PDA

View Full Version : Graag zou ik wat hulp willen



Agnetha
6 september 2013, 11:33
Hallo,

Ik heb een aantal vraagjes.
ik zit sterk aan te denken om gitaar te spelen. Ik ben marktplaats al afgestruind en heb ook al evt een gitaarlerares gevonden. Waar ik binnenkort een proefles ga doen.
Nu is mijn vraag ik wil pop rock gaan spelen. Moet je perse beginnen met een akoestische gitaar met ijzeren snaren? Of kan je ook gelijk beginnen met elektrische gitaar wat raden jullie mij aan als nieuweling.
Ik wil niet duur gitaar gaan kopen en wat voor 1 raden jullie mij dan aan.

Ik hoor het graag van jullie

Gr. Agnetha

fred dons
6 september 2013, 11:40
ik zou direkt beginnen met electrisch, akoustisch is een stuk zwaarder aan te leren (je moet wat meer kracht zetten op de meestal wat dikker snaren op de akoutische gitaar) en dat stimuleert met name in het begin niet echt om door te zetten

Gerard1793
6 september 2013, 11:41
Ik zou je aanraden om te beginnen met een elektrische gitaar. Deze spelen namelijk over het algemeen wat lichter dan een akoestische, dat wil zeggen dat het minder moeite kost om de snaren in te drukken.

Squier heeft mooie startersetjes voor een bankje of twee, als dat te gek wordt zou je eens op marktplaats kunnen kijken of daar iets op staat wat je bevalt.

Gearjunkie
6 september 2013, 11:41
Welkom!

Deze vraag zou je kunnen overleggen met de lerares waar je straks les gaat nemen.
In mijn opinie is het zo dat als je lekker wil rocken, je dit niet zo goed kan op een spaanse gitaar. Koop dan direct een elektrisch gitaartje. Maar misschien gaat jouw lerares wel standaard beginnen met een akoestische gitaar. Gewoon even haar vragen dus.

denis.hermans
6 september 2013, 11:55
Niets moet. Heb je zelf een voorkeur ? Uit je vraagstelling leid ik zelf af dat je een voorkeur hebt voor elektrische gitaar en een akoestische enkel als een "noodzakelijk kwaad" ziet. Indien dat het geval is zou ik zeker beginnen met een elektrische gitaar.


Overigens bestaan er wel verschillende meningen over dit onderwerp. Vaak wordt inderdaad wel gezegd dat een elektrische gitaar in het begin minder inspanning vraagt ( minder hard drukken) en dat je je dan meer kan concentreren op je techniek. Dit is onder meer de stelling van de op dit forum wel gewaardeerde JUSTIN SANDERCOE (justinguitar.com)

Overleg in ieder geval eens met je lerares.

Nog een tip bij de aankoop : de hierboven genoemde squiers zijn inderdaad goede gitaren om mee te beginnen maar vraag de winkel waar je aankoopt om de gitaar af te stellen bij de aankoop en vraag of je na x-maanden nog eens mag terugkomen om de afstelling te checken. Dit kan een hoop narigheid besparen.

Persoonlijk zou ik gelijk vragen om de (fabrieks)snaren te vervangen. Vermits je een beginner bent en veel in dezelfde posities zal spelen lijken "gecoate snaren" mij wel aan te raden ( deze gaan langer mee doordat ze beschermd zijn tegen zweten etc. maar zijn wel duurder).
(opm : die gecoate snaren zijn absoluut niet specifiek voor beginners hoor maar wel extra handig als beginner omdat je vaak op dezelfde plaatsen de snaren zal indrukken. Hierdoor oxideren deze daar dan "normaal". Versleten snaren spelen erg zwaar en klinken dof .)

geert1976
6 september 2013, 16:40
Overleg eerst met je lerares, of je met akoestische gitaar begint of gelijk met elektrisch (daar zit per lerares/leraar nogal een verschil van opvatting) en indien je met elektrisch begint, zou je eventueel met betrekking tot de keuze van een gitaar/gitaar+versterker bij haar advies kunnen vragen, want ik denk dat zij de nodige startersgitaren bij diverse leerlingen voorbij ziet komen en misschien weet zij wel een leuk setje te koop van iemand die is afgehaakt.