PDA

View Full Version : Slagplaat Traanplaat



simone65
6 september 2013, 08:53
Hallo,

Ik ben bezig met een projectje van een oude gitaar. En daar wil ik graag een traanplaat slagplaat ophebben. Nou heb ik hier al even op het forum rond gekeken, en ben er achter gekomen dat er niks mis kan gaan met de tone, waar ik heel blij mee ben.

Maar na een beetje research op internet heb ik gelezen dat je een electroschock kan krijgen van die dingen.
En dat het nogal veel kan ruizen.
Dat ruizen schijn je kunnen op te lossen door het via je aarde draad te doen, maar die schokken ?

Simone

obiwanjacobi
6 september 2013, 09:35
Lijkt mij dat als je de plaat aan aarde hangt - net als je brug - dat je dan klaar bent. Je krijgt van je brug toch ook geen schok?

Je kan wel een schok krijgen als je "iets" anders aanraakt (tussen je gitaar/versterker en een ander metaal ding).
Een goede aarding op je versterker zou dat moeten fixen.

[2c]

ErikH
6 september 2013, 09:37
Als je zorgt dat je de slagplaat isoleert van de elektronica dan kan er niks gebeuren. Een schok krijg je alleen als er wat mis is met de elektronica en dan ook nog het meest waarschijnlijk met die in de amp. In dat geval geven de geaarde snaren de schok ook wel door. Maakt dus niet veel uit die traanplaat. Persoonlijk vind ik traanplaat meer een industrieel ding en hoort het niet op een gitaar, maar gelukkig vind iedereen weer wat anders mooi en als jij dit mooi vindt moet je het gewoon doen.

obiwanjacobi
6 september 2013, 10:19
Als je zorgt dat je de slagplaat isoleert van de elektronica dan kan er niks gebeuren.

"De elektronica" ? Bedoel je daar de pots en switches mee? Ik zie de noodzaak niet. Het enige gevaar dat je loopt (door niet te isoleren) zijn aardlussen (=storing) - maar zeker geen schokken - integendeel IMHO.

Ike57
6 september 2013, 10:56
Het enige gevaar dat je loopt (door niet te isoleren) zijn aardlussen (=storing) - maar zeker geen schokken - integendeel IMHO.

En zelfs dat is geen probleem. Kunststof slagplaten zijn aan de onderkant ook voorzien van een shielding (koper / aluminium). Een volledig metalen slagplaat is in dat opzicht niet anders.
Je hoeft de plaat ook niet apart te aarden. Hij wordt al automatisch geaard door het contact met de potmeters etc.

Als je het leuk vindt moet je het gewoon doen.