PDA

View Full Version : Line 6?? Wanneer gaan ze gitaristen nou ook modelen??



piezo
28 juni 2003, 11:52
Wanneer gaan ze ons gitaristen nou eens modelen, kan dit forum meteen opgedoekt worden. Of gaan internetforums dan ook gemodeld worden? En gaan computers dan geheel zelfstandig met elkaar chatten??? Zouden ze dan ook sarcasme en gevoel voor humor gaan modelen en smileys gaan versturen???

HET voordeel van alle digitale techniek is VEELZIJDIGHEID, zo'n processor kan zowat alles, t'is maar net wat voor algorithme je hem oplegt. Hij kan ook de wasmachien besturen. En dus kun je allerlei dingen goedkoper maken door ze digitaal te laten werken. Voor de prijs van de simpelste analoge compressor limiter koop je al een digitale die 10 keer zoveel kan. Maar daarom nog niet beter klinkt.

Het probleem van alle modeling technieken is dat het gebaseerd is op METEN en vervolgens nadoen van wat gemeten is. In de hifi wereld weten ze echter al jaren dat "meten is weten" voor geluid niet opgaat, niet voldoende althans. Maar niemand weet precies waarom niet. Volgens mij is het omdat je alle losse componenten van geluid wel kunt meten maar niet de samenhang en onderlinge beïnvloeding.

Onderzoek naar geluidssynthese (synthesizers) doen ze al 50 jaar en heus met heel aardige resultaten, maar ze kwamen zonder gebruik van samples al helemaal niet in de buurt van echte instrumenten en ook met samples is het nooit overtuigend.
Nota bene: Zelfs het simuleren (=modelen) van analoge SYNTHESIZERS lukt niet eens behoorlijk. Ik heb tenminste nog geen overtuigend "Minimoog" geluid uit een Nordlead o.i.d. horen komen.

Pas geleden nieuwe Flextone III XL serieus beproefd, omdat mijn bandmaatje een veelzijdig geluid wilde. Wèl alles beluisterd met uitgeschakelde effecten. Klonk op het eerste gehoor best indrukwekkend, maar bij doorluisteren vonden we alle drie (gitaristen/bassisten) dat het bléééf klinken als een zeer veelzijdige transistorbak. Net zoals macaronimix, nassimix en bruine bonenmix uit een pakje allemaal wel anders smaken, maar toch voor 90% hetzelfde. En verse zelfgemaakte saus toch altijd weer beter en echter smaakt. Wat een eenvoudige doch voedzame Twintone, die we er na een poosje heel even als referentie naast hebben gezet, meteen duidelijk aantoonde.

Onze conclusie: je krijgt met modeling versterkers vooral veul voor wènig (Hollanders bent altijijijd zúúnig), temeer omdat je niet ook nog eens delay/modulatie effecten bij hoeft te kopen.
Maar uiteindelijk komt het gewoon neer op de vraag of je voor relatief weinig geld 36 instant geluiden van kwaliteit 7 wilt, of voor minstens twee keer zoveel geld 3 verse geluiden van kwaliteit 10. Wij besloten toch maar om voor duur en vers te gaan. Maatje heeft dus een Mesa gekocht.

Overigens vonden we ook alle drie dat de eveneens modeling Vox AD 60 (mono, minder vermogen en €350,- goedkoper) stukken beter klonk dan de Flextone IIIXL: warmer, dynamischer en levendiger. Daar zit overigens wel een buisje in, voor de warmte vermoedelijk. Ik zou de duurdere Vox AD 120 dan ook nog wel eens willen horen. Voor de leuk natuurlijk, want ik hou het in ieder geval maar bij die loodzware energie verslindende peperdure kwetsbare brommende gillende rotdingen met "lampies" erin.

En nog iets. Gisteren naar Classic Rock Festival in Lichtenvoorde geweest (Ja ik ben een ouwe lul) en toen nog even geconstateerd dat al die moderne veelzijdige cascading gain versterkers daar het niet halen bij het originele geluid van een ouwe lampe-bak zonder toeters en bellen, die gewoon op 10 gezet wordt. Tis dat ik niet overal voluit kan gaan, anders zou ik alleen nog maar "cleane" kanalen gebruiken.

