PDA

View Full Version : Suggesties gevraagd voor brandspanking nieuw pedalboard!



Fisherman
4 september 2013, 01:15
Ik sla een volledig nieuwe weg in qua effectengebruik en begin helemaal opnieuw. Geen multi-effectenbak meer, daarmee was ik in feite toch nooit helemaal supertevreden. Die dingen vervormen uiteindelijk alles en je krijgt hooguit een "bijna maar net niet helemaal" resultaat.
Ik ga een nieuw pedalboard opbouwen en heb wat expertise nodig en wat tips..heb al dagen het subforum doorzocht,maar kan toch niet alles wat ik wil weten vinden.



Delay:
Qua delay heb ik zelf al uitgevogeld wat ik hebben wil: de BOSS DD-20, de EHX MM Deluxe en de Strymon Timeline. Uiteraard alles op z'n tijd, maar deze 3 pedalen hebben elk hun eigen kwaliteiten en ik maak enorm veel gebruik van delays, dus uiteindelijk hou ik ruimte open voor deze 3 kanjers: Maar tips blijven welkom !


Overdrive/Distortion:
Ben ik nog helemaal niet uit eerlijk gezegd.
Misschien de Fulltone GT-500 vanwege de extra BOOSTER functie. Suggesties zijn dus enorm welkom!
Ik ben absoluut geen metalhead,maar meer een liefhebber van "vintage klinkend" distortion geluid.



Booster:
Hier ben ik vrijwel onbekend mee, buiten dan dat ik ooit bij een gitarist op bezoek was die een magnifieke booster had van Skrydstrup, de Bufferooster. Even wat extra filmpjes bekeken en de prijs opgezocht,maar dit is een absurd duur pedaaltje en 450 euro alleen voor een booster is bizar! Een suggestie voor een goed alternatief wordt gevraagd.


Pedaal:
Uiteraard Wah, maar een tip voor een multifunctioneel pedaal is ook uitstekend.
Wat is bijvoorbeeld een goed en degelijk pedaal, de 535Q van Dunlop?


Voeding:
Het is nieuw terrein voor me, maar een goede voeding is onmisbaar. Heb goede berichten over de Cioks gelezen hier. Ga ervan uit dat er 10 pedalen mee gevoed moeten worden.


Aansturing via midi met floorboard:
Totaal onbekend terrein maar wel iets waar ik wat onderzoek naar heb verricht. Een floorboard via midi om presets via de pedalen op te roepen. Roept U maar of ik helemaal gek geworden ben of dat er wel iets in zit!


Verder nog Uw expertise gevraagd over onderstaande pedalen/foot:
-Line 6 Verbzilla: Met name de shimmer functie trekt mijn aandacht. De Timeline zou dit ook kunnen,klopt dit?
-BOSS GE-7 equalizer: betaalbaar en lijkt me toch erg nuttig...maar ik kan er volledig naast zitten


Ok...thanks bij voorbaat!
Greetings van de Fisherdude! :lp:

Midwolda
4 september 2013, 07:47
Delay: boeit me niet zo, er komen toch alleen maar herhalingen uit van wat je er in stopt.
Overdrive: uiteraard de Rockett Animal.
Booster: een OD-3 of SD-1 met de gain dicht. Of de Nobels ODR-S, erg goed en heeft lo-mid-hi pots.
Wah: hou ik niet van.
Voeding: Cioks of T-rex. Geisoleerde uitgangen! 10 is wel veel, ga je daisychainen?
Midi: doe ik niet aan.
GE-7: don't leave home without it. MXR 10-band is ook goed.

Zo, dat waren mijn 2 centen. :)
Wat voor gitaar en amp doe je het allemaal mee?

Johannes
4 september 2013, 11:51
Ik gebruik de laatste tijd op pedalboards van klanten vaak een (of twee) Harley Benton Powerplant Junior. Geïsoleerde uitgangen, 5x 120 mA. Het is een kopie van de Trex junior, een goed ding voor weinig centen.

Pepe
4 september 2013, 12:09
Wat de aansturing betreft, ik heb 'm op dit forum nog niet voorbij zien komen (be the cool first!) maar de gigrig (http://www.thegigrig.com/acatalog/QuarterMasterhome.html) zou mijn keuze zijn als ik een board had met veel pedalen.

Voor de rest ben ik niet van veel nut, ik heb vrij exotische dingen die voor mij werken met bepaalde amps en heb helemaal niks met de gebruikelijke tubescreamer/ambient delays.

kwispelhond
4 september 2013, 12:27
Tja, niets is zo persoonlijk als smaak en geluid. Ik zou zelf gewoon lekker geregeld naar de muziekwinkels gaan en lekker uitproberen wat je lekker vind en in je muziek past. Als je eenmaal weet wat je lekker ligt kan je altijd nog 2e hands kijken.

Toch nog even mijn ideeën maar da's dan natuurlijk wel voor mijn geluid, zeg maar "classic rock" tot blues-achtig.

