PDA

View Full Version : Waardevermindering "vintage" Gibson/Fender door refinish (deel)



Fisherman
7 september 2013, 15:34
Vraag aan de experts hier:

Wat is de invloed van een gedeeltelijke refinish op de waarde van een Gibson LPC en/of een Fender Stratocaster uit de jaren 70?
De originaliteit is daarmee wél weg en als je toch in dat segment voornemens bent om een dergelijk exemplaar te kopen,is het wel degelijk een issue lijkt mij.


Met refinish bedoel ik:
- het aanbrengen van een laagje blanke lank op een of meerdere delen
- het aanstippen van beschadigingen
- re-fretjob


Wat betreft de hardware zou je kunnen denken aan:
- geboorde gaten aan de achterkant-headstok voor tuner-upgrade
- non-originele pickups
- hersolderingen
- vervangen potmeters
- vervangen pickupswitch/3-weg naar 5-weg Fender selectorswitch
- vervangen brug/zadels/slagplaat/pickguardscrews/knoppen/etc.


Schade/ernstige slijtage:
(structurele schade zoals kopbreuk laat ik achterwege)
- frets zijn op
- bindingen kapot
- grote stukken hout weg uit body,kop of hals
- ingesleten fretboard
- volledig weggesleten lak op hals of body



En al het andere dat van invloed is op de waarde en de originaliteit, maar die ik over het hoofd heb gezien.

Dank!
groet,
de Fisherdude

geert1976
7 september 2013, 15:37
Als de betreffende strat de dingen is ondergaan, die jij net allemaal noemt, houdt het bij E 700,00 a E 800,00 wel op.

Pepe
7 september 2013, 15:40
Dat is lastig te zeggen zo. Voor een strat uit '71 wordt een paar duizend meer betaald dan eentje uit eind zeventig.

Fisherman
7 september 2013, 15:41
Als de betreffende strat de dingen is ondergaan, die jij net allemaal noemt, houdt het bij E 700,00 a E 800,00 wel op.

Nee, dit is hypothetisch.

Maar om een voorbeeld te geven:
Een LPC waarvan er een deel van de lak een clearcoat-overspray heeft gehad.

Thanks,Geert

geert1976
7 september 2013, 15:43
Dat is lastig te zeggen zo. Voor een strat uit '71 wordt een paar duizend meer betaald dan eentje uit eind zeventig.

Daar heb je inderdaad een punt, mijn schatting baseer ik op een "disco" strat van 76-79 (die het het meest voorbij ziet komen op MP).
Maar bij een strat uit de vroege jaren 70 zal het met E 1000,00 a E 1300,00 ook wel afgelopen zijn.
Veel originaliteit is er niet meer en om de correcte onderdelen weer te kopen ben je ook een berg geld kwijt.

geert1976
7 september 2013, 15:47
Nee, dit is hypothetisch.

Maar om een voorbeeld te geven:
Een LPC waarvan er een deel van de lak een clearcoat-overspray heeft gehad.

Thanks,Geert

Hangt er vanaf hoe netjes het is gedaan, als het netjes is gedaan, moet je wel rekening houden met een waardedaling van 15 procent van de marktwaarde, met dien verstande dat de orignele verf (het kleurtje dus) er nog keurig onder zit).
Het blijft een beetje koffiedik kijken hoor

Fisherman
7 september 2013, 15:50
Hangt er vanaf hoe netjes het is gedaan, als het netjes is gedaan, moet je wel rekening houden met een waardedaling van 15 procent van de marktwaarde, met dien verstande dat de orignele verf (het kleurtje dus) er nog keurig onder zit).
Het blijft een beetje koffiedik kijken hoor

Dat is exact wat ik al dacht. I.m.o. is een refinish voor de re-sell waardeverminderend.
Als je het doet voor jezelf is weer een ander verhaal natuurlijk,maar puur voor de waarde is dit wel degelijk een issue.

Hendriks
7 september 2013, 16:08
Een refret valt wel mee betreft waarde vermindering .

geert1976
7 september 2013, 16:19
Een refret valt wel mee betreft waarde vermindering .

Dat klopt, frets slijten nu eenmaal, maar zodra originele elementen en pots ontbreken etc., kan het al hard gaan voor wat betreft de waarde.

whoosh
7 september 2013, 16:24
Dat klopt, frets slijten nu eenmaal, maar zodra originele elementen en pots ontbreken etc., kan het al hard gaan voor wat betreft de waarde.

Zou het hard moeten gaan voor de waarde. Zie best wel vaak duidelijk niet originele disco Strats voor de prijs van een orginele staan.

Fisherman
7 september 2013, 16:26
Natuurlijk is een re-fret een logisch gevolg van de leeftijd van een gitaar.
En als dit door een goede luthier is gedaan zou ik er geen moeite mee hebben.

Noordeling38
7 september 2013, 16:30
Refret: -10% waardedaling
Refin (klooien met transparante lak of volledig overspuiten): -40%

Maar met een refin gitaar ben je van harte welkom op:

www.ngdvintage.jimdo.com

Fisherman
7 september 2013, 16:42
Ik heb inmiddels anderhalf uur zitten surfen en de mening is inderdaad dat waardetechnisch elk aspect van bovengenoemde punten waardeverminderend is.
Iets dat je weer kunt terugbrengen tot volledige originaliteit (zoals tuners herplaatsen waarbij er geen extra boorgaten zijn gemaakt) vind ik nog acceptabel, maar aangebrachte verf of lak is een ander verhaal.
Ook al is er maar een gedeelte re-painted of voorzien van een laagje blanke lak, het is en blijft een aantasting van de originaliteit en het klinkt ook aannemelijk en logisch dat dit z'n weerslag heeft op de waarde.
(bij zeldzame gitaren uiteraard wat meer als de in grotere getalen geproduceerde gitaren)

Erg interessant om deze kennis op te doen, de do's en do-not's zijn wijze lessen.

Pepe
7 september 2013, 16:44
Voor een refin zou ik ook onderscheid maken. Een fabriek refin is anders dan een spraycan job en een hele oude refin is ook geen recente, dat zie je allemaal terug in de prijs.
Soms kan je hem beter helemaal kaal aanbieden, als daar een paar decennia speelplezier op zit dan kan de prijs zomaar hoger liggen dan origineel.
Je ziet nauwelijks nog fucked up gitaren, de meeste worden in losse onderdelen verkocht, dat levert veel meer op.

Fisherman
7 september 2013, 16:49
Soms kan je hem beter helemaal kaal aanbieden, als daar een paar decennia speelplezier op zit dan kan de prijs zomaar hoger liggen dan origineel.

