PDA

View Full Version : Bugera V22



Electric-E-J-
1 september 2013, 15:18
Hey mensen,

Ik ben sinds de lente nu de eigenaar van een Bugera V22. Heb deze als occasion gekocht en vanwege een miscommunicatie met de verkoper ruiste hij nogal (en met name met de reverb opengedraait). Ik heb hem toen naar de muziekzaak bij mij in de buurt gebracht en die hebben hem een maand lang onder handen genomen en na een nogal dure reparatie was er nog niks veranderd. (Hier had de reparateur al voor gewaarschuwd omdat bugera van behringer is en dus niet de beste kwaliteit is) Sterker nog, na een poos kwam er zelfs geen normaal volume uit. Als ik alles opendraaide en op hem op overdrive zette dan kwam er niet meer als 4 watt uit. Ik wilde later terug gaan maar de winkel was i.v.m. vakantie nog dicht, ben toen naar een ander geweest en die vertelde me dat hij de indruk had dat er helemaal geen 'verbinding' was tussen de speaker en de volumeregelaars.

Ik vroeg me af of er hier een expert is in versterkers die me makkelijk kan vertellen wat ik moet doen.

cluseau
1 september 2013, 15:34
ben toen naar een ander geweest en die vertelde me dat hij de indruk had dat er helemaal geen 'verbinding' was tussen de speaker en de volumeregelaars.

Nooit geweten dat die verbinding er moet zijn :soinnocent:.


Komt allemaal weer erg vertrouwd over, zoek een echte dokter op en maak van tevoren goede afspraken.

FruscianteFan
2 september 2013, 12:11
Hey mensen,

Ik ben sinds de lente nu de eigenaar van een Bugera V22. Heb deze als occasion gekocht en vanwege een miscommunicatie met de verkoper ruiste hij nogal (en met name met de reverb opengedraait). Ik heb hem toen naar de muziekzaak bij mij in de buurt gebracht en die hebben hem een maand lang onder handen genomen en na een nogal dure reparatie was er nog niks veranderd. (Hier had de reparateur al voor gewaarschuwd omdat bugera van behringer is en dus niet de beste kwaliteit is) Sterker nog, na een poos kwam er zelfs geen normaal volume uit. Als ik alles opendraaide en op hem op overdrive zette dan kwam er niet meer als 4 watt uit. Ik wilde later terug gaan maar de winkel was i.v.m. vakantie nog dicht, ben toen naar een ander geweest en die vertelde me dat hij de indruk had dat er helemaal geen 'verbinding' was tussen de speaker en de volumeregelaars.

Ik vroeg me af of er hier een expert is in versterkers die me makkelijk kan vertellen wat ik moet doen.
Die ruis komt niet door een miscommunicatie, en die muziekzaak is dus waardeloos.

arjanb01
2 september 2013, 12:16
Tsja Bugera, rommel is het. Maar van een buizenversterker die nieuw nog geen 250 euro kost kan je niet anders verwachten. Uithuilen en opnieuw beginnen en een degelijke amp kopen voor een eurootje of 500 tweedehands. Nu ben je met reparaties en al waarschijnlijk al bijna aan dat bedrag.

MarkS
2 september 2013, 16:35
a) Ondanks het vintage uiterlijk hoort deze onder Moderne Versterkers of anders De Werkbank.

b) 2e serie V22's schijnt minder problemen te hebben. (met oranje Pilot lampje toch?)
Het is best een leuke amp voor weinig geld. Betrouwbaarheid laat wat vaker te wensen over dan bij gerenommeerde merken, maar om het nou meteen als troep te bestempelen...

c) Die "muziekzaak" heeft de boel ws door prutswerk nog verergerd. Zoek een goede reparateur in je regio, en spreek een bedrag voor onderzoekskosten af en een prijsopgaaf voor evt reparatie. Daarna kun je altijd beslissen wel/geen reparatie.

flo123
2 september 2013, 17:49
b) 2e serie V22's schijnen minder probleemloos te zijn.
Bedoel je minder of meer problemen?

