PDA

View Full Version : Oude leslie als basis voor 4x12 speaker?



Stuwy
7 september 2013, 14:26
Hallo allemaal,

Ik kan een oude leslie speaker van iemand krijgen die niet echt meer werkt.
Het is een simpel merk en de eigenaar vind het niet de moeite waard om te repareren (hij gaf niet echt een goed geluid geloof ik).
De kast zelf is echter schitterend! stevig hout, mooi doek en leuke vormgeving.
Ik zit te denken om er 4 celestions in te hangen en er een cabinet van te maken.

Is dit handig?
Het is echt een stevige unit met 2/3 cm dikke massieve planken en hij is vrij diep vergeleken met een normale 4x12 kast.
Ik weet niet of stevig hout goed is of niet, die marshalls zijn gewoon van triplex?

Misschien dat ik zo ff een foto schiet :)

mvg, stuart

Han S
7 september 2013, 15:18
Sommige Leslies zijn een hoop geld waard. Ik verkocht een Leslie 925 voor 1000 euro en een Leslie 122 (buizen) voor 1500 euro. Daar koop je zes Marshall cabinets voor.

Stuwy
7 september 2013, 17:35
Vraag het me af, al lijkt hij wel ontzettend veel op de 705:

http://www.hammondclub.nl/db/upload/cache/image_resized/568x713/LESLIE705GRAAT1ok_1.jpg

Maar het was een 'goedkoop merk' dus zal wel imitatietroep zijn.

Maar goed, ik kan het ook zo doen dat ik hem altijd nog terug kan bouwen.
Voor in huis lijkt me dit wel echt tof als 4x12 kast.
Alleen... is het dikke hout etc. goed of juist niet?
Als het geen goed geluid gaat geven begin ik er natuurlijk niet aan :P

Stuwy
7 september 2013, 17:51
Heb ff geleken en het is die 705
Alleen met wat meer stof, hehe

Han S
7 september 2013, 17:51
Weet je zeker dat het een Leslie is? Of is het een gewone tone cabinet? Leslies hebben roterende speakers met motoren die ze aandrijven.

http://www.groupnextdoor.dk/images/leslie147_back.jpg

Han S
7 september 2013, 17:55
http://www.ebay.com/itm/Vintage-Leslie-705-11-pin-organ-speaker-cabinet-2-channel-3-speed-Portland-/111026857603

Het is idd een vrij onbekende Leslie en ik zou hem niet slopen.

Dirk_Hendrik
7 september 2013, 18:04
Het is een simpel merk



Maar het was een 'goedkoop merk' dus zal wel imitatietroep zijn.



Heb ff geleken en het is die 705


En nou snap ik er geen drol meer van. Is het nou wél of geen Leslie?

Stuwy
7 september 2013, 18:18
Het is er wel 1, sorry voor de vaagheid...

7ender
8 september 2013, 11:45
Als ie voor gitaar gebruikt gaat worden is 't een beetje een raar idee.

een elektrische gitaar geeft een laagste E weer , die een octaaf hoger ligt dan van een basgitaar.

De afmetingen van het luidsprekercabinet zijn dus niet kritisch , en kunnen best redelijk klein gehouden worden.
Bij gebruik van die 12" luidsprekers , is het dan verstandiger om te zorgen dat die speakers redelijk compact bij elkaar gemonteerd worden , maar dan met een zodanige constructie dat het "klankbord" toch z'n stijfheid behoudt.
De kast hoeft voor deze toepassing ook niet zo diep te wezen.
Hou er wel rekening mee , dat een 4 X12" cabinet , een treiter-object gaat worden voor wbt het vervoer . :soinnocent:

( geen spaanplaat bende gebruiken ,....da's echt klote )


Oh ja ,....en laat dat Leslie-cabinet gewoon in tact man ! ,.....dat sloop/verniel-plan van je,......da's ronduit zonde ! :dontgeti:

7ender
8 september 2013, 11:57
Wat mankeert er eigenlijk precies aan die Leslie ?

