PDA

View Full Version : Eerste single (+clip) View for a Day, reacties zijn welkom!



Herman
3 september 2013, 14:42
Dag mensen!

Eindelijk maar toch is de clip van onze eerste single af en dat leek mij een zeer geschikt moment om de single hier eens te droppen (is toch leuker, met een beetje beeld erbij. :))

We staan nu iets meer dan een half jaar op de bühne en als ik zou moeten zeggen wat voor muziek we maken kom ik niet heel veel verder dan alternatieve poprock, dus laat vooral weten wat je van onze track vindt en plak gerust een labeltje.

Mochten jullie dit leuk vinden, we zijn nu midden in de opnames van onze eerste EP (waar ook de single op staat), dus dan drop ik tzt wel even weer wat.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden, dus shoot!


http://www.youtube.com/watch?v=9u31FWGycjg

Cageman
3 september 2013, 15:43
dus laat vooral weten wat je van onze track bent

Wat ik van jullie track ben? Botergeil? :???:. sorry veel te flauw

Mijn serieuze mening:

Heel leuk intro met een mooi gitaargeluid. Goede en gewaagde funky basloopjes ook, maakt het erg tight (strak:supercool:).

Dan.. vind ik het iets minder worden. Jammer dat zodra de zang begint de gitaarpartijen een beetje terug lijken te vallen. Alles was juist zo helder. Als de zang iets zachter was geweest en de gitaar daar iets aanweziger, had ik het net iets beter gevonden. Niet dat ik het niet goed vind trouwens; qua compositie: petje af.

Vanaf 2.15 (iets bridge-achtigs geloof ik) vind ik het weer beter worden. Hier zing je (?), of in ieder geval de zanger, wat minder hoog. Spreekt mij meer aan. Bij 2.44 dacht ik "heuiijj?" :confused: Om door de riff die daarna kwam hard wakker te worden geschud. Die is echt heel vet. Doet me denken aan het laatste album van Riverside.

Kortom:
Knap gedaan, zeker qua structuur en opbouw. :ok: En hou die crunchy riffs erin zou ik zeggen.

paulusdeBKB
3 september 2013, 16:39
Herman, ik sluit me bij Cageman aan: puik werk, met een paar smaakgerelateerde aantekeningen. Niet dat je daar nog wat mee zou kunnen, de single is immers af :) Ik schrijf het eigenlijk meer voor mezelf, als oefening in bewust iets van een liedje vinden...

- Verschil in energie tussen couplet en refrein is in mijn beleving te klein, en de tekst van het refrein is net niet goed genoeg verstaanbaar om direct meezingbaar te zijn. Erg jammer, want de 'hook' is zeker pakkend! Ik kan me voorstellen dat dit liedje live waanzinnig goed werkt.
- Het intro (= instrumentaal refrein, toch?) is heel sterk, maar ken je die van 'kill your darlings'? Het is een darling, in die zin dat je door het intro al gedwongen wordt een groove-wisseling toe te passen om het eerste couplet in te kunnen zetten. Als ik jullie producer was geweest, had ik me er sterk voor gemaakt om te beginnen met een refrein.
- Door alle verschillende secties in het liedje is het een beetje 'stop-and-go'. Het treint niet lekker door.
- Drumsound is mij iets te progmetal. Had poppier gemogen van mij.
:makeup:

Dan nu de :rockon: en :cheerup: en :ok:
- Refrein van het liedje is supersterk!
- Zéér goede sound! Radiofertig, energiek, poppy maar toch heavy. Heel gaaf.
- Onwijs goed gespeeld maar vooral ook gezongen! Echt heel fijn.
- Bandje ziet er lekker uit, heeft een soort positieve naïviteit maar ik neem het meteen serieus.

Ik zeg: geen hit. Maar ik hoop dat ik het mis heb! En ik ben heel benieuwd naar wat de single gaat doen in het medialandschap.

Zou je, nu je hier toch bent, wat meer info willen delen over de ontstaansgeschiedenis van het liedje, en misschien wat anekdotes over de productie? Waar opgenomen, hoe lang beziggeweest, gebruikte apparatuur, waar gemastered, wel of geen label, dat soort dingen?

Scarface
3 september 2013, 17:20
Gewoon une hele hele dikke vette LIKE!!!!!

Wauw....


Groet,
Marco

Herman
3 september 2013, 17:23
Bedankt voor de reactie jungs!

Cageman,
Grappig dat je dat opvalt. We hebben namelijk twee mixes gehad waar we tussen twijfelden, maar zijn uiteindelijk toch voor deze mix gegaan waarbij de zang ietsjes meer naar voren komt (en daardoor de gitaar ook iets meer wegdrukt) tov de eerste mix. Mede omdat het een single was hebben we daar voor gekozen, en omdat de geluidsniveaus gitaar/zang dan beter aansloten op de B-track die we al eens eerder opgenomen hadden. En inderdaad, ik ben ook de zanger. :)

Paulus,
Misschien sowieso een goede kanttekening: Ook al is dit een single, wij richten ons nou niet per se direct op de grote radiozenders. Daarvoor is onze muziek waarschijnlijk grotendeels al net te alternatief voor. Dat dingen live mee gezongen kunnen worden is echter wel een van de dingen die proberen te verwerken in onze muziek.

Ontstaansgeschiedenis van dit liedje? Uiteraard: Eigenlijk is dit het aller eerste conceptje wat we als band hadden en wat ons eigenlijk toch ook wel heeft doen besluiten echt als band te starten. Niet het eerst compleet uitgewerkte nummer van ons uiteindelijk, maar wel het eerste stukje muziek wat geen jam was.

