PDA

View Full Version : Effectpedaal van Zoom of ander merk?



hega
1 september 2013, 16:52
Momenteel sta ik op het punt om mijn Zoom G2.1u te gaan verkopen.
Vooral de distortion-sounds vind ik wat matig (voor rock, metal etc).
Nu overweeg ik om een Zoom G3X of Zoom G5 (met tubebooster) te gaan aanschaffen.
Zou dit een verstandige keuze zijn (ook met betrekking tot distortion-sounds etc)?
Of zou ik beter iets van een ander merk kunnen gaan aanschaffen?

ar250artist
1 september 2013, 21:53
Ik ken de Zoom niet en ook de andere niet, maar mijn ervaring met andere merken is dat er toch wel hetzelfde sausje over de producten zit. Het is veelal dezelfde techniek met meer of minder opties. Ik verwacht daarom niet dat die andere Zooms je beter zullen bevallen. Probeer daarom ook maar eens wat anders uit en vergelijk. Succes.

hega
2 september 2013, 00:15
Inplaats van een Zoom-effectpedaal zou ik wellicht een Boss willen gaan nemen.
Vooral de GT-series spreken mij zeer aan.
Momenteel heb ik interesse in een GT-8.
Wie heeft hier eigenlijk ervaring mee?

geert1976
2 september 2013, 01:56
Als je een multieffect wilt, met goede drive en distortion opties, kan ik je de Boss ME 50 aanraden, zeker vanwege het vriendelijke gebruikersgemak.
Ik zelf vind de Zoom multieffecten nogal rigoreus/vervelend als het om instellen/banking van effecten gaat.
Voor rond de E 150,00 ga je 2e hands wel een goede Boss ME 50 vinden met bijbehorende adaptor.

succes

hega
3 september 2013, 13:50
Wat zijn de verschillen eigenlijk zoal tussen de ME- en GT-series?

Ga waarschijnlijk de Boss GT-8 aanschaffen.
Zelf denk ik dat dit een hele goede aanschaf gaat worden.

geert1976
4 september 2013, 16:58
Wat zijn de verschillen eigenlijk zoal tussen de ME- en GT-series?

Ga waarschijnlijk de Boss GT-8 aanschaffen.
Zelf denk ik dat dit een hele goede aanschaf gaat worden.

Je moet niet denken, je moet het zeker weten, je kunt je geld maar één keer uitgeven.
De verschillen weet ik niet tussen de series die jij noemt.
Ik kan je enkel mijn ervaring delen als het gaat om multieffecten van Zoom en de Boss ME 50, omdat ik deze in het verleden heb gehad.
Indien je een makkelijk bedienbaar multieffect wilt die ook nog eens goede overdrive distortion pedalen aan boord heeft, is de ME 50 een goede optie.

Ik draai de vraag nu eens om, waarom denk jij dat de GT8 voor jou een goede keuze zal zijn?

joeyonfire
4 september 2013, 17:16
Misschien een begin maken met losse pedalen of is dat geen optie?

Heb zelf vele multi-effects gehoord en er is er geen 1 die een geweldige distortion/overdrive heeft. Er zijn er natuurlijk wel die wel redelijk goed klinken maar verwacht nooit een wauw!-gevoel

geert1976
4 september 2013, 18:00
Misschien een begin maken met losse pedalen of is dat geen optie?

Heb zelf vele multi-effects gehoord en er is er geen 1 die een geweldige distortion/overdrive heeft. Er zijn er natuurlijk wel die wel redelijk goed klinken maar verwacht nooit een wauw!-gevoel

Mee-eens, pedalen los vind ik ook een betere optie, met een multieffect blijft het mijns inziens schipperen, maar indien je er dan toch eentje neemt is Boss een goede optie :-)

Geronimonl
4 september 2013, 18:14
Heb 2 multibakken gehad. te ingewikkeld en geen mooi geluid meestal.
Nu heb ik alleen losse effecten. Na diverse od/dist pedaaltjes geprobeerd te hebben, ben ik uitgekomen op de Jeckl & Hyde van Visual sound. Fijn ding met 2 apart instelbare geluiden.

