PDA

View Full Version : ombouwen van rechts naar links



keurte
7 september 2013, 16:31
zoals reeds gezegd in mijn voorstelling ben ik linkshandig . Ik heb echter een vraag , nl. is het doenbaar om een rechtshandige gitaar om te bouwen naar een linkshandige ? Ik spreek niet over cutaway modellen maar over de klassieke gitaarvorm . Reden waarom ik dit vraag is omdat ik op de diverse tweedehandssites veel (ogenschijnlijk) leuke rechtshandige gitaren tegenkom . Is het niet meer dan de snaren van positie te wisselen of zie ik het verkeerd ?

Rizz
7 september 2013, 19:32
zoals reeds gezegd in mijn voorstelling ben ik linkshandig . Ik heb echter een vraag , nl. is het doenbaar om een rechtshandige gitaar om te bouwen naar een linkshandige ? Ik spreek niet over cutaway modellen maar over de klassieke gitaarvorm . Reden waarom ik dit vraag is omdat ik op de diverse tweedehandssites veel (ogenschijnlijk) leuke rechtshandige gitaren tegenkom . Is het niet meer dan de snaren van positie te wisselen of zie ik het verkeerd ?

Klassieke gitaar? Of -vorm.. Als je het over een klassieke gitaar hebt kan het bijna zonder meer, in principe alleen een nieuwe topkam

Staalsnarige akoesten: vergeet het maar, je zit met de compensatie op je brugzadel. Die staat niet haaks op je snaren en zal dus voor een linkshandige de andere kant op moeten. In theorie kan het, sleuf dichtstoppen en een nieuwe frezen. Daarbij ook een nieuwe topkam en een nieuw zadel..

barno
7 september 2013, 19:57
Staalsnarige akoesten: vergeet het maar, je zit met de compensatie op je brugzadel. Die staat niet haaks op je snaren en zal dus voor een linkshandige de andere kant op moeten. In theorie kan het, sleuf dichtstoppen en een nieuwe frezen. Daarbij ook een nieuwe topkam en een nieuw zadel..

Ik zou zeggen: in praktijk kan het ook. (voor een gitaarbouwer) niet zo moeilijk. waarschijnlijk zal je ook nog graag sidedots op de hals hebben maar da's ook niet zo'n probleem. Maar als onervaren klusser is het wat moeilijker, met name de sleuf voor de brug frezen.

keurte
7 september 2013, 21:49
@Rizz , ik bedoel inderdaad de vorm en niet het type . Het is dus niet zo simpel als ik dacht .

KvdV96
7 september 2013, 21:50
Ik heb min of meer hetzelfde maar dan heb ik een een Strat. Kan ik hier gewoon de snaren omgekeerd doen? Kom ik dan niet in problemen met dat ding wat bovenaan de nek de snaren op zijn plek houdt?

HaroldA
7 september 2013, 22:06
Ik heb min of meer hetzelfde maar dan heb ik een een Strat. Kan ik hier gewoon de snaren omgekeerd doen? Kom ik dan niet in problemen met dat ding wat bovenaan de nek de snaren op zijn plek houdt?

Allereerst: welkom! :ok:

Ten tweede: je beschrijft precies hoe Jimi Hendrix linkshandig speelde ;)


Oja: als je met "dat ding wat bovenaan de nek" de topkam bedoeld (google het maar) dan heb je gelijk: die moet waarschijnlijk vervangen worden. Een gitaarbouwer heeft dat (ruim) binnen een uur opgelost.

KvdV96
7 september 2013, 22:14
Ik bedoel de topkam inderdaad. De reden waarom ik dit misschien zou willen is omdat een redelijke linkshandige gitaar al snel oploopt qua geld, terwijl ik nog beginnende ben. Daarom wil ik niet direct teveel geld erin stoppen mocht het toch niets voor mij zijn.

Bedankt voor uw antwoord! :)

HaroldA
7 september 2013, 22:16
Bedankt voor uw antwoord! :)

Geen probleem, dat is het doel van dit forum ;)

Waar woon je ergens? Wie weet kennen we nog goede adresjes waar je zoiets kunt laten doen.

KvdV96
7 september 2013, 23:05
In de buurt van zowel Groningen, Drenthe en Friesland! (westerkwartier van Groningen)

HaroldA
7 september 2013, 23:06
In de buurt van zowel Groningen, Drenthe en Friesland! (westerkwartier van Groningen)

Dan kan ik je niet helpen ;)

KvdV96
8 september 2013, 00:28
Ach, dat maakt op dit moment niet veel uit. Ik begin nu een beetje te leren spelen rechthandig maar ik vraag me wel af of ik niet beter (sneller) zou leren spelen als ik gewoon linkshandig zou doen. Ik heb echt geen idee.

