PDA

View Full Version : Een Fender Tele rond 500 euro of een G&L Tele in hetzelfde prijsgebied??



Electric-E-J-
1 september 2013, 16:07
Ik ben op zoek naar een goede telecaster. Heb een week geleden een G&L Telecaster uitgeprobeerd ( op een H&K tubemeister 18) en was zeer onder de indruk van zijn klein en ik kon vooral ook de hals waarderen. Nou zit ik me echt kapot te twijfelen wat te doen. Ik heb nl ook wel eens op Fender gespeeld maar veel verschil merk ik niet.

Nou zeggen ook veel mensen dat een fender onder de 900 euro net zo goed is als een copy van london city en de verkoper van wie ik de G&L heb geprobeerd vertelde me dat G&L eigenlijk door dezelfde man gemaakt is als van Fender maar dat hij dit als laatst project nog heeft gemaakt.

Dit alles bij mekaar brengt mij toch wel tot de overtuiging om een G&L te kopen maar ik snap dan niet waarom de Fenders van 500 euro's het nog zo goed doen.

Ik zou 't heel erg waarderen als een expert mij even eruit helpt.

Pepe
1 september 2013, 16:21
Er is een G&L USA en G&L Tribute. De USA serie zijn goeie gitaren en ik zie ze als een moderne upgrade van de Fenders zoals Hamer een moderne upgrade van Gibson is. Ze zijn ook duurder en dat is een belangrijke reden denk ik. De Tribute en Slammer series ken ik niet maar die zitten weer onder de Fender en Gibson USA.
Afgezien van geld is sentiment ook een belangrijke factor.

Hendriks
1 september 2013, 16:38
2dehands japanner?

lauke_101
1 september 2013, 17:12
Die London City teles zijn leuke gitaren hoor, maar echt niet beter dan alles wat Fender onder de 900 euro bouwt, dat is wel erg overtrokken. In die prijsklasse heb ik prima G&L's en prima Fenders gezien, ik denk niet dat je met een van beide merken beter af bent. Er zijn, zeker als je ook tweedehands wilt kijken heel wat erg leuke opties voor je. Zelf heb ik een Fender Baja telecaster, die biedt ontzettend veel waar voor het geld.

Wel is het zo dat zeker in die prijsklasse er soms wat meer variatie in kwaliteit zit. Probeer dus ook vooral zo veel mogelijk gitaren uit, ook bijvoorbeeld 3 keer hetzelfde modell. Wat zoek je voor tele? Een moderne of eentje die wat meer als de gitaren van vroeger gebouwd is?

Electric-E-J-
1 september 2013, 17:15
Ik zoek eigenlijk een klassiek model ja.

arthurh
1 september 2013, 18:28
Die classic player en classic series van fender zijn volgens mij ook wel goed(heb er geen gespeeld maar wel over gelezen) en ze zijn sowieso onder de €900,-(600-700 dacht ik). Nog veel succes met je zoektocht :)
Groet,
Arthur

the sure thing
1 september 2013, 21:02
PM me ff als je een kick-ass tele wilt binnen jouw budget...

WaywardChild
1 september 2013, 21:44
Hallo,

Vermoedelijk heb je een g&l tribute ASAT Classic getest ?
Kan je wel vertellen dat het kwalitatief heel goede instrumenten zijn, de pickups in de tribute series zijn de zelfde als van de amerikaanse versies (behalve in bepaalde modelen zoals de Asat blues boy is de humbucker geen seymour duncan)
Persoonlijk schat ik ze toch hoger in dan de mexicaanse fenders.
Ik bezit een Asat Classic, Asat semi hollow Bluesboy en S-500 allemaal uit de tribute series.
Nadeel van g&l is wel dat als je ooit terug wil verkopen het zijn waarde wat minder behoud dan de Fender (ongekend is onbemind)
Zou zeggen kijk eens op de website van g&l, tegenwoordig zijn er ook videos te vinden met demo's van hun produkten
http://www.glguitars.com/instruments/TributeSeries/guitars/ASAT_Special_new/index.asp als is dit dan wel van een Asat Special

