PDA

View Full Version : Pedal Build



Jovl
31 augustus 2013, 15:35
Hallo forumleden

Ik zit er al een tijdje over te denken om te beginnen met het bouwen van pedalen.
Weet iemand (toevallig) een goede site waar je schema's hiervoor kunt vinden? (het liefst gratuit, kan ik een beetje vergelijken).

Jovl

Ps: Sorry als ik dit in het verkeerde deel van het forum neer heb gezet (ik had geen idee waar anders)

scabiosa
31 augustus 2013, 16:47
Leuk om te beginnen is het boek: 'Electronic Projects for musicians' van Craig Anderton,
kan je gemakkelijk als PDF downloaden, als je het niet vindt wil ik het gerust ook naar je doormailen.

Hier staan veel schema's in voor klassieke pedalen en ook wat theorie en zo. Zover ik weet zijn veel effectenbouwers met dit boek begonnen! ;-)

Jovl
31 augustus 2013, 17:03
Wow, mooi boek(je). Heel erg bedankt voor deze tip!!

cale0
31 augustus 2013, 17:30
Op www.sabrotone.com staan heel erg veel schema's. Verder is er een Nederlandse winkel + forum waar veel kennis is van pedalen en onderdelen ;) www.newtone-online.nl

lauke_101
31 augustus 2013, 17:49
Heel veel schema's van ook wat modernere pedalen vind je bij la revolution deux. Is een of ander blog, moet je maar even googelen ;) het is fijn dat er daar ook altijd een bevestiging bij staat als iemand hem werkend heeft gekregen. Daarnaast biedt het freestompboxes forum een enorme schat aan informatie. Veel plezier en succes!

Tip: begin met iets simpels en concentreer je dan meteen op een nette werkwijze en lay out. Als je daar consequent in blijft bespaart je dat heel veel gedoe ;)

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

Nagramoth
31 augustus 2013, 18:14
Generalguitargadgets, Diystompboxes, Freestompboxes, Madbean forum.
Sabrotone is idd een leuke om te starten, ook al zijn dat geen schema's maar ready-to-go vero layouts.

Dirk_Hendrik
31 augustus 2013, 18:46
UcheUche,
http://www.dirk-hendrik.com/techstuff.html

Jovl
31 augustus 2013, 19:26
Hmm, bedankt voor alle tips. Ik ben toch maar gaan bestellen, maar ik heb hierover 1 vraagje: Bij veel van de schema's staat wel aangegeven hoeveel Ohm de weerstanden zijn, maar niet van welk materiaal ze gemaakt zijn, hoe tolerant ze zijn en wat hun wattage is. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? (ik vraag vast allemaal stomme dingen hahaha)

kassie
31 augustus 2013, 20:22
http://tagboardeffects.blogspot.co.uk/

kassie
31 augustus 2013, 20:25
Hmm, bedankt voor alle tips. Ik ben toch maar gaan bestellen, maar ik heb hierover 1 vraagje: Bij veel van de schema's staat wel aangegeven hoeveel Ohm de weerstanden zijn, maar niet van welk materiaal ze gemaakt zijn, hoe tolerant ze zijn en wat hun wattage is. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? (ik vraag vast allemaal stomme dingen hahaha)

Nou je hebt te maken met 9 volt dc maximaal spanning. Of 18 volt.. of met een voltagepump tot 30-50volt... je moet dus onderdelen bestellen (elco's) die voldoende boven de maximaal spanning zitten. Voor de rest zijn 0.5w weerstanden voldoende.

Buzzel
1 september 2013, 00:58
Bekijk ook eens dit boek: https://dl.dropbox.com/u/36064461/Wampler%20Books.zip

Is van brian wampler. Staat veel pedaal mod info en wat basis info in :) Daarnaast is Newtone mijn grote bron van info als het gaat om alles met een circuit er in.