HaroldA
8 september 2013, 00:38
Ach, dat maakt op dit moment niet veel uit. Ik begin nu een beetje te leren spelen rechthandig maar ik vraag me wel af of ik niet beter (sneller) zou leren spelen als ik gewoon linkshandig zou doen. Ik heb echt geen idee.

Heel simpel: rechtshandig leren spelen! In het begin maakt het niets uit (je bakt er toch niets van;)) maar later heb je een enorm voordeel omdat je veel beter bent met de hand waar je de snaren mee "fret". Ik als rechtshandige gitarist ben zo stom om niets meer met m'n rechterhand (de beste) te doen dan een plectrum vast te houden. Ja, ritme zit ook in die hand, maar dat kan ik net zo goed met links.

Was ik maar linkshandig begonnen ... ;)

KvdV96
8 september 2013, 00:55
Bedankt voor je reactie, dan houd ik het maar gewoon zo. :D

HaroldA
8 september 2013, 00:56
Bedankt voor je reactie, dan houd ik het maar gewoon zo. :D

He, dat is maar 1 mening! Niet alles gelijk voor waar aannemen ;)

harrie-beton
8 september 2013, 01:10
Ik ben linkshandig en speel linkshandig. Ik heb op dit forum wel eens geroepen dat je de biologische aard moet volgen maar ik ken steeds meer zeer goede gitaristen (Steve Morse, Saksioni, Michael Angelo Batio) die linkshandig zijn maar rechts spelen. In de klassieke muziek zijn er bijna geen linkshandige spelers omdat je daar gedwongen wordt rechts aan te leren.
Als "96" uit je nickname je geboortejaar is is het misschien al te laat om rechts te leren spelen, mijn advies zou zijn, volg je gevoel. Hoe "voelt" het vasthouden van een gitaar het meest natuurlijk? Links of rechts?

Let wel, ongeveer 1 procent van de gitaren is linkshandig. Een grote winkel met 600 gitaren heeft dus maar 6 linkshandig. Een kleinere winkel soms helemaal niets.

Een gitaar kan je niet zomaar omdraaien, je zit met een aantal aanpassingen, wel meestal zelf op te lossen.
1. De cutaway (kan je weinig aan doen - hoge noten kan je soms niet bij)
2. De balans aan een gitaarband (soms te verhelpen)
3. De topkam moet omgedraaid, vervangen of uitgevijld.
4. De brug moet aangepast, een dikke E snaar maakt andere hoek dan dunne E en een brug is nooit precies recht. Bij akoestische is deze niet vaak af te stellen. Kijk goed, op een akoestische is een brug NIET recht. Scheelt 3 mm.
5. Als het een holle body is, zitten soms de verstevigingen of zangbalken verkeerd. (Heb je weinig last van).


Ik heb 7 gitaren en 3 daarvan zijn rechts maar speel ze links. Heb ze zelf omgedraaid en afgesteld.

Ike57
8 september 2013, 01:10
Staalsnarige akoesten: vergeet het maar, je zit met de compensatie op je brugzadel. Die staat niet haaks op je snaren en zal dus voor een linkshandige de andere kant op moeten. In theorie kan het, sleuf dichtstoppen en een nieuwe frezen. Daarbij ook een nieuwe topkam en een nieuw zadel..

Bovendien hebben sommige staalsnarige akoesten een bracing onder het bovenblad waarbij rekening is gehouden met een bass-kant en een treble-kant. Er is bij de bouw dan duidelijk onderscheid gemaakt tussen rechtse en linkse gitaren. Je kan de zaak dan niet zomaar omdraaien.

EDIT: Harry was mij net voor met z'n punt 5 al ben ik het niet helemaal met hem eens dat je er geen last van hebt :D

KvdV96
8 september 2013, 01:19
Ik ben inderdaad 17 jaren oud op dit moment. Ik speel pas gitaar sinds donderdag, en heb nog vrij weinig gedaan. Ik heb tijdens het spelen niet echt het idee dat ik verkeerd om speel ofzo. Ik ben ook altijd al een beetje vreemd geweest aangezien ik met links schrijf, maar wel met de rechter hand ballen gooi, en voor het knippen met een schaar gebruik ik een rechter schaar met mijn linker hand. Het is allemaal nogal vreemd. :P

Rizz
8 september 2013, 09:18
Bovendien hebben sommige staalsnarige akoesten een bracing onder het bovenblad waarbij rekening is gehouden met een bass-kant en een treble-kant. Er is bij de bouw dan duidelijk onderscheid gemaakt tussen rechtse en linkse gitaren. Je kan de zaak dan niet zomaar omdraaien.