Electric-E-J-
1 september 2013, 23:38
volgens mij was 't een G&L Tribute ASAT Classic Candy Apple Red

lauke_101
1 september 2013, 23:49
Classic player Baja teles zie ik voor zo'n 450-500 gaan op marktplaats en daar heb je een super classic tele aan. Wel een honkbalknuppel van een V hals, maar dat moet je maar gewoon eens proberen. Veel bezitters klagen over het gewicht, maar er zijn ook lichte (die van mij is 3 kg rond) dus laat je daar niet gek door maken ;)

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

Speeddemon
2 september 2013, 21:42
Heb zelf ook een G&L ASAT Tribute Classic en dat is een heerlijk ding voor 500 euro. Heb wel de electronica vervangen (CTS pots, orange drop cap, switchcraft jack en CRL 3-way switch). Ik schat deze zelf eigenlijk wel ietsje hoger dan een Mexicaanse of Baja tele.
Hoor wel veel goede dingen over de Squier Classic Vibes serie (met name verhalen van 'waarom nog een Mex tele kopen als je iets beters hebt voor minder geld'), maar de butterscotch blonde CV is een 3 piece body met nogal lichte hals, terwijl de G&L Tribute ASAT een 2 piece is, met mooie 'vintage aged' gelakte hals.
Heb de klacht over de Baja van de V-hals ook vaker gehoord ja. Dat ligt je of niet. Ik ben i.i.g. blij met de normalere C/D shape van de G&L.

lauke_101
2 september 2013, 21:54
Om de hoeveelheid delen waar de body uit bestaat zou ik me niet zo druk maken, da's bij een USA tele ook nog altijd 3... Knappe jongen die het verschil blind hoort hoor.

Die Squier Classic Vibes zijn heel erg leuke gitaren, kwalitatief super voor het geld! Heb er een stratje van, een vriend van me de tele en op beide gitaren valt eigenlijk niks aan te merken, al zijn in elk geval mijn beide Fender Classic Player gitaren wel beter afgewerkt hoor. Hoe het met de Mexi standards zit weet ik niet, heb daar nooit zo naar om gekeken. Overigens, de halzen van de Classic Vibes die ik gezien heb waren helemaal niet bleek trouwens?

E-J: Als je die ASAT zo tof vond, en de wat verminderde tweedehands waarde zit je niet dwars, kan ik eigenlijk geen argument bedenken waarom je er niet voor zou gaan? G&L's zijn vrij consistent kwalitatieve gitaren voor zover mijn ervaring. Als je hem hebt, dan wel verplicht even foto's posten hier op het forum he? ;)

LRS
2 september 2013, 22:09
Wat betreft waar voor je geld mbt de classic vibe serie: helemaal mee eens! Let wel; die dingen hebben een erg slank halsje, daar moet je wel een beetje mee om kunnen gaan. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een wat forsere hals.

Sinner1980
2 september 2013, 22:52
Misschien eens een mailtje richting MJT en een tele naar eigen specs samenstellen? Kost je waarschijnlijk iets meer maar dan heb je wel een vette plank.
Mijn onderdelen liggen alweer een maand klaar maar moet nog even kijken hoe, door wie en wanneer deze in elkaar gezet kan worden. Kan niet wachten!

lauke_101
2 september 2013, 22:55
Als je alle parts hebt liggen, is het toch een kwestie van 2 schroevendraaiers en een loos middagje aan vrije tijd? Of moet je de boel ook nog lakken?

Sinner1980
4 september 2013, 00:31
Alles is gelakt en klaar. Mooie fiesta red finish, closet clean. Pre wired RS kitje en SD antiquities II. Moet alleen nog een topkam ingezet worden. Ik laat de gitaar ook meteen afstellen dus laat het liever aan een prof over.

