskaart in, je kan hem doorlussen naar je amp, en de ingebouwde reverbs zijn top (Lexicon). Ook dingen als een compressor en delay zit er al in, en je kan hem bedienen met de knoppen of via de computer. Ook microfoons pakt ie, al gaat dat net even mooier als je de microfoon eerst voorversterkt via een mengtafel. Amp-modeling kun je desgewenst ook uitschakelen, evenals de cab-sims.

Laatst ook voor de gein gebruikt met een elektrische gitaar waar hij ook voor bedoeld is, en het geluid is eigenlijk prima werkbaar en inspirerend om zo mee te oefenen.

Zitten wel wat menu's in, maar gelukkig werkt het ding vrij overzichtelijk (gemakkelijker dan een pod bijvoorbeeld). En voor het geld is het een lachertje.

harrie-beton
9 september 2013, 10:17
De Steinberg, M audio of ESI vind ik allemaal goede audiokaarten. Tegen de 100 a 150 euro.
Echt low budget is de Xonar van ASUS te doen. Zoals ik schreef, gebruik ik een statief en 2 microfoons.

gitaar - amp - microfoon - geluidskaart - pc in

Als je een webcam hebt kan je het audio signaal mengen met je webcam, gelijk coole gitaar filmpjes. Leuk om er wel in te kunnen knippen, dat doe ik met SONY VEGAS pro.


Qua software gebruik ik voornamelijk REAPER, heb een licentie maar ook zonder licentie werkt reaper 100%. Veel probeer software heeft beperkingen maar reaper niet.