De opname hebben we gedaan in studio Het Atelier (Weiteveen) en daar is het ook afgemixt, beide door Frans Vollink (m'n oom). Gemastered bij Audiomastering in Amsterdam door Rick Hoekman. Alles is in 1 dag opgenomen met nog +/- dagje mixen en met in principe alleen onze eigen gear: Pearl drumkit met Zildjan bekkens (K-hybrid), F-bass met Tecamp versterking, Fender Deluxe strat rechtstreeks in Bogner Shiva met Koch 2x12, en mijn eigen is Fender USA strat (met Van Zandts) in de Bogner aangedikt met een TS9 (voor de zweverige bridge: Nova Delay, Memory Man Deluxe, RV5 en een hoop volume swells ;)). En nog ergens een Maton M-125 in de bridge, akoestische gitaar.

Verder zijn we nog maar kort bezig eigenlijk, we spelen sinds 2013 live en hebben nog een hoop werk op de planken liggen. We doen alles zelf (geen label oid dus) en dat gaat tot dusver best redelijk. Misschien nog leuk detail: De bassist is mijn broer en de andere gitarist is het broertje van de drummer. Doel van het bandje? Proberen het lokale bandjes niveau te ontstijgen en beetje richting het clubcircuit te komen, als we daar (zeker in eerste instantie) als support af en toe terecht kunnen zijn we al heel erg tevreden.

Misschien nog leuk om de B-track ook nog even toe te voegen, die is namelijk best anders dan de single zelf. :)

http://youtu.be/4smeg8IyYUM

Mochten andere mensen nog reactie willen geven, kom maar op! Ben benieuwd. :)

Fusion
3 september 2013, 21:10
Dat eerste filmpje doet t niet. Die 2e wel, heb ik die niet al s eerder hier gehoord? Twee minpuntjes voor ik met de lof kom. Het klinkt allemaal niet erg vernieuwend, niets spingt er echt uit, terwijl t best leuke riffjes en akkoorden zijn, kan er niet preceis de vinger op leggen. Verder vind ik ook dat de zang af en toe wat meer zijn ballen mag laten z... ehm.... horen. Nu dan de lof: het staat als een huis! Heerlijke strak, maar niet machinaal, erg puike gitarist, lekkere funky dingetjes, leuke riffs, volgens mij zijn jullie live te gek!!

Fusion
3 september 2013, 21:14
Kom nu via YT op ander liedje van jullie "The Dream You're In" oid, dat vind ik veel leuker! Te gek nummer. Als de zanger net ff af en toe een randje erin gooit zou t nog leuker zijn ;)

Herman
3 september 2013, 23:05
Hmm.. Hij doet het hier wel gewoon. Voor degene die ook last hebben van een haperend filmpje, hier de rechtstreekse link: http://www.youtube.com/watch?v=9u31FWGycjg

Al met al vind ik dat toch nog best positieve berichten, Fusion! :) En Dreams you're In vind ik ook altijd nog te gek, en dat komt goed uit want die komt ook op de komende EP te staan. ;) Randje probeer ik wel eens, alleen dan haal ik de hoge stukken erna niet meer. Moet ik dus beetje voorzichtig mee zijn helaas.

olaf 77
5 september 2013, 18:34
Heb nu beide nummers geluisterd. Hier kan ik gewoon fan van worden. heerlijke muziek.
Ik vind de zang op de B-kant mooier van klank. Op de A-kant klinkt het vind ik af en toe een beetje blikkerig.
Maar het is zeker origineel en zeer goed uitgevoerd.
Wanneer komt de EP uit? Ik wil em wel..

Olaf

Glenny
5 september 2013, 20:50
Ja, toch wel wat aangenaam verrast vanwege de lekkere sound, de gitaarriffs zijn te gek, klinken zeer goed, drums staan er goed op en heb leuke dingetjes gehoord van de slagwerker. Doch wat het meeste bij mij blijft 'plakken' of 'hangen' is het refrein...Pfff, hoe moet je deze muziek, labelen? van alles wat? ik hoorde zelfs even een 'Dream theater'achtige sfeer, dan een funky basloopje, beetje zelfs wat Greenday's achtig...ik weet het niet, mogelijk zijn jullie daarom nog wat zoekende, of is dit juist jullie eigen sound en mix van stijlen...anyway was aangenaam verrast, misschien dat ik jullie ooit ergens live kan zien...

succes!

Herman
6 september 2013, 17:05
Thanks jongens, leuk om te lezen!

Olaf, nog ongeveer een maandje en dan moeten de fysieke kopietjes klaar zijn. Als je het leuk vind wil ik via een berichtje wel even contact met je opnemen om iets te regelen? Kosten zullen rond de 5 euro liggen (6 liedjes).

Glenny, dankje! Je kunt het op beide manieren opvatten, maar we hebben zeker een hoop verschillende invloeden en dat kun je ook horen in de rest van onze muziek denk ik. Ik zou zeggen kom eens langs als we in de buurt spelen, we gaan vast Amsterdam nog wel een keertje aandoen. :)

Overigens zijn gister de eerste gitaarpartijen voor de EP opgenomen en ik kan jullie verzekeren: Die worden DIK!

Martin_
13 september 2013, 06:58
Hoe vaker ik het ik het hoor, hoe beter ik het vind. Dat terwijl ik bij de eerste keer al onder de indruk was. Zit tijdens mijn werk gewoon met dit liedje in mijn hoofd en dat is niet vervelend. Heb je de tekst al ergens gepost?