Delay: Ik houd van analoog, persoonlijke favoriet is de Maxon AD9. Ik heb zelf nu de Ibanez AD9 op m'n plank staan, die werkt ook best voor mij maar de Maxon is ondanks dat ze in hetzelfde kastje zitten hoorbaar beter (en uiteraard ook duurder!!).

Overdrive/Distortion: Ik ben verslaafd aan de Germanium-Fuzz, en dan met name aan de Dallas Arbiter Fuzzface klonen. Ik heb zelf de Hartman Vintage Germanium Fuzz en die vind ik zelf geweldig. Andere merken zoals bv. Analogman Sunface en Fulltone 69'er werken ook prima, kwestie van smaak en wat je kan vinden en/of uitproberen. Een goede Fuzz kan je zelfs als clean-booster gebruiken maar ik vind ze met name geweldig om ze op het randje te hebben zodat je zo'n kracht-explosie krijgt als je even aanzet. Soms heb je natuurlijk ook gewoon even wat overdrive of distortion nodig, Wat je hier nodig hebt is erg afhankelijk van de rest van je gear maar met een TS-achtige kan je nauwelijks fout gaan, ikzelf ben qua overdrive erg tevreden over de Maxon OD808 maar die kan te weinig gain voor je hebben. De Ibanez'en vind ik vaak wat aan de schelle kant maar da's natuurlijk weer smaak. Distortion haal ik zelf meestal uit de versterker, een echte favoriet heb ik op dit moment niet.

Booster: Zowel de Fuzz als de OD808 kunnen prima clean-boost geven, ik heb zelf nooit behoeft gehad aan een extra boost tenzij je het doet voor een bepaald geluid zoals een treble-booster voor Deep Purple geluiden en zo. Ik gebruik het verder niet dus ik heb ook geen favoriet.

Wah: Wat je lekker vind, ik gebruik al sinds 1981 dezelfde Morley, vind je wat of niet maar voor mij werkt het (en hij is duidelijk wel lekker betrouwbaar!!)

Voeding: Is je sluitpost, niet omdat het niet belangrijk is of weinig moet kosten maar omdat je die pas kan kopen als je weet wat je moet voeden, denk hierbij aan dingen als 9v, 12v, 18v, omgekeerde polariteit, extreem verbruik en allemaal van dat soort dingen.

Midi: Voor mij volstrekt oninteressant, ik ben van het KISS-principe (keep it simple stupid!!) en bovendien behoorlijk techno-foob dus da's niet voor mij.

Mijn smaak dus, voel je vooral vrij om het helemaal anders te doen en heel veel plezier met alles bij elkaar vinden.

Fisherman
4 september 2013, 14:26
Heren thanks tot zover! :ok:

@Midwolda:
Thanks voor de tips! Ik weet nog niet exact hoe de pedalen zich gedragen, dus of ik ga chainen hangt er vanaf. Wellicht dat ik een deel via midi aanstuur...kom ik nog op terug!
En ik heb een VOX AC4 met 10" Celestion,met wat voorlopig voldoende is.
Uiteindelijk komt er een goede LP en een goede Strat, voor de comeback gebruik ik even een houtje touwtje gitaar :)

@Kwispelhond:
Ook reuze bedankt voor je uitgebreide tips! Zal er even naar speuren en luisteren!!

@Pepe:
Heb even gekeken naar die "gigrig" maar ben er niet kapot van. In een later stadium zal ik me er wellicht meer in gaan verdiepen,maar alles op z'n tijd. Denk dat ik eerst het pedalboard maar werkend moet krijgen, daarna volgt eventueel een midi floorboard. Thanks iig!

@Johannes:
Bedankt, ik zal die even checken. Tot zover heb ik de T-Rex en de Ciosk even bestudeerd. Kom ik nog op terug dus!

Fisherman
5 september 2013, 10:50
Heren,

Pedaltrain-Pro heb ik binnen (wat een kolossale hardcase die een ton weegt!)
en ook al moet ik nog vanalles aanschaffen, kom ik binnenkort toch aan de bekabelingsfase toe.

Hoe-wat-waar geplaatst moet worden begrijp ik, maar welke kabels en pluggen zal ik daarvoor gebruiken?
Ik heb de Klotz LaGrange kabel voor de gitaar, plus nog wat extra kabels van Klotz, maar die patchkabels van Klotz zijn allejezus duur. Ik val heus niet over een paar centen,maar 30 euro voor 1 patchkabel?
Tegelijkertijd snap ik dat je geen 1-euro-p-stuk-kabeltjes moet gebruiken, maar er moet toch een tussenweg zijn tussen kwaliteit en een acceptabele prijs?
BTW, ik koop net zo lief in Nederland, er zijn plenty stores hier en ons fopkabinet kan wel wat economische steun gebruiken!

De voeding zal waarschijnlijk een Cioks of een T-Rex worden.

