PDA

View Full Version : Wat zijn jouw 'bad habits' tijdens het gitaarspelen?



Majmun
5 september 2013, 02:01
Ik had een tijd geleden eenzelfde topic geopend op een ander forum en daar bleek het een topper te zijn.

Ik heb mensen zien kwijlen tijdens het spelen. Voor mij is het gelukkig minder erg: voor mij is het een must dat de pink van mijn 'plectrumhand' half uitgestrekt in de lucht hangt tijdens het spelen op de elektrische gitaar. Doe ik dat niet, dan maak ik allerlei kleine foutjes tijdens het spelen.

Anderen kwijlen, sommige stoppen met ademen, weer andere trekken een rare bek als ze spelen en weer bij andere is het hele lichaam verstijfd tijdens het spelen.

Wat zijn jouw bad habits wanneer je op jouw elektrische gitaar speelt?

vulvasonic
5 september 2013, 02:33
Ik heb er twee die me direct te binnen schieten. De eerste is vooral vervelend voor mezelf en de tweede is vervelend voor iedereen:

1 - Ik heb bij het gitaarspelen op het podium de gewoonte om achteruit te hangen. Een overblijfsel uit mijn eigen credo 'altiet met de pik noar veur speule!' Het oogt misschien stoer, maar ik ga na ieder optreden kapot van de pijn in mijn rug.

2 - Een veel vervelender eigenschap is mijn neiging om alles op de automatische piloot te zetten. Ik besef me donders goed dat ik veel meer uit de kast kan trekken en 10 keer zo goed speel als ik wat meer nadenk tijdens het spelen. En dan doel ik met name op de doorgaans geïmproviseerde solopartijen. Ik let niet meer op dynamiek, ik vergeet de enorme hoeveelheid aan technische vaardigheden, ik ga niet op zoek naar een spannend begin van mijn solo's, ik laat de vele tonale mogelijkheden schieten, ik schakel vrijwel nooit tussen de diverse klankkleuren en ik bedenk zelden iets nieuws. In plaats daarvan stort ik me op de lulligste clichématige pentatonische rockriffjes en ik denk nergens meer bij na. Ik let alleen op het neerzetten van een leuke show en de interactie tussen mezelf en het publiek.
Dient te worden vermeld dat dit eigenlijk alleen geldt voor mijn spel binnen de 'feestband', alwaar ik tot een maand geleden bijna acht jaar lang deel van uitmaakte. Mijn solospel binnen de wat serieuzere bands waarin ik gespeeld heb had wat dat betreft veel meer te bieden, al heb ik altijd het gevoel gehad dat ik ook daar te vaak de automatische piloot inschakelde.

Een derde, maar nauwelijks noemenswaardige eigenschap betreft mijn ietwat gestoorde motoriek op het podium. Ik sta altijd te waggelen en rond te tollen, alsof ik een hele fles whiskey meester heb gemaakt en ik daardoor amper nog op mijn poten kan staan. In het publiek denkt men dan ook vrijwel altijd dat ik straalbezopen ben, terwijl ik zo goed als nooit drink. Ja, af en toe een flesje bier op het podium.



Dit topic hoort eigenlijk thuis in een ander subforum, maar als het verplaatst wordt merken we dat vanzelf. :)

barno
5 september 2013, 07:46
Vergeten in te spelen. ik weet al decennia dat ik eigenlijk mijn vingers even 5 minuten moet losspelen voor het optreden maar doe het zelden waardoor ik bij de openingsolo al denk: gvd, volgende keer inspelen!

En te vaak op automatische piloot spelen - wat vulv zegt dus

en nog wel wat dingen maar het is vroeg

Midwolda
5 september 2013, 08:17
Niet tijdens, maar voor het spelen: mijn nagels schoonmaken.

bollocks37
5 september 2013, 08:19
Als ik zelf hard ga te hard knijpen in de hals (na een set van anderhalfuur is dat kramp)
Als het publiek los gaat moet ik oppassen geen 'toeschouwer' vanaf het podium te worden. Ik ga dan zelf lekker staan te kijken en op de auto-pilot

obiwanjacobi
5 september 2013, 08:53
Hee, wat leuk - ik heb ook dat automatische piloot 'probleem'. Ik dacht bij mezelf dat het iets was misschien met lekker veilig - geen fouten maken - niet afgaan voor je publiek of misschien wel zenuwen. Als ik mijn solos helemaal uitschrijf - bijv. bij covers - gaat het natuurlijk wel goed.

Ik ben echt super geconcentreerd. Mensen zeggen regelmatig dat ik meer 'show' moet geven. Naja, mijn focus is het gitaarspel (zie eerste punt, hihihi) Je kan ook wat tegen me schreeuwen want ik hoor je toch niet...

Verder met barree accoorden wil ik nog wel eens mijn (linker) middelvinger opsteken.

Naast het feit dat ik nog wel wat techniek mis (sync tussen L & R) valt het verder mee dacht ik...

arjanb01
5 september 2013, 09:07
Mijn slechtste eigenschap tijdens het spelen is dat ik meestal wijdbeens sta te spelen, dus niet de beentjes bijmekaar heb, alsof ik enorme cojones heb ! Is ook wel zo maar dat hoeft het publiek niet te weten natuurlijk :seriousf:
Daarnaast kan ik als ik geconcentreerd aan het spelen ben nogal nors kijken, maar dat hoeft natuurlijk niet verkeerd te zijn als je in een rockband speelt, kwaad kijken in stoerrrr

10us
5 september 2013, 09:58
[QUOTE=obiwanjacobi;3013983]
Verder met barree accoorden wil ik nog wel eens mijn (linker) middelvinger opsteken.
QUOTE]

Hilarisch....



toch ff checken of ik dat ook niet doe....

Rizz
5 september 2013, 10:01
Verder met barree accoorden wil ik nog wel eens mijn (linker) middelvinger opsteken.


+2 Mineur akkoorden zijn een belediging voor degene die voor me zit.. Mijn slechte gewoonte verder is dat ik je wel aankijk tijdens het spelen, maar toch ook weer niet.. M'n vriendin heeft daar vooral last van als ik iets romantisch speel..

jze
5 september 2013, 10:04
Uit de maat meetikken met m'n voet. Best knap eigenlijk..