Precies wat ik denk. Helaas ben ik op een exemplaar gestuit waar de eigenaar om speeltechnische redenen blanke lak op een hals heeft aangebracht (over de originele lak heen).
Wel een begrijpelijke, maar zakelijk gezien geen beste beslissing van de man.

fred dons
7 september 2013, 17:07
Er is geen stradivarius die nog zijn originele lak laag heeft en een 59 les Paul met een gedeeltelijke herlak zal nog steeds boven de EUR 100.000 kosten, maw ti's relatief ; ja het tast de waarde aan als er genoeg volledig originele exemplaren te krijgen zijn, is dat niet het geval dan maakt zo'n aanpassing mits netjes gedaan verdomd weinig uit op de waarde

Fisherman
7 september 2013, 17:37
Er is geen stradivarius die nog zijn originele lak laag heeft en een 59 les Paul met een gedeeltelijke herlak zal nog steeds boven de EUR 100.000 kosten, maw ti's relatief ; ja het tast de waarde aan als er genoeg volledig originele exemplaren te krijgen zijn, is dat niet het geval dan maakt zo'n aanpassing mits netjes gedaan verdomd weinig uit op de waarde

Uiteraard is enige nuancering op z'n plaats, maar ik meldde al dat in dit type segment (dus niet een '59 LP) de waardevermindering minder groot is al superzeldzame modellen. Maar waardevermindering is onontkoombaar.

Echter, ik orienteer mij nu in dit segment en het is voor mij wel degelijk een zaak om een exemplaar zo dicht mogelijk bij 100% origineel te vinden. Ik wil er ook best een tijdje naar zoeken en ga zeker niet over 1 nacht ijs.
Dus ik heb valide redenen om zoveel mogelijk kennis te vergaren van het onderwerp van gesprek, om geen grote fout te maken.

Misschien wordt het een compromis, want als er iets echt goed gedaan is, is het een afweging waard.
(mits dit ook prijstechnisch gecompenseerd is) Misschien slaag ik wel in de missie naar 100% origineel, tijd zal het leren.
Haast heb ik in elk geval zeker niet.

bat
7 september 2013, 17:41
Precies wat ik denk. Helaas ben ik op een exemplaar gestuit waar de eigenaar om speeltechnische redenen blanke lak op een hals heeft aangebracht (over de originele lak heen).
Wel een begrijpelijke, maar zakelijk gezien geen beste beslissing van de man.
Ik heb een beetje een idee dat je met een vrij concrete vraag zit die je om onduidelijke redenen in een bredere, hypotetische vraag hebt verpakt. Je mag je vraag ook gewoon stellen hoor... ;)

@noorderling38: hoewel ik sympathie heb voor jullie initiatief en snap dat je er een beetje promotie voor wilt maken, begin ik me langzaamaan een beetje te ergeren aan het te pas en te onpas hinten naar de noorder gitaar dag en aanverwanten...

Fisherman
7 september 2013, 17:47
Ik heb een beetje een idee dat je met een vrij concrete vraag zit die je om onduidelijke redenen in een bredere, hypotetische vraag hebt verpakt. Je mag je vraag ook gewoon stellen hoor... ;)


Ik vind het juist belangrijk om meer kennis op te doen van álle factoren die meespelen bij het onderwerp.
Daarnaast zit ik in de oriënterende fase en daarom is het juist goed om die kennis te vergroten door niet specifiek één kwestie aan te kaarten.
Even ter verduidelijking; ik shop niet in dit segment om met een budget voor een gebruikte LP-Studio een vintage LP-Custom proberen te vinden. Een goede en correcte Gibson/Fender uit '70 tot '80 kost nu eenmaal een leuke som geld!

Martin_
7 september 2013, 17:58
Gaat het dan om een maple hals in, toch dit specifieke, geval? Naar ik begrijp, is dit bijna niet te vermijden na een herfret van een maple toets.

Fisherman
7 september 2013, 18:38
Gaat het dan om een maple hals in, toch dit specifieke, geval? Naar ik begrijp, is dit bijna niet te vermijden na een herfret van een maple toets.

Volgens mij is het een (3-piece?) mahonie hals met een ebony fretboard.
De frets zijn bij deze gitaar nog origineel.
Ik meen dat tussen 1970-1980 de 3-piece maple neck zijn intrede deed tijdens de Norlin years.
Er is overigens veel tegenstrijdige informatie te vinden over de maple danwel mahonie hals van LPC's tussen 70 en 80.

* PS misschien dat de experts hier meer over kunnen vertellen *

Agent_Smith
8 september 2013, 22:35
'69 - '75 mahonie hals 3 delig
loop van '75 - (ca) '83 maple halzen (met uitzondering van bepaalde modellen zoals de H80 etc)

Fisherman
9 september 2013, 15:09
ik kan helaas maar matig reageren,modem is sinds zaterdag kaputt.
zit in de bibliotheek te rommelen op een inbellijntje.
hoop later deze week weer operationeel te zijn.

Kim Wilson
9 september 2013, 15:43
Als je wilt dat zo'n ding het meest waard blijft, moet je hem nieuw kopen, met aankoopbon, kaartjes, boekjes en originele snaren in de koffer laten liggen, op zolder leggen en over 60 jaar weer opzoeken...

barno
9 september 2013, 16:04
[QUOTE=Kim Wilson;3015402]Als je wilt dat zo'n ding het meest waard blijft, moet je hem nieuw kopen, met aankoopbon, kaartjes, boekjes en originele snaren in de koffer laten liggen, op zolder leggen en over 60 jaar weer opzoeken...[/QUOTE

mwa, de gitaar tot splinters spelen en wereldberoemd gitarist worden volstaat ruimschoots.

fred dons
9 september 2013, 16:47
ja maar stel dat lukt net niet :D vorige maand wilde iemand hier nog 500 eurie voor Eelco Gelling 59 les paul geven omdat hij zo afgetrapt was

Kim Wilson
9 september 2013, 16:55
mwa, de gitaar tot splinters spelen en wereldberoemd gitarist worden volstaat ruimschoots.
Ik denk dat mijn plan realistischer is in mijn geval. :D

Martin_
9 september 2013, 19:39
Ja, ik denk dat ik beter een gitaar kan uitlenen aan een andere GN-er om er enige historie aan te verbinden. Dus...wie gaat er doorbreken? :hippie:
In het kader van: nooit op één paard wedden, kan ik hem natuurlijk ook laten rouleren :D

arjanb01
9 september 2013, 20:19
ja maar stel dat lukt net niet :D vorige maand wilde iemand hier nog 500 eurie voor Eelco Gelling 59 les paul geven omdat hij zo afgetrapt was

Dat was ik! Die lp heeft gewoon witte fender knoppen???? Welke gek geeft daar 200000 euro voor, niemand toch ?

Scarface
10 september 2013, 08:43
Dat was ik! Die lp heeft gewoon witte fender knoppen???? Welke gek geeft daar 200000 euro voor, niemand toch ?

Tja !!!

http://img.tapatalk.com/d/13/09/10/myvanave.jpg

In de revisie zou ik zeggen..........

Groet,
Marco

Noid
10 september 2013, 14:17
@Fisherman: ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het doel van je potentiele aankoop.
1) Wil je een gitaar om veel op te spelen? Of
2) wil je een goede investering doen, in een gitaar die wellicht op termijn een goede belegging bleek te zijn en wellicht zelfs een collectie aan gaan leggen?
Of wil je beide punten verenigen in 1 aankoop? Indien het laatste, dan ontstaat de tegenstrijdigheid dat het gebruik van grote invloed kan zijn op de restwaarde/belegging. Stel dat je hem per ongeluk laat vallen en een headcrack krijgt, of dat de potmeter of een tuner kapot gaat tijdens gebruik.

Fisherman
10 september 2013, 14:37
@Fisherman: ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het doel van je potentiele aankoop.
1) Wil je een gitaar om veel op te spelen? Of
2) wil je een goede investering doen, in een gitaar die wellicht op termijn een goede belegging bleek te zijn en wellicht zelfs een collectie aan gaan leggen?
Of wil je beide punten verenigen in 1 aankoop? Indien het laatste, dan ontstaat de tegenstrijdigheid dat het gebruik van grote invloed kan zijn op de restwaarde/belegging. Stel dat je hem per ongeluk laat vallen en een headcrack krijgt, of dat de potmeter of een tuner kapot gaat tijdens gebruik.


Hi Noid
Ik hecht gewoon erg veel waarde aan originaliteit.
Wat ik al eerder zei is dat in dit segment, originaliteit een behoorlijke rol speelt. Dat een dergelijk oude gitaar niet brandspanking nieuw is, dat begrijp ik maar al te goed.
En vanzelfsprekend koop ik die gitaar om op te spelen! Hij gaat niet in een glazen kastje.
Maar je 2e punt heeft te maken met de aanschaf van dit instrument; je betaalt een zekere prijs voor een zekere conditie. Die prijsvorming hangt af van originaliteit,conditie en functionaliteit. Dus het vergroten van mijn kennis in deze materie vind ik geen slecht idee. Er zijn plenty gitaren die >35 jaar oud zijn en nog in prima originele, doch gebruikte conditie zijn..maar het is wél oppassen geblazen omdat er ook zat twijfelachtige instrumenten worden aangeboden (het forum staat er vol mee).

Omdat het geen nieuw instrument is, of een recent model, is een aanschaf in deze klasse iets meer tricky,zoals je vast wel weet. En juist om verkeerd handelen te voorkomen probeer ik nu dus zoveel mogelijk kennis te vergaren. Een aankoop om belegging en/of toekomstige waardevermeerdering zijn helemaal geen slechte beweegredenen,maar zeker niet het ultieme uitgangspunt.

Wat betreft gebruik, ik treed niet op, dus aan extreme slijtage zal een dergelijke gitaar niet worden blootgesteld. En ik denk dat een headcrack ieders nightmare is, dus ook die van mij!

Cheers, Fisherdude

Noid
10 september 2013, 15:35
Dank, duidelijk. Goed bezig. Dat voorkomt dat je wellicht in de emotie van de aankoop een miskoop doet.

Ennuh qua headcrack: tsja, de eerste keer is inderdaad het ergst, daarna volgt al snel de gewenning :)
Voordeel van een headcrack, vaak een stuk goedkoper (en in mijn filosofie: wat qua aanschafwaarde niet betaald hoefde te worden hoef ik bij verkoop ook niet af te schrijven/minimaal terug te krijgen).

vulvasonic
10 september 2013, 15:58
De gitaren die over een periode van meerdere jaren in waarde zullen stijgen kennen we allemaal. De waarde kan variëren van exemplaar tot exemplaar, ondermeer afhankelijk van het aantal modificaties. Maar het maakt op zich niks uit of je nu een gitaar koopt van €1200,- die je na twee jaar met een winst van 10% kan verkopen, of dat je een gitaar van €3000,- koopt en daar 10% op verdient. Tuurlijk, dat scheelt €180,- , maar daar heb je ook meer geld ingestoken.
Originaliteit is niet altijd zo geweldig. Niet voor niets zijn er onderdelen vervangen. Ik zie het ook als een tijdsbeeld dingetje. Upgrades zijn bedoeld om een gitaar beter te maken. Als het je smaak niet is, so be it. Niet kopen, tenzij je het voor een mooi bedrag terug kunt brengen naar het origineel. En bevallen de verbeteringen je wel, ga er dan voor. Zo moeilijk is het niet. Originaliteit is leuk als je de gitaar in een museum wilt leggen, of als je denkt daarmee in de toekomst geld op te kunnen strijken.

En natuurlijk is het om nostalgische redenen leuk om op een stokoud, volledig origineel exemplaar te spelen, maar om zo'n ding onder alle voorwaarden per se te moeten hebben ontgaat mij een beetje. Ik vond het JUIST een uitdaging op zoek te gaan naar een oud instrument, die dusdanig onder handen was genomen door de vorige eigenaar dat de gitaar er alleen maar beter op was geworden. :)

arjanb01
10 september 2013, 16:02
Tja !!!

http://img.tapatalk.com/d/13/09/10/myvanave.jpg

In de revisie zou ik zeggen..........

Groet,
Marco

Inderdaad, zwaar lelijk dit ! Wat had Gelling gerookt en gesnoven toen hij die knoppen erop prutste ! Heiligschennis, dus originele knoppen graag, dan is dat ding gelijk een ton euro meer waard !

Scarface
10 september 2013, 16:10
Dank, duidelijk. Goed bezig. Dat voorkomt dat je wellicht in de emotie van de aankoop een miskoop doet.

Ennuh qua headcrack: tsja, de eerste keer is inderdaad het ergst, daarna volgt al snel de gewenning :)
Voordeel van een headcrack, vaak een stuk goedkoper (en in mijn filosofie: wat qua aanschafwaarde niet betaald hoefde te worden hoef ik bij verkoop ook niet af te schrijven/minimaal terug te krijgen).

Effe alle gekheid op een stokje...

Ik ben van mening dat een gitaar,Les Paul,Stratocaster en Telecaster uit de jaren 50 en begin jaren 60, het meest waardevol zijn. Waarom?Gewoon, omdat dat de begin periode is. Voor de Les Paul gaat dit al helemaal op omdat die dingen gewoon niet gevreten werden in het begin,lomp zwaar en oubollig dus zeldzaam ongeacht wat voor staat.Voor de Strat is het belangrijk dat je er een vind die compleet en zo origineel mogelijk is. Het liefst een zonder tremlo en met gigbag..probeer daar maar eens aan te komen.Een oudje hè fifties,origineel.

Ben een tijdje terug bij Vintage and rare guitars Londen geweest,wat je daar tegen komt gaat je pet te boven. Veel mooie oude gitaren gezien,qua prijs word er allang niet meer voor betaald als een aantal jaar geleden.Dus die hype is een beetje over gegaan. Maar bij sommige exemplaren nog steeds prijzen waarvan ik denk :MAF.... Mijn menig is ook dat als je een Strat of Les Paul koopt uit de jaren 70,80 hij er echt perfect uit moet zien,100% origineel of hij moet van een belangrijke gitarist zijn geweest,wil je echt een vette prijs moeten betalen.

Wat de echte waarde is tja,vraag en aanbod zullen we maar zeggen...Ik zou best een echte ouwe Les Paul willen bezitten,of Strat...Maar niet voor de prijzen die ze er aan hangen,dan koop ik liever een nieuwe,waar ik met veel plezier op speel,en dings en dongs horen daar ook bij...en wat hij daarna waard is????? Wat geef ik daarom.

Uiteraard gaat dit verhaal niet op als je de bedoeling hebt om te beleggen en of verzamelen want dan ga je voor 100% originaliteit en mint conditie en dan is de prijs iets minder belangrijk.

Groet,
Marco

vulvasonic
10 september 2013, 16:12
Inderdaad, zwaar lelijk dit ! Wat had Gelling gerookt en gesnoven toen hij die knoppen erop prutste ! Heiligschennis, dus originele knoppen graag, dan is dat ding gelijk een ton euro meer waard !
Ik snap de ophef niet. Ik begrijp dat jullie het graag overdrijven, maar ik vind die kleine details juist om te smullen. En mocht je er geen kont aan vinden, dan koop je voor een tientje toch gewoon weer een paar Gibson knoppies er op?
De gaten achter het 'staartstuk' vind ik ook geil. :)

fred dons
10 september 2013, 16:18
ik neem aan dat dit ironisch bedoeld is ? originele 59 knoppen zijn wel voor een paar honderd eurie te krijgen, dat maakt echt geen ton uit, die gaten waar waarschijnlijk een trem gezeten(?) heeft zijn een groter probleem maar in de losse verkoop zal deze gitaar nog wel richting de 100K gaan mocht hij ooit te koop worden aangeboden (zonder de gaten en de ontbrekende binding bij de neck meer richting de 150 K

Scarface
10 september 2013, 16:22
De gitaren die over een periode van meerdere jaren in waarde zullen stijgen kennen we allemaal. De waarde kan variëren van exemplaar tot exemplaar, ondermeer afhankelijk van het aantal modificaties. Maar het maakt op zich niks uit of je nu een gitaar koopt van €1200,- die je na twee jaar met een winst van 10% kan verkopen, of dat je een gitaar van €3000,- koopt en daar 10% op verdient. Tuurlijk, dat scheelt €180,- , maar daar heb je ook meer geld ingestoken.
Originaliteit is niet altijd zo geweldig. Niet voor niets zijn er onderdelen vervangen. Ik zie het ook als een tijdsbeeld dingetje. Upgrades zijn bedoeld om een gitaar beter te maken. Als het je smaak niet is, so be it. Niet kopen, tenzij je het voor een mooi bedrag terug kunt brengen naar het origineel. En bevallen de verbeteringen je wel, ga er dan voor. Zo moeilijk is het niet. Originaliteit is leuk als je de gitaar in een museum wilt leggen, of als je denkt daarmee in de toekomst geld op te kunnen strijken.

En natuurlijk is het om nostalgische redenen leuk om op een stokoud, volledig origineel exemplaar te spelen, maar om zo'n ding onder alle voorwaarden per se te moeten hebben ontgaat mij een beetje. Ik vond het JUIST een uitdaging op zoek te gaan naar een oud instrument, die dusdanig onder handen was genomen door de vorige eigenaar dat de gitaar er alleen maar beter op was geworden. :)

Overigens,buiten mijn eigen verhaal kan ik mij hierboven 100% vinden..

Bdw,ik wil die vernagelde Les Paul wel,met witte knoppen....dat ding straalt gebruik uit,en dat is het mooiste.....

Groet,
Marco

arjanb01
10 september 2013, 16:26
ik neem aan dat dit ironisch bedoeld is ? originele 59 knoppen zijn wel voor een paar honderd eurie te krijgen, dat maakt echt geen ton uit, die gaten waar waarschijnlijk een trem gezeten(?) heeft zijn een groter probleem maar in de losse verkoop zal deze gitaar nog wel richting de 100K gaan mocht hij ooit te koop worden aangeboden (zonder de gaten en de ontbrekende binding bij de neck meer richting de 150 K

100 K inclusief witte knoppen ??? Tsja, het is crisis he ? -:) Ik dacht dat die Peter Green LP die Gary M. had ruim een kwart miljoen waard was ? Weliswaar zwaar beschadigd met kopbreuken, maar wel origineel !

fred dons
10 september 2013, 16:52
Greeny is voor USD 700 K van Gary gekocht en voor 1,7 Mio doorverkocht aan de huidige eigenaar
(en inderdaad, de neck was zwaar beschadigd, neckpickup was aangepast (uit fase), knoppen waren niet meer origineel en de tuners waren vervangen dus niet meer zo origineel :D )

macwilliams
10 september 2013, 16:56
Greeny is voor USD 700 K van Gary gekocht en voor 1,7 Mio doorverkocht aan de huidige eigenaar
(en inderdaad, de neck was zwaar beschadigd, neckpickup was aangepast (uit fase), knoppen waren niet meer origineel en de tuners waren vervangen dus niet meer zo origineel :D )

Dan heb ik hier voor minstens een paar miljoen aan beschadigde gitaren liggen. Nu nog iemand die en bekend is en er op wil spelen.

arnoldtims
10 september 2013, 17:25
even een oprecht bedoelde vraag. maar zijn oude gitaren nu ook beter dan nieuwe? zelf ben ik er van overtuigd dat het niet zo is en dat de hele hype een gevoel kwestie is. zelf zou ik voor het geld wat een oude gitaar kost liever een stuk of 10 nieuwe gitaren kopen. ik denk dat Leo Fender zich omdraait in zijn graf als hij hoort hoe duur zij als budget en knutsel gitaar bedachte gitaren op moeten brengen.

Rizz
10 september 2013, 17:39
ik denk dat Leo Fender zich omdraait in zijn graf als hij hoort hoe duur zij als budget en knutsel gitaar bedachte gitaren op moeten brengen.

Zou het? Ik denk dattie zich helemaal kapot lacht vanwege z'n uiteindelijk goed gelopen marketing truc.. :D

bat
10 september 2013, 17:42
Tsja, die discussie is hier volgens mij al zeker een keer en vast zelfs wel vaker voorbij gekomen. Persoonlijke mening: ja, de prijs wordt vooral betaald door subjectieve factoren, niet in het minst nostalgie. Een goed gebouwde nieuwe gitaar zal in de meeste gevallen net zo goed, zo niet beter zijn. Maar een goede oude heeft vaak ook dat speciale, "je ne sais quoi". De X-factor, om het wat moderner te stellen.

