PDA

View Full Version : Homemade Binding jig



Rizz
6 september 2013, 07:19
Ik was aan het zoeken naar een ontwerp voor een binding jig die van bovenaf geleid, omdat mijn zijkanten niet helemaal haaks op de bladen staan (foutje). De jig in dit topic (http://www.luthiertalk.com/forums/plans-designs-software/17-binding-machines-discuss.html) lijkt mij erg geschikt en niet al te moeilijk om te maken. Zo'n jig als bijv. Woml gebruikt vind ik nog teveel delen hebben, ken je beperkingen denk ik dan maar.

http://i713.photobucket.com/albums/ww133/nuance97/Les%20Paul%20Build%20Pics/SDC12985.jpg

Is deze, volgens jullie experts ook geschikt voor akoesten? Kan bijna niet anders, maar heb toch graag jullie mening..

Of heeft iemand de tekening van het ontwerp van LMI? (en wil die aan mij kwijt?)

barno
6 september 2013, 08:08
Mss begrijp ik het verkeerd, maar als je zijkanten niet helemaal haaks staan, moet je toch evengoed die zijkanten volgen? Vooral dàn denk ik.

Rizz
6 september 2013, 16:48
Mss begrijp ik het verkeerd, maar als je zijkanten niet helemaal haaks staan, moet je toch evengoed die zijkanten volgen? Vooral dàn denk ik.

Hmm, daar heb je een punt, had er nog niet zo over nagedacht.

De vraag kwam omdat de jig die op de cursus gebruikt wordt ongeveer als hieronder is en ik dus bang was dat de bindingen scheef kwamen te staan..

http://thecraftsmanspath.com/TCP_blog/wp-content/uploads/2008_06_07/Router_Binding_Jig_1.JPG

Maar nogmaals, ik denk dat je gelijk hebt..

Blijft mijn vraag wel staan, is deze geschikt? Voor een andere dan?

Cocobolo
6 september 2013, 17:42
Ik denk dat die eerste wel prima kan werken behalve
- die dikke ronde knop die er onder zit ligt bovenop je gewelfde bovenblad. Die volgt dus de welving. Ik vind hem behoorlijk fors. Als je zoiets bouwt als Woml, dan lukt dat nooit met zo'n knop.
- de dikke ronde knop maakt dat je zo'n stewmac freesbitje met kogellagertje (zoals op de foto hierboven) nooit voldoende lengte heeft om EN het kogellagertje er door te krijgen EN ook nog de (bijvoorbeeld) benodigde 6mm voor je binding.
- ...en dan komt er dus nog de dikte bij van die 18mm multiplex plaat.
- de multiplex plaat is ook gewoon recht en hoekig, die gaat dus niet in een cutaway komen.

Je kunt prima die constructie aanhouden, maar dan gecombineerd met de foto hierboven (zoals jullie hem op de cursus gebruiken) : je moet dan slechts de helft van die multiplex plaat gebruiken en in plaats van een rond gat in het midden krijg je dan dus een halve maan aan de rand. Bovendien zou ik die plaat dus niet zo breed houden aan de voorkant, maar conisch naar het halve maantje laten lopen (voor eventueel gebruik bij een cutaway). Vervolgens monteer je op die plaat bovenstaande bovenfrees met het freesje in het halve maantje. De zool van de frees steekt dus half uit. Het is vanzelfsprekend dan wel zaak om de bodemplaat heel goed te verankeren. Op de zool van je bovenfrees kun je dus weer dat bovenstaande kleine plankje doen met dubbelzijdig tape.

crazycow
8 september 2013, 10:17
Het ontwerp is op zich ok maar ik sluit me voor het grootste deel aan bij Cocobolo.
Ik heb 'm zelf namelijk ook zo gemaakt icm een bosch kantenfrees (pof500 oid?).

Allereerst: Volgens mij is die van mij iets minder breed: wel rekening houden met verstelknop e.d. (o.a. een stukje uit de zijkanten gezaagd om 'm te kunnen opspannen).
De bevestigingsplaat heb ik van een stukje laminaat dat ik overhad (8mm geloof ik) gemaakt met daaronder een afgerond/afgeschuind plaatje multiplex van ca. 8 mm dik (dus niet zo'n dikke knop). Dit zorgt er voor dat je bij een radius van 15" met de zijkanten van de jig net niet de bovenkant van de klankkast raakt.