Majmun
5 september 2013, 10:31
:')

Beetje offtopic, maar weet iemand de naam van het liedje welke in de reclame van de nieuwe Seat Leon wordt afgespeeld?!

Rizz
5 september 2013, 10:43
:')

Beetje offtopic, maar weet iemand de naam van het liedje welke in de reclame van de nieuwe Seat Leon wordt afgespeeld?!

Beetje???? :dontgeti:

http://www.muziekindereclame.nl/muziek_in_de_reclame/seat_leon_commercial.php

Powderfinger
5 september 2013, 10:57
Ik druk de snaren vrij stevig in. Ik wil een gitaar VOELEN, maar de frets slijten dan wel wat harder.
De automatische piloot is ook wel herkenbaar. Soms speel ik te veel dezelfde licks en zit ik vast in dezelfde patronen. Heb ik dan wel in de gaten, maar tot actie overgaan komt er niet altijd van. :sssh:

Majmun
5 september 2013, 11:17
Beetje???? :dontgeti:

http://www.muziekindereclame.nl/muziek_in_de_reclame/seat_leon_commercial.php

Dat was hem niet, maar uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat het liedje welke ik zocht "Bllack Strobe - I'm a man" was. Het liedje klonk stukken beter in de reclame. Meer bas en zo. Thanks anyway. :) Back to ontopic.

puntdroad
5 september 2013, 12:01
Ik vind deze er ook wel bij horen, ik drink (teveel) voor het optreden. Vooral als we in de middag al aanwezig moeten zijn en je tijdens het opbouwen etc. niet veel te doen heb. En niet dat ik dan laveloos ben, maar ik merk het al aan mijn spel als ik 1 biertje op heb...

FruscianteFan
5 september 2013, 12:14
Of het een slechte gewoonte is weet ik niet, maar ik heb weleens van m'n bandleden vernomen dat mijn ademhaling zich heel grappig voegt naar mijn gitaarspel, ofzo.

Verder ben ik nogal eens met andere dingen dan mijn gitaarspel.

Dweezman
5 september 2013, 12:17
Ik verdwijn altijd tijdens het eerste nummer en word wakker bij het laatste akkoord van de set. Heb ook geen enkel idee van het publiek of of het een goede show was of niet.

Jedeel
5 september 2013, 12:25
Uit de maat meetikken met m'n voet. Best knap eigenlijk..

Jeetje.... dat heb ik ook.
Ik blijf in de maat spelen, maar mijn voet lijkt een eigen leven te gaan lijden!!

frekie
5 september 2013, 12:43
Kan ik weinig aan doen maar ik heb nog altijd enorme zweethanden tijdens het spelen. Dus kan ik minimaal 1X per maand zo niet iedere 2 weken nieuwe snaren op mijn gitaar zetten.

Plant
5 september 2013, 12:44
Verder met barree accoorden wil ik nog wel eens mijn (linker) middelvinger opsteken.

Valt me bij deze meneer ook altijd op :)

http://www.exposay.com/celebrity-photos/eric-clapton-eric-clapton-in-concert-at-the-royal-albert-hall-in-london-may-17-2006-1xaSXH.jpg

Pepe
5 september 2013, 13:18
Als alles op rolletjes loopt sta ik vooraan, op het randje van het podium, dan pik ik 1 of 2 enthousiaste personen eruit en dat is dan mijn publiek voor die avond. Zegt mijn vriendin: Je lacht te weinig.
Okee denk ik.. .ik lach te weinig... got that...
Dus daar sta je weer, je pikt 1 of 2 personen eruit en je tovert een pearly white op je smoel.
Zegt mijn vriendin: Ik zag het wel, je stond de hele avond te flirten met die 2 grieten daar.
Mijn zusje en aanhang was er ook. Ze zegt naar afloop, zag je ons wel STAAN? Ik bedoel.. we stonden VLAK VOOR JE NEUS maar je keek de hele tijd naar een paar uitsloverige tut hola's.
Precies!, zegt mijn vriendin.
Lieve help.
Dus daar sta ik weer. Ik kijk waar de vriendin is. Knipoog. Ik kijk waar de familie zit. Brede grijns. Ik kijk waar de vrienden uit Eindhoven zitten. Olijk knikje. Ik kijk waar de vaste fanbase zit. Blik van herkenning. De Facebook contacten....

Zegt de zanger na het optreden: Het ging hartstikke lekker maar je was er niet echt bij met je kop he?

Je komt gewoon niet toe aan spelen in zo'n band. Ik zou me daar wat meer op moeten concentreren. :seriousf:

vulvasonic
5 september 2013, 13:30
:seriousf:

Heel herkenbaar, Pepe. :D
maar er zijn meer trucjes. En die vallen wellicht wat beter in de smaak. Ik kijk vaak over het publiek heen, naar een punt ergens achter in de tent. Steeds in een andere richting, maar wel op een starende manier, hoofd altijd ietwat achterover hellend, of opkijkend (het tegenovergestelde van shoe gazing dus), lachend en gebruik makend van knikjes, of armbewegingen, zwaaien en dat soort dingen. Het effect is dat vrijwel iedereen in de tent het idee krijgt een persoonlijk onderonsje te hebben gehad met jou, terwijl je feitelijk in dat bekende zwarte gat staat te turen. Het werkt!
En je loopt niet het risico dat je eega zo'n wijf in elkaar gaat rossen (ik heb een ex gehad die echt zo in elkaar zat - vandaar dat ik op zoek ging naar andere methodes). :D

LemmyNL
5 september 2013, 15:01
:seriousf: Je zou het haast uitlokken bij zo'n vriendin....


Ik kwam er al snel achter dat als ik gitaar, ik de nagelriem van mijn middelvinger vakkundig sloop. Met bas spelen heb ik dat niet (ik speel beide, bas of tweede gitaar), daar speel ik alleen steeds weer opnieuw veel te veel bij de hals. Staat de gitaar nu op het programma, dan heb ik standaard een stukje tape in mijn spullen om mijn vinger te sparen. We spelen geen punk, dus bloedspetters zijn niet echt nodig.

showband
5 september 2013, 16:10
Ik sta me altijd met van alles bezig te houden.

