PDA

View Full Version : Neckpickup van een Gibson



cetse
2 september 2013, 18:01
Hoi gitaarnetters,

Ik vraag mij af voor wat jullie het neck pickup van een Gibson gebruiken.
Ik heb een 490R in de neck van mijn studio en gebruik hem amper...
Hij klinkt heel dof en onduidelijk.
Sounds beschrijven vind ik moeilijk, maar als ik aan een neck pickup van een Gibson denk, denk ik altijd meteen aan Slash, die daar overdreven veel gebruik van maakt in bepaalde solootjes. Bij hem klinkt dat echter nog gedefinieerd. En, mss een beetje tegenstrijdig, maar toch ietwat helder. Ook heb ik meteen Led Zeppelin in gedachten, een nummer als Whole Lotta Love wordt ook op de neckpickup gespeeld. Ook de klassieke woman tone (Clapton) klinkt bij mij heel dof...
Ik ben dus best gefrusteerd dat de neckpickup dat typische geluid amper benadert...
Ligt het aan het type humbucker en zijn er adviezen over een andere pickup die ik kan steken?
Van het brugelement ben ik wel heel tevreden:cheerup:
Oja, ik speel meestal over een Blackstar HT-1, toch wel een vrij typisch marshall geluid dus, daar zal het niet aan liggen...

Iemand tips of een verklaring hieromtrent?

Alvast vriendelijk bedankt,

Cedric

Gearjunkie
2 september 2013, 18:30
Gebruik je (te) veel gain wellicht??

cetse
2 september 2013, 20:27
Gebruik je (te) veel gain wellicht??

Ik denk het niet? Voor het geluid dat ik beschrijf zet ik mijn gain ongeveer op 12u tot 3u.

Midwolda
2 september 2013, 21:03
"Heel dof en onduidelijk"... zou niet moeten.
Een 490R bij de neck moet natuurlijk wat zwaarder klinken dan bij de brug, maar zo gek wordt het niet.
Ik vraag me af of de elektronica nog goed is? Nog origineel?

fastfolkert
2 september 2013, 21:11
Hoi gitaarnetters,

Ik vraag mij af voor wat jullie het neck pickup van een Gibson gebruiken.
Ik heb een 490R in de neck van mijn studio en gebruik hem amper...
Hij klinkt heel dof en onduidelijk.
Cedric

Ik heb ook een Studio met een 490R en gebruik 'm juist veel: Clean in de middenstand (hals+brug), en 490R solo met een beetje drive voor ouderwetsche Chuck Berry lickjes. Klinkt bij mij helemaal niet dof op 'n JCM800 en een klein Blackheart 5W buizentopje.

cetse
2 september 2013, 21:51
De gitaar is nog maar net nieuw gekocht in de zomer van 2012, de originele hardware zit er nog op/in.
Ik ga morgen eens een geluidssample opnemen, kan zijn dat het aan mij ligt, het is ook mijn eerste buizenversterker en mijn eerste echte gitaar, maar ik hoor het op opnames/filmpjes toch altijd mooier en helderder.

Hotpepper01
2 september 2013, 22:13
Ik gebruik hoofdzakelijk Gibsons en een Marshall high gain. Ik stel de versterker wel zo af dat je een heel duidelijk toonverschil hoort tussen neck en bridge pickup. Ik hou wel van de neck pickup sound. Mooi bluesy, jazzy. En als het echt moet snijden qua solo, dan gebruik ik de bridge wel. Ik heb Gibson met P90, met 57 classics, met mini humbuckers, Shaw en 490&489 heb ik ook wel gehad.
Heb je het alleen met deze gitaar?

Midwolda
2 september 2013, 22:21
Kan het de hoogte-afstelling van de neck-pickup zijn?

Mitch
2 september 2013, 22:26
Pickuphoogte kan veel beïnvloeden. Gibson pups blinken niet uit in helderheid en de voorbeelden die je noemt zijn dat juist wel. Ouwe Led Zep opnames kan van alles zijn, live natuurlijk wel zijn #1 en die heeft altijd een PAF gehad, plus dunne hals en dunne snaren: helder. Slash SD Alnico 2 en natuurlijk de instellingen van de amp hè.
Zo'n 1W amp heeft in mijn ervaring niet zoveel helderheid. Tenminste, niet zoveel helderheid dat 't met gain ook op een halselement lekker open klinkt. maar goed, kan aan de gitaar liggen, dat -ie sowieso niet lekker helder is opt 'halselement, kan aan de pickuphoogte liggen, kan aan de amp liggen. Je kan dus proberen de hoogte iets te variëren en eens op een andere amp spelen om te kijken wat dat doet.

geert1976
2 september 2013, 22:36
weinig problemen moet mijn 490R in mijn oude studio, pickup iets lager zetten kan helpen wat Mitch zegt, daarbij zeggende dat de toondefinitie/helderheid van een Blackstar HT1 nou niet echt juf en het is.

Ik gebruik zelf een Carvin Nomad 112 en ik krijg bij mijn studio van Zep tot aan metallica.
Zelfs op mijn 3watt Dano amp uit 62 krijg ik het nog voor elkaar.
En ga zuinig om met je gain.

Gearjunkie
2 september 2013, 22:52
Ik denk het niet? Voor het geluid dat ik beschrijf zet ik mijn gain ongeveer op 12u tot 3u.

Maar dat is toch heel veel?

Mitch
2 september 2013, 23:11
Blackstars comprimeren sowieso al vrij snel, zeker de kleintjes. Dan gain boven de 12u... dan houdt het wel een beetje op qua helderheid.

the sure thing
3 september 2013, 08:30
Alhoewel de 490R een klote-pickup is, zou hij zeker niet dof moeten klinken. Er is dan iets anders aan de hand.

2e rocker
6 oktober 2013, 09:12
Ik denk dat het aan de versterker ligt. Zoals Mitch ook al zei, die kleine Blackstars compressen erg snel. Ik heb hier nu een Blackstar ID 60 staan. Dit is zo'n simulatie-amp die meerdere typische blackstargeluiden in zich heeft. De Clean en crunch zijn prima, maar de OD-1 en OD-2 op dat ding klinken voor geen meter (geen hoog, geen bite etc..). Nu heb ik hier ook een HT Dual blakcstar overdrive pedaaltje met een crunch en OD knop, zelfde verhaal. Ik denk dat dat doffe geluid van je gewoon "het blackstargeluid" is.