Dat wordt nog wat als Fisherman met z'n kromme linkerhandjes dat pedalboard moet opbouwen. (hou vrouw en kinderen binnen!) :seriousf:

kwispelhond
5 september 2013, 13:43
Tja, als je rijk bent, dan koop je alles in één maal.......

Helaas zijn de meeste van ons dat niet en ik ook niet, voor mij moet er toch wel balans zijn tussen wat ik met de muziek verdien en wat ik er aan uitgeef, ik heb meer hobby's die geld kosten en wil ook nog lekker leven dus: compromissen die werken!

Mijn effectenplank is de afgelopen 40 jaar langzaam gegroeid en nog lang niet af, sterker nog: nog ruimschoots werk in uitvoering. Op dit moment gebruik ik nog steeds van die goedkope patch-dingen, niet perfect maar het werkt wel. Mijn voeding is nu nog twee 1-Spot's, da's waarschijnlijk wat nu eerst eens aangepakt moet gaan worden maar voorlopig werkt het ondanks dat ik soms wel eens een brom of ruis heb. Die geluidjes kunnen je irriteren bij de soundcheck maar hoor je echt niet meer tijdens het optreden!

Lang verhaal kort: als je rijk bent koop je alles ineens en perfect, als je een budget hebt begin je rustig bij het begin en laat het langzaam groeien en sluit je compromissen tussen betaalbaar en perfect.

Lomeos
5 september 2013, 21:50
Voeding: Is je sluitpost, niet omdat het niet belangrijk is of weinig moet kosten maar omdat je die pas kan kopen als je weet wat je moet voeden, denk hierbij aan dingen als 9v, 12v, 18v, omgekeerde polariteit, extreem verbruik en allemaal van dat soort dingen.


Ik zou eerder zeggen: investeer in een goede - modulaire - voeding, zodat je juist allerlei zaken kan uitproberen (wisselende voltages, polariteit, hoog verbruik, etc), zonder dat de voeding de beperkende factor is. Kost natuurlijk wat, maar is echt het geld echt wel waard.

Als je eenmaal aan de pedalen gaat is verandering de enige constante factor.

Fisherman
5 september 2013, 22:07
Ik zou eerder zeggen: investeer in een goede - modulaire - voeding, zodat je juist allerlei zaken kan uitproberen (wisselende voltages, polariteit, hoog verbruik, etc), zonder dat de voeding de beperkende factor is. Kost natuurlijk wat, maar is echt het geld echt wel waard.

Als je eenmaal aan de pedalen gaat is verandering de enige constante factor.

Da's helemaal correct!
Dit hele project wordt dan ook zeker niet kinderachtig aangepakt. (doe het goed of doe het niet zeg maar)

Heb een Pedaltrain-PRO met hardcase binnen en kan dus nu rustig beginnen met opbouwen. Helaas is wat ik geweldig vind ook geweldig duur. Neem de Strymon-Timeline, pats-boem € 450,-. Zo zijn er nog wat Strymon's die ik wel zie zitten. Een vintage EHX MMdeLuxe mag ook niet ontbreken, gaat ook minimaal € 250,- kosten. Die King of Tone van Analogman is super maar is ook een hatsiekiedee_pimpampet_portemonnee-leegtrekkert.

Al met al ga ik ervan uit dat de Pedalentrein_Pro_HC met 10 pedalen,A-merk bekabeling en een goede (Cioks) voeding rond de 4000-4500 euro.
Op dit moment ga ik ervan uit dat het de Cioks Ciokolate (met slagroom) wordt.
Power zat en uiterst betrouwbaar.
Even speuren of deze wél onder de Pro past, maar ik neem aan van wel. Anders wordt het zo rommelen met 2 voedingen.

Midwolda
5 september 2013, 22:12
Ik heb altijd deze van Klotz:

http://www.kosmic.com.au/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/k/l/klau-ajj0060.jpg

In 30, 60 of 90 centimeter, haakse of rechte plug, mono of stereo verkrijgbaar.
Iets van 6,95 voor twee stuks, haaks mono 30cm.

Fisherman
5 september 2013, 22:21
Klopt, daar heb ik toevallig een setje van meebesteld bij m'n Boss DD-20, Klotz goudkleurig rechte plug.
Op dit moment is het allemaal "alles-op-z'n-tijd"...maar het is wel verstandig om binnenkort gewoon de beste materialen te gebruiken die niet storen,tegen een stootje kunnen en ook duurzaam zijn. Oftewel, ik maak m'n huiswerk met behulp van hullie allemaal. Waarvoor dank!
Nu heb ik weer even genoeg geleerd over patchkabeltjes, binnenkort ff kiezen.
Stoere Ibanez, €17/stuk:
http://images.musicstore.de/images/GALLERY_ACC0002888-000_1_images1600.jpg

of Klotz LaGrange, €19,-/stukhttp://www.musik-produktiv.co.uk/pic-100037102xl/klotz-lagrange-winkelklinke-30-cm.jpg: