PDA

View Full Version : Dweezman's new Yamaha SA-1000



Dweezman
5 september 2013, 11:15
Zoals al eens fijntjes in de afgelopen jaren werd opgemerkt door sommigen, ontbrak het in mijn collectie aan een goede hollow body. Deels heeft dat te maken met onderontwikkelde smaak, deels met de muziek die ik maak met mijn band, maar vooral in het gevoel dat dit kwetsbare gitaren zijn, en misschien ook 'moeilijkere' instrumenten om te onderhouden. Toch vond ik de ES altijd een schitterend instrument, maar voornoemde redenen én aanschafprijzen weerhielden me tot het nemen van de stap tot aanschaf.

Zoals mss wel bekend ben ik groot liefhebber van de vintage kopieën uit Japan. Ik bezit een aantal Tokaï (?) wat uitstekende instrumenten zijn en meer zijn dan slechts afgeleiden van het origineel. Vanwege de consistente kwaliteit, eigen ervaring en smetteloze reputatie van de SA-lijn van Yamaha, durfde ik deze gitaar uit Japan over te laten komen, zonder alvorens te kunnen testen.

Natuurlijk kan ik geen vergelijk maken met een ES, want ik ken het beestje immers niet. In die zin kan ik alleen afgaan op mijn eigen ervaring als gitarist en de gitaar an sich bekijken. En ik ben zeker niet teleurgesteld. Het eerste wat me opviel is, op een paar krasjes na, de moderne feel van het instrument. Ik geef de SA zeker niet de 35 jaar (!) die ze nu al telt. De Yamaha zit zeer solide in elkaar en voelt als een serieus instrument. De gitaar heeft een soort waardigheid, erg mooi.

De frets zijn gevlakt en hebben nog voldoende speeluren over, maar ze heeft zeker ervaring. Voor zover ik kan beoordelen is alles origineel, op de topkam na. Deze steekt nogal witjes af t.o.v. de tadeloze prachtig vergeelde bindingen.
De body is 'brown', nerf zichtbaar. Tuners en potmeters voelen als nieuw. Headstock heeft wel sporen op de hoekjes, niks ernstigs. Hoef ik die schade zelf niet aan te brengen, scheelt weer.

Deze gitaar heeft een ebben toets, en dat is wel wat hoor. Tilt het instrument echt naar een ander niveau. Sowieso is de neck (voor mij gelukkig) mooi slank. Alles voelt zeer stabiel, maar die toets is zeer fijn. (Ken alleen rosewood en maple in fender-style).

Tonewise moet ik natuurlijk even wennen. Het is niet voor niets dat ik voornamelijk single pu fender-achtigen bespeel. Gitaar is mooi rind van sound, dik maar niet wollig. Alle tonen zijn 'raak' en erg duidelijk gearticuleerd, je kunt er vreselijk 'netjes' op spelen. Sowieso is de gitaar zeer goed afgesteld geleverd, compliment aan de verkopende partij, Kantana Guitars.

Morgen in de oefenruimte, dus later meer. Voor nu ben ik zeer in mijn nopjes.
Nu nog een passende koffer vinden. Voor tips of ervaringen houd ik me aanbevolen.


http://i1348.photobucket.com/albums/p721/Dweezman/IMG_9024_zps0882099f.jpg
http://i1348.photobucket.com/albums/p721/Dweezman/IMG_9011_zps9ea2c57f.jpg
http://i1348.photobucket.com/albums/p721/Dweezman/IMG_9015_zpsef2e0814.jpg
http://i1348.photobucket.com/albums/p721/Dweezman/null_zpsc674609f.jpg

Dweezman
5 september 2013, 11:16
http://i1348.photobucket.com/albums/p721/Dweezman/IMG_9042_zps8ce8332b.jpg
http://i1348.photobucket.com/albums/p721/Dweezman/IMG_9038_zps1a0d7d74.jpg
http://i1348.photobucket.com/albums/p721/Dweezman/IMG_9033_zps2952eb33.jpg
http://i1348.photobucket.com/albums/p721/Dweezman/IMG_9043_zps117f6e43.jpg

Kim Wilson
5 september 2013, 11:19
Wauw, wat een mooi beschaafd ding! Zo één zou ik ook zo willen hebben! Gefeliciteerd!!