Om thuis te spelen zou een multibak wel kunnen werken misschien. Maar in oefenruimte en op podia heb ik liever pedaaltjes. Ook fijn, mocht er 1 uitvallen tijdens een optreden, dan heb je altijd de rest nog.

hega
7 september 2013, 02:14
Je moet niet denken, je moet het zeker weten, je kunt je geld maar één keer uitgeven.
De verschillen weet ik niet tussen de series die jij noemt.
Ik kan je enkel mijn ervaring delen als het gaat om multieffecten van Zoom en de Boss ME 50, omdat ik deze in het verleden heb gehad.
Indien je een makkelijk bedienbaar multieffect wilt die ook nog eens goede overdrive distortion pedalen aan boord heeft, is de ME 50 een goede optie.

Ik draai de vraag nu eens om, waarom denk jij dat de GT8 voor jou een goede keuze zal zijn?

Heb veel goede recensies over de GT-8 gelezen en heb in het verleden zelf een GT-3 gehad.
Die is mij destijds erg goed bevallen en heb dan ook spijt ervan dat ik deze toen heb weggedaan.
Heb gewoon erg veel vertrouwen in Boss en de GT-series.

JanVrm
10 september 2013, 19:21
Heb een GT-8 en er gaat best wat tijd overheen voordat je het onder de knie krijgt. Veel gitaristen hebben dan al opgegeven.
Als het niet voor thuisgebruik is maar in bandverband: kijk of je de 4 kabelmethode kunt toepassen op je versterker en zorg dan dat je de goede fx-chain hebt. Daar is genoeg over te lezen op het web en het forum van Bosscentral. Ook de distortions zijn te tweaken maar die zijn wel het moeilijkste. In de GT-8 zijn effecten als chorus, delay ruim voldoende, distortions gaat redelijk maar niets is zo mooi dan het overdrive channel van een een buizenversterker. Mensen die klagen over hun multi-fx mogen zich ook wel eens afvragen hoe ze die gebruiken i.c.m. met hun versterker en wat voor versterker ze hebben.
Als je weinig geduld hebt, niet aan een multi-fx beginnen: koop dan liever wat losse pedalen. Afhankelijk van het repertoire heb je die misschien niet zoveel nodig. Mocht je overgaan tot een multi-fx: ik weet niet wat je budget is, maar je kunt evengoed ook kijken naar de GT-10, die heeft een USB-aansluiting wat de GT-8 niet heeft.
Hoe dan ook, geen spijt van de aankoop gehad, gebruik hem nog steeds.

hega
11 september 2013, 22:17
Heb inmiddels ook een GT-8 in mijn bezit.
Vanmiddag voor het eerst mee gespeeld.
Het is nog wel even wennen, maar ik ben wel onder de indruk geraakt.

JanVrm
12 september 2013, 14:05
Heb inmiddels ook een GT-8 in mijn bezit.
Vanmiddag voor het eerst mee gespeeld.
Het is nog wel even wennen, maar ik ben wel onder de indruk geraakt.

Gefeliciteerd.

Ik zou zeker even kijken naar dit handwerk, daar zitten veel goede tips bij: http://www.guitarmasterclass.net/guitar_forum/index.php?act=attach&type=post&id=12747http://

En de Nederlandse handleiding: http://www.rolandce.com/mediafiles/manuals/GT8_nl.pdf .

Succes met het tweaken. :cooler:

hega
12 september 2013, 15:25
@Jan; Bedankt voor je links

Riny
12 september 2013, 20:35
Zelf ben ik meer van de Boss pedalen en dan het liefst losse pedalen.
In de grote jongens zit m.i. zoveel wat je nooit zal gebruiken maar wel voor betaald (hebt)
Aan onderstaande heb ik meer dan voldoende en het bedieningsgemak is voor mij gevoel ook makkelijker en overzichtelijker.
Maar goed dat is dan mijn mening en die hoeft uiteraard niet gedeeld te worden en een ieder dient te doen waar hij/zij zich prettig bij voelt.

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-ZTKNGV8F.jpg

hega
15 september 2013, 21:29
Ben vandaag weer met de GT-8 bezig geweest en ik moet concluderen dat ik een positieve indruk hieraan overgehouden heb.
Wel is het jammer dat er geen usb-aansluiting op aanwezig is en dat het geen buizenversterker bezit.
Dat heeft de Zoom G5 natuurlijk wel weer, maar hierbij heb ik twijfels over de sounds en de gebruikersvriendelijkheid.

Verder valt het mij met de GT-8 wel wat tegen met de 'synth-opties' (tot dusver).
Ik had verwacht hiermee meer sounds te kunnen produceren.
Daarom overweeg ik ook om over een tijdje het programma Jam Origin te gaan aanschaffen.
Hiermee kun je met de gitaar op de laptop, via dit midi-programma, softsynths aansturen.
De demo heb ik al geprobeerd en ik was hiermee erg blij verrast.
Het is een goedkoop alternatief ipv een gitaarsynthesizer.