Ik vraag mezelf ook af of ik het ervoor over zou hebben, zou ik het geld hebben. Puur vanwege sentimentele gronden zou ik bijvoorbeeld wel een strat uit m'n geboortejaar willen hebben. Tot op zekere hoogte zou ik daar ook wel wat voor over hebben. Maar de prijzen waarvoor ze tegenwoordig gemiddeld in de verkoop staan, nee, voor dat geld koop ik liever een wat nieuwere. ou ik waarschijnlijk nog geld over ook.

barno
10 september 2013, 18:27
al vaak gezegd maar de reden waarom oude gitaren vaak beter dan gemiddeld zijn is natuurlijk dat het de overblijvers zijn, de gitaren die de moeite waard werden gevonden om te houden, de kneusjes van toen zijn er niet meer.

Rizz
10 september 2013, 19:05
al vaak gezegd maar de reden waarom oude gitaren vaak beter dan gemiddeld zijn is natuurlijk dat het de overblijvers zijn, de gitaren die de moeite waard werden gevonden om te houden, de kneusjes van toen zijn er niet meer.

Da's ook maar deels waar denk ik.. Als mijn eerste gitaren en mijn instelling daarbij enige indicatie zijn, hadden er weinig overgebleven na die tijd. Er zijn mensen die zuinig zijn op hun spullen en de gitaristen die goed voor hun gitaar zorgen alsook mensen die het echt als een gebruiksartikel zagen en 'm gewoon opspeelden.. Dus zullen aan beide kanten goede en slechte overgebleven en verdwenen exemplaren zijn.. Ook nu zitten er barrels bij die met een beetje liefde nog goed gemaakt kunnen worden.. Elke plank kan in principe een goede gitaar worden met de juiste behandeling en hardware, niet?

heavy-metal-thunder
10 september 2013, 19:38
ik neem aan dat dit ironisch bedoeld is ? originele 59 knoppen zijn wel voor een paar honderd eurie te krijgen, dat maakt echt geen ton uit, die gaten waar waarschijnlijk een trem gezeten(?) heeft zijn een groter probleem maar in de losse verkoop zal deze gitaar nog wel richting de 100K gaan mocht hij ooit te koop worden aangeboden (zonder de gaten en de ontbrekende binding bij de neck meer richting de 150 K

je mag me gerust enkele 59'ers brengen aan 150 K.

benwave
10 september 2013, 20:04
Net een een Strat gekocht uit 1965, wel een refinish dus voor veel mensen hier niets meer, maar ik ben er toch blij mee
Mojo genoeg nog

fred dons
10 september 2013, 20:21
je mag me gerust enkele 59'ers brengen aan 150 K.
ik heb hier een 60tiger met een vraagprijs van 179K maar ik denk dat als je met 150k cash komt hij wel wil onderhandelen
http://shop.guitarpoint.de/en/product?info=1668&x3358b=720103dcbe0a262fed5f63ab63012163&x4f6f1=b3d788b3d3f4208bc1e9cf2924b4c4ec

groovieguitarguus
10 september 2013, 21:34
Mijn Les Paul is 22 jaar jonger... en zeker maar voor 10% beschadigd t.o.v. dit 60's exemplaar....
53 vs 31 jaar oud....

Midwolda
10 september 2013, 22:30
al vaak gezegd maar de reden waarom oude gitaren vaak beter dan gemiddeld zijn is natuurlijk dat het de overblijvers zijn, de gitaren die de moeite waard werden gevonden om te houden, de kneusjes van toen zijn er niet meer.

Nog iets: vroegah werd er niet zo moeilijk gedaan over wat nu beschermd hout is, en tijdens de productie werden stoffen in lijmen en lakken gebruikt die nu verboden zijn. De machines voor zagen en frezen waren ook minder nauwkeurig dan nu, dus ik heb ook nog het (waarschijnlijk overgeromantiseerde) idee dat er meer handwerk in voornamelijk de afwerking zat. Dat alles maakt vintage gitaren in mijn ogen wezenlijk anders dan de gitaren die nu van een moderne productielijn af komen. .

barno
10 september 2013, 22:36
Nog iets: vroegah werd er niet zo moeilijk gedaan over wat nu beschermd hout is, en tijdens de productie werden stoffen in lijmen en lakken gebruikt die nu verboden zijn. De machines voor zagen en frezen waren ook minder nauwkeurig dan nu, dus ik heb ook nog het (waarschijnlijk overgeromantiseerde) idee dat er meer handwerk in voornamelijk de afwerking zat. Dat alles maakt vintage gitaren in mijn ogen wezenlijk anders dan de gitaren die nu van een moderne productielijn af komen. .

het is nog eenvoudiger dan dat denk ik: al wat schaars is of wordt krijgt een doelgroep die wil kokketeren, maakt niet uit of het gitaren, auto's, aanstekers ... zijn

Midwolda
10 september 2013, 22:39
Jij bent een ervaren bouwer, Barno. Hoe valide is mijn argument?

barno
10 september 2013, 23:38
Jij bent een ervaren bouwer, Barno. Hoe valide is mijn argument?

zeer. muzikanten zijn per definitie romantici, nostgici en gevoelig voor niet meetbare vibes en blabla :)
En als je denkt dat oude gitaren wezenlijk anders waren vroeger, dan is dat genoeg voor een muzikant... ook al is dat in werkelijkheid niet zo.

Verhaal van oude fenders en hun dunne nitrolak is een classic bv. wordt nooit bijverteld dat onder die nitrolak een hele dikke laag Fullerplast zat... so far for "breathing, resonant" wood :)

fred dons
11 september 2013, 09:16
klopt, er zitten (natuurlijk) hele goede gitaren tussen maar die zitten er ook tussen de moderne gitaren,
verschillende "blind tests" hebben uitgewezen dat ook de kenners de vintage gitaar niet kunnen herkennen tussen de reissues maw men luister vaak met de ogen.
Hoe vaak ik al niet een mooi plaatje van een gitaar heb gezien in een forum waarop gereageerd werd dat de desbetreffende gitaar overliep met "mojo" (en dit dan alleen gebaseerd op de foto, los van het punt dat mojo niet echt een wetenschappelijke term is :D )

het is btw nog steeds mogelijk een 1 op 1 kopie te maken van een 59 les paul met de correcte houtsoorten, hideglue, rio palisander, celullose inleg, lak, lange tenon etc en daar kun je de "kenners" mee voor de gek houden (Yaron en Bartlett bijvoorbeeld maken hele goede replica's)

barno
11 september 2013, 09:46
los van het punt dat mojo niet echt een wetenschappelijke term is :D )


ik voeg nochtans heel wetenschappelijk mojo toe aan de neck met een alcoholstift... :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Duchess of Guttlin/DSC03846.jpg (http://s158.photobucket.com/user/barnnno/media/Duchess of Guttlin/DSC03846.jpg.html)

heavy-metal-thunder
11 september 2013, 12:05
ik heb hier een 60tiger met een vraagprijs van 179K maar ik denk dat als je met 150k cash komt hij wel wil onderhandelen
http://shop.guitarpoint.de/en/product?info=1668&x3358b=720103dcbe0a262fed5f63ab63012163&x4f6f1=b3d788b3d3f4208bc1e9cf2924b4c4ec

ik blijf er bij: voor 150K mag je me 59'er brengen (origineel). Dit is een 60, heeft een tremolo op gezeten, andere stemmechanieken, geen pick up covers. Dit scheelt echt wel meer dan een slok op de borrel. En ik teken toch ook enig voorbehoud over de lak. Op basis van de foto ziet die er toch nog wel heel mooi uit.

edit: foto's nog es bekeken, lak zal wel origineel zijn.