MarkS
2 september 2013, 18:44
Scherp. Minder problemen. Aangepast.

pasqual
2 september 2013, 18:54
En Bugera is rommel omdat? Ik heb de V22 nou zo'n 2 jaar en al heel wat uurtjes op oorlogssterkte gebruikt en hij doet het nog steeds probleemloos:???: En het ding klinkt zelfs ronduit goed! Ik denk dat de gemiddelde Peavey niet veel anders in elkaar is gezet als Bugera. Dus als een versterker meer als 1000 euro kost is ie wél goed? Volgens mij bepalen je oren dat en je smaak. Ik heb al heel wat "dure" versterkers bespeeld die ik echt niet wil hebben. Er zullen zeker probleemgevallen bij Bugera zijn maar dat zal ieder merk wel hebben lijkt mij.

FruscianteFan
2 september 2013, 19:34
mijn blues junior had ook fucking veel kuren, en daar staat gewoon Fender op.

caliban
4 september 2013, 14:59
Zijn echt wel oké amps hoor. Ik gebruik de mijne tegenwoordig op de 5-watt setting om thuis gitaar te spelen zonder de buren al te pesten. Een amp die dubbel zoveel kost, zal heus wel beter gebouwd zijn, maar het is niet alsof een Bugera niet bruikbaar is voor thuis of in een band. Preamplampen vervangen vond ik trouwens een aan te raden aanrader (JJ oid).

pasqual
4 september 2013, 23:21
Wat voor een verschil kon je merken dan? Clean zal er toch niet zo veel veranderd zijn? Clean vind ik 'm erg goed, gainkanaal is minder...te smooth, te lief. Ben benieuwd naar je bevindingen. Is de penthode setting niet 15 watt ipv 5?

Electric-E-J-
6 september 2013, 19:47
Wow, ik heb 'm ff op muzikanten marktplaats gezet en al meteen geďnteresseerden. Klasgenoot neemt hem over

MarkS
6 september 2013, 20:21
Da's mooi ;-)
ik heb me gister ingelezen over dat ding, iemand op Gearpage had een survey gehouden over hoeveel V22 bezitters problemen hebben gehad. Schrok toch wel van het percentage van ruim 25%.
Merendeel heeft te doen met een kwetsbare footswitch kabel en een schermroosterweerstand die te heet wordt. Dit had mede tot gevolg dat de reverb "helicopter" geluiden ging maken. Sommigen brachten een koellichaam aan, anderen zetten er gridstopper of een zwaardere in. Deze weerstand was in veel gevallen ook de oorzaak van andere vage uitval. Bias stond ook vaak te heet waardoor de goedkope fabrieksbuizen ook sneller de geest gaven.

arjanb01
6 september 2013, 21:47
Meer dan 25% die er problemen mee hadden? Ik bedoel maar, voor een buizenamp van onder de 300 eu kan je dit dus verwachten. Verbaast me dus niet.

MarkS
6 september 2013, 22:36
Nogmaals, schijnt vooral voor te komen bij de eerste serie. Maar is idd erg hoog.

caliban
6 september 2013, 22:57
Wat voor een verschil kon je merken dan? Clean zal er toch niet zo veel veranderd zijn? Clean vind ik 'm erg goed, gainkanaal is minder...te smooth, te lief. Ben benieuwd naar je bevindingen. Is de penthode setting niet 15 watt ipv 5?

Ik vond dat de overdrive wat beter werd door die nieuwe preampbuizen. Wat minder schel vooral, kan natuurlijk maar een gedacht zijn. Clean merkte ik niet direct verschil.
Pentodesetting is 15 watt, triodesetting is 5 watt denk ik.

kassie
7 september 2013, 11:26
Da's mooi ;-)
ik heb me gister ingelezen over dat ding, iemand op Gearpage had een survey gehouden over hoeveel V22 bezitters problemen hebben gehad. Schrok toch wel van het percentage van ruim 25%.