Er zit een bandlid niet lekker in de groove, ik zie een mevouw van de organisatie achterin de zaal duidelijk zenuwachtig rondlopen, de geluidsman is best een tijdje weg, er is iets raars met het geluid, ben ik zuiver?, links in de zaal hebben we ze nog niet te pakken, wat is het volgende nummer? enz enz

Als alles eens tegelijk goed loopt qua toestanden eromheen dan speel ik zooooo veel beter. Op het toneel ben ik veel te ADHD van alles bewust.

Tupelo
5 september 2013, 17:01
Ik verdwijn altijd tijdens het eerste nummer en word wakker bij het laatste akkoord van de set. Heb ook geen enkel idee van het publiek of of het een goede show was of niet.
Zover ik optrad had ik dat ook, daarmee ben ik destijds toen ik de stekker eruit trok tot de conclusie gekomen dat ik een schijthekel heb aan optreden, ook aan repeteren, en eigenlijk ook aan veel muzikanten. Weird hè, ik speel namelijk toch best veel gitaar ? Toch ben ik er wel weer aan toe, een nieuwe band.

Edit; waarmee ik wil zeggen: 'waarom heb ik mezelf iets aan willen doen waardoor ik dissociatief raak ?'

lcvanderhelm
5 september 2013, 17:46
Ik heb hem er nog niet bij zien staan,maar ik ben dus een echte naar de hals staarder.
2de vreemde gewoonte is gekke bekken trekken bij gebruik van de wah-wah.
3de rotgewoonte,mijn ogen gaan als ze niet naar de hals staren,op zoek naar mooie vrouwen in het publiek.

Plant
5 september 2013, 18:31
... mijn ogen gaan als ze niet naar de hals staren,op zoek naar mooie vrouwen in het publiek.

Dat is toch geen 'bad habit'? :D ik heb daar zelfs geen gitaar voor nodig :sssh:

FruscianteFan
5 september 2013, 18:36
Ik heb hem er nog niet bij zien staan,maar ik ben dus een echte naar de hals staarder.
2de vreemde gewoonte is gekke bekken trekken bij gebruik van de wah-wah.
3de rotgewoonte,mijn ogen gaan als ze niet naar de hals staren,op zoek naar mooie vrouwen in het publiek.
1. Is helemaal niet vreemd want dat bevordert de coördinatie aanzienlijk. Je kunt er wel goed op oefenen het minder te doen, of meer vanuit je ooghoeken te kijken.
2. heeft iedereen toch? Ik krijg bij autowah's zelfs altijd echt pijn in mn kaken.
3. zie Pepe's probleem :D

Brum
5 september 2013, 18:53
Uit de maat meetikken met m'n voet. Best knap eigenlijk..

Da's juist proggy man!:crazyhappy:

Mijn slechte gewoonte is dat ik vaak gaandeweg een nummer riffs begin af te raffelen. Wel in de maat, maar toch wil ik de tram halen of zo.

Tweede slechte gewoonte is er eentje bij het opnemen. 'Oke jongens, ik ben er helemaal klaar voor, laat die band maar rollen, ik heb er zin aan!' Dacht ie dan... Want als die band loopt, ga ik ineens fouten maken die ik anders gewoon echt nooit maak, heul apart...:dontgeti:

De derde gewoonte is een combinatie van beide eerder genoemde slechte gewoontes van hierboven.

Optreden heb ik nooit problemen mee. Ik krijg minstens de helft toch niet mee, ADD olé!:roll:

mesaman
6 september 2013, 00:26
1 Ik vind het heerlijk om ergens totaal doorheen te spelen, zoals Eddy Hazel, maar dan dissonant. Ik vind het prachtig, echt waar maar ben wel de enige die dit kan waarderen.
2 En een geinflateerde Ego en bijpassend misplaatst gedrag wat totaal niet uit te leggen valt. Ook gewoon in de woonkamer op woensdag middag.
3 Met materiaal patsen waar een gemiddelde miljonair pijn van in de portemonnee krijgt en er als er verzoeknummer komt ik echt geen een, maar dan ook geen enkel nummer van algemene bekendheid kan spelen, laat staan een intro van wat dan ook. Tis mijn nummer niet he, dan speel ik het toch niet! gvd.....zie nr 2.

Waarschijnlijk zijn er meer mensen die het lijstje tot de 10 wel kunnen vullen ,staren, vuile blik, gekke bekken,erectie,aandacht op eisen, falen op het cruciale moment,dat ze dronken dat ik denken ben,stoppen met een nummer dat gewoon goed gaat en de andere gitarist op de harses geef dat hij de boel verziekt,piel tijdens het verhaaltje van de zanger,geluidsman verbeteren en toch niet luisteren, drugs uitproberen, te laat komen, ik hou maar op denk ik....

Pepe
6 september 2013, 02:50
Een vrij irritante eigenschap was/is (ik werk er aan) een rare kop trekken als ik fouten noten hoor. Het heeft geen zin natuurlijk, niemand heeft het in de gaten (behalve dan de veroorzaker zelf mag ik hopen) en er valt toch niks aan te doen. Die rare kop, die hebben ze gek genoeg dan weer wel in de gaten.
Negatieve vibe, zegt de band.
Ik kan er weinig aan doen. Het is sneller dan ik. Het is zoiets als op je vinger slaan en dan "alle pindarotsjes" moeten zeggen.
Alle pindarotsjes staat ergens op 50, daarvoor zitten KUT, KLOTE en FUCKING HELL en varianten daarvan.
Maar zoals ik zei, ik werk er aan.

vulvasonic
6 september 2013, 04:04
Als alles eens tegelijk goed loopt qua toestanden eromheen dan speel ik zooooo veel beter. Op het toneel ben ik veel te ADHD van alles bewust.
Het tegenovergestelde is dan juist weer een slechte eigeschap van mij. Ik ben nooooooit zenuwachtig voor een optreden, vooral vroeger. Het gevolg was dat ik zo rustig het podium op klom, dat ik in de ogen van veel mensen een ietwat lusteloze uitstraling had. Ik moest mezelf dwingen om tot leven te komen. Geforceerd lollig doen bleek vaak een goede remedie.