Lexvandoef
5 september 2013, 11:22
Oooooh! wat een verschrikkelijk, maar dan ook verschikkelijk mooi ding! Ik ben ook wel een beetje fan van japanse vintage gitaartjes, en tjee wat is deze mooi zeg!

Tupelo
5 september 2013, 11:34
Een beauty Dweezer !
Mijn ervaringen met een ebben toets zijn vergelijkbaar; ik moet er ook eens aan.
Ik ben benieuwd hoe deze je gaat bevallen.

Fisherman
5 september 2013, 11:49
Feli!
Zeer fraaie gitaar!
Mag ik vragen hoe de gitaar verpakt is geweest vanuit Japan?
En vielen de invoerkosten mee?

Veel plezier met deze mooie vintage Japanner! :ok:

Dweezman
5 september 2013, 11:52
Gitaar zat in een hoes, in een doos. Wel iets van een ondersteuning in de doos voor de neck, headstock was vrij. Toch was ik er niet helemaal gerust op, temeer omdat de doos met 'fragile' en pijlen met 'top' rustig op de kop in mijn kamer stond. eerst de rits van de tas geopend en gevoeld of de headtock er nog op zat ;-) Snaren waren wel netjes losgedraaid.

Kennelijk kan het zo. ;-)

macwilliams
5 september 2013, 12:09
Die is heel classy :)

Hendriks
5 september 2013, 12:28
Erg mooi , veel plezier ermee?

frekie
5 september 2013, 12:40
Mooi man! Super Axe dus nog een echte ouwe. Ik heb een wat latere MIT SA-2100 in zwart, ook geen verkeerde semi-solid en ik heb al aardig wat gitaren in dat genre gehad. Beste koop qua prijs-kwaliteit verhouding ooit echter, en recent aangekocht: Westone Rainbow II , Matsumoku Japan. Yamaha is al aardig duurder geworden, een nieuwe SA-2200 komt boven de 1600.

http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Yamaha SA2100/YamahaSA21004.jpg

vulvasonic
5 september 2013, 13:43
Prrrrrrrrrrrachtig!!!!!!!!! :cheerup:

RS-Rik
5 september 2013, 19:26
Veeeeel mooier dan die lompige bolle ES 335. De ES335 is natuurlijk het bekendst maar dit is het zusje dat je thuis bij dr tegenkomt die net effe wat strakker en lekkerder blijkt te zijn.

TW-Pieter
5 september 2013, 19:50
Veeeeel mooier dan die lompige bolle ES 335. De ES335 is natuurlijk het bekendst maar dit is het zusje dat je thuis bij dr tegenkomt die net effe wat strakker en lekkerder blijkt te zijn.

:seriousf:



Schitterende gitaar! Geniet ervan!

Pepe
5 september 2013, 20:14
Ik hoop dat je er mee uit de voeten kan. Het is niet alleen de feel maar ook de respons die anders is dan de Fenders, minder gefriemel en smijtwerk laat het toe. Voor mij werkt de 335 niet, ik ben bij de 330 uitgekomen, dat was in een keer thuis.
Ik schat zo in dat je daar best een hobbeltje moet nemen.

Dweezman
5 september 2013, 20:49
Yeah, dat verwacht ik ook wel. Het voelt als een ander instrument, hoe raar ook. Het kan best zijn dat er tussen de ES en deze SA ook weer verschillen zijn. In wat onderscheidt de 330 zich positief voor jou?

Pepe
5 september 2013, 21:25
Hij is lichter en kleiner. Dwz, de body is gelijk maar de hals loopt iets verder de kast in en vanuit een players point voelt het kleiner.
Ik heb ook een 330L gehad. Geen middenblok maar wel de body bij de 19e fret zoals een 335. Dat was al beter maar de cowboy akkoorden zitten ver weg. En het blok maakt hem vrij stijf en massief, bij een Fender is het geven en nemen, de 335 is alles of niets.

Maar misschien heb je er totaal geen last van en speel je lekker onbekommerd de nootjes uit de hemel.

Dweezman
11 september 2013, 23:34
WAT. EEN. GITAAR.