Midwolda
8 september 2013, 12:22
:eek: Dedzju wat een moooooie kast, die 705!

cluseau
8 september 2013, 12:33
Mijn bijdrage.....Leslie (laten) herstellen en eventueel verpatsen aan een liefhebber. Voor de opbrengst kun je kopen wat je wil. Als het ding kompleet is zal reparatie goed te doen zijn.

Stuwy
8 september 2013, 12:35
De maten zijn 70 breed, 80 hoog en 50 diep.

Maar is het uberhaubt wel bruikbaar voor gitaar of bas dan?
Die man waar ik hem van kreeg speelt ook bas en gitaar en vertelde dat het een soort chorus effect geeft.
Ben wel erg nieuwsgierig geworden nu!
Bij het googelen zag ik dat het meer gebruikt wordt voor orchels etc.

@clusseau
Iets wat je mag hebben van iemand vervolgens verkopen gaat een beetje tegen mn natuur in.
Dan maak ik er liever iets van wat ik zelf goed kan gebruiken.
En een speakerkast met een supermooi uiterlijk is wel iets wat ik graag zou willen!!

Wat er mis is met dat ding weet ik trouwens niet, hebben we het niet lang over gehad.
Zou best kunnen dat dat allemaal wel meevalt..

Maar ik begrijp wel dat de nekharen van een liefhebber nu overeind zouden gaan staan.. :dontgeti:
Zal zowieso dat ding eerst fixen en uitproberen..

cluseau
8 september 2013, 12:50
Er zijn gitaristen die een moord plegen voor een leslie. Kijk maar eens naar naar dat yamaha ra100 topic en de link naar het ra200 topic. Hoewel de yamaha geen echte leslie is komt het effect wel overeen en is zelfs uitgebreid. Pinkfloyd maakte er dus dankbaar gebruik van.

jutter
8 september 2013, 13:00
Leslie is één van de mooiste effecten wat er is (vind ik dan hè). Ik heb een H&K Rotosphere wat natuurlijk geen echte leslie is maar wel één van de betere imitaties! Je kan er inderdaad een heel mooi chorus geluid uithalen. Zo'n kast lijkt me helemaal het einde!

cluseau
8 september 2013, 13:21
@clusseau
Iets wat je mag hebben van iemand vervolgens verkopen gaat een beetje tegen mn natuur in....

Daar heb je voor de volle 100% gelijk in en dat is dan reden temeer om hem in ere te herstellen toch ;)

Stuwy
8 september 2013, 13:41
Hij is niet helemaal zoals die op de foto.
Bij deze kast missen de bovenste ronddraaiende speakers.

'' De 705 was ontworpen voor 2 kanaals orgels, mits aangesloten met de juiste kit.
De 705 heeft een gewone Rotosonic drum en een breedband-stationary kanaal.
Het is eigenlijk min of meer een 700 maar nu met een 11 pins aansluiting.

Qua meubel een mooie Leslie maar het elementaire deel ontbrak, nl de bovenhoorn rotor.
Om die reden heb ik deze Leslie nooit met verve aanbevolen: met een klein beetje meer financiele inspanning had je een Leslie met bovenrotor en zo hoort het toch.
(Deze opmerking geldt overigens mijnerzijds - AvdB - voor alle Leslies met enkele rotor en zonder versterking. Dan maar liever even doorsparen en uiteindelijk een Leslie met upper en lower rotor aanschaffen)''

Wat dit voor het geluid betekend weet ik niet.. heb hem open geschroefd en hij mag iig goed schoongemaakt worden maar hij is wel compleet.

Han S
8 september 2013, 13:53
Ik denk dat je geen flauw idee hebt wat een Leslie doet en hoe dat klinkt, ook met een enkele rotor. Het is de ultieme stereochorus en het effect bestaat uit een 180 graden fasedraaiing per omwenteling en het zg Doppler effect wat je kent van de langsrijdende ambulance.