Een ander puntje was iets dat vaak een onderwerp van discussie is geweest. Niet zozeer binnen mijn eigen bandje, maar vooral tussen muzikanten onderling. Het gaat hierom:
Men vindt over het algemeen dat het enorm belangrijk is dat je jezelf als muzikant te allen tijde voor de volle 100% geeft om het publiek te vermaken, ongeacht de ambiance en de respons vanuit dat publiek. Hoe vaak hoor je het niet zeggen; "Al staat er maar één persoon die het kan waarderen wat je doet, dan moet je jezelf de ballen uit de broek spelen voor hem (of haar). Tenslotte heeft die persoon er ook voor betaald." wel, dat kón ik dus eenvoudigweg niet. Als er in een afgelegen jongerencentrumpje 20 man kwamen opdagen, waarvan er 15 aan de bar met elkaar gingen zitten kletsen en er slechts 5 daadwerkelijk de moeite namen om op 4 meter afstand van het podium naar de band te gaan staan turen en dat ook nog eens met een verveeld smoelwerk...., en vooruit, dat er dan één van die 5, waarschijnlijk de plaatselijke dorpsgek, uit z'n dak ging en het lef had om de lege ruimte vooraan de bühne te benutten om de laatst overgebleven hippie uit te hangen, met de daarbij behorende vage armbewegingen, waarbij bij mij al snel het vermoeden deed oprijzen te mogen veronderstellen dat zijn enthousiasme met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid meer te maken had met zijn overmatig cannabisgebruik dan met de kwaliteit van mijn muziek, dan baalde ik als een stekker en dan kon ik met de beste wil van de wereld niet net doen alsof ik enorm stond te genieten. Ze konden me de kont kussen. Niet links, niet rechts, maar precies ertussen.
Ik kon daar niet tegen en ik kan daar nog steeds niet tegen. Gelukkig gebeurde het niet al te vaak, maar het kwam wel eens voor. Sommige mensen vinden dat 'onprofessioneel gedrag'. Dikke lul! Ergens is er een grensgebied waarin iedereen voor zichzelf zou moeten kunnen bepalen in hoeverre je ervoor gaat of niet, afhankelijk van de wisselwerking tussen het publiek en de band en hoe dat zich gedurende het concert ontwikkelt.
In het feesttentencircuit heb ik geleerd toneel te spelen en me voor de volle 100% te richten op het publiek. Zorgen dat die vonk overslaat, zodat er een feestje ontstaat. Maar zelfs dan kan het gebeuren dat je voor 800 kinderen van tussen de 13 en 17 jaar staat te spelen (een enkele twintiger buiten beschouwing gelaten) en dat het gebied vlák voor het podium, tegen de dranghekken aan, bevolkt wordt door sjacherijnig kijkende kutpubers, die het gore lef hebben om met de rug naar de band toe te gaan staan sms'en met gelijkgestemden. Drie rijen dik. Vlak daarachter hier en daar plukjes gasten die straalbezopen proberen er een feestje van te maken, zolang als ze op hun poten kunnen blijven staan. En de rest van het volk staat zichtbaar te balen, omdat de organisator zo 'slim' is geweest een band te boeken met allemaal 40 plussers, met een repertoire dat totaal niet aansluit bij de behoeftes van het bezoekende publiek. Dan lukt het me om een uur lang ALLES uit de kast te trekken om op z'n minst nog een klein groepje aanwezigen een plezierige avond te bezorgen. Maar als het na een uur knallen nog steeds oorverdovend stil is tussen de nummers in, dan houdt het op een gegeven moment op. Ik maak de set plichtmatig af, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het komt niet VAAK voor, maar ik heb het toch enkele keren meegemaakt.

Daar staat tegenover dat ik ooit heb opgetreden in een kultureel jeugdcentrum, helemaal in Den Helder. Met twee bands er naar toe. Beide bands met een kleine handvol eigen aanhang. Vijftien man personeel. En tijdens het optreden kwam ik er achter dat er maar liefst één betalende bezoeker aanwezig was. Met pijn in m'n buik van het lachen hebben we een dijk van een optreden neergezet. De betalende bezoeker bleek een popjournalist. Hij kocht ter plekke een demo CD en hij schreef vervolgens een lovende recensie voor de krant. Dat vond ik dan wel weer mooi. Maar hee, het voltallige publiek ging uit z'n dak. Dan kun je niet anders dan tevreden zijn. :D

barno
6 september 2013, 08:31
Een vrij irritante eigenschap was/is (ik werk er aan) een rare kop trekken als ik fouten noten hoor. Het heeft geen zin natuurlijk, niemand heeft het in de gaten (behalve dan de veroorzaker zelf mag ik hopen) en er valt toch niks aan te doen. Die rare kop, die hebben ze gek genoeg dan weer wel in de gaten.
Negatieve vibe, zegt de band.
Ik kan er weinig aan doen. Het is sneller dan ik. Het is zoiets als op je vinger slaan en dan "alle pindarotsjes" moeten zeggen.
Alle pindarotsjes staat ergens op 50, daarvoor zitten KUT, KLOTE en FUCKING HELL en varianten daarvan.
Maar zoals ik zei, ik werk er aan.

ook wel es last van. wij hadden es een bassist die nogal veel fouten speelde maar om een of andere reden zichzelf zo een cool aanmat dat ik soms twijfelde als ie weer es fout had gespeeld, of het wel een fout was nadat ik naar 'm keek. nu ja, bassistenfouten komen dan ook vaak over alsof iemand anders fout zit ipv de bassist, en dat wist ie blijkbaar :)

Te kort bij en te luid in de micro zingen, blijft een heikel punt. zing de bassbackings en bij niet optimale monitoring heb je de neiging jezelf te willen horen natuurlijk.

Wat krampachtig spelen als er veel goede muzikanten in het publiek staan, had ik vroeger wel es last van.

Geartroubles... was vroeger my middlename. Ik ga nogal ruw om met mijn materiaal en zat dus constant met uitvallende pedaaltjes, kabeltjes stuk enz.. een van de redenen waarom ik tegenwoordig enkel nog een stemapparaat en een TS gebruik: de liabilities beperken...