De rails heb ik van een Ikea kast gesloopt (vrij kleine rails van een lade die ook nog eens behoorlijk nauwkeurig is). Deze moet wel redelijk soepel lopen!

De frees zelf weegt dusdanig veel, dat een contragewicht nodig is, anders drukt de jig te veel op de rand van de klankkast en is het moeilijk de gitaar eronder te bewegen cq rond te draaien. Dit heb gedaan middels een stuk lood dat met een touwtje over een katrol loopt bovenaan de jig. (Ik kan niet goed zien of dat op deze foto ook zo is).

Daarnaast heb je ook nog een houder (jig?) nodig om de gitaar in te leggen. Het is nl belangrijk dat de ribben/zijkanten van de gitaar haaks op het oppervlak staan, zowel aan de zijkanten als voor en achter.

Zoiets:
http://www.bluescreekguitars.com/shop/images/binding_jig.jpg

De onderplaat van deze houder heb ik gemaakt van witte meubelplaat. Die laat ik dan weer glijden over een witte meubelplaat van 61 x 122 (standaard maat) waar ik ook de binding jig op klem. Dit glijdt goed.

Ik heb er foto's van gemaakt, maar die kan ff niet meer vinden. Als je interesse hebt hebt wil ik wel wat nieuwe maken.

Voordelen: Het resultaat is prima, heel goedkoop als je met restmateriaal kan werken.

Nadelen: verstelling van de frees is wat lastig aangezien de zijkanten een beetje in de weg zitten + je ziet tijdens het frezen niet wat je doet vanwege de onderplaat (tenzij je 'm van perspex maakt?). Overigens is dit laatste niet onoverkomelijk want er kan eigenlijk niet veel fout gaan, zolang je frees er maar goed tegenaan zet (kast eerst even op het afgeschuinde rondje zetten op een paar mm van de frees, dan de frees aanzetten en dan de zijkant van de kast tegen de frees aanduwen).

@Cocobolo: ik zou even niet kunnen bedenken waarom een cut-away een probleem zou zijn......ik heb het nog niet geprobeerd, misschien zie ik wat over het hoofd?

Rizz
8 september 2013, 10:42
Nou heb ik al meer van dit soort ontwerpen gezien en de bedenker van de jig had zelf ook al bedacht dat de donut minder dik kon.. Mijn frees is overigens niet zo heel zwaar en de bodem is evt.verwijderbaar, maar die zou ik er nog in kunnen maken:

http://i1324.photobucket.com/albums/u602/rizzi33/Gitaarbouw/CIMG2877_zpsa918bb2f.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/rizzi33/media/Gitaarbouw/CIMG2877_zpsa918bb2f.jpg.html)

Het tegengewicht is sws geen overbodige luxe, het lijkt mij dat zeker als je de onderplaat van je frees gebruikt als bovengeleiding er zeker krassen gaan ontstaan op je zachte hout. Ik heb bijna alle materialen liggen om dit zo te kunnen maken. Ik ben er nog niet over uit. Maar voorlopig ga ik mee met Barno en de bindingen gelijk maken met de hoek van de zijkanten..

Het probleem met de cutaway is denk ik dat de breedte van je jig het probleem is, als de afstand tussen de achterplaat en je freesje niet groot genoeg is, gaat dat niet passen..

crazycow
8 september 2013, 11:25
Het probleem met de cutaway is denk ik dat de breedte van je jig het probleem is, als de afstand tussen de achterplaat en je freesje niet groot genoeg is, gaat dat niet passen..

Dat is het inderdaad ja, niet aan gedacht....

Cocobolo
8 september 2013, 12:31
Dat is het inderdaad ja, niet aan gedacht....

Inderdaad, de afstand tussen de achterplaat en het freesje kan een probleem geven .
Maar ook (even kijken hoe ik dat moet uitleggen) de horizontale plaat (waar de zool van de frees op steunt), als die aan de voorkant erg breed is, dan kan de uiterste punt van die plaat tegen de punt van de cutaway aanlopen als de carve vanaf dat punt richting de hals vrij snel loopt.
mmm, ik denk dat ik straks even een tekening moet maken om dat beter uit te leggen.

crazycow
8 september 2013, 12:45
Inderdaad, de afstand tussen de achterplaat en het freesje kan een probleem geven .
Maar ook (even kijken hoe ik dat moet uitleggen) de horizontale plaat (waar de zool van de frees op steunt), als die aan de voorkant erg breed is, dan kan de uiterste punt van die plaat tegen de punt van de cutaway aanlopen als de carve vanaf dat punt richting de hals vrij snel loopt.
mmm, ik denk dat ik straks even een tekening moet maken om dat beter uit te leggen.