JanVrm
16 september 2013, 13:04
Van synth-opties moet je niet teveel voorstellen. Dan had je beter een gitaarsynthesizer kunnen aanschaffen met een dito pickup. Je kunt wel een aantal sounds benaderen maar het wordt nooit de real-deal. Je kunt verder wel een midi-kabel kopen, dan kun je de GT8 aan je computer koppelen en patches bewerken c.q. kopiëren.

Let op: veel patches in de GT8 zijn overdreven. Kan leuk klinken op een koptelefoon, maar voor een versterker wordt het anders. Diegene die daarbij zitten, bewerken en verplaatsen naar een handige plaats in je banken. Je zult merken dat je versterker per patch heel verschillend kan reageren.

Wat voor versterker gebruik je? Heeft die een FX-loop?

@ Riny: die Boss tuner valt anders wel onder de grote bakken hoor. :cooler:

hega
16 september 2013, 13:55
Van synth-opties moet je niet teveel voorstellen. Dan had je beter een gitaarsynthesizer kunnen aanschaffen met een dito pickup. Je kunt wel een aantal sounds benaderen maar het wordt nooit de real-deal. Je kunt verder wel een midi-kabel kopen, dan kun je de GT8 aan je computer koppelen en patches bewerken c.q. kopiëren.




Daar heb je helemaal gelijk in.
Zelf denk ik ook dat het programma Jam Origin voor veel nieuwe mogelijkheden kan gaan zorgen.

hega
16 september 2013, 13:58
Let op: veel patches in de GT8 zijn overdreven. Kan leuk klinken op een koptelefoon, maar voor een versterker wordt het anders. Diegene die daarbij zitten, bewerken en verplaatsen naar een handige plaats in je banken. Je zult merken dat je versterker per patch heel verschillend kan reageren.

Wat voor versterker gebruik je? Heeft die een FX-loop?


Heb momenteel een Roland Cube-15 en die heeft volgens mij geen fx-loop.
Als het goed is kan ik verder de GT-8 ook via de mixer, externe geluidskaart en laptop laten werken

hega
18 september 2013, 23:48
Ben momenteel ook nog bezig met een Zoom A2.1u (ondermeer voor mijn semi-akoestische gitaar) en een Digitech Whammy iv.
Eén van deze twee zou ik graag willen gaan aanschaffen.
Ben er nog niet over uit welke.

Wie heeft ervaring met de Digitech Whammy?

hega
20 september 2013, 09:17
Nog even ter aanvulling op mijn vorige vraag.
Wat zijn zoal de specifieke verschillen tussen de Whammy 4 en 5?

iWishmaster
20 september 2013, 10:06
Volgens mij doet de 'Pedal Bend' optie op de GT-8 hetzelfde als een whammy pedaal, dus waarom wil je die nog los kopen?

hega
20 september 2013, 13:14
Heb het zonet geprobeerd en Pedal Bend lijkt dezelfde optie te hebben als de Whammy.
Maar is de Whammy van Digitech niet veel uitgebreider?

iWishmaster
20 september 2013, 14:04
Waarschijnlijk wel wat uitgebreider, maar een whammy is niet echt een enorm 'veelzijdig' pedaal. Je hebt een multi-FX met duizenden, zo niet miljoenen, opties staan, dus ik zou proberen eerst te kijken of je daar mee uit de voeten kunt voordat je er iets bij koopt.

Toen ik een GT-8 kocht had ik maanden erna nog amper het idee dat ik echt wist wat de mogelijkheden allemaal waren.

hega
20 september 2013, 15:19
@iWishmaster;
Bedankt voor je reacties en tips.
Zal de komende tijd meer op de GT-8 gaan uitzoeken.

hega
30 september 2013, 20:15
Heb de GT8 alweer een tijdje in mijn bezit en ik moet concluderen dat het mij zeker niet tegenvalt.
Toch mis ik wel een usb-aansluiting en een buizenversterker had ik ook zeker wel kunnen waarderen.
Daarom heb ik in mijn achterhoofd ook altijd nog de Zoom G5.
En ook de Vox Tonelab EX heeft mijn interesse gewekt.
Toch lees ik over beiden ook wel wat negatieve verhalen.
Zo zou de Zoom G5 erg 'blikkerig' klinken en zou de bediening (display) bij de Tonelab EX erg summier zijn.