Te vaak van gitaar wisselen: gewoon omdat ik het leuk vind (maar het publiek hoort uiteraard zelden verschil) maar bij sommige gitaren duurt het gewoon even eer je weer went aan de andere actie, scale enz...

Eko
6 september 2013, 10:04
De meeste bad habbits heb ik wel afgezworen. Geen joints meer voor en tijdens optredens ( ben ook 15 jaar gestopt met roken ) en geen drank meer voor en tijdens de optredens. Dat laatste kwam door een sessie met artsen waarvan er eentje vertelde dat je per glas alcohol een gedeelte van je gehoor inlevert. Je krijgt dan de neiging om steeds harder te willen spelen om jezelf nog te horen. Dat trekt het evenwicht uit het totaal geluid en daarmee benadeel je ook jezelf.
Ook ben ik veel milder en rustiger geworden ten opzichte van opdrachtgevers. te weinig ruimte? Lossen wel op.... te weinig tijd? komt goed.... weinig stroom of geen goede groep? niet spelen of oplossen...... Als het geld er maar is.

FruscianteFan
6 september 2013, 11:21
Een vrij irritante eigenschap was/is (ik werk er aan) een rare kop trekken als ik fouten noten hoor. Het heeft geen zin natuurlijk, niemand heeft het in de gaten (behalve dan de veroorzaker zelf mag ik hopen) en er valt toch niks aan te doen. Die rare kop, die hebben ze gek genoeg dan weer wel in de gaten.
Negatieve vibe, zegt de band.
Ik kan er weinig aan doen. Het is sneller dan ik. Het is zoiets als op je vinger slaan en dan "alle pindarotsjes" moeten zeggen.
Alle pindarotsjes staat ergens op 50, daarvoor zitten KUT, KLOTE en FUCKING HELL en varianten daarvan.
Maar zoals ik zei, ik werk er aan.
Dit vind ik een opvallend punt, en heel herkenbaar. Ik merk ook in mijn band dat we elkaar vaak vooral lachend aankijken als iemand een fout maakt. Vind ik misschien nog wel sterker dan stug doorspelen, want hoewel het grootste deel van het publiek foutjes vaak niet door zal hebben, zijn er ook altijd wel mensen die het wel horen. Zeker als iets gewoon vals of niet strak is. Dan kun je denk ik nog het beste uitstralen dat je het ook wel doorhad, maar dat het niet boeit.


Te vaak van gitaar wisselen: gewoon omdat ik het leuk vind (maar het publiek hoort uiteraard zelden verschil) maar bij sommige gitaren duurt het gewoon even eer je weer went aan de andere actie, scale enz...
Ik heb dan eerder de slechte gewoonte dat ik even geen zin heb om van gitaar te wisselen, of geen tijd. Maar ik vind het dan ook wel weer erg handig om af en toe nummers op de verkeerde gitaar te spelen. Al is het maar om te weten of het kan, mocht de 'main' gitaar bij dat nummer niet werken of een snaar missen.

Pepe
6 september 2013, 12:27
Andersom.
Ik heb een tijd gespeeld met een fantastische drummer. Afgestudeerd met cum laude en was backup voor het Metropool, dat werk. Hij had alle kleine foutjes in de gaten en dan kwam er zo'n klein vilein lachje om zijn mond en dan gaf ie een accentje daarbij op de hihat, een soort van tsji-boem, en dat allemaal zonder een beat te missen wat op zichzelf wel knap is maar God, wat was dat irritant.
Hij dacht later dat hij de reïncarnatie van Jezus was en is Stand Up commedian gaan doen (lang verhaal) en dat komt er dan van, denk ik dan maar.
je hebt gelijk, een big smile en carry on is het beste.

Harald
6 september 2013, 12:47
Een vrij irritante eigenschap was/is (ik werk er aan) een rare kop trekken als ik fouten noten hoor. Het heeft geen zin natuurlijk, niemand heeft het in de gaten (behalve dan de veroorzaker zelf mag ik hopen) en er valt toch niks aan te doen. Die rare kop, die hebben ze gek genoeg dan weer wel in de gaten.
Negatieve vibe, zegt de band.
Ik kan er weinig aan doen. Het is sneller dan ik. Het is zoiets als op je vinger slaan en dan "alle pindarotsjes" moeten zeggen.
Alle pindarotsjes staat ergens op 50, daarvoor zitten KUT, KLOTE en FUCKING HELL en varianten daarvan.
Maar zoals ik zei, ik werk er aan.

Guilty, kan het vaak niet laten, afhankelijk van de fout schiet ik ook in de lach.

Een tijd met een bassist genoemd die een soort menselijke kompasnaald voor fotografen was. Zogauw er een fotograaf richting podium trok, stond de bassist aan die kant vooraan te poseren. Met vier serieus uitziende fototoestellen had je hem kunnen vierendelen, of zichzelf de grond in laten boren :D

Eko
6 september 2013, 13:20
De enige ,,bad habbit,, die ik nog heb is inderdaad het gebruik van meerdere gitaren op een podium. Minimaal 5 gaan er mee. Of een ander het hoort of niet doet voor mij niet ter zake. Ik wil sommige nummers gewoon op het oorspronkelijke instrument spelen. Je publiek hoort het niet , maar is gewoon voor jezelf. Ja ik weet het........idioot.

Harald
6 september 2013, 13:46
Nee, dat is niet idioot. Ik speel echt anders op mijn Blade dan op mijn Sheraton. En op mijn Fender stratje is het weer anders. Op de tele moet ik weer harder werken. Maar goed, band gigs op het moment twee. Als het moet kan ik alles op elke gitaar, op whammy na dan. Zo heb je ook een back up bij de hand.

Harald
6 september 2013, 13:48
Plectrum in de mond is er wel nog zo eentje... heb een hekel aan plectrum in de hand wegmoffelen bij het tokkelen. Dan speel ik hybrid soepeler.

Mijn zelfgemaakte kokosnoten plectrums smaken trouwens niet lekker. That'll teach me!

FruscianteFan
6 september 2013, 13:50
Plectrum in de mond is er wel nog zo eentje... heb een hekel aan plectrum in de hand wegmoffelen bij het tokkelen. Dan speel ik hybrid soepeler.