Naar alle waarschijnlijkheid is dit een zeer onbetrouwbare survey, omdat vooral de mensen met problemen zich genoodzaakt voelen om wat te melden. Die zoeken er waarschijnlijk naar, en die willen andere mensen waarschuwen. Het zou me niet verbazen als het werkelijke getal slechts zo'n 5% of minder zou zijn.

arjanb01
7 september 2013, 11:28
Het kan ook zijn dat die bugeras verkopen als een malle en de kans op mindere exemplaren groter is. Het Toyota effect, veel auto's verkopen en vervolgens moeten er 100 duizenden terug naar de fabriek.

MarkS
7 september 2013, 11:28
Mogelijk, tegelijkertijd zijn er ook veel mensen die zich genoodzaakt voelen opgelucht te reageren: Met de mijne is niks mis en nooit geweest.

Maar als het merendeel van het probleem te herleiden is tot 1 of 2 slecht gekozen componenten valt het wel mee toch? Niet te vergelijken met bijv het printplaatverhaal van Kitty Hawk destijds.

kassie
7 september 2013, 13:58
Kan er niet echt over oordelen.. een paar baby foutjes in het eerste model... soi. Voor een objectief vergelijk zou je statistieken moeten opvragen van de fabriek of een duitse dozenschuiver. Lijkt me ook wel dat bugera één en ander verbeterd omdat een te hoog return percentage gewoon niet rendabel is, laat staan dat winkels je troep dan nog willen verkopen nietwaar?

Overigens, als het een paar componenten zijn, en van die klikverbindingen. Geef me een soldeerbout en 2 uur en het is superbetrouwbaar.

FruscianteFan
7 september 2013, 15:55
Het kan ook zijn dat die bugeras verkopen als een malle en de kans op mindere exemplaren groter is. Het Toyota effect, veel auto's verkopen en vervolgens moeten er 100 duizenden terug naar de fabriek.
Dit hoor ik vaker over BMW dan over Toyota :p

pasqual
7 september 2013, 16:11
Ik vond dat de overdrive wat beter werd door die nieuwe preampbuizen. Wat minder schel vooral, kan natuurlijk maar een gedacht zijn. Clean merkte ik niet direct verschil.
Pentodesetting is 15 watt, triodesetting is 5 watt denk ik.

Sorry, penthode en triode verward: Penthode is 22 watt, triode is 15 watt ( vandaar V22 ).

guitarkid
7 september 2013, 21:13
Leuk topic, heb ook al een aantal jaren een V22 voor erbij. Nog nooit een probleem gehad en het is een leuke amp voor weinig.
Maar vraag me nu toch de hele tijd af wat dit topic doet bij "Vintage versterkers"....???? :)

pasqual
7 september 2013, 21:32
Leuk topic, heb ook al een aantal jaren een V22 voor erbij. Nog nooit een probleem gehad en het is een leuke amp voor weinig.
Maar vraag me nu toch de hele tijd af wat dit topic doet bij "Vintage versterkers"....???? :)

V(22) van Vintage......:soinnocent:

guitarkid
7 september 2013, 21:59
V(22) van Vintage......:soinnocent:

Dom van me..... ;)

Braindead
8 september 2013, 02:07
Quote "Hey mensen,
Ik ben sinds de lente nu de eigenaar van een Bugera V22. Heb deze als occasion gekocht en vanwege een miscommunicatie met de verkoper ruiste hij nogal"



Hoe is dat gegaan dan? Zo van:

Koper: okay, ik koop hem maar dan moet je hem wel voor me modden.
Verkoper: modden, dat kan. Maar welke mod wil je dan?
Koper: tja, mod maar zo dat ie wat minder volume en wat meer bijgeluiden heeft.
Verkoper: (Hmm, ik denk dat hij de ruis mod bedoelt.) Okidoki

Brewskie
8 september 2013, 09:01
Als er in de communicatie wat ruis op de lijn is gekomen, dan kan het zomaar zijn dat de koper heeft gemist, dat de amp niet helemaal perfect is.

