PDA

View Full Version : DIY Fender reverb tank kit?



telecastermaster
4 september 2013, 22:23
Ik kwam deze tegen: http://triodeelectronics.com/diy-fender-g15-reverb-k15.html

Heeft er iemand ervaring met zo'n zelfbouwkit van een Fender reverb tank?

Ik zou eigenlijk wel graag een reverb tank willen hebben maar vind 800 euro wel een beetje veel.
Overigens vermoed ik dat deze kit ook nog aardig in de papieren gaat lopen...

Is zo'n kit in Europa te verkrijgen? Dat bespaart i.i.g. weer invoerrechten en transportkosten.

Dreverhaven
4 september 2013, 22:26
Jeetje wat zijn die krengen duur geworden. Ik herinner me dat ze niet al te lang geleden nog maar 500-600 euro waren, nieuw. Nu 777,- bij Thomann. Zelf zou ik graag nog eens zo'n tank aanschaffen, maar met zulke bedragen zal het er de komende jaren niet van komen.

Hendriks
4 september 2013, 22:43
TAD heeft ze .

Rick trodat
5 september 2013, 09:24
Kan je niet zo een stage center reverb maken?

Tis dan wel geen buizenreverb, maar wel met een reverb tank. Ik heb er wel eens op één gespeeld en dat klonk zeer goed. Beetje extreme settings, maar dat heeft zon fender tank ook.

barno
5 september 2013, 09:56
Fender tank kan je extreem instellen maar het toffe is juist dat je'm ook subtiel kan instellen en toch een hele goede reverb hebt. dat heb je imo nooit met andere spullen. Ik ben eraan verslaafd, al speel ik nu alweer enkele maanden met een pedaaltje omdat ik 'm weer es binnen moet doen voor onderhoud. Dat heb je met die buizenbazaar...

Dreverhaven
5 september 2013, 10:45
Ik ben juist in dat extreme geďnteresseerd. Het lijkt me ook mooi om er synths, vocals doorheen te jagen. Het leuke van zo'n tank is ook dat je er weer andere effecten achter kunt hangen om het nog dikker over de kop te krijgen.

Maar goed, een MS-20 door een Fender reverbtank, geiler kan het toch niet worden.

telecastermaster
5 september 2013, 14:38
TAD heeft ze .


Bedankt! Ik heb 'm gevonden op de website: http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Amp_Kits_Cabinets_AMP_Kit_Blackface/Tube_Reverb_6G15_Style_Amp_Kit_3451
Maar ik zie dat dat met 475 euro nog steeds een dure grap gaat worden.

Ik wil 'm wel hebben om er een puike surfsound uit te halen.
http://www.tubeampdoctor.com/images/products/thumbs/KIT-6G15---x_640-y_480.jpg

Buxtra
5 september 2013, 16:20
Misschien dat je van de documentatie van TAD bij dit ding genoeg zelfvertrouwen krijgt om een werkend exemplaar te bouwen. Dan kan het nog wat goedkoper wellicht als je aan gelijke trafos kan komen en zelf een chassis kan fabriceren.

Buxtra
6 september 2013, 09:00
Nog een toetje bij mijn eerdere reactie: wellicht dat je over de drempel heen te brengen ben met het vooruitzicht op een reverb tank met tremolo...

5H15T Tore-Vibe Unit van WEBER. Layouts all over the place op het web.

Dirk_Hendrik
6 september 2013, 13:37
Ik denk even aan deze:
http://test.musikding.de/Kits/G-B-Kits/VTR63/VTR63-Vintage-Tube-Reverb::2897.html?XTCsid=cc530f0ecbdeebc7fdab0058d a984378

Is wel zonder behuizing.

Hendriks
6 september 2013, 14:45
Ik weet nog een SF reverb staan , niet van mij ,dus geen spam . Deze werkt met een 6K6 ipv 6V6.

Buxtra
7 september 2013, 19:41
Hoe lastig is dit eigenlijk, een reverb unit solderen? tussen een 5f1 en een 5e3 in qua moeilijkheidsgraad?

Hendriks
7 september 2013, 20:19
Hoe lastig is dit eigenlijk, een reverb unit solderen? tussen een 5f1 en een 5e3 in qua moeilijkheidsgraad?
Zit er ergens tussenin , niet zo'n grote klus.