Je moet dat horen om het op waarde te schatten. Het is een 11 pins aansluiting en de schema's zijn gewoon op het net te vinden. Je kunt er zo een line ingang op maken en een aansluiting om hem stil te zetten en langzaam of snel te draaien. De Beatles gebruikten al een Leslie voor gitaar.

Ik heb er een staan waar ik een line ingang en een chorale/tremolo schakelaar op heb gemaakt (voetpedaal) en je weet niet wat je hoort. 110 watt versterkervermogen is ook niet verkeeerd. De mijne is een 760, de meest voorkomende Leslie en die heb ik ook gratis op kunnen halen omdat hij in de weg stond.

De versterker is vrij simpel en indien kapot is die makkelijk te repareren. Zo'n vintage Leslie als jij hebt met zo'n mooie kast slopen om wat anders van te maken is iets voor cultuurbarbaren. Deze Leslie is vrij zeldzaam, doe er mee wat je wilt want het is jouw ding, maar weet wel wat je vernietigt.

Stuwy
8 september 2013, 13:58
Ik weet inderdaad echt niet hoe het klinkt en had er nog nooit van gehoord.
Zal hem schoonmaken en kijken of hij zo werkt.
Ben nu te nieuwsgierig geworden.

Die schakelaar zit er al aan en is precies wat die man er ook nog bij vertelde, er zit een pedaaltje aan met een knop om het te verstellen in snelheid en aan/uit te zetten.

Wel een hele verassing dit!

Han S
8 september 2013, 17:32
Het beroemde Hammond geluid, wat je kent van Pink Floyd, Deep Purple en al die andere grote klassiekers, bestaat niet zonder Leslie. Een Hammond klinkt zelf als een lullig electronisch kopietje van een kerkorgel en pas met de Leslie krijg je dat bekende Hammond geluid.

Bij de langzaam draaiende rotor klinkt het als een erg mooie chorus, bij de snel draaiende rotor klinkt het als een tremolo. Maar het mooiste is dat versnellen en dat vertragen en met een Leslie met twee rotors is dat nog mooier omdat ze niet gelijk op gaan en dan krijg je wonderlijke effecten dat electronisch met geen mogelijkheid na te maken is.

Don Leslie was een genie, helaas leeft hij niet meer en Laurens Hammond vond de Leslie drie keer niks, maar iedereen gebruikte hem in combinatie met het Hammond orgel en dat is wellicht een van de beroemdste geluiden uit de pophistorie. Een Hammond met Leslie klinkt geil, bloedgeil, maar een gitaar klinkt met een Leslie ook geweldig.

Volgens mij heb je geen idee wat je in huis hebt.

Stuwy
9 september 2013, 20:49
Hmm het ding zou het moeten doen en kraakte alleen een beetje volgens de vorige eigenaar.
Echter deed hij het niet met een gitaarversterker als pre-amp.
Wel kon ik horen dat de trommel ronddraaide maar geen geluid.

Hoop dat het niet teveel werk is.
Zal maar een schema voor mn neus pakken en kijken wat het kan zijn.

Stuwy
12 september 2013, 13:16
\
Je moet dat horen om het op waarde te schatten. Het is een 11 pins aansluiting en de schema's zijn gewoon op het net te vinden. Je kunt er zo een line ingang op maken en een aansluiting om hem stil te zetten en langzaam of snel te draaien. De Beatles gebruikten al een Leslie voor gitaar.
.

Enig idee waar precies?
Heb een tijdje gezocht met google maar kon niet echt iets vinden.
Denk dat ik zonder een bedradingsschema niet ver ga komen :(

Han S
12 september 2013, 19:39
http://mosweb.federalproductions.com/knowledgebase/leslie-pinout-data/

Gewoon ff zoeken.