PDA

View Full Version : Twijfel wie kan mij helpen met een beslissing



Agnetha
6 september 2013, 16:36
Hallo allemaal

Ik twijfel of ik akoestisch of elektrische gitaar wil spelen. Ik wil pop rock jazz en rustige nummers kunnen spelen maar ook wat ruiger. Wat raden jullie mij aan? En wat is het verschil tussen die twee? En wat zijn voor en na delen.

Ik hoor graag snelle reactie voor mijn snelle besluit

Gr agnetha

LaurentB
6 september 2013, 16:51
Ten eerste: neem geen snel besluit :D

Ten tweede: het zijn heel verschillende instrumenten, zowel qua speeltechniek als geluid en karakter. Daarom speel ik het ook allebei, want wat op de een kan, kan (bijna) niet op de ander.

De linkerhand is makkelijker (want lichter) op elektrisch, maar het is ook moeilijker om mooi te spelen op een elektrische gitaar omdat je alles wat je doet keihard hoort door de versterker. Op een elektrische gitaar moet je het zelf mooi maken, een akoestische klinkt van zichzelf al mooi, simpel gezegd.

Elektrisch spelen is aanmerkelijk duurder vanwege de versterker. De kwaliteit van je geluid wordt voor tweederde door je versterker bepaald, en daarom moet je daar niet teveel op afknijpen. Kost ongeveer evenveel als de gitaar zelf, bij vergelijkbare kwaliteit.

Dat gezegd hebbende; als dat elektrische geluid echt is wat je wilt zul je elektrisch moeten gaan.

Dus ik denk dat je vooral moet afwegen wat je het belangrijkste vindt om te kunnen spelen; of dat vooral akoestische of elektrische dingen zijn. En daar begin je dan mee.

Barloef
7 september 2013, 08:18
Ik sluit me aan bij LaurentB. Maar pop/rock/jazz ??? dan denk ik aan een leuke semihollow. Ik weet niet wat je budget is, kijk bijvoorbeeld eens bij de electromaticseries van Gretch. (G5420/G5120) Of een Ibanez AFS75. Deze komen tweedehands ook wel vaak voorbij, maar neem dan een wel deskundige mee om te testen.