Moest even wennen aan de output, de directe meppen op je bek uit de Vox en Twin, de volwassenheid van dit instrument, maar wat speelt en klinkt deze gitaar fenomenaal. Echt anders dan mijn geliefde Jag en Tele Dlx, maar deze SA kan er met gemak naast. Jullie hadden er vanavond in de oefen ruimte bij moeten zijn, echt!

vulvasonic
12 september 2013, 02:02
Hahaha...., ik geloof je direct!
Het is ook echt wel iets anders dan een Fender-achtige. Niet per definitie beter. Gewoon heel anders en vooral heel lekker.

En weet je wat ik zelf zo heerlijk vind aan dit soort gitaren? Als ik met blote armen speel, dus met een t-shirt aan of zo, en ik zet het volume flink open, dan voel je soms ineens een stoot lucht vanuit het bovenste f-gat tegen je arm blazen. Ik weet nog steeds niet hoe ik dat moet dupliceren, maar soms is het er gewoon ineens. 'Pooooohhffff'. Heerlijk!!! Dat geeft mij in ieder geval een enorm gevoel van 'power', te vergelijken met het wapperen van de broekspijpen als je voor je speakerkast staat en je in het laag begint te dreunen. Dat geeft me echt een enorme kick. Ik weet niet of je die ervaring ook al hebt gehad, maar geloof me, dat is een kick. Wel een zeer verslavende kick. Maar gelukkig kan deze verslaving geen kwaad. :D

Nog heel veel plezier met die donkere schoonheid van je! :)

FruscianteFan
12 september 2013, 02:19
^ dat herinnert me eraan dat ik met lange mouwen nogal eens blijf haken achter het bovenste f-gat van mijn gretsch...

vulvasonic
12 september 2013, 02:25
^ dat herinnert me eraan dat ik met lange mouwen nogal eens blijf haken achter het bovenste f-gat van mijn gretsch...
Werkelijk?!?! :seriousf:
Nou, dan heb je bij dezen nóg een reden om geen kleding met lange mouwen te dragen tijdens het spelen op gitaren met f-gaten. :D

Dweezman
12 september 2013, 08:58
Ha!

Nou, m'n armen zijn er nog niet afgeblazen, maar wat wel totaal nieuw voor me was, is die feedback. Soms speel ik glockenspiel en hangt de gitaar even vrij om mijn nek. Een paar keer kreeg ik een prachtige gecontroleerde feedback (tonaal passend bij de muziek) waarbij ik de gitaar bij de f-gaten voelde vibreren, alsof ze leeft. Prachtig!
Spelen met bakken gain is geen enkel probleem, overigens.

Wat zou ik deze gitaar graag eens door een kenner laten bekijken.

Hotpepper01
12 september 2013, 09:17
Wat een fantastisch mooie gitaar zeg. Ik zit strondjaloers achter mn beeldscherm te kwijlen.. Van harte gefeliciteerd met deze schoonheid en heel veel plezier er mee !!

Dweezman
12 september 2013, 09:44
Ze zit nu naast me op de bank. Koffie en spelende kids.

Mooi leven.

Dweezman
12 september 2013, 09:48
Overigens bedenk ik me dat ik de kwaliteiten van een gitaar niet zozeer beoordeel op bespeelbaarheid, klank, afwerking e.d. Ik wil het 'er op kunnen' binnen mijn band. Muziek mee maken. En dat was gister weer super, muzikale inspiratie en los met z'n allen. Soms verdwijnt dat ook wel eens met een gitaar. Mijn oordeel over een instrument (en de toegekende waarde) is zó subjectief.

FruscianteFan
12 september 2013, 11:01
Overigens bedenk ik me dat ik de kwaliteiten van een gitaar niet zozeer beoordeel op bespeelbaarheid, klank, afwerking e.d. Ik wil het 'er op kunnen' binnen mijn band. Muziek mee maken. En dat was gister weer super, muzikale inspiratie en los met z'n allen. Soms verdwijnt dat ook wel eens met een gitaar. Mijn oordeel over een instrument (en de toegekende waarde) is zó subjectief.
Heel herkenbaar dit. Ik heb destijds de Indie IRK gekocht omdat mijn Jaguar me eigenlijk gewoon verveelde.

frekie
12 september 2013, 11:01
Wat zou ik deze gitaar graag eens door een kenner laten bekijken.

Je mag me een PM sturen.