PDA

View Full Version : wat hulp gezocht



sireentje
3 september 2013, 09:51
Als absoluut beginner had ik wat vragen omtrent mijn start.

Eerst en vooral zoek ik een degelijk beginners gitaar, rond de prijs van 250€.
Ik wil voornamelijk pop/rock gaan spelen.

Ten tweede, ik wil liefst niet met een versterker spelen, maar zoek alternatieven voor op mijn pc, om zo het geluid door men geluidsboxen te laten lopen.
Maar hoe moet dit?
Ik heb eens ergens gelezen dat ze daar gewoon een soort verloopplug voor gebruiken en dan achteraan op de pc insteken, klopt dit?
Welke plug, of hoe dat ook mag noemen, heb ik dan nodig?
Mijn kennis van computers is wel heel beperkt, ik ben nog van de vorige generatie :???:
Heb ik dan ook nog een speciaal programma nodig ook?

En dan nog graag wat tips hoe ik best zelf aan de slag kan gaan want heb niet de tijd nog de mogelijkheid om naar muziekschool te gaan.

Alvast bedankt voor de komende reacties.

joeyonfire
3 september 2013, 10:45
Als eerste zou ik gewoon naar een muziekwinkel gaan waar je gitaren zelf in je handen kan houden. Elke gitaar speelt anders. En zeker voor een eerste gitaar zou ik er eentje kopen die lekker in de hand ligt en waarvan je weet dat je er de eerste jaren met plezier op speelt.
Ik zou niet via de pc gaan spelen als ik jou was. Je zegt zelf weinig verstand te hebben van pc's. Het is uiteraard wel mogelijk maar dan zul je ofwel moeten investeren in een audio-interface ofwel een degelijke geluidskaart + bijkomende software waarvan ik twijfel of je dat wil/moet als beginner. Dan gaat de lol er wel snel af als het niet lukt zoals je voor ogen hebt.

Om te beginnen kan ik je aanraden om toch een aantal lessen te nemen. Ik kan me onmogelijk voorstellen dat je in de week geen uurtje vrij kunt vinden voor een les.
Zo leer je in eerste instantie wel de basis van het gitaar spelen. Daarna kun je evt aan de hand van instructie boeken verder oefenen.

gitaarvrouwtje
3 september 2013, 10:46
http://www.justinguitar.com/en/BC-000-BeginnersCourse.php

Werd in een andere topic genoemd en is inderdaad een leuke site voor den beginner

Hotpepper01
3 september 2013, 10:53
Welkom.

Mijn welgemeende advies is: doe het aub het zo met een gitaar via de pc.
Koop gewoon een eenvoudige beginnersset (electrische gitaar, versterkertje, riem, snoer, plectrum) en ga youtube afstruinen naar gitaarlessen.

frekie
3 september 2013, 11:26
Als je perse met de PC en software wil werken, koop dan een fatsoenlijke USB audio interface zoals de Tascam US-122 of 144. Zie je 2dehands al langskomen voor 50 euro. Drivertje downloaden en installeren en spelen maar. Zit een schakelaartje op voor High Z ofwel hoogohmig signaal. Gitaar/bas dus.

Of het Line6 spul dan heb je de modelling software er gelijk bij.

Pepe
3 september 2013, 11:26
... maar om je vraag te beantwoorden... je gitaar met een verloopstekkertje in je computer pluggen gaat niet lekker werken, dan kan je net zo goed een akoestische gitaar kopen. Ik gebruik voor een PC een Line6 UX1, dan heb je gelijk een hoop amps en effecten om mee te werken maar dat is gelijk de reden waarom je het advies krijgt simpel te beginnen, er komt zoveel technische kennis op je af dat je meer bezig bent met je geluid dan met het spelen zelf.

Dus ja, koop een gitaar die je mooi vind, koop een klein versterkertje erbij en ga aan de slag. Zo doet iedereen het.

oh.. Frekie was me voor

bullitshot
3 september 2013, 18:27
Voor mijn werk zit ik veel in een hotel (150 nachten per jaar). Een half jaar geleden heb ik voor het eerst ook een elektrische gitaar gekocht. Deze neem ik ook mee naar het hotel. In eerste instantie heb ik een iRig gekocht. Dat is een kabel waarmee je de elektrische gitaar op de iPad kan aansluiten en daar weer een koptelefoon op. Een app is de versterker.

Het geluid wat je te horen krijgt over een Bowers & Wilkins P5 is dan vrij slecht. Nu sleep ik altijd een kleine Roland Cube mee van 15 Watt. Niet te hard zetten en je kan er nog wel lekker los mee gaan. Computer zou op zich wel kunnen maar dan moet je alleen al aan de apparatuur meer dan 250 euro uitgeven (denk ik :) ) Een goedkope versterker is echt de tip!

sireentje
3 september 2013, 19:08
Allen bedankt voor de reacties.
Als ik een degelijk versterker wil aankopen, welk merk, type en prijs moet ik dan in gedachte houden?
Kan je op een versterker ook een hoofdtelefoon aansluiten?
En kan je via de versterker, ook muziek afspelen waarop je kan oefenen, en indien ja, hoe gebeurt dit?