Pepe
11 september 2013, 12:53
Dat zogenaamde magische jaar en dat magische pickupje... dat gaat toch drie keer nergens over? Een spelletje ooit bedacht tussen een paar Amerikaanse handelaren en een paar verkopers met meer geld dan talent. En in het kielzog een stoet van wannabees die de boot gemist hebben en zich druk maken over het juiste kleurtje en knopje van een replica.
Dat hele Burst gebeuren, het zijn de nerds onder de gitaristen, een comic club.

Scarface
11 september 2013, 13:37
Dat zogenaamde magische jaar en dat magische pickupje... dat gaat toch drie keer nergens over? Een spelletje ooit bedacht tussen een paar Amerikaanse handelaren en een paar verkopers met meer geld dan talent. En in het kielzog een stoet van wannabees die de boot gemist hebben en zich druk maken over het juiste kleurtje en knopje van een replica.
Dat hele Burst gebeuren, het zijn de nerds onder de gitaristen, een comic club.

Tja,hier sla je de plank helemaal RAAK!.....

Idd het is gewoon ook een groot lul verhaal.Toen ik weer begon met spelen dacht ik ik koop een tweedehandsje,ja dag!!! die prijzen gingen nergens meer over. Uiteraard praat ik nu over Fender en Gibson. Want die wilde ik het liefst.Geld och,ik wil gewoon een goed instrument en dat mag in mijn optiek wat kosten. Dan ga je naar een shop en dan zie je van die relic dingen (custom shop!!!!),vet de hoofdprijs,maar ik word er niet warm of koud van...en dan dat gelul over hoe goed ze zijn en hoe dicht ze bij de oudjes komen...tja...

Eigenlijk,komt het er op neer dat iedere gitarist een gitaar wil die af geragd en misbruikt is...leuk,ja!!

Maar zoals hier al een paar keer gezegd is.Is zo'n ouwe plank wel zo goed/beter?..Ik geloof het niet,daarvoor heb ik al teveel gezien en gehoord.Het is net als de plaat en zijn verhaal..En voor de rest een grote farce! Over onze gitaren van nu word over 50 jaar net zo gediscussieerd.

Ik zou zeggen leef je leven,koop wat je leuk vind,als dat kan.....en voor de rest laat je niet in de maling nemen.

Groet,
Marco

Fisherman
11 september 2013, 13:39
Het moge duidelijk zijn dat het segment dat hierboven genoemd wordt uiteraard niet op mij van toepassing is.
Een goede gitaar (vintage of nieuw) mag van mij heus wel wat centen kosten, maar niet de prijs van een huis.

Wat ik eigenlijk wilde leren is hoe een veranderde conditie van een vintage gitaar van invloed is op de waarde.
Het is zeker geen makkelijke kwestie, maar zeldzaamheid en originaliteit spelen een erg grote rol in die prijsvorming.
En aangezien ik zeker geen haast heb of onvoorbereid en impulsief zo'n aankoop doe, is het jezelf verdiepen in dit onderwerp toch wel een must.

Een voorbeeld is deze '79 Fender Stratocaster die "customized" is, vraagprijs € 895,-.
(-3-punt bevestiging verkloot en non-original case- Een "all-original" gaat voor ca. €1000 meer afhankelijk van conditie uiteraard)

http://i.marktplaats.com/00/s/MTAyNFg2ODA=/$(KGrHqJHJ!4FIU7G3FvCBSK2wrzgcg~~60_85.JPG
http://i.marktplaats.com/00/s/MTAyNFg2ODA=/$T2eC16J,!y!FIdcJ8QMQBSK2wff9TQ~~60_85.JPG

http://link.marktplaats.nl/716345867

fred dons
11 september 2013, 14:00
in het geval van de 79 strat, daar zijn er zoveel van gemaakt en nog steeds voorhanden dat aanpassingen (in dit geval verbeteringen) inderdaad een flink negatief effect hebben op de prijs (tenzij Malmsteen of Blackmore de aanpassingen heeft gedaan ;) )
je moet kijken (zoals ook al in een eerdere post gezegt) dat als er een aanpassing is of deze reversible is, hoe zichtbaar deze is en daarnaast hoe zeldzaam de gitaar is en wat de "markt" doet (ik gebruik regelmatig Ebay.com om prijzen van afgelopen veilingen te bekijken)
sommige aanpassingen kun je niet met een percentage waarde vermindering duiden, dit zal je echt per individuele gitaar moeten bekijken, de mensen die zeggen hals breuk 50 %. refinish 40 % etc zijn meestal niet de mensen die dit soort gitaren kopen
Ga eind van de maand anders ook eens bij de Vintage beurs in Veenendaal kijken, hier heb je meestal wel een brede keus van 70ties strats en gibbies en in ieder geval een ruwe indicatie wat de prijzen doen (vraagprijzen op de beurs liggen meestal iets hoger dan de "werkelijkheid" maar alles is onderhandelbaar :D )

kwispelhond
11 september 2013, 14:08
Ja ja, en da's dan nog een volstrekt logische mod. Alhoewel, als de neckpocket te ruim is houd een 4-schroefs verbinding het ook niet perfect op z'n plek, shim's blijven noodzakelijk. In de jaren 80 liepen we allemaal te zeuren over die 3-punt verbinding (we hadden natuurlijk eigenlijk moeten zeuren over de te ruime neck-pockets maar wisten wij veel!), niemand wou ze en het idee dat deze gitaren ooit toegevoegde waarde zouden krijgen....., je was er in die tijd waarschijnlijk hard over uitgelachen.

Blijkt maar weer eens dat je dit soort dingen eigenlijk nauwelijks kan voorspellen, er hoeft maar één populaire gitarist op een bepaalde gitaar te spelen en ineens is er een markt gecreëerd.

Fisherman
11 september 2013, 14:34
Ja ja, en da's dan nog een volstrekt logische mod. Alhoewel, als de neckpocket te ruim is houd een 4-schroefs verbinding het ook niet perfect op z'n plek, shim's blijven noodzakelijk. In de jaren 80 liepen we allemaal te zeuren over die 3-punt verbinding (we hadden natuurlijk eigenlijk moeten zeuren over de te ruime neck-pockets maar wisten wij veel!), niemand wou ze en het idee dat deze gitaren ooit toegevoegde waarde zouden krijgen....., je was er in die tijd waarschijnlijk hard over uitgelachen.