Weerstanden. Meestal is het bij pedalen het geval dat als er niks bij staat het 0,6 watt metaalfilm weerstanden zijn. Een pedaal met wat mojo er in heeft nog wel eens Carbon weerstanden, maar volgens mij maakt het allemaal niet zo veel uit. Heb belangrijkste zijn wel om elco´s van voldoende voltage te nemen. Hoewel 16volt OK is is 25volt wat ruimer bemeten voor het geval je er per ongeluk 18 volt op aansluit.

nog een +1 voor la revolution deux heb ik al wat leuke dingen vandaan. Alle info komt zowat van het freestompboxes forum, maar op dat forum kan ik niks makkelijk vinden.

p.s. heb beste subforum hier voor is de werkbank denk ik ;)

obiwanjacobi
1 september 2013, 08:38
Waarschijnlijk is een 1/4 of 1/8 watt ook al genoeg voor de weerstanden. P = U * I (spanningsval over de weerstand maal de stroom er doorheen)

Voor kwaliteit denk ik aan:
- low-esr caps (van een gerenomeerd merk - als in niet-chinees)
- Op-amp of transistor keuze. Van de laatste heb ik niet veel kennis maar ik heb wel gemerkt dat er op-amps zijn en op-amps.
- geen elco's in het signaalpad (maar dan moet je meestal het schema aanpassen).
- kwaliteits pots, jacks en switches. (duur!)
- goede layout (4 layers) PCB en robuuste case om instraling etc. te verminderen/voorkomen.
- Goede gescheiden lineare voeding (extern) - geen batterijen!

Maar als je net begint, raad ik een breadboard aan en gewoon beginnen met wat je hebt (kunnen kopen). Als de schakeling werkt, kan je experimenteren met wat andere onderdelen voor effect hebben (andere torren, caps etc).

Dirk_Hendrik
1 september 2013, 09:38
Voor kwaliteit denk ik aan:

Lijstje

Mooi! Dan heb je zo ongeveer de lijst opgesteld waar werkelijk geen enkel, inclusief boohtiek, pedaal aan voldoet. Sterker nog, er staan grappen in waar ook nog eens stevig in gezondigt wordt omdat dat "beter zou klinken". Elko's in het signaalpad vervangen door tantaalelko's biojvoorbeeld. Vier-laags PCB wordt pas belangrijk als het apparaat intern ook storing opwekt. Meestal is dat het geval met digitale elektronica.

Waarom batterijen niet zou mogen is me niet helder. Vanuit milieuperspectief mooi maar de batterijoptie kan je optreden ook redden.

Jovl
1 september 2013, 10:23
Waarom batterijen niet zou mogen is me niet helder. Vanuit milieuperspectief mooi maar de batterijoptie kan je optreden ook redden.

Eens!!!!!!!

obiwanjacobi
1 september 2013, 10:32
I know! :crazyhappy:

Tja, "beter klinken" is natuurlijk niet te meten. Storing (hum, hiss etc) echter wel. Zeker wanneer je meerdere pedalen achter elkaar zet, gaat het optellen en merk je de 'kwaliteit'. In dat scenario komen de kwaliteit van de kabels en pluggen er natuurlijk ook nog bij (zwakste schakel etc).


Waarom batterijen niet zou mogen is me niet helder. Vanuit milieuperspectief mooi maar de batterijoptie kan je optreden ook redden.

Milieu was niet waar ik op doelde. Het gaat om de stabiliteit van je voeding. Een batterij is gewoon niet (over langere tijd / variabele belasting) stabiel. Naarmate de batterij langzaam opgaat, daalt ook je voedingspanning en daarmee je headroom. 18v zou (nog) "beter" zijn. Een lineare voeding omdat dat minder noise geeft dan een geschakelde.

kassie
1 september 2013, 11:13
I know! :crazyhappy:

Tja, "beter klinken" is natuurlijk niet te meten. Storing (hum, hiss etc) echter wel. Zeker wanneer je meerdere pedalen achter elkaar zet, gaat het optellen en merk je de 'kwaliteit'. In dat scenario komen de kwaliteit van de kabels en pluggen er natuurlijk ook nog bij (zwakste schakel etc).

Milieu was niet waar ik op doelde. Het gaat om de stabiliteit van je voeding. Een batterij is gewoon niet (over langere tijd / variabele belasting) stabiel. Naarmate de batterij langzaam opgaat, daalt ook je voedingspanning en daarmee je headroom. 18v zou (nog) "beter" zijn. Een lineare voeding omdat dat minder noise geeft dan een geschakelde.

Tot op een deel volg ik je wel.. maar een doodlopende batterij kan ook gewenst zijn, juist vanwege minder headroom. Niet voor niets dat swerelds duurste voedingen vaak wel 2 'sag' opties hebben. Daarbovenop vind ik mijn tubescreamert helemaal niet lekker op 18volt.