EDIT: Harry was mij net voor met z'n punt 5 al ben ik het niet helemaal met hem eens dat je er geen last van hebt :D

Precies, dat ook dus. Had ik er niet bij gezet omdat de vraag was of je de snaren zomaar kon omdraaien, maar voor de volledigheid had ik dat misschien wel moeten doen.. :hide:

keurte
8 september 2013, 09:33
Ik ben linkshandig en speel linkshandig. Ik heb op dit forum wel eens geroepen dat je de biologische aard moet volgen maar ik ken steeds meer zeer goede gitaristen (Steve Morse, Saksioni, Michael Angelo Batio) die linkshandig zijn maar rechts spelen. In de klassieke muziek zijn er bijna geen linkshandige spelers omdat je daar gedwongen wordt rechts aan te leren.
Als "96" uit je nickname je geboortejaar is is het misschien al te laat om rechts te leren spelen, mijn advies zou zijn, volg je gevoel. Hoe "voelt" het vasthouden van een gitaar het meest natuurlijk? Links of rechts?

Let wel, ongeveer 1 procent van de gitaren is linkshandig. Een grote winkel met 600 gitaren heeft dus maar 6 linkshandig. Een kleinere winkel soms helemaal niets.

Een gitaar kan je niet zomaar omdraaien, je zit met een aantal aanpassingen, wel meestal zelf op te lossen.
1. De cutaway (kan je weinig aan doen - hoge noten kan je soms niet bij)
2. De balans aan een gitaarband (soms te verhelpen)
3. De topkam moet omgedraaid, vervangen of uitgevijld.
4. De brug moet aangepast, een dikke E snaar maakt andere hoek dan dunne E en een brug is nooit precies recht. Bij akoestische is deze niet vaak af te stellen. Kijk goed, op een akoestische is een brug NIET recht. Scheelt 3 mm.
5. Als het een holle body is, zitten soms de verstevigingen of zangbalken verkeerd. (Heb je weinig last van).


Ik heb 7 gitaren en 3 daarvan zijn rechts maar speel ze links. Heb ze zelf omgedraaid en afgesteld.


ik heb het geluk dat op zoŽn 5 km van mijn deur een heel gekende linkshandige gitarenwinkel is :-)

stijnkenens
8 september 2013, 10:27
Bovendien hebben sommige staalsnarige akoesten een bracing onder het bovenblad waarbij rekening is gehouden met een bass-kant en een treble-kant. Er is bij de bouw dan duidelijk onderscheid gemaakt tussen rechtse en linkse gitaren. Je kan de zaak dan niet zomaar omdraaien.

Ach dat valt echt wel mee, bij ons in het school zijn er gitaar plannen waar op de bebalking getoond wordt: ofwel door de top heen, ofwel in aanzicht van de binnenkant.

Als je niet goed op let, bouw je dus een linkshandige bracing voor een rechtshandige gitaar. (of andersom)
En uiteindelijk hoort niemand het verschil !

Het idee van een bas en treble kant vind ik overroepen: als je een snaar aanslaat, trilt heel het bovenblad, en niet enkel de bas of treble kant !

Het belangrijkste is dat de vleugels van de brug op de X bebalking steunen !

@ topic starter:
topkam vervangen, zadel vervangen (dat is vaak ook nog per snaar geïntoneerd) maar dan ook de hoek van het zadel omkeren (bassnaar is net iets langer dan een treble snaar, en bij steelstring is dat van groot belang, nylonsnaren hebben er minder last van) en dan nog positie dots aan de andere kant inboren.

Het is allemaal niet zo moeilijk, maar het moet wel proper gedaan worden, natuurlijk !



s.

harrie-beton
8 september 2013, 15:05
je bent dan ambidexter, een tussenvorm tussen links- en rechtshandigen. Ik zou als je nog kort speelt, rechts gaan spelen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ambidextrie

Ukeloeder
8 september 2013, 15:14
ik heb het geluk dat op zoŽn 5 km van mijn deur een heel gekende linkshandige gitarenwinkel is :-)

Ik ben blij dat ik wat verder woon. Die winkel zou mijn (financiele) ondergang zijn.

keurte
8 september 2013, 15:55
je bent dan ambidexter, een tussenvorm tussen links- en rechtshandigen. Ik zou als je nog kort speelt, rechts gaan spelen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ambidextrie

ik ben inderdaad ambidexter , zoals velen destijds rechts moeten leren schrijven . Tot op heden is dit echter het enige wat ik rechts doe en ik kan nu toch al zoŽn goeie 35 jaar schrijven .

keurte
8 september 2013, 16:02
Ik ben blij dat ik wat verder woon. Die winkel zou mijn (financiele) ondergang zijn.

ze hebben daar inderdaad heel mooi spul , alleen ben ik nog maar beginner en dus is het nog vrij makkelijk om mij daar niet arm te kopen :)

harrie-beton
8 september 2013, 23:00
k ben inderdaad ambidexter , zoals velen destijds rechts moeten leren schrijven . Tot op heden is dit echter het enige wat ik rechts doe en ik kan nu toch al zoŽn goeie 35 jaar schrijven

Dat is nu juist niet ambidexter, gedwongen rechts schrijven telt niet. Als jij spontaan rechtshandig én linkshandig dingen uitvoert , heet het ambidexter.