Geronimonl
4 september 2013, 15:09
Wat denk je van zelf bouwen? Een tele is de simpelste om zelf te bouwen.
Ik heb zelf een voor mij fijne hals gezocht, setje Reissue elementen, en een body. Allemaal 2e hands.
Rest van de hardware is nieuw goed te betalen (bax) of anders via marktplaats ofzo ruimschoots te vinden.

Ik heb nu een one-of-a-kind telecaster.

Pepe
4 september 2013, 15:27
Grappenmaker.
De beste man vraagt naar het verschil tussen een Koreaanse G&L en een Fender. Dat niveau.

Kim Wilson
4 september 2013, 15:33
De G&L ken ik niet, maar een Fender Classic of Classic Player Tele is een prima gitaar. Aanmerkelijk beter dan de Mex Standards. En met jouw budget zeker haalbaar.

tillens
7 september 2013, 02:02
G&L is tof. Heb zelf een tribute special en een USA asat classic. Toffe gitaren hoewel ik de eerstgenoemde niet meer gebruik

macwilliams
11 september 2013, 08:06
Voor zover ik kan zien is DIT (http://link.marktplaats.nl/717585489) een lite ash. Ik zou'm gaan proberen

Kim Wilson
11 september 2013, 09:38
Lijkt er idd wel op. Hele nette prijs!

arjanb01
11 september 2013, 10:09
Leuke tele, heb hem in een grijs verleden heel even gehad, maar kon niet wennen aan die hals. Veel te dik maar als je aan die hals kan wennen een leuke gitaar voor het geld, goed afgewerkt, made in Korea dus heel consistent. De elementen zijn duncans, prima dingetjes, maar wel heel pinnig/schel dus wees zuinig met gain !

macwilliams
11 september 2013, 11:01
Lijkt er idd wel op. Hele nette prijs!
Het is dat ik er al een heb anders had ik allang contact opgenomen en gewoon de vraagprijs geboden.


Leuke tele, heb hem in een grijs verleden heel even gehad, maar kon niet wennen aan die hals. Veel te dik maar als je aan die hals kan wennen een leuke gitaar voor het geld, goed afgewerkt, made in Korea dus heel consistent. De elementen zijn duncans, prima dingetjes, maar wel heel pinnig/schel dus wees zuinig met gain !
De hals is wel wat dikker dan bijvoorbeeld een mex Telecaster maar weer anders dan bij baja Telecaster.
Het geluid vind ik niet echt pinnig of schel, dat had ik meer met m'n mex, die heb ik dan ook daarom verkocht.

Kim Wilson
11 september 2013, 11:16
Dit is wat ik tijdens een testsessie met diverse Tele's heb geschreven over de Lite Ash:

"Lite Ash:
Unplugged vrij mat en dof, maar versterkt bijna teveel hoog. Geen levendig geluid echter, het blijft een beetje een platte sound. Wel ongelofelijk mooi, met een mooie birdseye maple toets."

Wat me ervan bij staat is dat ik vooral de elementen hoorde. Bij mijn Baja wordt het karakter van het hout versterkt, bij de Lite Ash was dat niet zo. Vrij klinisch geluid. Wel goed afgewerkt en zoals ik toen ook al zei, erg mooi. de MOP dots hadden van mij niet gehoeven, maar is wel een typisch kenmerk van dit type gitaar.

Kim Wilson
11 september 2013, 11:23
Hier staan uitgebreide reviews van Tele's van rond jouw budget, geschreven door 4 verschillende personen:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?99417-Meerdere-gitaren-of-%E9%E9n-goeie-main-axe&p=1439331&viewfull=1#post1439331

arjanb01
11 september 2013, 12:29
Dus pleur die duncans eruit en knal er broadcaster elementen uit de fender customshop in, dan heb je toch een mooie tele voor het geld ?

Rooker
11 september 2013, 12:40
Zou ik ook zeggen. Beter dat de elementen het probleem zijn dan het hout.

