PDA

View Full Version : Twee oude radio's...



Midwolda
2 september 2013, 17:57
... van de zolder van een collega die ergens gehoord had dat ik wel eens wat met buizenversterkers deed.
:roll: Hij een lege zolder en ik een ... ja wat eigenlijk? Kan ik hier wat mee? Is dit potentieel knutselmateriaal?
De Blaupunkt werkt nog steeds, de Philips niet.

http://img203.imageshack.us/img203/922/xy6n.jpg

http://img46.imageshack.us/img46/7159/xiqc.jpg

http://img824.imageshack.us/img824/462/di33.jpg

Ace 1.15.19
2 september 2013, 18:01
Altijd leuk om te zien vind ik, dat oud spul. Er zijn verschillende mensen die radio's ombouwen tot gitaarversterker (in Eindhoven zit er bijvoorbeeld één) dus dat moet te doen zijn lijkt me. Weet alleen niet of elke radio hier zich voor zou lenen.

Dirk_Hendrik
2 september 2013, 18:08
qua styling zou ik zeggen. laat die Philips vooral origineel!

Midwolda
2 september 2013, 18:16
qua styling zou ik zeggen. laat die Philips vooral origineel!

Ja mooi he, nog een dikke bakelieten kast... :)

nico verduin
2 september 2013, 18:34
Er waren twee radio's ......
In mijn oude kast ...........
En die twee radios...........
Die doen het nu pas........

Op het melodietje van Dorus :)

Psychomantis
2 september 2013, 18:37
In de laatste zit, als ik goed kijk, een EL84. Daar kan je wat mee (veel schema's voor te vinden).
De andere kan ik niet goed zien...

Midwolda
2 september 2013, 19:04
In de Philips zitten twee MiniWatt EL41's en een drietal preamp-sized buisjes met metalen rooster aan de binnenkant, op eentje daarvan staat MiniWatt EAF41N. Alle buizen hebben een iets dikkere platte glazen onderkant en een glazen nokje voor de juiste pin-orientatie.
Ouwe meuk... :D

Hendriks
2 september 2013, 19:18
Ik heb ook nog zo'n oude bak staan , werkt nog perfect.

Tabula Rasa
2 september 2013, 20:23
Ik heb een grundig gitaarversterkertje dat ooit een radio was met EL41 eindtrap en een 12AX7 als voorversterkerbuisje. Leuk ding van ongeveer 3 watt ofzo. Klinkt ook nog eens best behoorlijk. Ik zou ze uit elkaar trekken.

Swaag
2 september 2013, 21:08
Leuk. Mooie bakken. Google eens op "tikvoet", daar kom je wel wat leuks tegen.

Midwolda
2 september 2013, 22:01
Leuk. Mooie bakken. Google eens op "tikvoet", daar kom je wel wat leuks tegen.

Ja, dat zijn de leuke projecten! Maar ik denk dat mijn skills dat niveau lang niet halen.
Die Philips is een BX400A uit 1950, staat ook in het Museum Rotterdam... cool.
Die moet eigenlijk weer naar nieuwstaat hersteld worden, vind ik.

Ace 1.15.19
2 september 2013, 22:05
...tikvoet...
Die bedoel ik inderdaad.

7ender
2 september 2013, 22:18
allemaal klerezooi ,....zonde van je tijd en geld ( tenzij je als hobby hebt om oude "lampen-radio's" te restaureren )

Het enigste wat er over blijft als zijnde "iets bruikbaars" zijn twee lullige ouwe transformatortjes , waarvan de OT alleen voor single ended gebruik geschikt is , en maar enkele "wattjes" gaat opleveren.

Je "financiëele meevaller" is verwaarloosbaar wanneer je bedenkt dat als je een gitaarversterkertje wilt gaan maken ,...je straks behoorlijk wat geld en tijd moet gaan investeren om een paar flut-trafo'tjes te kunnen gaan gebruiken.