Blijkt maar weer eens dat je dit soort dingen eigenlijk nauwelijks kan voorspellen, er hoeft maar één populaire gitarist op een bepaalde gitaar te spelen en ineens is er een markt gecreëerd.

Nee sorry, ik vind dit geen logische mod. Natuurlijk zijn er exemplaren waarbij de 3-punts bevestiging niet optimaal is, maar bij een nette 3-punts Strat is de neck ook gewoon adjustable, net als bij een 4-punts. En veel late seventies Strat bezitters hebben oplossingen genoeg zonder hak en snijwerk.
En er is altijd nog de luthier als er iets moet worden aangepast!
Als je dan zelf met de Bosch boormachine aan de slag gaat,zie je hier het voorbeeld hoeveel je dat kost.

Fisherman
11 september 2013, 14:40
je moet kijken (zoals ook al in een eerdere post gezegD) dat als er een aanpassing is of deze reversible is, hoe zichtbaar deze is en daarnaast hoe zeldzaam de gitaar is en wat de "markt" doet

Helemaal juist Fred. Is iets reversible,zoals slagplaat/knoppen/tuners zonder extra boorgaten/zadels/brug, dan is e.e.a. nog te overwegen mits de period-correct onderdelen niet allejezus duur zijn. Voor een setje tuners ben je al snel €250 kwijt, een period-correct case (mocht je écht de set compleet willen hebben) kost een klein kapitaal. Waarbij geldt; hoe ouder en zeldzamer, hoe duurder.

heavy-metal-thunder
11 september 2013, 14:41
Dat zogenaamde magische jaar en dat magische pickupje... dat gaat toch drie keer nergens over? Een spelletje ooit bedacht tussen een paar Amerikaanse handelaren en een paar verkopers met meer geld dan talent. En in het kielzog een stoet van wannabees die de boot gemist hebben en zich druk maken over het juiste kleurtje en knopje van een replica.
Dat hele Burst gebeuren, het zijn de nerds onder de gitaristen, een comic club.

ik geloof niet echt in dat magische jaar. wellicht heb je de uitzending gezien van De Wereld Draait Door over de Max-sunburst? De ri kwam daar precies als een prulgitaartje uit, maar dat was geen eerlijke vergelijking. De 59 was op een andere amp, die luider stond...

waar het mij over ging i.v.m. die 150K voor een originele 59'er, is gewoon het feit dat er mensen zijn die er gerust +200.000 willen voor neertellen. En dan doe ik een goede (financiële) zaak.

Ik heb een paar pre-cbs Strats en het verschil met reïssues is echt niet groot. Is een 62 Strat 10.000 euro waard? maar hoeveel mensen kopen een of andere dure motorfiets om af en toe een uitstapje te doen. Is dat verantwoord? een Harley of BMW kost ook al snel 20.000 euro, is milieubelastend en bovendien is motorrijden nog best gevaarlijk....

maar we dwalen af van het topic

heavy-metal-thunder
11 september 2013, 14:44
als collector heeft deze 79'er nog weinig waarde. alhoewel ik me al direct de vraag stel of Strats van eind jaren 70 ooit een verzamelwaarde krijgen? Zijn er zo veel van gemaakt. Daarom wil het nog niet zeggen dat die gitaar totaal geen waarde heeft! Misschien is dit wel een erg goed klinkend en spelen instrument (ja, die bestonden ook in de seventies). Ik vind het verantwoord om voor een goede gitaar dat bedrag te betalen. Jammer genoeg gaan te veel mensen zeggen "ja maar ze is niet origineel"

Fisherman
11 september 2013, 14:48
Wat betreft de waardevermindering van deze Strat; zonder de gitaar te hebben bekeken,gecheckt en bespeeld te hebben kun je niet echt goed oordelen.
Nu voor de helft van de prijs zie je niet zo gek vaak.
Ook al is deze '79 Strat mod niet meer schadevrij reversible, misschien is het wel een fantastische player met een goede sound.
Geef je niet om een paar gaatjes en kan je e.e.a. netjes repareren en terugbrengen naar de 3-punts bevestiging, is het een overweging waard.

Fisherman
11 september 2013, 14:50
Overal is een markt voor.
60's Strats zijn loeiduur en tussen die late 70's zitten best mooie en goede exemplaren. Gemiddeld 1700-2000 euro met uitschieters naar boven voor near-mint of mint exemplaren. Geen lullige bedragen.
Dus ze zijn zeer zeker wel verzamelwaardig en zijn toch maar mooi in prijs gestegen!

Het is en blijft een vreemd fenomeen die ontwikkeling van prijzen en waarde.
Kijk nu eens naar de prijzen van jonge, gebruikte Standard Strats, je vind ze vanaf 600 euro,
da's ca. de helft van de nieuwwaarde.

barno
11 september 2013, 16:13
over die mods/ mss was het gewoon een gitarist die heel pragmatisch was. neck zit niet vast in de pocket, okee, schroef erbij en verder spelen. Ze zijn er, en het zijn vaak hele goede gitaristen, die er geen reet om geven, zie ook de Eelco LP. Ik ken een kerel die een originele Goldtop op de kop kon tikken. Eerste wat hij deed was er een bigsby op schroeven, iets waar een gitaarfreak een attack van zou krijgen. Maakte hem niet uit, de gitaar had het nodig, vond hij. Valt iets voor te zeggen, dat soort visie.

Fisherman
11 september 2013, 16:22
Natuurlijk is dat heel persoonlijk.
Uiteindelijk is het na heftige discussies en uiteenlopende opvattingen toch gewoon een gebruiksvoorwerp.
Al denk ik dat er maar relatief weinig mensen zijn die echt serieus zo'n vintage en dure gitaar aanschaffen om deze vervolgens onherstelbaar te modden.
Ik krimp een beetje ineen als ik dat soort verhalen hoor, niet omdat ik het beter weet..maar puur omdat er toch een stuk nostalgie, geschiedenis en originaliteit veranderd wordt.

Ik denk verder dat als je naast gitarist ook liefhebber van oude gitaren bent dat je juist die wat oudere gitaren kunt waarderen én er redelijk voor wil betalen. Gitaren die voor JOU bijzonder en speciaal zijn koesteren en in puike conditie probeert te houden.
Net als oldtimer auto's, antieke meubelen, etc. Maar zoveel mensen zoveel wensen..

Harald
11 september 2013, 16:27
Inderdaad, zwaar lelijk dit ! Wat had Gelling gerookt en gesnoven toen hij die knoppen erop prutste ! Heiligschennis, dus originele knoppen graag, dan is dat ding gelijk een ton euro meer waard !