Buxtra
7 september 2013, 21:13
Ik zweet nu alweer peentjes...

Hendriks
8 september 2013, 10:39
Ik zweet nu alweer peentjes...
Niet nodig , met hulp van forum is het goed te doen.

Buxtra
10 september 2013, 12:01
Ik ben bijna om, heb reeds een tremolo pedaal met stereo uitgang van EH en heb nog geen reverb toepassing voor mijn 5f1 en 5e3. Dus een mooie oplossing zou zo'n 5G15 zijn.

Die revibe en/of tore-vibe van Weber lijkt me helemaal super maar hoeft dus gelukkig niet! Die ziet mij er wat al te bewerkelijk uit maar mist ook een stereo uitgang. Ja ik weet dat er onder jullie zijn die die stereo uitgang zelf verzinnen en vervolgens ook nog werkend maken. Maar ik ken mijn huidige en toekomstige beperkingen.

Ik dacht overigens te zien bij wat zoekresultaten op 'reverb unit' dat diverse handige snuiters hier zo'n tankrakker hebben gefabriceerd met mooie aanpassingen. Even opsnorren maar.

joostovermars
13 september 2013, 13:12
Ik heb hem eerder dit jaar gebouwd. Schema van internet, de losse onderdelen besteld bij Tonefactory en solderen maar. Ongeveer 350 euro Inc hardware. Klinkt erg fijn, juist omdat je drive en tone kunt instellen. Ik had een origineel chassis en faceplate besteld. Als je een standaard chassis neemt zonder faceplate scheelt dat ook weer flink. Je hebt dan wel iets meer handigheid nodig bij het lay out ontwerp en boren van grote gaten voor de buisvoeten. Maar met nauwkeurig en rustig werken en alles goed checken is het goed te doen. In ieder geval deed hij het bij mij de eerste keer.

Buxtra
14 september 2013, 10:14
Hoi D_H,

Helaas doet het plaatje bij de link het bij mij niet en de parts list ook niet van dasmusikding link. Googlen op afbeeldingen hielp me ook niet verder.

Vermoedelijk /hopelijk gaat het om chassis, bordje en trafos en componentjes exclusief knoppen dus en houten ombouw om het zo maar te noemen?

Krijg er geen zicht op zonder list of material en plaatjes...

Weet jij er nog meer van?

Groet,

Bux

Dreverhaven
14 september 2013, 13:38
Ik denk even aan deze:
http://test.musikding.de/Kits/G-B-Kits/VTR63/VTR63-Vintage-Tube-Reverb::2897.html?XTCsid=cc530f0ecbdeebc7fdab0058d a984378

Is wel zonder behuizing.

Kan ik, als absolute soldeerleek (oké, Muff Fuzz kan ik nog wel), dit kreng in mekaar solderen zodat ie werkt?

Buxtra
14 september 2013, 14:10
Vermoedelijk wel! Het forum kan je helpen hem werkend te krijgen als het 'wat tegen heeft gezeten' met een en ander. Met gitaarnet forum lukt eigenlijk alles uiteindelijk heb ik de indruk. Het is een ieders eer te na om het op te geven, zelfs na veel broddelwerk van de topic starter, ik bedoel nu niemand in het bijzonder. :hippie:

Buxtra
27 september 2013, 15:29
Kan ik, als absolute soldeerleek (oké, Muff Fuzz kan ik nog wel), dit kreng in mekaar solderen zodat ie werkt?

Heb navraag gedaan bij musikding en vervolgens kreeg ik antwoord:

Hi,

test.musikding.de is our old shop which is no longer active. You can find the new shop here: www.musikding.de

The VTR63 is no longer available, as the author of this kit has deceased lately. Sorry for this!

Best regards

Klaus

____________________
Das Musikding
Klaus Brunner
Neunburger Str. 15
92554 Kulz
Germany
http://www.musikding.de

Ben niet bijgelovig maar laat dit project denk ik maar varen :)

Dreverhaven
27 september 2013, 16:21
Heb navraag gedaan bij musikding en vervolgens kreeg ik antwoord:

Hi,

test.musikding.de is our old shop which is no longer active. You can find the new shop here: www.musikding.de

The VTR63 is no longer available, as the author of this kit has deceased lately. Sorry for this!

Best regards

Klaus

____________________
Das Musikding
Klaus Brunner
Neunburger Str. 15
92554 Kulz
Germany
http://www.musikding.de

Ben niet bijgelovig maar laat dit project denk ik maar varen :)

Dat is dan ook weer duidelijk.

Die galm moet voor mij ook nog maar even wachten. Eerst maar eens een nieuwe synth in huis halen.

Buxtra
1 oktober 2013, 12:04
Kon het niet laten om even te kijken of ik uberhaupt achter de juiste trafo's kon komen en tevens voor een indicatie van deze kosten.

Volgens mij indien Hammond trafo's: 1750A a € 18,- choke 194A a € 15,- en 290WEX a € 38,- = € 71.
Chassis pre drilled chromed fab € 99
eyelet board
weerstanden, condensatoren draad schakelaars en diodes en trekontlasting, zekering etc en knoppen?
behuizing van € 260 tot € 320 of diy voah heil waht mindah

cluseau
1 oktober 2013, 12:22
Opampje voor aansturing en een opampje voor recovery. Halogeentrafo koop je voor een scheet en drie knikkers en de schakeling kan je zowat IN de veerunit bouwen. Hatsikidee, ben je voor een paar tientjes klaar. :cheerup:

lauke_101
1 oktober 2013, 13:50
Ja maar da's toch niet leuk.


:)

cluseau
1 oktober 2013, 14:02
Ja maar da's toch niet leuk.


:)

Zet je er toch een kerstboomlampje bij :).

lauke_101
1 oktober 2013, 22:43
:seriousf:

Even serieus: Buxtra, klinkt goed! Lijkt me toch wel een mooie oefening voor ik een echte amp bouw. Ook wel mooi betaalbaar zo.

Buxtra
2 oktober 2013, 07:34
Volgens D_H zit de moeilijkheid hem in tussen een champ/5f1 en en '57 deluxe/5e3.

Nou ik kan je zeggen, beiden zijn aardig te doen en je gaat er een van de twee of ze uiteindelijk allebei bouwen als je zo'n reverbtankrakker hebt geassembleerd. Kan me eigenlijk niets anders voorstellen.

Vervolgens een mooi tweedvelletje deroverheen en je moet je best doen om hem uit handen van de Veerkampjes te houden...

cluseau
2 oktober 2013, 08:45
Een champ zei je he! Stel je hebt je reverbtankrakker klaarliggen, hadden de heren dan al een idee waar in het schema ze dat gaan aansluiten? Overigens ben ik serieus hoor muv het kerstboom lampje ;)

Buxtra
2 oktober 2013, 09:40
Volgens mij ga ik iets doms zeggen dus verpak ik het maar als vraag, dan is duidelijk dat ik het antwoord niet zeker weet :sssh:

:hide: Ik zie die reverbtankrakker dingen toch aangesloten zijn tussen de gitaar en de amp?

cluseau
2 oktober 2013, 09:48
:hide: Ik zie die reverbtankrakker dingen aangesloten zijn tussen de gitaar en de amp...

Ah juist. Dit is dan als pedaal gebouwd en werkt op input niveau. Heb ook niet de hele draad gelezen en dat kan je beter wel doen voor je je smoel opentrekt, my mistake sorry. Het is dan idd zo dat je dry signaal ook door de pedaalunit heenloopt en dan is buizen een terechte keus.

Mijn insteek was dat je het signaal op FX niveau uit de amp haalt en met een opampje aan de veer voed. Vervolgens een opampje voor recovery en weer terugmengen naar de amp, simpel. Buizen is dan zinloos gezien de bandbreedte van de veerunit, dat was mijn gedachte. Voor deze truc heb je wel wat gain capaciteit nodig en die is krap bij een champ.

Dirk_Hendrik
2 oktober 2013, 10:22
Volgens D_H zit de moeilijkheid hem in tussen een champ/5f1 en en '57 deluxe/5e3.
Ik weet nergens van?

Dirk_Hendrik
2 oktober 2013, 10:25
Nog een optie? http://www.freestompboxes.org/viewtopic.php?f=7&t=15044&p=170115&hilit=lanilei#p170115