Mijn zelfgemaakte kokosnoten plectrums smaken trouwens niet lekker. That'll teach me!
ik heb nu een pick holder van fretfunk, ideaal. Plectra aan je strap bevestigen. Ok, je moet beter mikken dan wanneer je je plectrum in je mond stopt, maar de afstand is ook weer korter.

Bijl
6 september 2013, 13:57
Mijn bad habit: Ik kan alleen pinch harmonics met vibrato spelen met mijn ogen dicht. Anders mislukt het.

Mitch
6 september 2013, 21:34
Als alles op rolletjes loopt sta ik vooraan, op het randje van het podium, dan pik ik 1 of 2 enthousiaste personen eruit en dat is dan mijn publiek voor die avond. Zegt mijn vriendin: Je lacht te weinig.
Okee denk ik.. .ik lach te weinig... got that...
Dus daar sta je weer, je pikt 1 of 2 personen eruit en je tovert een pearly white op je smoel.
Zegt mijn vriendin: Ik zag het wel, je stond de hele avond te flirten met die 2 grieten daar.
Mijn zusje en aanhang was er ook. Ze zegt naar afloop, zag je ons wel STAAN? Ik bedoel.. we stonden VLAK VOOR JE NEUS maar je keek de hele tijd naar een paar uitsloverige tut hola's.
Precies!, zegt mijn vriendin.
Lieve help.
Dus daar sta ik weer. Ik kijk waar de vriendin is. Knipoog. Ik kijk waar de familie zit. Brede grijns. Ik kijk waar de vrienden uit Eindhoven zitten. Olijk knikje. Ik kijk waar de vaste fanbase zit. Blik van herkenning. De Facebook contacten....

Zegt de zanger na het optreden: Het ging hartstikke lekker maar je was er niet echt bij met je kop he?

Je komt gewoon niet toe aan spelen in zo'n band. Ik zou me daar wat meer op moeten concentreren. :seriousf:
Ik ben ook pas net voorbij dit stadium. Ooit, als ik groot ben, lukt het wel. :ok:

Harald
6 september 2013, 21:43
http://www.youtube.com/watch?v=aDpMv11lnw8

Vanaf 4'25''

the sure thing
7 september 2013, 00:16
Als een nummer afgelopen is, een E-akkoord aanslaan



Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m/)

nusti
7 september 2013, 07:50
ik lees een hoop herkenbare, plectrum in je mond, niet inspelen, als een houten klaas op het podium staan.

Er zijn nog dingen waar ik mijzelf en af en toe mijn lieve bandgenoten mee stoor.Tijdens de repetitie zit ik altijd te friemelen aan mijn gitaar en toch even dat riedeltje spelen of accoordje aanslaan, bij overleg schijnbaar erg vervelend...
Mezelf veel te hard zetten tijdens repetitie, ik heb nu een steun gekregen voor mijn versterker zodat de speaker recht naar mij gericht staat, werkt goed.
Als ik een fout maak tijdens een optreden dwing ik mezelf om even supergeconcentreerd naar mezelf te luisteren...dit resulteert er echter in dat ik half naar het publiek sta, voorovergebogen met mijn hoofd een kleine 30cm van mijn versterker af....ziet er vreemd uit.

Luke-wannabe
7 september 2013, 08:45
Regel als ik repeteer met een bandje is vaak: indien er een conversatie ergens aan de gang is word er niet gespeeld! Zo irritant hele tijd die herrie overal door heen...

Harald
7 september 2013, 08:52
Ja, en dan lullen ze over het weer... doe dat in de kroeg, ik kom om te spelen! :hide: ;)

Luke-wannabe
7 september 2013, 08:58
Als er gepraat word over band/muziek/arrangement technische dingen natuurlijk ;). In geval van chit chat word er natuurlijk gewoon gespeeld.

MyGreenLady
7 september 2013, 09:18
Ik speel nagenoeg perfect, daarom vinden mensen mijn spel zo onpersoonlijk. :soinnocent:

TopRob
7 september 2013, 09:56
http://farm3.staticflickr.com/2843/9689284823_f6e88f64c1_m.jpg

Tijdens het spelen van powerchords altijd mijn middelvinger intrekken, waardoor het lijkt alsof ik bij een houtzagerij werk...!

Midwolda
7 september 2013, 10:29
Ah, nog een... ik maak nooit iets af.
Ik vind introotjes leuk, coupletten zijn leuk, refreintjes, solo's, bridges, breaks, outtro's, allemaal leuk...
maar ik vind er geen zak aan om dat allemaal in een van tevoren bepaalde vaste volgorde te spelen.
En dan ook nog altijd in dezelfde snelheid, en in hetzelfde akkoord, saaaaai... ik hou meer van fröbelen.

Pak een deuntje, speel dat drie halve noten lager, op halve snelheid, en geniet van wat je dan allemaal ontdekt!
(hoger en sneller mag ook natuurlijk ;) enne niet in barré he, gewoon in hele akkoorden omzetten)
of pak een break en een outtro die niet bij elkaar horen en bedenk een mooie overgang binnen één maat.

Cageman
7 september 2013, 10:47
Ah, nog een... ik maak nooit iets af.
Ik vind introotjes leuk, coupletten zijn leuk, refreintjes, solo's, bridges, breaks, outtro's, allemaal leuk...
maar ik vind er geen zak aan om dat allemaal in een van tevoren bepaalde vaste volgorde te spelen.
En dan ook nog altijd in dezelfde snelheid, en in hetzelfde akkoord, saaaaai... ik hou meer van fröbelen.

Pak een deuntje, speel dat drie halve noten lager, op halve snelheid, en geniet van wat je dan allemaal ontdekt!
(hoger en sneller mag ook natuurlijk ;) enne niet in barré he, gewoon in hele akkoorden omzetten)
of pak een break en een outtro die niet bij elkaar horen en bedenk een mooie overgang binnen één maat.

Precies dat heb ik ook! Leonardo da Vinci ook trouwens! :jam:

the sure thing
7 september 2013, 12:00
.... Hoeveel gitaristen tijdens het spelen niet hun volumeknop " checken" pp hun gitaar terwijl die bij t eerste nummer al voluit staat.... Echt zo'n tic...


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m/)

FruscianteFan
7 september 2013, 12:07
.... Hoeveel gitaristen tijdens het spelen niet hun volumeknop " checken" pp hun gitaar terwijl die bij t eerste nummer al voluit staat.... Echt zo'n tic...


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m/)
Dit is de reden dat ik, afgezien van op mijn nieuwe Gretsch, op al mijn gitaren het aantal potmeters heb gereduceerd tot 1. Alleen een mastervolume. En inderdaad, op mijn Gretsch moet ik nu steeds 4 pots af om te controleren of alles open staat.

Irritanter dan deze tic vind ik trouwens de oorzaak ervan, namelijk dat het soms ook echt nodig is om dat te controleren.

Hypercub
7 september 2013, 12:20
Ik peuter altijd in mijn neus tussen de akkoorden door.

barno
7 september 2013, 12:36
.... Hoeveel gitaristen tijdens het spelen niet hun volumeknop " checken" pp hun gitaar terwijl die bij t eerste nummer al voluit staat.... Echt zo'n tic...


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m/)

mss het gitaristen die hun pots ook effectief gebruiken, niet iedereen speelt altijd met alles volopen ...

Midwolda
7 september 2013, 14:22
mss het gitaristen die hun pots ook effectief gebruiken, niet iedereen speelt altijd met alles volopen ...

NIET? :eek: oh dat doe ik dat ook fout. :chicken:

hessepes
7 september 2013, 14:37
Geweldig topic om door te lezen. Geruststellend ook de wetenschap dat veel gitaristen 'bad or strange habits' er op nahouden :)

Onlangs mijzelf terug gezien op video en behalve dat het leerzaam was, was het ook erg confronterend. Eén van de zaken die ikervan heb opgestoken is dat ik er echt werk van ga maken om voortaan bij het spelen er wat minder geconcentreerd/serieus uit te zien!

JP074
7 september 2013, 17:43
het hooikoorts seizoen doet mij, vaker dan anders, niezen.

Middeltjes daartegen werken bij mij niet.

Verder het gebruikelijke.

Luke-wannabe
7 september 2013, 21:38
mss het gitaristen die hun pots ook effectief gebruiken, niet iedereen speelt altijd met alles volopen ...
Dit!! (+10)

beruk
7 september 2013, 22:22
Ik jaag als ik niet goed oplet.

Pepe
7 september 2013, 23:36
ah.. het Ted Nugent complex

http://www.exotic-lighting.com/Ted_Nugent_Photo/Teds_Back_With_Gun.jpg

Harald
8 september 2013, 22:17
Geef hem eens ongelijk... dat irritante volk dat overal doorheen moet kletsen... ;)

Yikes, denk dat ik maar niet naar Ted Nugent ga kijken...

Montecristo
10 september 2013, 07:32
Vroegah:

Peukie opsteken tijdens show omdat de zanger een praatje houdt, duurt soms korter dan je denkt. Begint het nummer peukie snel in de asbak op je amp, einde van de show 10 opgebrand maar geen hele sigaret gerookt. Lukte het niet meer in de asbak dan met sigaret in mondhoek nummer spelen, staat leuk bij blues niet bij metalcore :)

Uiteraard soms te veel gedronken, zeker bij festivals. Veel bekende/bevriende bands bijkletsen, sommige spelen uiteraard eerder, zitten al aan een biertje, doe je ff mee etc. etc. Gelukkig dronk ik ook altijd tijdens de repetities, had daarom minimale invloed op mijn spel.

Neiging om bij lekkere shows uit enthousiasme elkaar in tempo op te stuwen, gevolg pissed off singer die buiten adem is. Drummer had daar ook altijd een handje van. Begon hij een nummer te snel, gooide ik er in de break een schepje bovenop.

Braindead
11 september 2013, 22:18
Slechtste gewoonte tijdens het gitaarspelen is dat ik bij een bandrepetitie tussen de nummers door ga lopen jengelen. Hierdoor verstaat niemand meer wat er gezegd wordt.

Gelukkig kan ik het tegenwoordig al wel eens laten dus ik begin het te leren :D (lees.... ik draai mijn volume knop op de gitaar uit, maar pingel nog steeds)

Automatische piloot is heel herkenbaar...

Rubenios
12 september 2013, 08:48
De volumeknop inderdaad. Ik mag graag ermee spelen om het meer dynamisch te maken, clean is bij mij volumeknop terugdraaien. Maar op het moment dat hij voluit staat check ik hem tijdens het spelen nog minstens 100x met mn pink tussendoor...

Rutger
12 september 2013, 09:59
De tweede set, ik heb een hekel aan de 2e set. De kop is eraf, de zenuwen voorbij en het nieuwe eraf. Als de eerste set goedging dan verslapt m'n concentratie bij de tweede set (t gaat toch wel goed) en kan ik soms de stomste fouten maken. Als de 1e set niet zo best was en het publiek ook niet, is het geen doorkomen aan die 2e set, als stroop. Ik speel dan op safe en het wordt niet veel bijzonders. Bovendien is het publiek de 2e set vaak ook niet geinteresseerd, ze willen pas weer knallen als ze merken dat je bijna weggaat. De 3e set is dan wel weer leuk, want dan moet er nog even gefeest worden!

LordOfLager
12 september 2013, 15:26
De tweede set, ik heb een hekel aan de 2e set. De kop is eraf, de zenuwen voorbij en het nieuwe eraf. Als de eerste set goedging dan verslapt m'n concentratie bij de tweede set (t gaat toch wel goed) en kan ik soms de stomste fouten maken. Als de 1e set niet zo best was en het publiek ook niet, is het geen doorkomen aan die 2e set, als stroop. Ik speel dan op safe en het wordt niet veel bijzonders. Bovendien is het publiek de 2e set vaak ook niet geinteresseerd, ze willen pas weer knallen als ze merken dat je bijna weggaat. De 3e set is dan wel weer leuk, want dan moet er nog even gefeest worden!

Ongelooflijk herkenbaar... De 2e set is altijd een marteling en de 3e dan gek genoeg weer niet..

Heb de vervelende neiging om heel heel heel vaak het zweet van m'n kop af te vegen (en met t-shirt gaat dit dus met de schouder) -- ook omdat ik bij de minste of geringste inspanning gelijk een lekke koppakking heb...

Harm
12 september 2013, 15:45
Ik heb er twee die me direct te binnen schieten. De eerste is vooral vervelend voor mezelf en de tweede is vervelend voor iedereen:
2 - Een veel vervelender eigenschap is mijn neiging om alles op de automatische piloot te zetten. Ik besef me donders goed dat ik veel meer uit de kast kan trekken en 10 keer zo goed speel als ik wat meer nadenk tijdens het spelen. En dan doel ik met name op de doorgaans geïmproviseerde solopartijen. Ik let niet meer op dynamiek, ik vergeet de enorme hoeveelheid aan technische vaardigheden, ik ga niet op zoek naar een spannend begin van mijn solo's, ik laat de vele tonale mogelijkheden schieten, ik schakel vrijwel nooit tussen de diverse klankkleuren en ik bedenk zelden iets nieuws. In plaats daarvan stort ik me op de lulligste clichématige pentatonische rockriffjes en ik denk nergens meer bij na. Ik let alleen op het neerzetten van een leuke show en de interactie tussen mezelf en het publiek.
Dient te worden vermeld dat dit eigenlijk alleen geldt voor mijn spel binnen de 'feestband', alwaar ik tot een maand geleden bijna acht jaar lang deel van uitmaakte. Mijn solospel binnen de wat serieuzere bands waarin ik gespeeld heb had wat dat betreft veel meer te bieden, al heb ik altijd het gevoel gehad dat ik ook daar te vaak de automatische piloot inschakelde.

[/i] :)

Amen... ik heb dat terugtrekken op de automatisch piloot precies hetzelfde... zoveel beter kunnen, zoveel muzikaler zijn... zonde is dat...
Alleen sommige nummers, waar ik echt zin in heb zo'n avond, daar is mijn geest aan het werk... :P

Midwolda
15 september 2013, 18:52
'k Heb er nog eentje gevonden: ik speel nooit een open B-akkoord (of afgeleiden zoals Bm, B7 enzo)
Kom ik dat toch tegen dan zijn er twee mogelijkheden: of ik speel het hele stuk gewoon niet, of ik transponeer het hele stuk net zo lang naar boven en beneden tot er geen B meer in zit. Soms klinkt dat echt nergens naar, soms geeft dat wonderlijke ontdekkingen.

the sure thing
15 september 2013, 20:02
De volumeknop inderdaad. Ik mag graag ermee spelen om het meer dynamisch te maken, clean is bij mij volumeknop terugdraaien. Maar op het moment dat hij voluit staat check ik hem tijdens het spelen nog minstens 100x met mn pink tussendoor...

Dit is precies wat ik bedoel!

kwispelhond
15 september 2013, 20:12
tja, even volume dicht en dan dramatisch in willen vallen........, je begrijpt hem al en dat is me niet één keer overkomen!! Gelukkig gaat het meestal wel goed maar da's dus duidelijk een aandachtspuntje.....

Bad habit is bij mij dat ik kennelijk buitengewoon sacherijnig kan kijken op het podium, daar heb ik al veel commentaar op gehad. Hoort kennelijk bij mijn concentratie want dat gaat dus echt volledig onbewust en als ik ook maar probeer te lachen maak ik spontaan fouten.

P.s., die Clapton-vinger, daar heb ik speciaal op geoefend....

Comfortably Daniel
17 september 2013, 14:03
Inderdaad heel veel bekende of herkenbare dingen hier...grappig om te lezen.
Bij mij is het ook te serieus/geconcentreerd kijken, gekke bekken trekken...vooral bij grote bends of zo, continue op één plek blijven staan, te veel naar de hals kijken, roken tijdens het spelen, problemen met pedalen of kabels, geïrriteerd kijken als de bassist weer eens een fout maakt(stelregel: het is altijd de bassist z'n schuld...ghehe) en stomweg te weinig contact met het publiek hebben.
Contact met publiek raak ik zeker bij sommige nummers echt totaal kwijt, van mijn kant dan. We spelen bijvoorbeeld Fly like an eagle, waarbij ik op gitaar al die vage geluidjes doe, zoals de intro e.d.. Maar bij het einde van het nummer ga ik dus nog even door met de effecten. DMM door laten oscileren en helemaal aan het eind de snelheid tot max opvoeren(wat het ook veel te hard laat gaan)...ben ik hier klaar mee...wordt ik wakker. lol

Powderfinger
18 september 2013, 15:29
'k Heb er nog eentje gevonden: ik speel nooit een open B-akkoord (of afgeleiden zoals Bm, B7 enzo)
Kom ik dat toch tegen dan zijn er twee mogelijkheden: of ik speel het hele stuk gewoon niet, of ik transponeer het hele stuk net zo lang naar boven en beneden tot er geen B meer in zit. Soms klinkt dat echt nergens naar, soms geeft dat wonderlijke ontdekkingen.

Wat is er mis met de B? :P

ErikM
18 september 2013, 17:37
Wat is er mis met de B? :P
Waarom zou je B-materiaal spelen als je ook A-materiaal kunt spelen :soinnocent:

Midwolda
18 september 2013, 18:57
Nou, wat ErikM zegt dus. :D
Kweenie hoor, de B is gewoon een kutakkoord, om te pakken en om te horen, het past nergens bij dus speel ik alles liever met zonder B. Even omhoog of omlaag en het speelt en klinkt weer normaal. Is gewoon een tic van me. Altijd al zo geweest.

Edit: bij barre's maakt het niet uit want dan doe ik alleen A's en Em's met een cijfer, daar zal best eens een B tussen zitten. Het gaat om het geluid, niet om hoe iemand dat noemt, toch?

Henri H
18 september 2013, 19:06
Ik heb geen bad habits. :D

- nors kijken
- rare/lelijke bek trekken
- shoegazen
- teveel op mezelf, soms zwaai ik op het podium de headstock tegen iemand anders aan.

Ik zal er vast nog meer hebben, en ja die middelvinger is ook herkenbaar.

....maar "ik werk eraan". :)