Als je zulke plannen hebt , dan kun je beter een oud zgn "zaal-versterkertje" ( waarin een balans eindversterker zit ) opsnorren van de rommelmarkt oid .

......Dan maak je iig nog iets waar je wat aan hebt.

Midwolda
2 september 2013, 22:33
Hoho, mijn beste 7ender, nothing beats single ended low wattage amps he! En de hobby is een beetje aanklooien en tussendoor ook nog wat leren dus dat klopt wel. :D
Maar ze verdwijnen voorlopig maar even naar mijn zolder want ik heb nog veel meer op tafel liggen wat eerst af moet. Alles op z'n tijd.

cluseau
2 september 2013, 22:44
Ouwe meuk... :D

Heren.... (dames ook) beetje respect aub ;).



Enige waardevolle zijn de trafo's waar dan een SE 3Wattertje van te maken valt.

7ender
3 september 2013, 00:59
Hoho, mijn beste 7ender, nothing beats single ended low wattage amps he! En de hobby is een beetje aanklooien en tussendoor ook nog wat leren dus dat klopt wel. :D
Maar ze verdwijnen voorlopig maar even naar mijn zolder want ik heb nog veel meer op tafel liggen wat eerst af moet. Alles op z'n tijd.


Ik bedoelde 't heus niet akelig.....

Maar dit soort ondernemingen schieten hun doel altijd financiëel kansloos voorbij.

Na de de sloop-partij heb je dan 2 trafo'tjes voor een versterkertje van 3 Watt. ( waarde : "een drol" )

Hierna heb je alleen nog maar "een paar kleine dingetjes" nodig :soinnocent: , tw :

Een aluminium chassis , div potmeters , ker.-buisvoetjes , montagedraad , een handje weerstanden en kondensatortjes en elco'tjes , voedings-elco's , knoppen, jack-entrées , montage materiaal , en nog wat klein spul .
Een houten behuizing , en tolex of kunstleer , pot Bison Tix lijm .,.... veel tijd en serieuze instelling .
( Want je wilt niet horen : "wa's dat nou voor een knutsel-kassie? , heb je dat zelluf in elkaar getimmerd ? ,...Doet-tie-ut ook nog ?")

Begin dit eerst eens allemaal op te tellen qua euries.....

....en zet dat dan eens af tegen het te behalen eindresultaat .... :dontgeti:

cluseau
3 september 2013, 09:44
........
Maar dit soort ondernemingen schieten hun doel altijd financiëel kansloos voorbij.

Dat is niet helemaal waar, wij zien de waarde anders dan de hobby knutselaar die vol trots naar de gloeiende buisjes zit te kijken.

Verder is het ook beter het ding in tact te laten en zo aan te passen dat je een jack kan inpluggen en spelen. Nix slopen dus maar geschikt maken. Daar leer je meer van dan volgens een bouwtekening een champ er in te plakken.

kassie
3 september 2013, 12:16
Zou zo'n standaard buizenradio niet bij uitstek standaard al geschikt zijn voor een versterkte bluesharp/mondharmonica?

tommus42
3 september 2013, 13:05
Zekers, die doen het ook prima over een AC30, zelfde buisje. Leuk projectje, als je alles van de ontvanger eruit sloopt, word je al iets minder moedeloos:D, valt allemaal best mee.

edit: ander buisje:)

Plant
3 september 2013, 13:54
... De Blaupunkt werkt nog steeds...

Heeft die een x-tal platenspeler ingang op de achterkant? Zie ik een din aansluiting? Zoja, sluit daar middels een verloopkabeltje maar eens een gitaar op aan en je gaat wat beleven :lp:

7ender
3 september 2013, 14:58
Heeft die een x-tal platenspeler ingang op de achterkant? Zie ik een din aansluiting? Zoja, sluit daar middels een verloopkabeltje maar eens een gitaar op aan en je gaat wat beleven :lp:


niet echt iets heel knaps te beleven ......

