Inloggen

View Full Version : resonantie in 2x10" kast



nak
2 september 2013, 22:19
Ik heb een nogal hinderlijke resonantie in mijn closed back 2x10" kast als ik een C powerakkoord palm-muted speel.
Dan is het net of er een basgitaar erbij komt zo hard resoneert het.
Het is ook alleen op die C, andere noten naast de C klinken wel goed.

Is dit op te lossen met wat schuimrubber plaatsen binnenin? of moet er wat anders gebeuren?

7ender
2 september 2013, 22:29
betreft dit een zelfbouw speaker-cabinet ?

Frits van Mourik
3 september 2013, 00:32
Ik heb een nogal hinderlijke resonantie in mijn closed back 2x10" kast als ik een C powerakkoord palm-muted speel.
Dan is het net of er een basgitaar erbij komt zo hard resoneert het.
Het is ook alleen op die C, andere noten naast de C klinken wel goed.

Is dit op te lossen met wat schuimrubber plaatsen binnenin? of moet er wat anders gebeuren?

Met wat schuimrubber ga je het denk ik niet redden...
Het zal resonantie zijn tussen je baffle en je backpanel.

"Bracing" kan de oplossing zijn; een stevig eind hout, vastgeschroefd in het midden van je achterkantje,
wat goed klem zit tegen je voorkantje, evt. met een stukje rubber d'r tussen.

7ender
4 september 2013, 10:25
Ik kreeg tot nu toe geen respons op m'n vraagje , daarom deze iets uitgebreidere uiteenzetting:

Het kan resonantie van objecten zijn in de ruimte waar je staat ( je zal de eerste en de letzte niet wezen die daar in trapt )

Kijk of alle panelen nog stevig aan elkaar vast zitten ( ik zocht me laatst rot naar de oorzaak van een afgrijselijke vervorming bij een bas-combo van Peavey .
De oorzaak was een losgekomen lijm-verbinding aan het klankbord welke vervaardigd was van SPAANPLAAT.
Die geperste troep was gewoon in het eigen materiaal los-gescheurd op de lijmverbinding )

Het centreermembraam onder de conus heeft geen centrale ruststand meer , waardoor de uitslag naar beide kanten niet meer gelijk is.

De conus-ophanging kan te slap geworden zijn .

De conus zelf kan een vouw of een slap gedeelte hebben , waardoor enorme intermodulatie vervorming ontstaat .
( je kunt dit nog proberen te herstellen door de conus met glitza lak te behandelen ,....maar meestal is 't gewoon "einde oefening" met de luidspreker )

De spreekspoel van de luidspreker kan aanlopen boven een bepaalde ( soms geringe ) belasting .

Kruisbalkjes in de kast en op het achterpaneel aanbrengen om de stevigheid te vergroten ( Frits van Maurik benoemde dit ook al )

Als intern dempings materiaal gebruik je geen schuimrubber , maar "B.A.F."-dekentjes ,....die je op de binnenkant achterpaneel ( voor hifi moet 't nog wat uitgebreider ) "luchtig" vast-tacked.
Hier kun je ook gerust een paar lagen witte wazemkapfilter voor nemen ( is namelijk het zelfde materiaal )

Succes er mee ! :ok:

kassie
4 september 2013, 15:05
Voeg ik er nog aan toe dat schroeven los kunnen zitten van zowel de speaker, als de baffle... had zelf eens een schroef wat los zitten en net of er een eitje aan het bakken was op de speaker. Dacht dat de speaker naar z'n grootje was, maar achteraf gelukkig dus de schroef. Verder maak ik ook vaak mee dat door resonantie van de speaker (hetzij voorkant, maar ook achterkant bij een 'deels' open-back) andere voorwerpen in de ruimte beginnen mee te trillen. (Planken, vloer, fotolijstjes, boeken op de plank, klankbord van een andere gitaar, etc etc.) Verder inderdaad bij teveel uitdaging van de speaker kun je het fenomeen 'conecry' verwachten. Wat eigenlijk extra geluiden zijn bovenop de oorspronkelijke noot, een soort klein kettingzaagje wat in frequentie meegaat.

nak
4 september 2013, 18:34
Conecry zal het niet zijn, het is een namelijk een lage toon die resoneert.
Hoe gek het ook klinkt, ik had eerst minder last van booming, maar nu ik een andere versterker heb wel.
Het kan dus ook nog daaraan liggen.
Morgen speel ik op een andere kast en dan zal ik wel zien wat daar gebeurt.
wordt vervolgt