PDA

View Full Version : Line 6 Spider IV 150 watt



jimislash
7 september 2013, 18:07
Ik kocht enkele maanden geleden een Line 6 spider IV 150 watt op aanraden van een verkoper die beweerde dat dit prijs/kwaliteit verhouding een hele goeie versterker is en ideaal om in een band te spelen en kleine optredens te doen. Aangezien ik er toen amper (nu is dat al een beetje verbeterd) iets van kende, dacht ik dat ik een goeie zaak gedaan had.

Maar nu kom ik eigenlijk tot het besef dat deze versterker niet ideaal is voor mij. Ten eerste zijn er veel presets die ik totaal niet nodig heb. Er zitten daar echt geluiden in waarvan je denkt: welke bescheten muziek zou ik daarmee moeten spelen? Misschien als je een sessiegitarist bent, kan dat wel van pas komen en dan nog. Ten tweede probeert deze versterker dus andere bekende versterkers na te doen. De meeste geluiden zijn wel OK, maar ik heb nooit echt iets van 'wauw dit klinkt echt heel mooi'. Ten derde vind ik dat je nooit de sound kan bereiken die je wil, het zal er altijd wel "dicht bij zitten"... Terwijl het toch de bedoeling is dat je juist jouw EIGEN sound moet vinden?

Dan heb ik er ook nog de FBV shortboard MKII bijgekocht. Wat ik hier vervelend aan vind, is dat er altijd een 'klik" is als je verandert van patch. Als je dan live speelt, is dat toch onhandig dat je geluid voor 1 seconde volledig wegvalt als je verandert van geluid? Of is dit bij elke footcontroller zo?

Wat ik wel positief vind aan deze versterker is dat je verschillende sounds kan uittesten en zo al misschien een idee kan hebben hoe je later wilt klinken om dan over te schakelen naar een buizenversterker met pedalen. Volgens mij kan je met losse pedalen uiteindelijk veel meer bereiken dan met deze versterker en shortboard, of niet?

Wat is jullie mening? Of ben ik hier ongelooflijke onzin aan het verkondigen:???:

Bazzey
7 september 2013, 18:25
Ja,is leuk spul voor thuis.:D

Trouwens flink kut dat er schakeltijd in zit.
Niet in de winkel getest van te voren dus?!?!?!
:p

jimislash
8 september 2013, 10:47
Neen niet getest van te voren:p Ik ben nen dommekloot:cheerup:

Is dat dan bij elke shortboard zo dat er daar een schakeltijd op zit of ligt dat alleen aan de mijne? Wat ben je daar dan mee als je live wil spelen?

MarkS
8 september 2013, 13:45
Lees dit ff door.
Gaat over latency issues met de Spider IV Series en hoe mogelijk te verhelpen. (flash memory update)
Ligt dus ws niet aan je FBV board.

http://line6.com/supportarchivenew/thread/78866

Sommigen hebben last van latency als ze schakelen tussen banks, niet tussen patches.

Meer klachten over latency op de Spider IV:

http://line6.com/support/topic/925-spider-iv-120-latency-when-switching-channels-also-affects-looper/

Maar waarschijnlijk is er uiteindelijk niets aan te doen:

RE: Channel Switching Latency Issue
by Line6Hugo (http://line6.com/support/user/229972-Line6Hugo) on 2011-06-21 09:12:46
The latency you are experiencing is the nature of the amp. We cannot compare this to the Spider III as that amp did not have nearly as many complex computations as the Spider IV series does. I recommend submitting a feature request at the following link to submit your product feedback:http://line6.com/company/contact/productfeedback/ (http://line6.com/company/contact/productfeedback/</p><p>)Regards,Line6Hugo

jimislash
8 september 2013, 21:00
Dus iedereen die een Line 6 Spider IV koopt, heeft dat probleem ook. Is dit ook bij analoge effectpedalen zo dat je geluid bij het inschakelen en uitschakelen van die pedaal dan even (gaat dus echt om 30ms of zo, maar het valt echt enorm op) wegvalt?

MarkS
8 september 2013, 21:38
Bij pedalen geen last.
Behalve:
Ik weet wel dat de grijze digitale delay van glx/harleybenton/etc ook ff wegviel als hem aantrapte.
Veel oudere digitale multi-fx hadden er ook last van bij een presetwissel.

jimislash
8 september 2013, 21:56
Ok, dan zal ik het misschien verkopen. Heb mij vandaag ook eens bezig gehouden met dat FBV Control computer programma. Ik kan er voorlopig totaal niet mee overweg:D Echt weg ermee

Ik zou dan overstappen op analoge pedalen, maar dan is het natuurlijk ook moeilijk om als je bv van een clean naar distortion gaat 2 of 3 pedalen tegelijk uit te schakelen... Multi-effects kunnen dan een oplossing zijn, maar de meeste bands werken toch met gewone pedalen? Hoe doen zij dat dan?

arjanb01
8 september 2013, 22:00
Grote bands gebruiken midi circuits, waarin analoge pedalen via een midi systeem aangestuurd worden. Bob Bradshaw is er heel groot en rijk mee geworden. Maar bijvoorbeeld Leendert Haaksma kan je hier ook zeker mee op weg helpen in Nederland!

Pepe
8 september 2013, 22:20
De meeste gitaristen gebruiken gewoon een amp en wat pedalen. Als je in een top40 band speelt en elke 10 seconden een ander geluid wil hebben is midi handig. Als je gewoon Hendrix en SRV speelt niet.
Al die electronica heeft zijn plek maar er komt een punt waarop je je afvraagt, wil ik gitaar spelen of op knoppen drukken. Als je pas begint zou ik me eerst concentreren op spelen.

MarkS
8 september 2013, 23:31
De fbv kan veel meer dan je ws nodig hebt. Just master the basics. Google is your friend.

Verkopen gaat je weinig opleveren. Kijk anders of je een Flextone kunt bemachtigen.
Minder poeha, en geen latency problemen.

jimislash
9 september 2013, 17:34
Ja, maar het komt toch wel veel voor dat je bv. van een clean sound met wat chorus of delay naar een distortion gedeelte gaat zonder delay of chorus...

MarkS
9 september 2013, 18:21
Tsja, als je al ontevreden bent over de geluiden uit je amp, en daarnaast ook nog over de (live-) bediening, zit er idd weinig anders op dan op zoek gaan naar iets anders. Herkenbaar voor vrijwel iedereen hier. Afgezien van de afschrijving ook best leuk zo'n zoektocht, uitproberen etc.