PDA

View Full Version : Mijn huilende baby heeft kuren :(



mezelf
6 september 2013, 14:49
Hey mensen,

Sinds een paar dagen doet mijn Crybaby raar. Als ik hem indruk en er mee wil spelen maakt hij een soort 'krakende potmeter' / 'kabelbreuk' geluid. Verder heeft hij nu meer weg van een volumepedaal dan een wah, want als ik hem naar achteren druk is het geluid erg zacht en als ik hem vervolgens weer naar voren duw wordt het geluid weer harder. Waar kan dit aan liggen? Ik zit al langere tijd met de voeding te klooien, hij heeft namelijk een 3.5 mm jack ingang die altijd al wat vervelend deed. Echter denk ik dat de voeding niet het probleem is. Wat zou het wel kunnen zijn? De potmeters? Of misschien de footswitch? En wat zou dit mij ongeveer gaan kosten om dit te laten repareren? Aangezien de 2ehands marktwaarde op zo'n 45 euro ligt. Ik kan zelf wel wat solderen en vervangen, maar breng hem net zo lief even naar de gitaarboer :)


Alvast bedankt,

Gr. Leon.

Liquitone
6 september 2013, 14:56
Het zou de 4u7 elco kunnen zijn, Ik meen dit probleem eerder ergens te hebben gelezen en meende dat wanneer de 4u7 elco het begeeft of los zit dat de wah dan min of meer veranderd in een volume pedaal. Ik weet dit niet zeker, maar misschien kan iemand anders dit bevestigen of ontkrachten. Een nieuwe elco van dat formaat kost minder dan een pakje vloei.

pasqual
6 september 2013, 15:53
Klinkt als een combinatie van problemen. Het kraken wordt meestal veroorzaakt door een vervuilde potmeter wat je kan verhelpen met contactspray, hoewel dit meestal maar van tijdelijke aard is. Dus vervangen van de potmeter is dan beter. Dat andere probleem van volume zal niet aan de potmeter zelf liggen lijkt mij. Misschien wat hier boven gesteld wordt?

mezelf
6 september 2013, 16:04
Aah kijk aan, bedankt voor de reacties! Ik maak anders de potmeter wel even schoon met ontsmettingsalcohol. Heb die tip een poosje terug gekregen van iemand. Omdat ontsmettingsalcohol niet vettig is, trekt het geen stof meer aan dacht ik? Maarja, ik zal dat maar eens gaan proberen en dan misschien eens kijken naar zo'n 4u7 elco. Maar hoe vervang ik zo'n 4u7 elco precies? Zou ik dat zelf kunnen?

Liquitone
6 september 2013, 16:56
Ja, dat is heel simpel, gewoon de printplaatje losschoeven en dan aan de onderkant de 2 draden van de elco lossolderen. onthouden waar de + en - van de elco horen en een nieuwe er in solderen.

mezelf
6 september 2013, 17:02
Ooh oke! Nou dat zou ik op zich nog wel moeten kunnen :).
Ik heb ondertussen de potmeter even schoongemaakt en ondertussen hem gelijk even afgesteld naar max. treble. (Iets wat mij al een poosje leuk leek)

Dirk_Hendrik
6 september 2013, 17:19
Aah kijk aan, bedankt voor de reacties! Ik maak anders de potmeter wel even schoon met ontsmettingsalcohol.

Ontsmettingsalcohol bevat zoveel water dat je gekraak wel eens fors erger kan worden. Vervangen is echt de enige duurzame optie.

mezelf
6 september 2013, 17:23
Ohoh, dan ben ik iets te fanatiek geweest. Als ik dan alles bij de gitaarboer laat doen, dus nieuwe potmeter en zo'n 4u7 elco... Van welk bedrag zou ik dan qua kosten ongeveer uit moeten gaan?

mezelf
6 september 2013, 17:24
Ontsmettingsalcohol bevat zoveel water dat je gekraak wel eens fors erger kan worden. Vervangen is echt de enige duurzame optie.

Al heb ik het trouwens niet echt IN de potmeter gespoten. Ik ben met een wattenstaafje langs de randjes gegaan....

Liquitone
6 september 2013, 18:05
Als je zoals je zegt wel wat kan solderen dan moet het vervangen van die potmeter ook geen probleem voor je zijn, en dan bespaar je kosten. hoewel als je hem naar die gitaarboer brengt dan kan die ook gelijk alles checken. Over die kosten durf ik niets te zeggen.
Als je besluit om het zelf te doen moet je er van uitgaan dat je minimaal wel 15 euro kwijt bent, omdat wah-pots nu eenmaal duur zijn omdat ze extra robuust moeten zijn.
Hier zijn een aantal Wah-pots te krijgen;
http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=82&osCsid=gr2o40glihmv25k19p3p0jcch7
zij hebben ook die elco's;
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=42_45&products_id=373

over deze;
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=82&products_id=567
was ik zelf niet heel tevreden , die begon bij mij alweer vrij snel te kraken.

Deze;
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=82&products_id=1093
heb ik in mijn eigen wah momenteel en is na veel gebruik nog steeds kraakloos.

Dirk_Hendrik
6 september 2013, 18:43
Al heb ik het trouwens niet echt IN de potmeter gespoten. Ik ben met een wattenstaafje langs de randjes gegaan....


En wat wou je daarmee bereiken :???: Het ding moet schoon. Als je onder de douche staat laat je toch ook niet de straal alleen je vingertoppen nat maken?

Zie de links van Liquidtone bovenstaand. Persoonlijk heb ik alleen nooit echt gedonder gehad met die blacktops.

mezelf
6 september 2013, 18:55
En wat wou je daarmee bereiken :???: Het ding moet schoon. Als je onder de douche staat laat je toch ook niet de straal alleen je vingertoppen nat maken?

Heb je een heel groot punt, haha! Maar ik had namelijk geen spuitje of iets dergelijks waarmee ik in de potmeter kon komen. De buitenkant van de potmeter was alleen al erg vies. Ik heb dus met een wattenstaafje dat alvast verwijderd en wat extra alcohol op het staafje gedaan in de hoop dat er misschien wat meer echt in de potmeter kwam. Gewoon om te kijken of dat alleen al effect had. Maar ik geef je groot gelijk dat het inderdaad niet een hele productieve manier is :D

Bernardduur
7 september 2013, 10:18
Die blacktop ook eens in mn wah gedaan en die kraakte binnen een week........

Ik heb nu de wah optisch gemaakt en dus eigenlijk nooit meer last van kraken :)