PDA

View Full Version : Ongelijkmatige Tone Pot



barno
6 september 2013, 19:55
Ik heb het nog es ooit gevraagd maar toen geen duidelijk antwoord gekregen. Kan er mij iemand uitleggen wat de oorzaak is van een tone pot die in heel kort bereik van 0 naar 10 gaat. Ik heb dat nog regelmatig aan de hand en weet niet hoe het komt.

Ik heb het vooral als ik voor de Tone een lineaire pot gebruik (terwijl die daar wel voor bedoeld zijn), maar heb het ook al gehad als ik voor tone een logaritmische gebruik. Ligt het dan aan de cap? of ligt het aan een bepaalde combinatie?

Ike57
6 september 2013, 20:39
Zou het kunnen liggen aan de K-waarde van de pot?

(ik roep maar wat, ik heb werkelijk geen idee - not much of a help :) )

barno
6 september 2013, 20:58
ike, zo'n antwoord verdiende ik wel na mijn behulpzame post in je bobbelfineer topic :)

ik hoop deze keer meer op een antwoord in de aard van: als dit ... dan dat ... en daarom...

Ike57
6 september 2013, 21:40
ike, zo'n antwoord verdiende ik wel na mijn behulpzame post in je bobbelfineer topic :)

ik hoop deze keer meer op een antwoord in de aard van: als dit ... dan dat ... en daarom...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een poosje heb gezocht naar een passend plaatje maar bij nader inzien heb ik dat maar niet geplaatst om geen kwaad met kwaad te vergelden :D
Mijn antwoord was dus wel degelijk serieus bedoeld (hoewel ik er echt geen verstand van heb). Met K-waarde bedoelde ik eigenlijk de weerstand van de pot, dus 250K, 500K, 1Meg etc.

V.w.b. het verschil tussen lineair en logaritmisch zou je het gedrag van de pots kunnen verwachten bij logaritmische pots. Misschien een domme vraag maar weet je wel zeker dat het lineaire pots waren die je gebruikt hebt? Voor zover ik heb begrepen hebben ze de letters die ze nu gebruiken voor Lineair (B) en Logaritmisch (A) op een gegeven moment omgedraaid (http://nl.wikipedia.org/wiki/Potentiometer). Het schijnt dat de benaming A en B vroeger net andersom was. Heb je misschien oude(re) pots gebruikt met de oude letteraanduiding?

Maar, het wachten is op de echte expert(s) vandaar dat ik je vraag hier nog maar een keer herhaal:



Ik heb het nog es ooit gevraagd maar toen geen duidelijk antwoord gekregen. Kan er mij echt niet uitleggen wat de oorzaak is van een tone pot die in heel kort bereik van 0 naar 10 gaat. Ik heb dat nog regelmatig aan de hand en weet niet hoe het komt.

Ik heb het vooral als ik voor de Tone een lineaire pot gebruik (terwijl die daar wel voor bedoeld zijn), maar heb het ook al gehad als ik voor tone een logaritmische gebruik. Ligt het dan aan de cap? of ligt het aan een bepaalde combinatie?

MyGreenLady
7 september 2013, 08:56
V.w.b. het verschil tussen lineair en logaritmisch zou je het gedrag van de pots kunnen verwachten bij logaritmische pots. Misschien een domme vraag maar weet je wel zeker dat het lineaire pots waren die je gebruikt hebt? Voor zover ik heb begrepen hebben ze de letters die ze nu gebruiken voor Lineair (B) en Logaritmisch (A) op een gegeven moment omgedraaid (http://nl.wikipedia.org/wiki/Potentiometer). Het schijnt dat de benaming A en B vroeger net andersom was. Heb je misschien oude(re) pots gebruikt met de oude letteraanduiding?

Huh, dat is helemaal niet verwarrend... :???: Staat er ook bij wanneer? Niet dat je dat heel duidelijk kan aflezen aan de pots. :s

barno
7 september 2013, 10:19
Ja, wat het zou kunnen zijn, weet ik ook wel: verkeerde pot, cap, aansluiting, enz... maar ik zou gewoon willen weten wat het is.
maw wanneer zich dit probleem voordoet en wanneer niet. Zou toch ergens een electrofiel iets zinnigs over moeten kunnen zeggen?

Tabula Rasa
7 september 2013, 10:22
Gewoon nameten. Pak pootje 1 en pootje 2 met je metertje. Pot helemaal naar links is 0k, potmeter helemaal naar rechts is 500k, dan moet ie in het midden op 250k staan voor een lineare pot. Bij een logaritmische pot zit een curve en in het midden zal deze niet rond de 250k aangeven.

Martin_
7 september 2013, 10:42
Ik denk dat het vooral in de keuze van je "cap" ligt. Volgens mij is dat hier (http://www.seymourduncan.com/tonefiend/guitar/customize-your-caps/) uit te halen.

As the cap gets smaller, the minimum tone knob settings gets less dark. As the overall range of the tone pot decreases, it may be easier to locate any desired “nooks and crannies” between the highest and lowest settings.

barno
7 september 2013, 11:51
martin, thx voor die link

ik ga het nog eens goed doorlezen

tabula rasa: ik kan het wel doormeten en dan waarschijnlijk op het metertje constateren wat mijn oren ook horen, maar ik zou willen weten hoe het komt. Er moet toch een "als... dan... " formule zijn? Bv. Als je een 250 K logaritm pot voor Tone neemt icm die of die waarde cap, dan zal je geen gelijkmatige toontoe- of afname hebben.

Martin_
7 september 2013, 12:13
Voor mij is het (te) lang geleden dat ik aan schemaatjes heb gerekend. Dat is echter wel waarmee je zult moeten beginnen. Hoe zit het element (PU) ten opzichte van de potentiometer en de condensator en welke weerstandswaarde heeft deze?
De weerstand van de PU verandert niet. Hieruit kun je al afleiden dat het spanningsverloop ook met een lineaire potentiometer niet gelijkmatig kan zijn. Misschien dat Marc (Aaron) dat kan uitwerken en anders één van de versterkerbouwers in het werkbankgedeelte van dit forum.

http://www.youtube.com/watch?v=6OcmKU5rblA&list=TLlu02PhlK7rA

obiwanjacobi
8 september 2013, 09:01
Een mens hoort niet alleen volume maar ook frequentie in een logaritmische schaal. Dus ik zou zeker geen Lineaire pot gebruiken.

[MHO]
In de standaard configuratie van een tone-pot worden eigenlijk bepaalde frequenties kortgesloten. De grootte van de cap bepaald de frequentie-range, hoe groter de cap hoe meer frequenties worden kortgesloten. Dat kan je natuurlijk goed horen. Als de cap kleiner is, zullen alleen de allerhoogste frequenties worden gefilterd. Maar dat is ook moeilijker te horen. Wanneer je de pot waarde te groot kiest, zal het langer duren voordat je hoort dat er iets gebeurt. Dit in combinatie met een kleine cap zorgt ervoor dat je pas op het laatste moment iets hoort gebeuren.

[2c]