Dat laatste snap ik, maar is in principe waarschijnlijk wel te ondervangen door de 'knop' zodanig uit te laten steken dat ie het net gaat redden.
Ik had 'm in eerste instantie iets van 5 mm dik gemaakt en ik had al een probleem in de taille, dus later weggeschaafd en een iets dikkere geplaatst. De frees steekt nu max. 10 mm onder de knop uit, genoeg voor binding incl. purfling. Een beetje smokkelen met de diepte van de frees in de schacht kan ook helpen (niet te kort natuurlijk).

Dat eerste is zeker een probleem. Bij mijn 'jig' zou het inderdaad niet lukken om zo'n korte 'binnenbocht' te maken. Dat zou dan alsnog met de hand moeten.

loose-fur
8 september 2013, 12:55
http://thecraftsmanspath.com/TCP_blog/wp-content/uploads/2008_06_07/Router_Binding_Jig_1.JPG

Bovenstaand freesstatief doet me sterk aan een eigen experiment (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144414-Binding-frezen) denken, met dit verschil dat het gebruik van een freesbit mét volgwiel me vrij zinloos en overbodig lijkt bij het gebruik van een dergelijke freesopstelling. Is het niet logischer en makkelijker de freesmal in te stellen naar de bindingsdikte in plaats van omgekeerd? Bij een volgwiel zit je immers vast aan een bepaalde dikte, en bovendien bezit een kleine(re) freesdiameter het ook voordeel dat de kans op ‘uitscheuringen’ bij het frezen kleiner wordt..


Tee.

Rizz
8 september 2013, 16:24
Moest ff een plaatje hebben, die op de cursus is idd zonder volglager en de diepte en de hoogte is instelbaar zonder lijmklemmen, maar het principe is hetzelfde.. En de frees die erop staat is een proxxon minifrees (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/826783/Bovenfrees-MOF-Proxxon-Micromot-28-568;jsessionid=A766AAB8389CF49804B508AEFCAFE3F3.AS TPCEN24). Werkt als een malle!

crazycow
9 september 2013, 06:09
Bovenstaand freesstatief doet me sterk aan een eigen experiment (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144414-Binding-frezen) denken, met dit verschil dat het gebruik van een freesbit mét volgwiel me vrij zinloos en overbodig lijkt bij het gebruik van een dergelijke freesopstelling. Is het niet logischer en makkelijker de freesmal in te stellen naar de bindingsdikte in plaats van omgekeerd? Bij een volgwiel zit je immers vast aan een bepaalde dikte, en bovendien bezit een kleine(re) freesdiameter het ook voordeel dat de kans op ‘uitscheuringen’ bij het frezen kleiner wordt..


Tee.

Dat van dat volgwiel snap ik ook niet.

Ik heb ook zoiets geprobeerd maar ben er toch weer snel vanaf gestapt. Ik had zoiets op m'n freestafel gemaakt, maar bij een radius heeft dat geen zin, aangezien je dan verschil in diepte krijgt als je 'm op de tafel laat rusten, dus je moet de kast met de hand ondersteunen. Ik vond het dan erg lastig om de ribben tijdens het frezen continu recht tegen de mal aan te houden waardoor de freesnaad/sponning hier en daar schuin weggefreesd was, soms iets te veel weggehaald, soms iets te weinig, dat laatste is minder erg dan het eerste....

Dan vind ik eigenlijk een frees met geleiding aan de bovenkant over de kast halen nog makkelijker.

Dat een kleine diameter frees minder 'uitscheuringen' veroorzaakt dan een grote wist ik overigens niet. Gebruik zelf de stewmac met volgwiel en tot nu toe geen problemen gehad, behalve een keer met de overgang naar de eindstrip, maar deze was misschien niet goed vastgelijmd (vraag me trouwens wel af hoelang zo'n frees scherp blijft).