PDA

View Full Version : Ramirez gitaar



Negative K3 fan
28 juni 2003, 14:15
Ik zit helemaal niet zo in die acoustische gitaren, maar ik heb een tijdje terug een klassieke gitaar gekregenv a n een collega van mn moeder. Ik vond hem neit fijn omdat hij een d ikke nek had, er zat een breuk in ded headstock en de brug is aan het loslaten en de snaren waren vrij oud dus hij klonk niet geweldig. Toen ik vandaag wat aan het rondsurfen was ontdekte ik dat het een echte ramirez was, alleen ik heb geen idee welk type dus als jullie mijn daarmee zouden kunnen helpen, heel graag. Ik propbeer hem zo nauwkeurig mogelijk te beschrijven (geen fotocamera hier @ the moment):

oranje bruine bovenkant 2 delen met "streepjes" verticaal.
volgens mij een ebben t oets en ebben brug
op het plaatje aan ded binnekant staat een tekening van een man die op een gitaar speelt, verder geen type numemr ofoz, er staat alleen in een hokje vbij no de fabrication 1492, verder 2 adressen (madrid en barcelona) en natuurlijk José Ramirez en aan de rechterkant iets wat lijkt op Tomás of Domás oid.
Op de headstock staat niks
het hout in de nek ziet er vreemd uit, redelijk donker met allemaal stippen etc (donekre versie van birdseye maple lijkt het wel)
De achterkant is donkerbruin (pallisander??) met strepen in verticale richting en er loopt een zachtgele streep door het midden
binding is ook zacht geel, voor en achterkant, voorkant heef took nog twee zwarte streepjes
het hout aan de zijkant is wat donkerder dan het hout op dee bovenkant en lcihter dan het hout op de onderkant en er lopen een paar grote "lijnen" door, grove textuur dus.

vcerder is de gitaar in een vrij slechte staat omdat er volgens mij ooit stalen snaren op hebben gezeten, dus reparatie adressen zijn erg welkom.

blues_traveller
28 juni 2003, 18:31
Ik heb laatst een ramirez gitaar gekocht. Ik heb hier heel wat speurwerk naar gedaan omdat ik op de marktplaats een "ramirez" tegenkwam met een label zoals jij omschrijft. Omdat ik op de "ramirez" site had gekeken naar de labels vond ik het vreemd dat deze er niet bij zat.
http://www.guitarrasramirez.com/eng_index.htm
Ik heb toen een mail gestuurd naar Ramirez en kreeg antwoord van Amalia Ramirez, de huidige bouwster van de gitaren dat het een fake ramirez was.
Op de Ramirez site zie je de "headstocks"en de labels zoals ze door de jaren zijn uitgegeven. Hierop kun je zien of je een echte hebt of niet.

Als het blijkt dat je nu toch een echte ramirez hebt lijkt het me dat is het waard is om op te knappen
John

Negative K3 fan
28 juni 2003, 21:56
ja ik was er na enig spearwerk op die site en op andere forums achter gekomen dat ik een fake had. Echte Ramirez gitaren hebben geen engelse tekst op hun labels en bij mijne stonden er wel twee in, ook de headstock komt niet overeen... jammer maar helaas, ik vraag me wel af hoeveel deze dan waard is.