PDA

View Full Version : Snelle Neck



King_Nothing
28 juni 2003, 15:06
Weet iemand toevallig de breedte en dikte van een snelle neck. Ibanez gebruikt voor de rg prestige (6 snaren) bij de nut (topkam) een breedte van 43mm en bij de 21e fret een breedte van 56mm.

Is dat snel????

mijn am73t (blues gitaar) heeft bij de nut een breedte van 43mm en bij de 21e fret ook een breedte van 56mm, maar volgens mij zijn ze er nog wel sneller ik vindt het namelijk nogal breed.

Wat denken jullie (mensen met meer verstand van gitaren)

alvast bedankt

Wilson
28 juni 2003, 15:09
ehm, er zijn ook nog een dikte en een vorm van een neck die belaggrijk zijn, niet alleen de breedte

King_Nothing
28 juni 2003, 15:13
ehm, er zijn ook nog een dikte en een vorm van een neck die belaggrijk zijn, niet alleen de breedte

dat wist ik niet. dus een eigenlijk gaat het om de omtrek van de neck-doorsnede als men het heeft over een snelle neck?

Wilson
28 juni 2003, 15:28
het lijkt mij dat men met een snelle neck bedoeld: dat de neck niet breed en wel dun is. verder heeft de vorm ook invloed

maarten
28 juni 2003, 15:31
http://www.ibanez.co.jp/japan/el_guitar/rg_rx/rg770fm.html

deze gitaar heeft een snelle neck, en dr staat zo'n tekeningetje bij met maten.. misschien heb je er wat aan..

Ic3gl0vE
28 juni 2003, 15:42
Een boomstam zoals die aan Zakk Wylde's Les Paul zit is ook een snelle neck... luister maar eens black label society

gershwin5150
28 juni 2003, 16:18
Tis maar net hoe snel je vingers zijn he :)

King_Nothing
28 juni 2003, 16:51
ok bedankt voor de info. ik begrijp nu gezien de maten dat mijn gitaar dus wel een snelle nek heeft.

Ik wist al wel dat een neck niet onbeperkt smal kon zijn omdat de snaren dan te dicht bij elkaar liggen bij de topkam en dan kun je geen akkoord meer pakken bij de bovenste fretten omdat je meteen een aantal snaren fret.

@gershwin mijn vingers zijn traag, maar ik speel ook pas een maand. Al merk ik wel dat ze steeds soepeler worden.

Ic3gl0vE
28 juni 2003, 17:06
ik vind een smalle hals ook niet echt snelheidsbevorderend hoor... als er meer ruimte tussen de snaren zit, kun je juist sneller aanslaan omdat het net een tikkie minder precies kan.

SiNiSTRaL
28 juni 2003, 17:23
als je net een maand gitaarspeelt is de neckdikte echt niet van belang hoor :D, misschien als je een jaar speelt nog niet eens....je zei zelf dat je nog net het introloopje van nothing else matters kan spelen en dan wil je een snelle neck?! :roll:

King_Nothing
28 juni 2003, 17:42
als je net een maand gitaarspeelt is de neckdikte echt niet van belang hoor :D, misschien als je een jaar speelt nog niet eens....je zei zelf dat je nog net het introloopje van nothing else matters kan spelen en dan wil je een snelle neck?! :roll:

idd, maar ben aan het kijken om zelf een gitaar te bouwen, puur voor de techniek van plank tot gitaar (dus geen bouwpakket) dit is dus eigenlijk een vraag met hoe dat met de maten zit en met de snelheid van een neck.

T moet een goedkope gitaar worden die ik dan #D ga stemmen. das wel handig voor veel metal nummers als ik de tabs mag geloven. en het lijkt me onwijs leuk om dat es te proberen.

(Vooral het laatste) :-D

skabouter
28 juni 2003, 18:01
ik dacht dat mijn S2120Xav een snelle neck had (prestige wizard)
maar laatst speelde ik op een JS1000, en WAUW. die was echt snel !

Neals
28 juni 2003, 18:08
die JS1000 speelt erg lekker, klinkt ook nog goed, wat voor elementen zitten daar ook al weer in?

King_Nothing
28 juni 2003, 19:23
DiMarzio Paf Pro (H) neck pu
DiMarzio Fred (H) bridge pu

skabouter
28 juni 2003, 20:03
die klonken inderdaad fantastisch. misschien een idee om mijn stock pu`s maar eens te vangen. dure grap, maar zou denk ik wel vruchten afwerpen

SiNiSTRaL
28 juni 2003, 20:44
als je net een maand gitaarspeelt is de neckdikte echt niet van belang hoor :D, misschien als je een jaar speelt nog niet eens....je zei zelf dat je nog net het introloopje van nothing else matters kan spelen en dan wil je een snelle neck?! :roll:

idd, maar ben aan het kijken om zelf een gitaar te bouwen, puur voor de techniek van plank tot gitaar (dus geen bouwpakket) dit is dus eigenlijk een vraag met hoe dat met de maten zit en met de snelheid van een neck.

T moet een goedkope gitaar worden die ik dan #D ga stemmen. das wel handig voor veel metal nummers als ik de tabs mag geloven. en het lijkt me onwijs leuk om dat es te proberen.

(Vooral het laatste) :-D

kijk hier:
www.stewmac.com
www.projectguitar.com
www.warmoth.com
en (evt als je wanhopig bent) www.voxhumana.nl
www.music123.com

King_Nothing
28 juni 2003, 21:03
bedankt.

Op de site van vox was ik al geweest om een lijstje met onderdelen te maken. ook stewmac ken ik en warmoth thanx voor de andere 2. nu kan ik weer ff verder :-D