Sorry voor het lange verhaal.

Mitch
28 juni 2003, 13:55
Daar gaan we weer.....
Ik ben voor !
-Ik ben tegen !
Ik voor !
-Ik tegen !!!
:D

ReinoutV
28 juni 2003, 14:03
Goed verhaal. Ik als Line 6 DuoVerb bezitter kan me wel in je verhaal vinden. De reden waarom ik geen buizenbak meer heb, is omdat hij, zoals je zelf al zegt, pas lekker begint te klinken wanneer hij flink op zijn kloten krijgt. En dat kan niet altijd (vaak niet zelfs, kheb hem in die 2 jaar dat ik hem had maar 3 of 4 keer echt lekker hard kunnen/mogen zetten). Ik denk dat die kwaliteit 7 wel een 9 mag zijn, al is het natuurlijk geen vergelijken met een Mesa, dat weer de top uit zijn soort is. Het is maar net welke eisen je aan je geluid stelt. Ik ben tevreden met de geluiden die uit mijn versterker komen (16), of ze nou een bijna perfecte kopie van het origineel zijn of niet.

sash
28 juni 2003, 14:31
Ok ik heb het verhaal niet helemaal kunnen lezen, maar wel even een kleine reactie op het laatste.
Buizenbakken klinken pas echt lekker als ze hard staan! Dat is helemaal waar.
Als je bijna alleen maar thuis speelt kan ik goed begrijpen dat je je buizenbak weg doet, omdat je toch een goed geluid wilt op laag volume

Vaak kom ik ook van die gasten tegen die hun buizenbak wegdoen, omdat ze er juist veel mee optreden want het ding is te zwaar.
Dan heb ik echt zo iets van come ooooooon. Dan heb je een buizenbak, dan kan ie hard, maar dat je em niet meer wilt vanwege het gewicht, tja daar heb ik geen woorden voor. :D

Mijn mening? Check m'n sig

piezo
28 juni 2003, 19:05
Nou snap ik het. Die stoere kerels bij de Fitness zijn natuurlijk allemaal gitaristen c.q. bassisten.
Maar voor een behoorlijk geluid op laag volume hoef je toch niet af te zien van een buizenbakkie? Dat is toch het voordeel wel van die cascading gain amps, je kunt thuis zachtkens scheuren. En dan live over een 4 x12" kast het cleane kanaal helemaal open......... Yiiihaaaaa!!!

piezo
28 juni 2003, 19:17
Daar gaan we weer.....
Ik ben voor !
-Ik ben tegen !
Ik voor !
-Ik tegen !!!
:D

Ja, das waar, maar ik vind toch dat ik het eerste GENUANCEERDE verhaal over modeling heb afgegeven.
Oh ja, in Lichtenvoorde kwam de nep Hammond (Roland VK7) van Uriah Heep ook al niet in de buuuuuuuurt van de echte Hammond C3 van Deep Purple.
Ik doe die opblaaspop ook maar weg, denk ik. :-?

Negative K3 fan
28 juni 2003, 19:22
Wij besloten toch maar om voor duur en vers te gaan. Maatje heeft dus een Mesa gekocht.


haha mesa, tja, als het maar duur is he??? Voor hetzelfded geld heb je gvd een diezel!

maarja, ik vind de openingspost een enorm conservatisme uitstralen. Niet dat ik van lkine6 of modelingsshit houdt, maar de beargumentatie rammelt een beetje :) Helemaal door te beginnen met onmogelijke cq belachelijke vergelijkingen.

Modeling techniek is nog m aar net beginnen over 20 jaar (waarschijnlijk eerder) zijn ze al zo ver dat je geeneens echte buizen meer wilt, maar waarschijnlijk zijn er dan nog steeds "integere gitaristen" die alleen voor het echte geluid willen gaan... Voorlopig vcoor mij geen modelingshit, maar ik kan me er verder niet druk om maken.