MyGreenLady
9 september 2013, 14:15
Ben je ermee naar Anne Doedens geweest? DIe is prijzig, maar volgens mij wel echt goed. Hij heeft mijn Hohner Vendetta ooit gefixt en dat is nu echt een onwijs goede versterker.

caliban
11 september 2013, 17:01
Sorry, penthode en triode verward: Penthode is 22 watt, triode is 15 watt ( vandaar V22 ).

Volgens de reparateur die een hele tijd terug nieuwe eindbuizen in mijn Bugera V22 heeft gestoken, zou hij nagemeten maar iets van een 10 watt leveren. Handleiding spreekt inderdaad over 22 watt in penthode, en 40 percent minder in triode.

MarkS
11 september 2013, 20:29
Ik begreep dat de 22W pas wordt geleverd zodra er een externe speaker erbij wordt aangesloten. En roughly de helft daarvan door de combo "as is".

pasqual
11 september 2013, 22:01
Als er echt maar 10 watt uit komt, vraag ik mij toch af hoe het kan dat de versterker zo goed clean blijft op een behoorlijk volume?
Hij blijft in ieder geval behoorlijk overeind op een respectabel volume.

caliban
12 september 2013, 00:24
Als er echt maar 10 watt uit komt, vraag ik mij toch af hoe het kan dat de versterker zo goed clean blijft op een behoorlijk volume?
Hij blijft in ieder geval behoorlijk overeind op een respectabel volume.

Reparateur zei ook iets in de aard van "hij gaat wel zeer hard voor een 10-watter"

Van die extra speaker lijkt me vrij raar, zou impliceren dat de uitgangen dan stereo zijn.

MarkS
12 september 2013, 09:59
Wat ik ervan begreep...
Bij 4 Ohm levert hij 22W, met de ingebouwde 8 Ohm speaker levert hij 11 Watt.
Dus met een 2e 8 Ohms erbij geprikt....
Tevens impedantieswitch voor 4/8/16 aan de achterzijde.

pasqual
12 september 2013, 17:02
Als je wilt weten hoe 10, 11 0f 22 watt klinkt ( niets is meer zeker!;) ), klik dan maar even op dit filmpje hieronder.
Dit is een klein optreden van een van mijn bandjes. De versterker is verder niet uitversterkt en stond op de grond.
Alleen het cleankanaal en het volume op 3. Geluid genoeg in ieder geval!


http://www.youtube.com/watch?v=9doyHeL_BHQ&feature=youtu.be

( en net dat ene foutje staat in de compilatie:hide: )

caliban
13 september 2013, 20:43
Wat ik ervan begreep...
Bij 4 Ohm levert hij 22W, met de ingebouwde 8 Ohm speaker levert hij 11 Watt.
Dus met een 2e 8 Ohms erbij geprikt....
Tevens impedantieswitch voor 4/8/16 aan de achterzijde.

Impedantieswitch heeft in principe net als bedoeling bij verschillende impedanties hetzelfde vermogen te krijgen

Electric-E-J-
17 september 2013, 19:41
Nou, ik heb 'm voor 5 tientjes kunnen verkopen aan iemand die oude amps, pedalen etc repareert, hij had 'm binnen een uur al an de praat. De buizen bleken te zijn omgewisseld! Nou, ik haal dus never meer wat bij die winkel.

MarkS
17 september 2013, 19:43
Nou, ik heb 'm voor 5 tientjes kunnen verkopen aan iemand die oude amps, pedalen etc repareert, hij had 'm binnen een uur al an de praat. De buizen bleken te zijn omgewisseld! Nou, ik haal dus never meer wat bij die winkel.
Wat erg. Wat een wankers.

ps: 5 tientjes??? :stop: Hij was al gereserveerd, maar ik had er beduidend meer voor gegeven. Maar daar koop je nu ook niets meer voor.