Ik heb uit eerste hand dat hij dit gedaan heeft om de puristen te stangen :seriousf:


Dit is zijn #1 gitaar en toen hij bij ons meespeelde als gast blijkbaar ook zijn enige. Voor hem een stuk gereedschap, en het enige dat hij live wil gebruiken, incl. alle tekortkomingen. Die man is vergroeid met dat ding. Overigens, de tele van Ron Kroppo waar Eelco heel lang mee gespeeld heeft ziet er zeker zo gereliced uit. Kom op mensen. Het is gewoon een gitaar. Eelco klinkt hierop precies als Eelco. Jij niet. Eelco klinkt op jouw gitaar ws. ook precies als Eelco. Jij ook niet;)

Metheny dacht ook jaren dat hij volledig lamgeslagen zou zijn zonder zijn afgeragde ES175. Op een gegeven moment toch maar eens overgestapt op iets anders. Blijkt dat zomaar te kunnen.

Harald
11 september 2013, 16:30
Overigens, dat hele vintage gebeuren is ook een stukje tijdsgeest. Toen ik begon te spelen was het juist stoer om je gitaar te customizen. Ted Oberg schreef er columns over in de Music Maker. De elementen op de Gibson van Eelco waren trouwens meen ik gelezen te hebben door Oberg gewikkeld. Die werkte bij Living Blues, niet bij Gibson.

stijnkenens
11 september 2013, 16:31
Het is en blijft een vreemd fenomeen die ontwikkeling van prijzen en waarde.
Kijk nu eens naar de prijzen van jonge, gebruikte Standard Strats, je vind ze vanaf 600 euro,
da's ca. de helft van de nieuwwaarde.


Dat is normaal de bedoeling van de 2ehands markt: het is goedkoper, omdat het gebruikt is, en omdat de huidige eigenaar het niet meer moet hebben.

Maar heel die gitaar verzamel woede (en niet alleen gitaren) vind ik volledig van de pot gerukt. De prijzen worden kunstmatig hoog gehouden, en iedereen doet vrolijk mee .

Als het nu zou gaan over zeldzame instrumenten (Gibson Goldtop uit 1952: 1700 stuks?) die nog volledig origineel zijn, dan zou ik het nog snappen, maar een strat uit de jaren 60, dat is er maar één uit de honderduizend ... En dan moet je nog geluk hebben dat die goed klinkt ...

Herfretten, nieuwe onderdelen is ook een flauw excuus voor waarde vermindering: de gitaar is terug bespeelbaar (Het is en blijft een instrument, enkel een museum mag een object bewaren in de toestand waarin het zich bevind, omdat het een object geworden is, en niet meer bespeeld hoeft te worden !)

Wat koop jij liever: een onbespeelbaar instrument maar volledig origineel, een wall-hanger. Of een met nieuwe frets, goed afgesteld, geen krakende pots enz. Voor hetzelfde bedrag?
Want een onbespeelbaar instrument is de hoofdprijs niet waard, integendeel !!!

En al dat geneuzel over nostalgie, geschiedenis en originaliteit. Er zijn er genoeg, en er hangen er een aantal in musea ondertussen, laat die origineel en doe met de rest wat jou belieft !



s.

Fisherman
11 september 2013, 16:37
Stijn,

Wellicht dat er een compromis mogelijk is tussen enigzins betaalbaar,stukje geschiedenis, redelijk zeldzaam, goed bespeelbaar en een gewild model dat ook nog eens vrij waardevast is. Praat ik dus over gitaren onder de 10.000.
Ik ga een heel eind mee in waarde naar conditie en zeldzaamheid, maar die absurde bedragen is simpelweg een kleine niche-markt waar ik mij niet in ga verdiepen,want het is totaal onbereikbaar en voor mij ook nog eens totaal niet interessant.

Swaag
11 september 2013, 16:48
Ik heb uit eerste hand dat hij dit gedaan heeft om de puristen te stangen :seriousf:...
Klopt. Een aantal jaren geleden werd Gelling door Rick de Leeuw geïnterviewd op de tv zender "het Gesprek", en toen vertelde hij ook al met een glimlach die knoppen vervangen te hebben juist omdat hij dan van de puristen lekker commentaar zou krijgen ;-)
Was trouwens een mooi interview. Rick de Leeuw heeft in die tijd ook Adje Van den Berg als gast gehad in dat programma.

Scarface
14 september 2013, 09:03
Effe een beetje off topic....

Ik vind deze discussie altijd leuk,oude gitaren en hun waarde! Ik zelf geil best wel op ouwe gitaren...en hoe meer afgeleefd hoe beter.
Er echt een kopen zie ik mij zelf (nog) niet doen..Een echt oudje is vaak een muurhanger,en dat vind ik jammer.
De gitaar van Eelco Gelling is hier al een paar keer voorbij gekomen...Wat is die waard,en hoe dat ding vernachelt is (lees gebruikt)!!
Zoals mijn gitaarleraar altijd zegt: "handjes kerel,handjes" en zo ist...

Eelco en zijn gitaar zijn van onschatbare waarde...zonder Eelco is zijn gitaar,maar een gitaar.

Zo en nu kippenvel op de zaterdagochtend....met eerbetoon van Jan Akkerman..

http://youtu.be/y8tKA7sq2zI

Have a nice day

Groet,
Marco

arnoldtims
14 september 2013, 20:41
Zit hier niet op Facebook maar soms zou ik willen dat er hier ook een like knop was.
met ander woorden ik ben het roerend met je eens

Dat is normaal de bedoeling van de 2ehands markt: het is goedkoper, omdat het gebruikt is, en omdat de huidige eigenaar het niet meer moet hebben.

Maar heel die gitaar verzamel woede (en niet alleen gitaren) vind ik volledig van de pot gerukt. De prijzen worden kunstmatig hoog gehouden, en iedereen doet vrolijk mee .

Als het nu zou gaan over zeldzame instrumenten (Gibson Goldtop uit 1952: 1700 stuks?) die nog volledig origineel zijn, dan zou ik het nog snappen, maar een strat uit de jaren 60, dat is er maar één uit de honderduizend ... En dan moet je nog geluk hebben dat die goed klinkt ...

Herfretten, nieuwe onderdelen is ook een flauw excuus voor waarde vermindering: de gitaar is terug bespeelbaar (Het is en blijft een instrument, enkel een museum mag een object bewaren in de toestand waarin het zich bevind, omdat het een object geworden is, en niet meer bespeeld hoeft te worden !)

Wat koop jij liever: een onbespeelbaar instrument maar volledig origineel, een wall-hanger. Of een met nieuwe frets, goed afgesteld, geen krakende pots enz. Voor hetzelfde bedrag?
Want een onbespeelbaar instrument is de hoofdprijs niet waard, integendeel !!!

En al dat geneuzel over nostalgie, geschiedenis en originaliteit. Er zijn er genoeg, en er hangen er een aantal in musea ondertussen, laat die origineel en doe met de rest wat jou belieft !



s.