Kim Wilson
11 september 2013, 12:53
Nou, dat is het nou net, het hout leek niet resonant. Alsof je naar snaren en elementen zit te luisteren. Een gitaar moet unplugged ook al goed klinken, en dat deed die Lite Ash niet. Daar helpt geen setje pu's tegen. Kan trouwens ook heel goed exemplarisch zijn geweest.

arjanb01
11 september 2013, 12:58
Nou, dat is het nou net, het hout leek niet resonant. Alsof je naar snaren en elementen zit te luisteren. Een gitaar moet unplugged ook al goed klinken, en dat deed die Lite Ash niet. Daar helpt geen setje pu's tegen. Kan trouwens ook heel goed exemplarisch zijn geweest.

Dan schuur je het hout op en olie je de body met nitro lak, wedden dat dat helpt ?

Kim Wilson
11 september 2013, 13:01
Nee, dat helpt niet.

arjanb01
11 september 2013, 13:08
En waarom niet ? Als je het hout door opschuren poreuzer maakt, en de bovenlaag eraf haalt, gaat het toch meer 'ademen' waardoor het resonanter wordt? Of zie ik dat verkeerd ?

Kim Wilson
11 september 2013, 13:14
Een gitaar wordt niet ineens resonant door er een laklaag af te schuren. Mijn Baja is behoorlijk resonant, ondanks een dikke pu-laag. En Barno vertelde zojuist nog dat bij de zo opgehemelde vintage strats een dikke laag fullerplast onder het laagje nitro zit.

De invloed van lak wordt zwaar overschat.

Brum
11 september 2013, 13:18
Toeval of niet, van alle gitaren die ik heb gehad waren de dun, nitro gelakte, of geoliede gitaren het meest resonant. Dat ligt niet alleen aan de lak, maar ook aan de constructie. Echter, een dunnere laklaag werkt er wat mij betreft wel degelijk aan mee. Maar alles begint bij een goed stuk hout en de constructie, dat sowieso.

Kim Wilson
11 september 2013, 13:27
Van alle gitaren die ik heb getest, klonken degene met 3-saddle brug het beste...

Het zegt allemaal niet zoveel. Als een plank dood is (niet resonant), wordt ie niet ineens resonant als je de lak verwijdert. Zoals ik al zei, de oudere Fenders zijn afgewerkt met een dikke laag fullerplast, en toch worden die genoemd als de holy grail als het gaat om resonantie.

Rooker
11 september 2013, 14:09
Moet hout niet ook simpelweg gewoon verouderen. Dat dat ook de reden is dat een wat meer ademende lak dat proces versneld en de gitaar dus sneller beter gaat klinken? Zo zou het dus ook kunnen dat een gitaar (mits technisch goed) die geboren is als dode plank later een hele goede resonante plank kan worden?
Voorbeeld: Heeft niets met klank te maken.... Ik heb ooit als kind een stevige tak afgezaagd en daar een soort knuppel van geklust. Die stok heb ik toevallig nosteeds, hij is nog even sterk. Maar..... hij weegt nog de helft.

Kim Wilson
11 september 2013, 14:14
Nee joh, je bent gewoon twee keer zo sterk geworden!

the sure thing
11 september 2013, 17:39
De invloed van lak wordt zwaar overschat.

Helemaal mee eens. Ik denk dat constructie, houtsoort en vooral de hals veeeel bepalender zijn.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m/)

Brum
11 september 2013, 19:54
Hals is sowieso van enorm belang. Dat wordt dan weer vaak juist onderschat.

stijnkenens
11 september 2013, 20:47
Ik heb ooit als kind een stevige tak afgezaagd en daar een soort knuppel van geklust. Die stok heb ik toevallig nosteeds, hij is nog even sterk. Maar..... hij weegt nog de helft.

Natuurlijk, al het water is eruit.
Maar dat is bij een Gitaarbody ook al zo, anders barst die in stukken vaneen.

Er zijn houtsoorten waarbij de harsen beginnen te kristalliseren, door veroudering, uv en de lucht.
Maar dat is klanktechnisch van weinig belang bij een plank van 4,5cm dik.
Net als de lak, dat dun laagje van max 1 mm doet niets aan de klank, als je body 4,5cm dik is.

Dat zijn factoren die bij akoestische gitaren wel van belang zijn, maar de leek haalt dat wel eens door elkaar, heeft iets gelezen op het internet, ziet daar het woordje gitaar, of guitar voor staan, en heeft niet door of het over een akoestische kast of elektrische plank gaat.

Daar komt volgens mij heel het dunne nitro verhaal vandaan, dat het hout meer zou resoneren door een dunne laklaag, pfft.


Aan de topic starter: als je eens iets anders wil dan al de rest, ga je voor G&L. Wil je zoals iedereen achter de grote F aanlopen, dan kies je veilig voor Fender.



s.

vulvasonic
11 september 2013, 22:41
Net zo goed als er enorme verschillen in geluid worden toegekend aan de dikte van de laklaag, werkt het andersom ook.
Ik heb ooit een 1 op 1 vergelijk gedaan tussen mijn stratocaster en de stratocaster van mijn docent. Werkelijk ALLES aan mijn gitaar was anders dan die van hem. Slechts de vorm van de body kwam overeen.
De mijne heeft een 1 piece maple neck, de zijne een rosewood toets. De mijne heeft een body van (waarschijnlijk) hackberry, de zijne een van ash. De mijne heeft een vaste brug (geen tremolo), de zijne had een Floyd Rose, die hij later er op heeft laten bouwen. De mijne komt uit 1982, die van hem uit 1971, meen ik me te kunnen herinneren. Mijn gitaar heeft een 4-punts bevestiging met shim, die van hem een 3-punts bevestiging met tilt systeem. Ik heb er ooit extra brede frets op laten leggen, hij heeft nog steeds de originele dunnetjes (hoewel hij inmiddels een volledig nieuwe hals er op heeft laten zetten). Ik heb nog steeds het standaard topkammetje, hij een metalen locking kam. We hebben wel beide de originele elementen in de gitaren zitten en nu weet ik niet zeker of daar tussen '71 en '82 nog iets in is veranderd, maar ik weet wel dat mijn brugelement van het nieuwe type X-1 is (later de standaard voor alle 3 de elementen). Zelfs de feel van beide halzen was redelijk groot.
Enfin, you get the point.

Maar......., we hebben beide gitaren dus getest op dezelfde versterker. Vrij uitgebreid. Steeds om en om. En wat denk je? EXACT HETZELFDE GELUID!!!!! We konden met de beste wil van de wereld geen verschil in klank ontdekken tussen de twee totaal verschillende strats. Ik niet en hij ook niet. En dan heb ik ook nog het lef te beweren dat ik een goed stel oren heb, net als hij. Zelfs de sustain op beide instrumenten was identiek. Tenminste, we konden geen noemenswaardige verschillen hierin ontdekken.

Ergo, ik moet altijd een beetje lachen als ik mensen hoor beweren dat de klank van een instrument hoorbaar beïnvloed wordt door de gebruikte laksoort. Het is allemaal zo marginaal. Pak een gitaar die je bevalt en laat je oren verder het werk doen. Als de gitaar klinkt zoals ie hoort te klinken zal het me worst wezen waarmee het ding is afgelakt, of welke houtsoorten er gebruikt zijn. Als de gitaar je een stijve ayatullah bezorgt is het een goede gitaar. Maar misschien ben ik daar een wat simpele jongen in. :D

macwilliams
11 september 2013, 22:49
Nee vulv, jullie stonden er gewoon niet voor open.
Ik heb eens perongeluk m'n slagplaat met Engelse schroeven vastgedraaid en dat verschil in geluid was gewoon significant verbluffend.
Kon m'n oren niet geloven, nu heb ik een juiste balans gevonden tussen de juiste schroeven en twee nikkel spijkers voor in de slagplaat.
Ook geprobeerd met rvs en stalen spijkers, ben er weer vanaf gestapt, veel te schel. Oh en uitsluitend messing slotted schroeven.

Jasper.
11 september 2013, 23:06
Oei, ik heb nog steeds die messing schroefjes in de pickupringen van de Les Paul zitten die jij erin hebt geschroefd. Denk je dat daar verbetering te halen valt? Word jij nu de schroefjesgoeroe van het forum? Net als Orph met de pickups?

BamBuFan1
12 september 2013, 00:18
Ergo, ik moet altijd een beetje lachen als ik mensen hoor beweren dat de klank van een instrument hoorbaar beïnvloed wordt door de gebruikte laksoort. Het is allemaal zo marginaal. Pak een gitaar die je bevalt en laat je oren verder het werk doen. Als de gitaar klinkt zoals ie hoort te klinken zal het me worst wezen waarmee het ding is afgelakt, of welke houtsoorten er gebruikt zijn. Als de gitaar je een stijve ayatullah bezorgt is het een goede gitaar. Maar misschien ben ik daar een wat simpele jongen in. :D

De kleinste dingen kunnen al een ENORM verschil maken... (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156499-Jimies-Groene-tape)

macwilliams
12 september 2013, 01:19
Oei, ik heb nog steeds die messing schroefjes in de pickupringen van de Les Paul zitten die jij erin hebt geschroefd. Denk je dat daar verbetering te halen valt? Word jij nu de schroefjesgoeroe van het forum? Net als Orph met de pickups?
Het schijnt dat groene tape, als je er van houd, je kan laten klinken als Jimi
Die schroeven in jouw gitaar zijn heel zeldzaam, weest er voorzichtig mee.

De kleinste dingen kunnen al een ENORM verschil maken... (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156499-Jimies-Groene-tape)
:seriousf: zo ontzettend leuk.

vulvasonic
12 september 2013, 03:11
Nee vulv, jullie stonden er gewoon niet voor open.
Ik heb eens perongeluk m'n slagplaat met Engelse schroeven vastgedraaid en dat verschil in geluid was gewoon significant verbluffend.
Kon m'n oren niet geloven, nu heb ik een juiste balans gevonden tussen de juiste schroeven en twee nikkel spijkers voor in de slagplaat.
Ook geprobeerd met rvs en stalen spijkers, ben er weer vanaf gestapt, veel te schel. Oh en uitsluitend messing slotted schroeven.


Oei, ik heb nog steeds die messing schroefjes in de pickupringen van de Les Paul zitten die jij erin hebt geschroefd. Denk je dat daar verbetering te halen valt? Word jij nu de schroefjesgoeroe van het forum? Net als Orph met de pickups?


De kleinste dingen kunnen al een ENORM verschil maken... (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156499-Jimies-Groene-tape)

:seriousf:

Waarschijnlijk is mijn gehoor toch niet zo goed als ik had gehoopt. Ik laat de beoordeling van mijn geluid voortaan maar over aan de expertise van jongens zoals jullie. Potjandorie, ik kan nog zo ontzettend veel van jullie leren! :D

Trouwens, dat van die tape wist ik. Maar wie dát verschil al niet hoort kan maar beter stoppen. Da's toch ook logisch?

guitarkid
19 september 2013, 10:14
de verkoper van wie ik de G&L heb geprobeerd vertelde me dat G&L eigenlijk door dezelfde man gemaakt is als van Fender maar dat hij dit als laatst project nog heeft gemaakt.


"Die man van Fender" is dus Leo Fender zelf!!!
Lees dit maar even, plaatst de G&L mooi in een historisch perspectief, iets dat Leo Fender wel verdient, lijkt me!
http://en.wikipedia.org/wiki/G%26L_Musical_Instruments

Ik heb overigens ooit één van de vroege G&L Asat's gehad en ("kent U die uitdrukking?"), die had ik nooit weg moeten doen. ;)
Ik weet niet hoe de nieuwe G&L's zich tot die gitaren verhouden.