En het principe van moddelingsshit is idd gebasseerd op meten en vervolgens proberen daar in de buurt te komen, of zelfs te verbetere/eigen touch eraan geven. Het hangt er vanaf hoe je meten defineert,. maar hoe z ou het anders moeten??? Ruiken aan een versterker en dan een chipje bouwen en er een scheet over laten in de hoop datie net zo zal klinken als je brownface fender?

Bates15
28 juni 2003, 19:48
waar gaat dit over......... Ik doe niet mee aan deze thread. Als ie nou een zinnige vraag stelde. Maar de vraag waneer ze gitaristen gaan modelen slaat werkelijk nergens op.

piezo
28 juni 2003, 20:55
Oke, het intro is een beetje stokerig. Zal ik het wegeditten? Waar het om gaat is dat wispelturige wezens als gitaristen en buizenbakken zich niet zo makkelijk laten temmen.
En toegegeven, modeling zal heus steeds beter worden, net als transistor gitaarversterkers. Die hebben tenslotte ook binnen 40 jaar overtuigend de buizenversterkers overklast, toch? :razz:

Wilson
28 juni 2003, 21:01
waar gaat dit over......... Ik doe niet mee aan deze thread. Als ie nou een zinnige vraag stelde. Maar de vraag waneer ze gitaristen gaan modelen slaat werkelijk nergens op.

hmmm nou volgens mij doe je nu dus alsnog wel mee!

Mitch
28 juni 2003, 22:07
De manier waarop je je topic start is al wel héél erg: ik vind het maar niks !!!!! Maar da's je goed recht, het is jouw topic :)
Ik zag alleen de bui al hangen, want zelfs al was je hartstikke serieus begonnen, dan krijg je op den duur toch reacties hier van mensen die zich beledigd voelen en hun gelijk willen halen of het laatste woord willen hebben, afijn.... the usual shit :D

Maar zo waar: de meeste reacties zijn erg serieus dit keer
:dance:

guitar
28 juni 2003, 22:27
Laat ik dan ook maar mijn bijdrage leveren.
Mij maakt het echt geen donder uit waar iemand op speelt, als ie er maar gelukkig mee is. Niemand moet een ander zijn mening opdringen. Het enige wat natuurlijk wel mee speelt, is dat mensen die de modelling versterkers de hemel in prijzen/ (bijna) net zo goed vinden als buizenversterkers, dat mensen zijn die ze in hun bezit hebben en er waarschijnlijk dagen aan hebben zitten tweaken. En de buizenpuristen die er wel eens op hebben gespeeld zullen hoogst waarschijnlijk in de muziekwinkel de presets zijn doorgelopen om vervolgens hun (voor)oordeel te kunnen bevestigen. Volgens mij als je lang genoeg tweakt vindt je vanzelf wat je zoekt en is het bijna net zo goed als het origineel. Je moet er gewoon de tijd insteken. Je hebt immers de beschikking over een x aantal versterkers. Zelfs bij een normale buizenversterker kan het weken duren voor je er achter bent hoe hij precies reageert op instellingen enzo (ik denk dan bijvoorbeeld aan de Marshall SLX).

Conclusie: moddeling-fabrikanten weten niet hoe ze presets moeten maken en de gebruiker moet er zelf de tijd voor nemen om zijn eigen presets in te zetten (ik denk hierbij aan die gast die de clinics voor Line6 gaf, een half jaar geleden. die had ook alles eruit gegooid en zijn eigen presets gemaakt die echt vele malen beter klonken dan de factory presets)

guitar
28 juni 2003, 22:28
Laat ik dan ook maar mijn bijdrage leveren.
Mij maakt het echt geen donder uit waar iemand op speelt, als ie er maar gelukkig mee is. Niemand moet een ander zijn mening opdringen. Het enige wat natuurlijk wel mee speelt, is dat mensen die de modelling versterkers de hemel in prijzen/ (bijna) net zo goed vinden als buizenversterkers, dat mensen zijn die ze in hun bezit hebben en er waarschijnlijk dagen aan hebben zitten tweaken. En de buizenpuristen die er wel eens op hebben gespeeld zullen hoogst waarschijnlijk in de muziekwinkel de presets zijn doorgelopen om vervolgens hun (voor)oordeel te kunnen bevestigen. Volgens mij als je lang genoeg tweakt vindt je vanzelf wat je zoekt en is het bijna net zo goed als het origineel. Je moet er gewoon de tijd insteken. Je hebt immers de beschikking over een x aantal versterkers. Zelfs bij een normale buizenversterker kan het weken duren voor je er achter bent hoe hij precies reageert op instellingen enzo (ik denk dan bijvoorbeeld aan de Marshall SLX).

Conclusie: moddeling-fabrikanten weten niet hoe ze presets moeten maken en de gebruiker moet er zelf de tijd voor nemen om zijn eigen presets in te zetten (ik denk hierbij aan die gast die de clinics voor Line6 gaf, een half jaar geleden. die had ook alles eruit gegooid en zijn eigen presets gemaakt die echt vele malen beter klonken dan de factory presets)

guitar
28 juni 2003, 22:29
sorry, foutje. kreeg een "debug" bericht op mijn scherm. dus probeerde het opnieuw. maar blijkbaar had ie het al de eerste keer gedaan :S

shredneck
29 juni 2003, 00:41
waar gaat dit over......... Ik doe niet mee aan deze thread. Als ie nou een zinnige vraag stelde. Maar de vraag waneer ze gitaristen gaan modelen slaat werkelijk nergens op.

de "gitarist in a box" als software pakket bestaat al, ik vermoed zelfs dat menig RnB arties er mee aan de slag is geweest.

in de Feedback catalogus staat zo'n pakket.


Die ontwikkelingen op digitaal gebied zijn interresant,maar halen het nooit bij "the real thing", het is het Yamaha Dragster vs Harley Davidson idee....een mens blijft een mens he.

Digital Modeling staat mijnsinsziens dichter bij de handelsgeest van ondernemers dan bij de instelling van muzikanten tot benadering van hun sound. Ik heb de Flextone II gehad, evenals de eerste POD en de PODII, ik kon het niet meer aanhoren, de dynamiek was totaal afwezig...maar goed, dat leer je pas als je al zo'n ding hebt en ter vergelijking eenjcm800 2204,een 5150 en een Orange top hebt staan.

shredneck
29 juni 2003, 00:41
waar gaat dit over......... Ik doe niet mee aan deze thread. Als ie nou een zinnige vraag stelde. Maar de vraag waneer ze gitaristen gaan modelen slaat werkelijk nergens op.

de "gitarist in a box" als software pakket bestaat al, ik vermoed zelfs dat menig RnB arties er mee aan de slag is geweest.

in de Feedback catalogus staat zo'n pakket.


Die ontwikkelingen op digitaal gebied zijn interresant,maar halen het nooit bij "the real thing", het is het Yamaha Dragster vs Harley Davidson idee....een mens blijft een mens he.

Digital Modeling staat mijnsinsziens dichter bij de handelsgeest van ondernemers dan bij de instelling van muzikanten tot benadering van hun sound. Ik heb de Flextone II gehad, evenals de eerste POD en de PODII, ik kon het niet meer aanhoren, de dynamiek was totaal afwezig...maar goed, dat leer je pas als je al zo'n ding hebt en ter vergelijking eenjcm800 2204,een 5150 en een Orange top hebt staan.

shredneck
29 juni 2003, 00:42
waar gaat dit over......... Ik doe niet mee aan deze thread. Als ie nou een zinnige vraag stelde. Maar de vraag waneer ze gitaristen gaan modelen slaat werkelijk nergens op.

de "gitarist in a box" als software pakket bestaat al, ik vermoed zelfs dat menig RnB arties er mee aan de slag is geweest.

in de Feedback catalogus staat zo'n pakket.


Die ontwikkelingen op digitaal gebied zijn interresant,maar halen het nooit bij "the real thing", het is het Yamaha Dragster vs Harley Davidson idee....een mens blijft een mens he.

Digital Modeling staat mijnsinsziens dichter bij de handelsgeest van ondernemers dan bij de instelling van muzikanten tot benadering van hun sound. Ik heb de Flextone II gehad, evenals de eerste POD en de PODII, ik kon het niet meer aanhoren, de dynamiek was totaal afwezig...maar goed, dat leer je pas als je al zo'n ding hebt en ter vergelijking eenjcm800 2204,een 5150 en een Orange top hebt staan.

shredneck
29 juni 2003, 00:43
waar gaat dit over......... Ik doe niet mee aan deze thread. Als ie nou een zinnige vraag stelde. Maar de vraag waneer ze gitaristen gaan modelen slaat werkelijk nergens op.

de "gitarist in a box" als software pakket bestaat al, ik vermoed zelfs dat menig RnB arties er mee aan de slag is geweest.

in de Feedback catalogus staat zo'n pakket.


Die ontwikkelingen op digitaal gebied zijn interresant,maar halen het nooit bij "the real thing", het is het Yamaha Dragster vs Harley Davidson idee....een mens blijft een mens he.

Digital Modeling staat mijnsinsziens dichter bij de handelsgeest van ondernemers dan bij de instelling van muzikanten tot benadering van hun sound. Ik heb de Flextone II gehad, evenals de eerste POD en de PODII, ik kon het niet meer aanhoren, de dynamiek was totaal afwezig...maar goed, dat leer je pas als je al zo'n ding hebt en ter vergelijking eenjcm800 2204,een 5150 en een Orange top hebt staan.

V!N
29 juni 2003, 15:03
Zo shred, lukt het ? :)

Trocar
29 juni 2003, 15:40
Zo shred, lukt het ? :)

Alles voor een record aantal berichten :lol:

Wat nou debug php fout email dinges? :???:

Speeddemon
30 juni 2003, 00:34
Het verschilt ook nog eens per continent.

Door de bocht genomen hebben Amerikaanse gitaristen vaak meer (modderig) laag in hun sound. Hier heeft Line6 ook op ingespeeld met hun presets.
H&K's modelling amps (ZenTera, ZenAmp) daarentegen klinken een stuk feller, en dus snijden ze 9 van de 10 keer beter door de band-sound heen.

Een jongen uit mijn klas heeft een '68 blackfaced Super Reverb en is helemaal wars van digitale modelling zooi. Maar toen we voor onze laatste performing night wel op die ZenAmps MOESTEN spelen, heeft ie er een middagje voor gezeten en een hele acceptabele sound uit gekregen waar ie zelf zelfs erg mee tevreden was (Plexi 100 model). Hij deed de solo in Deep Purple's "Mistreated", ik deed alle soli in Priest's "Electric Eye" en "Victim of Changes". We hebben het op CD en het klinkt notabene erg goed.

Ik sta wel open voor modelling techniek (ben ook een van de weinige gitaristen uit mijn jaar die zo'n ZenAmp binnen 5 minuten 4 goeie sounds meegeeft), maar ik hou na veel testen niet zo van de Line6 sound.

Daarbij weet de marketings-afdeling ook weinig af van wat men wilt. Want de nieuwere Line6 amps (DuoVerb en Flextone III) zijn behoorlijk retro/boutique ge-designed, terwijl juist de doelgroep voor retro en boutique amps niks moeten hebben van modelling. Die kopen wel lekker een Orange of Matchless ofzo.

Daarbij zullen we toch echt naar 32bit AD/DA conversie moeten (of 10x krachtiger DSP's), willen we de betere dynamiek van buizenamps benaderen/halen in modelling amps.

Ik sta er in ieder geval open voor, maar 't zal nog wel een aantal jaar duren.