PDA

View Full Version : In de ban



Cageman
3 september 2013, 01:08
Hallo'tjes,

Ik heb weer wat te mekkeren.
Bij dit nummer had ik mij voorgenomen om de verschillende kenmerken die m'n verschillende muziekjes hebben, samen te voegen in een lied. Het eindresultaat is behoorlijk gevarieerd al zeg ik het zelf, noem het chaotisch als je wilt.

Gebruikte instrumentjes:

bariton gitaar,
'normale' elektrische gitaar,
'bij de aanslag gemicte' elektrische gitaar,
drums,
kazoo in veerdrum,
een klikkerig percussie-instrument zonder naam (?),
flink wat effecten.

De tekst (niet altijd even duidelijk te horen) had ik hier al gepost: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?89771-Je-eigen-songteksten/page43/#428


YT:

http://www.youtube.com/watch?v=gVSiAG9nXtI

SC (met zang harder):
https://soundcloud.com/cageman-2/in-de-ban

Ik ben benieuwd of men het wat vindt. :)

Loeters,

Merijn

paulusdeBKB
3 september 2013, 09:22
Dit is niet chaotisch, Merijn. Dit is eclectisch :)

Ik vind dit soort muziek moeilijk te beoordelen omdat het te ver buiten mijn eigen referentiekader staat. Dus wat losse opmerkingen:

- Ik vind het knap dat je zulke spannende geluiden kunt produceren
- Het woodblockmotiefje vind ik niet zo handig gekozen, omdat het voor mij een sterke metronoomassociatie heeft. Alsof je die per ongeluk aan hebt laten staan.
- Ik zag dat je de bijbehorende tekst in het songteksten-topic hebt geplaatst. Zonder die tekst had ik er geen woord van verstaan, wat me overigens niet heeft gestoord. Maar het roept wel de vraag op: wil je dat we de tekst kunnen verstaan? Zo ja, dan zou ik de vocal track minder door de mangel halen.

Cageman
3 september 2013, 12:40
Eclectisch.. ik heb het even opgezocht en ben het met je eens. :)

M'n doel van de zang was vooral het creëren van een zeurderig sfeertje. Achteraf had ik inderdaad wat meer aandacht moeten besteden aan de verstaanbaarheid.
Ik heb de soundcloud versie veranderd. De zang staat harder en ik heb het ge-effecteerde spoor iets beter gedoseerd. Nu is het waarschijnlijk verstaanbaarder. Gek genoeg is het altijd lastig oordelen of iets verstaanbaar is als je zelf weet wat je hebt gezongen xD.

Bedankt voor het luisteren; lekker snelle reactie ook. Scheelt mij spanning. :crazyhappy:

Fusion
3 september 2013, 21:00
Ik vind t best leuk! Ik ben veel erg gewend qua eclectisch en ook wel qua chaotisch. Ik vind de surf gitaar fantastisch klinken, lekker donker. De kazoo idem. Van mij mag t eigenlijk best nog veel chaotischer, nu draaft t soms een beetje door op t zelfde thema en dan eindigt t opeens. Van mij had je er een groot 10 minuten avontuur met nog veel meer wending van mogen maken :) Oh en de distortion had wat meer metal gemogen, daar je speelstijl een beetje metal overkomt. Al met al, erg geslaag, smaakt naar meer, gekker,spanndender enzo! Van de tekst word ik overigens niet zo vrolijk :(

Cageman
4 september 2013, 00:01
Bedankt, Fusion. :soul:
Ik ga op alles even reageren: :)

Dat die surf-achtige gitaar zo grappig is gaan klinken was ik zelf ook verbaasd over. Is een elektrische gitaar die niet ingeplugd zit; direct vanaf de aanslag met microfoon opgenomen en daarna door effecten gegooid (met name galm en wat fuzz). Was enorm veel snijden in de eq omdat het akoestische signaal van een elektrische gitaar zodanig laag is, dat er giga-veel ruis meekwam.
De kazoo heb ik wat donkerder laten klinken door er een veertrommeltje overheen te houden. Dat sneed veel hoog weg en gaf een gammel duister galmpje. Door deze trommel heen en weer te bewegen heb ik ook de tremolo in de kazoopartij gedaan. Verder heeft deze geen effectpedaal.

Wat betreft het doordraven en het plotselinge einde heb je eigenlijk wel gelijk ja. Het is voor mij sowieso goed om eens te oefenen op het inbrengen van 'wendingen'. Ik ga misschien te vaak uit van een vast thema.

Meestal zijn de zware riffjes die ik speel meer richting een stoner metal kant, of trage sludgy doom. Daarvoor heb ik dan ook m'n Swollen Pickle fuzz. In dit nummer is het riffje wat strakker en 'geaccentueerder' (ik hoop dat dat duidelijk is xD), en had een echte stevige distortion meer op z'n plaats geweest. Behalve een Hardwire metal dist (die ik liever gebruik om dingen daadwerkelijk als metaal te laten klinken), heb ik eigenlijk geen echt stevige, pure distortion. Daarbij woon ik in een rijtjeshuis, dus m'n ENGL'tje flink opfokken zal ook niet erg gewaardeerd worden. Dus hielt ik het bij een licht fuzzje (een volle wollige fuzz had het denk ik z'n strakheid teveel doen verliezen).

Dan de tekst.. tja.. ik vind het aan de ene kant leuk om m'n teksten in het Nederlands te maken. Daar kan je als Nederlander immers meer mee. Aan de andere kant maakt dat het wel lastig om een tekst een gruwelijke, nare nasmaak te geven (wat ik bij dit nummer wel vond passen). Dan wordt het vaak kazig (om er maar gelijk een leenvertaling tegenaan te gooien :soinnocent:). Het gaat trouwens over het uitstappen uit een hele hechte groep. Dat is vaak je eigen keuze, maar het zit je nooit helemaal lekker. Volgens mij toepasbaar op van alles (de tekst is natuurlijk ook zo vaag als 640 x 480 :hide:).

Dank voor de feedback,

Loeters,

Merijn