....die kristal-pickups ( platenspelers van weleer ) , die hebben een hogere output dan gitaar-elementen.

Het signaal ging dan bijv via één triode van een EABC80 door naar de EL84.

Midwolda
3 september 2013, 17:28
Heeft die een x-tal platenspeler ingang op de achterkant? Zie ik een din aansluiting? Zoja, sluit daar middels een verloopkabeltje maar eens een gitaar op aan en je gaat wat beleven :lp:

Dat deed ik als jochie van tien ook al :seriousf: met zo'n loodzware Hohner strat met rood skaileer :eek:
ook al klonk het nergens naar, daar werden m'n ouders niet blij van

Dirk_Hendrik
3 september 2013, 17:58
Ik ben het wel met 7ender eens dat ik weinig heil zie in radio naar gitaarversterker ombouw akties. Uiteindelijk ben je amper meer geld kwijt als je gewoon meteen de juiste spullen koopt en is je bouwlol een stuk groter omdat je niet alles aan elkaar hoeft te improviseren.

Ik geloof alleen niet meer zo in "van de rommelmarkt" resultaten als het om buizenspullen gaat. Het enige wat je daar nog ziet zijn cheap ass "stereotorens" en heel veel verouderde computermeuk.

7ender
3 september 2013, 18:42
ach ,..."rommelmarkt" ...of anders .....

Ik heb heb laatst nog een leuk buizenversterkertje van Marktplaats gehaald ,....'t was hier in de buurt ,....en 't kostte 3 tientjes. ( deed me overigens knap zeer zeg ,....die uitgave ... :D )
Het is een leuk dingetje uit de begin jaren 60 ,...geen merknaam meer op te bekennen .... 2 X EL84 balans eindtrap , in een leuke behuizing ook nog , en makkelijk aan te passen naar gitaarversterker.

Binnenkort haal ik ook nog eventjes een Philips EL6400 op ,....en deze gaat GRATIS mee naar huis. :sssh:

Poosje geleden kwam een klantje van me aanzettten met een Fender Bandmaster Reverb uit 1968 , met het verzoek of ik die kon repareren/reviseren .
Z'n dochtertje kwam er mee thuis , omdat de moeder van haar vriendinnetje het ding van de rommelzolder had gehaald en 'm bij het grove vuil aan de straat wilde zetten :eek:

Ander klantje van me kwam een poos geleden met een Peavey Deuce aanzetten voor reparatie.
Z'n broer vond 'm in een vuilcontainer ... :dontgeti:

Kan nog wel effe doorgaan :

Een oude London City 100W : Voor NIKS mee genomen door een klantje toen ie een 2ehands bed kocht op marktplaats ( ding zat zelfs in een flight-case ,....en "stond in de weg" )

Nog een oude London City 100W , voor 25 euro ,.....deze kwam uit de opslag van een ter ziele gegane oefenruimte .

Dirk_Hendrik
3 september 2013, 19:24
Ja, zo kan ik ook legio "lucky scores" opdreunen ;) Maar rommelmarkten... al jaren kommer en kwel en als je dan eens iets leuks tegenkomt weet de verkoper zo goed hoe leuk het wel niet is dat er x marktplaats aanbieders zijn die goedkoper zijn.

Enne, zoals een vroegere bedrijfleider van me eens opmerkte; "Klantjes heb je bij de hoeren". :soinnocent:

7ender
3 september 2013, 20:15
dan noem ik ze "cliënt" en "clientèle" ,....da's wat deftiger dan :)


Ik heb dat ook wel meegemaakt , die daze prijzen op rommelmarkten ,....maar de tijden keren .
Ik zie nu dat hallen leeg komen te staan , en die rommelmarkten inkrimpen , door afnemende aantallen bezoekers.( en ook door te hoge prijzen voor de stands )

Is een prijs "daas" , dan loop je meteen door zonder omkijken.