PDA

View Full Version : Corth Earth 100NS vs Yamaha FG700MS



Floyd Pepper
7 september 2013, 21:40
Inmiddels ben ik al een tijd aan het rondkijken om een geschikte westerngitaar te kopen. Het is er nog steeds niet van gekomen, omdat ik met een beperkt studentenbudget moet werken. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten kan natuurlijk niet, maar er moet wel een goede prijs / kwaliteitsverhouding zijn. De gitaar moet lekker klinken, lekker spelen en ook niet snel ontstemmen. Ik wil geen gitaar kopen waar ik me aan ga irriteren of na een paar jaar al op ben uitgekeken. Na veel te hebben gelezen ben ik tot twee mogelijke kandidaten gekomen die mogelijk voldoen aan mijn eisen:

De Corth Earth 100NS en de Yamaha FG700MS.

Volgens de specificaties lijken ze redelijk overeen te komen.

Corth Earth 100NS: (€245,-) (http://www.thomann.de/nl/cort_earth100ns.htm)
Cort Earth 100 NS, Dreadnought Acoustic Guitar - solid spruce top, mahogany back and sides, dovetail neck/body construction, thomann rosewood fretboard with black binding, ablone soundholel rosette, chrome tuners. Colour: Natural (satin finish)

Yamaha FG700MS: (€220,-) (http://www.thomann.de/nl/yamaha_fg_700s_nt_matt.htm)
Yamaha FG 700MS Acoustic Guitar - nato body, nato/rosewood neck, solid Sitka spruce top, chrome Gotoh tuners, 650mm thomann scale, 20 frets. Colour: Natural Satin

Nu vraag ik mij het volgende af. Hoe verhouden deze twee gitaren zich tot elkaar? Qua prijs ontlopen ze elkaar niet veel en is de Yamaha iets goedkoper.

Zijn dit geschikte gitaren of zijn er betere alternatieven waar ik voor moet doorsparen?

Rizz
7 september 2013, 21:59
Tja, lastig, heb je ze zelf al bespeeld? Dat lijkt me toch wel een vereiste. Staan allebei bekend als iig redelijke instappers.

Er staat overigens wel een seagull S6 (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/m710954555-seagull-s6-spruce.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr) op Marktplaats voor jouw budget en dat is een hele fijne gitaar... Vind ik, maar of jij dat vindt... Snap je?

En koop ajb geen nieuwe gitaar bij een dozenschuiver, je mist service, hij wordt niet afgesteld en als er iets mis mee is.. Die paar tientjes die je bespaart, ben je ook weer kwijt aan een afstelbeurt die je dus bij een winkel bij aankoop mag verwachten.

Weloverwogen wordt je keus dus pas als je ze in je handen hebt gehad..

Succes!!

beruk
7 september 2013, 22:12
Weloverwogen wordt je keus dus pas als je ze in je handen hebt gehad..

Succes!!
Hear, Hear.
Thomann is netjes in de after sales overigens.


Maar in je handen houden is heel belangrijk!

Floyd Pepper
7 september 2013, 22:29
Tja, lastig, heb je ze zelf al bespeeld?
De Yamaha FG700 ben ik nog niet tegen gekomen. Van Corth heb ik verschillende modellen geprobeerd en dat speelde wel oké. Natuurlijk moet je altijd wennen aan een ander instrument, maar het klonk wel lekker en als de kwaliteit ook redelijk is (stemmechaniek, duurzaamheid) dan lijkt het mij wel een geschikte kandidaat. Er zat echter wel één (tweedehands) Corth Earth bij waarvan de hals of fretten niet helemaal goed waren. Dat zou exemplarisch kunnen zijn.
Enkele goedkopere gitaren heb ik ook geprobeerd, maar daar ga je snel spijt van krijen en dan is het weggegeooid geld!



En koop ajb geen nieuwe gitaar bij een dozenschuiver, je mist service, hij wordt niet afgesteld en als er iets mis mee is.. Die paar tientjes die je bespaart, ben je ook weer kwijt aan een afstelbeurt die je dus bij een winkel bij aankoop mag verwachten.

De website heb ik genoemd als referentie. Het geeft een indicatie van de gitaar en de nieuwwaarde. Eigenlijk was ik van plan om een tweedehands exemplaar te bemachtigen en zo wat geld te besparen. Corth wordt nog regematig aangeboden, maar de Yamaha FG700 zie ik zelden voorbij komen.

Rizz
7 september 2013, 22:32
Fair enough.. Maar zoals voorgesteld, is de tweedehands markt niets voor je? Meer gitaar voor hetzelfde geld..

Edit: Damn, ik moet echt beter lezen... :hide: Dat stond er dus al.. Maar ipv geld te besparen op zo'n model, meer gitaar dus..

Muzieknono
10 september 2013, 19:03
Ik heb beiden bespeeld en vind de Yamaha wat soepeler spelen en een voor mij iets aangenamer geluid produceren, maar dat laatste is subjektief, ik zou dus voor de Yamaha gaan, heb zelf overigens een Cort 12 snaar die ik af fabriek heerlijk vind spelen.
Kortom, zelf even spelen, voelen, luisteren en desnoods na een paar dagen nog eens en dan beslissen, het kan ook zijn dat je ze beiden vindt tegenvallen.
Mvgr. Dirk Jan :B