PDA

View Full Version : Dilemma: Goedkoop online kopen of prijzig in de winkel?



tomhaze
6 september 2013, 14:43
Hallo allen,

Ik heb de Yamaha NTX1200R op het oog, een cross-over nylonsnarige gitaar. Niet makkelijk aan te komen, maar heb 'm bij een winkel in Amsterdam voor €1200,- gevonden. Voor mij ook meteen het maximale budget dat ik aan de gitaar wil besteden.

Nou ben ik normaal gesproken altijd een voorstander van het kopen in de winkel, maar ik zie de gitaar nu ook in Amerika beschikbaar voor $1000,-, dat is omgerekend zo'n €760,-.

Op €100,- neem ik het risico niet, maar dit is een verschil van €440,-. Dat vind ik een hoop geld! Ik ben jong, net afgestudeerd en nog zonder vaste baan, dus ik moet goed op mijn uitgaven letten. De voordelen van in de winkel kopen zijn mij uiteraard bekend (service, je rijdt er vlot naartoe als er iets mis is, etc.), maar het is een behoorlijk bedrag. Graag jullie mening hierover, en eventueel ervaringen mbt online bestellen in het buitenland.

Ik ben benieuwd!:)

Powderfinger
6 september 2013, 14:49
Ik zou eerst eens uitrekenen wat het totaalbedrag is incl. verzendkosten, BTW en douaneheffing. Dan is het verschil al een stuk kleiner.

Bijl
6 september 2013, 15:11
Hallo allen,

Ik heb de Yamaha NTX1200R op het oog, een cross-over nylonsnarige gitaar. Niet makkelijk aan te komen, maar heb 'm bij een winkel in Amsterdam voor €1200,- gevonden. Voor mij ook meteen het maximale budget dat ik aan de gitaar wil besteden.

Nou ben ik normaal gesproken altijd een voorstander van het kopen in de winkel, maar ik zie de gitaar nu ook in Amerika beschikbaar voor $1000,-, dat is omgerekend zo'n €760,-.

Op €100,- neem ik het risico niet, maar dit is een verschil van €440,-.

Gevalletje "reken je rijk"...

Gitaar $1000
Verzendkosten $120

Maakt samen €840 en dan komt de douane z'n handje ophouden...
Inklaringskosten €18,-
Invoerrechten 4% ofzo €30
BTW 21% €170

Totaal €1058,-

Dit is even een snelle schatting, ik kan er een paar tientjes naast zitten... misschien.

gitaarvrouwtje
6 september 2013, 15:40
Kijk eens op een site als musiciansfriend.com of je de gitaar daar ook ziet, ze leveren af met prijsgarantie ( internationaal,incl.douane verzendkosten etc.)
Het kan echt uitmaken
Maar soms ook niet dus :)

Ike57
6 september 2013, 15:53
Prijs is, volgens mij, slechts één van de punten waarop je let als je een gitaar gaat kopen.
Zou je een gitaar in de prijsklasse die je zoekt niet eerst willen proberen voordat je hem koopt?

LaurentB
6 september 2013, 16:12
Denk inderdaad aan de bijkomende kosten zoals je die hier zijn voorgerekend, en ik zou het alleen doen als je een onvoorwaardelijke inruilgarantie hebt. Zeker akoestische gitaren kunnen erg verschillen per exemplaar en dus ook erg tegenvallen, ondanks de naam die ze hebben of andere exemplaren die je geprobeerd hebt.

Muzieknono
7 september 2013, 08:29
Ten eerste een geweldige gitaar, ten tweede, als je alles bij elkaar optelt ben je niet zoveel goedkoper uit, heb je geen service en/of aanspreekpunt, ik zou gewoon hier in Nederland gaan en even over de prijs onderhandelen, ik heb nog nooit meegemaakt dat ik niets van de prijs afkreeg, ook bij goedkopere gitaren.
Mvgr. Dirk Jan :B

-Martijn-
7 september 2013, 11:39
Ik zou er 170 euro bijtellen voor een koffer (en de genoemde verzendkosten zouden best nog aan de lage kant kunnen zijn).

Powderfinger
7 september 2013, 13:55
Een koffer zit er toch standaard bij? Bij Thomann wel in ieder geval.

100 euro moet je er sowieso wel af kunnen krijgen, misschien nog wel iets meer.
Bij het kopen van mijn strat en Martin heb ik er iets meer dan €200,- vanaf kunnen praten.

Nu de kosten hierboven zijn uitgerekend wegen de voordelen van importeren niet meer op tegen de nadelen.

-Martijn-
7 september 2013, 16:57
Een 'gewone' koffer is niet geschikt om via het bagageruim van een vliegtuig vervoerd te worden. Om te beginnen moet ie dusdanig stevig zijn dat je er koffers bovenop moet kunt gooien. Dat zijn ze meestal wel. Maar vervolgens moeten ze ook nog genoeg demping hebben om een val van een paar meter op te vangen. Juist dat is vaak het probleem; al die filmpjes bijvoorbeeld van fabrikanten dat ze met vijf man op een koffer gaan staan dansen of dat er een auto overheen rijdt zijn eigenlijk vrij zinloos.