DLDB
3 september 2013, 21:24
Allen bedankt voor de reacties.
Als ik een degelijk versterker wil aankopen, welk merk, type en prijs moet ik dan in gedachte houden?
Kan je op een versterker ook een hoofdtelefoon aansluiten?
En kan je via de versterker, ook muziek afspelen waarop je kan oefenen, en indien ja, hoe gebeurt dit?

Kijk eens naar de Roland Cube serie of de Vox vt serie. Volgens mij kun zit er bij die series zowel headphone out en een AUX (om muziek via versterker te laten spelen) ingang op. Bij de vox is headphone out gewoon een standaard 3.5 mm jack female. Voor de AUX ingang is dat een 6.3 mm jack. Dan zou je een opzetstukje moeten kopen (http://www.google.nl/imgres?imgurl=&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.nexxia.co.uk%2Fproducts .asp%3Fs%3DAudio%2520Connectors%26c%3DJack%2520Con nectors&h=0&w=0&sz=1&tbnid=vo0X-eJxI_9p-M&tbnh=197&tbnw=256&zoom=1&docid=oaCyS8TowvcU9M&hl=nl&ei=PzcmUrLWN6me0QWxw4HIAw&ved=0CAIQsCU)

Dus ja: je kan headphones inpluggen en ook muziek afspelen, maar niet bij elke amp. Moet je dus wel op letten.

sireentje
4 september 2013, 10:05
Dank u DLDB.
Als absoluut beginner is het niet makkelijk, zeker als je weet dat ik nogal snel iets beu wordt als het de verwachtingen niet inlost.
Ik herinner me nog, een 20 tal jaren terug, was ik eens wat gaan drummen, en huurde in het begin een standaard drumkitje, maar dat geluid trok echt op niets, maar ik zat wel vast aan die huur voor een jaar.
Daarbovenop in 2de hands een mooi setje gekocht wat geweldig klonk.
Dit soort toestand wil ik nu voorkomen.
Heb al rond gezocht op 2de hands netwerken, maar daar is het aanbod zo groot dat ik mijn weg hierin niet vindt.....
Extra tips zijn nog steeds welkom.

bullitshot
4 september 2013, 10:11
Ik ben ook een beginner en heb weinig verstand van gitaren, al begint het een beetje te komen. Ik heb er bewust niet voor gekozen om tweedehands iets te kopen omdat ik zelf niet kan inschatten of een gitaar erg goed of erg slecht is. Als je een gitaar nieuw koopt is dit al de vraag :) maar dan heb je simpelweg garantie etc.

Zeker goedkopere gitaren zijn over het algemeen niet heel best afgewerkt en het kan zo zijn dat die goed afgewerkt moet worden. Als je bv een gitaar koopt met frets die net te hoog zijn ben je 100e verder om dit te laten corrigeren alleen kan je "on the spot" beoordelen of iets goed is of niet?

joeyonfire
4 september 2013, 12:24
Als je toch ook 2e hands wil gaan kijken zou ik voor €250 lekker een Ibanez zoeken. Zijn zat op marktplaats te vinden voor dat geld en zijn vaak meer dan leuke beginnersgitaren.

Powderfinger
4 september 2013, 15:50
Een verloopplug op de kabel en dan achterin de pc pluggen, werkt wel. Of het mooi klinkt, is een tweede. Ik heb ook ooit een verhaal gehoord van iemand die zijn gitaar over een oude stereo bespeelde. Wie bedenkt het?

Met alle upgrades voor je pc om het degelijk te laten klinken, kun je net zo goed tweedehands een ampje kopen voor een paar tientjes. Misschien zit die er sowieso al bij als je een tweedehands beginnersset koopt.

sireentje
5 september 2013, 10:11
Iemand hier ervaring mee?
http://www.keymusic.com/product/Line-6-Pod-Studio-GX

En is deze versterker een goede optie?
http://www.keymusic.com/product/Line-6-Spider-IV-30

Hendriks
5 september 2013, 10:38
Ik heb voor thuis spelen een tijdje een Line 6 Pod (mini ofzo) gebruikt , koptelefoon aansluiting en instellen via de pc , werkt prima en kost iets van €80 , ben je ook niet aan de computer gebonden .

bullitshot
5 september 2013, 10:39
Ik weet niet hoeveel geld je wilt uitgeven, maar starterspakketten zijn de goedkoopste manier om te beginnen, 222 euro.

http://www.keymusic.com/product/Squier-Affinity-Strat-HSS-Pack-Frontman-15G-Candy-Apple-Red

Je hebt zulke pakketten ook wel voor een Epiphone les paul.

Dit zijn wel echt beginnerspakketten. Als je ietwat betere kwaliteit wil kan je bijvoorbeeld voor een Squier strat vintage modified gaan met zo'n line6 versterker of een Roland Cube 20 watt ofzo