PDA

View Full Version : Cordula - Nooit over



Eezz
4 september 2013, 12:05
Dit is een liedje dat ik geschreven en geproduceerd heb met singer-songwriter Cordula.


http://www.youtube.com/watch?v=-PPaDcT1hIY

Gebaseerd op een akoestische gitaar partij in open D met een capo op de derde fret. Voor mij werkt open D altijd goed als ik aan het schrijven ben, simpele schema's klinken opeens weer fris omdat de voicings net even anders zijn en de gitaar heel anders klinkt.

De ambient gitaar is een clean geluid met veel delay en reverb van respectievelijk de Strymon El Capistan en de Strymon Blue Sky. De Sigur Ros achtige partij die er in de bridge bij komt is soortgelijk qua effecten maar dan met een ebow op de lage snaren.

Pepe
4 september 2013, 12:23
Wel, de video is mooi gedaan. Kudo's. Opname technisch ook heel goed.

Het liedje hinkt een beetje op 2 benen, wat helemaal niet verkeerd hoeft te zijn zolang het maar de juiste delen zijn. Beetje te grillig voor het aansteker Voice of Holland publiek en de emo kant is te stilistisch om enig drama bij mij op te roepen wat ook min of meer geldt voor de zang, te braaf en te keurig voor kippenvel.
Maar goed, ik hou van rauw en verrassende vondsten en ik vind Sigur Ross en Coldplay ook niks dus wat weet ik er van.
Een dikke 8 voor het totaal pakketje.

Cageman
4 september 2013, 13:52
Allereerst: mooie combinatie van ambient en 'singer songwriter' (wat een flutterm vind ik dat). Ondanks dat het een geslaagde combi is en het me ook geschikt lijkt voor een 'mainstream' publiek (weer eentje), bevaar je er toch nog onbevaarde wateren mee. En dat doen jullie goed, vind ik.
Zoals Pepe al heeft gezegd, maar dan iets anders uitgelegd: het zeurderige van 'singer song' wordt eraf gehaald en wordt vervangen door het zweverige van het ambient. Prima wissel. :ok:

Toch een puntje:
De zang vind ik iets te hard. In principe is dat niet zo erg bij deze muziek. Maar juist omdat er geinige gimmicks in dit lied zitten, vind ik het zonde dat ze een beetje verdoezeld worden (mandolien (?) en de swells). Het lijkt ook een beetje alsof bij de bridge afgesproken is: "nu mag jij volluit". Had van mij het hele lied gemogen. :rockon:

O en.. ik word wel op m'n wenken bediend. :D Aangezien ik in vorig topic vroeg of er ook eens een echt lied ipv loop zou komen.

Groeten,

Merijn

paulusdeBKB
4 september 2013, 15:16
"Ik graaf een gat in mijn bestaan" ... kijk, zulke zinnen wil ik ook wel schrijven :)

Wat een heerlijke speeltuin, die percussiekamer!

Het is voortreffelijk ge-engineerd. Maar daar ga ik weer: ik heb kritiek op iets heel moois. Sorry!!

Met het arrangement heb ik moeite. Het is (veel) te groot en te episch voor een klein breekbaar liedje, en veel te klein voor een groot gevoel. Het liedje had beide kanten op kunnen vallen, en blijft in plaats daarvan stuck in the middle. En dat vind ik jammer.

Dus: kun je het even 2x opnieuw opnemen? 1 x met alleen 1 akoestische gitaar en zang, de 2e x met de volledige New Shining als backing, en dan alle remmen los. Ja? Fijn. Dan kan ik je daarna zeggen wat ik het beste vind werken. :-)


Je begrijpt: diep respect zoals altijd voor je spel en je kunde. Bovenstaande kritiek voel ik wel degelijk echt, maar heb ik enorm uitvergroot, want zin in baldadig vandaag!