Tja, bovendien is het echt de vraag of je dat in pedaaltjes terug hoort. Verschil tussen carbon film, of metal film... tussen el cheapo elco's en wat duurdere.. (welke duurdere eigenlijk JJ ofzo?). We hebben het over 25-50v elco's. Circuit mods (en dus de waardes van componenten) zijn imho veel belangrijker. En metal film heeft iets betere ruisverhouding. Maar wederom nog maar de vraag of je dat bij een pedaaltje terughoort. Stel dat je twee tubescreamers hebt, één met lofi componenten, en de ander met hifi... welke is dan lekkerder? En zo ja, zijn alle onderdelen dan wel exact gelijk qua toleranties? En dan nog valt het nagenoeg gelijk in te draaien met slechts een kleine wijziging aan de tone knop?

Heb wel geexperimenteerd met verschillende op-amps.. TL 072, MC1445, en zelfs nog zo'n ding van 4 euro wat helemaal 'the bomb' moest zijn... en eerlijk gezegd.. mwa mwa. Maar na het modificeren van het circuit (dus vooral de waardes van componenten) kwam er wel een flinke verandering in geluid.

Buzzel
1 september 2013, 12:01
Ik heb laatst een kay fuzztone gemaakt, het hele signaalpad bestaat zowat uit elco's klinkt als een trein :). Ook echt geen 4layer pcb voor nodig. Gewoon lekker thuis pcbtjes bakken.

Zolang je de goedkope chinese ebay troep vermijd is je pedaal altijd wel goed te noemen als het gaat om de onderdelen.

kassie
1 september 2013, 12:13
Zolang je de goedkope chinese ebay troep vermijd is je pedaal altijd wel goed te noemen als het gaat om de onderdelen.

Welke onderdelen dan en waar besteld? Kun je mij even vertellen welke weerstanden ic tjes, en laag voltage elco's niet in china/taiwan gemaakt worden?

Liquitone
1 september 2013, 14:46
Een breadboard is zeker aan te raden. Ik gebruik die dingen pas sinds kort, en als ik terugkijk had het me een hoop ellende kunnen besparen. Zelfs als je je eerste projecten op veroboard bouwt kan het verwisselen van componenten frustrerend zijn, dus dan is het wel fijn als je dingen eerst op breadboard uit test. om het jezelf makkelijker te maken is het handig om een bakje of een ander soort bevestiging te bouwen voor je in- en outputs, bypass schakelaar en potmeters, en die aan te sluiten op je breadboard.

Ik zou me in het begin niet te veel druk maken over dure/kwaliteits componenten. Ik bespaar zelf niet op switches en jacks, maar dat is nadat ik eerst allerlei verschillende soorten en kwaliteits klasses heb uitgeprobeert door de jaren heen en nu weet welke mij het beste bevallen.
Wat eerst vooral belangerijk is zijn basics als; hoe bedraad ik de input, output, bypass, status-LED, fx-in, fx-out, aan elkaar.
hoe kun je brom en andere storingen voorkomen, wat doet elk component in een circuit, zodat je weet waar je moet kijken om het ding af te stellen of een probleem in het geluid op te lossen.
Het meeste heb ik misschien wel geleerd van fouten maken, de fout op proberen te sporen en de fout herstellen. Probeer niet gefrustreerd te raken wanner iets niet werkt, maar het als een kans te zien om een circuit beter leren te begrijpen.

Simpele circuits als boosters fuzzen en (sommige) overdrives zijn denk ik goede projecten om mee te beginnen, omdat je de basic daarvan (gain, transistor bias, input cap, coupling cap, output cap etc.) ook tegen zult komen in complexere effecten als phasers.
Het help om te kijken wat de 'bouwstenen' zijn van een effect.
Je kunt een complexe phaser bijvoorbeeld onderverdelen in een; pre amp-stage, phase stages (kunnen er weinig of veel zijn), output/mix-stage, en los van het signaalpad; LFO-stage, power-stage. De basics van boosters en overdrives kun je tegenkomen in die input-stage en output-stage, en een power-stage (wat kan bestaan uit diodes, stroomregulators, elco's en weerstanden) kom je in elk soort effect wel tegen. Veel 'bouwstenen' in effecten zijn onderling uitwisselbaar tussen verschillende effecten.

Naast alle goede sites die anderen hier hebben gelinkt is www.geofex.com eentje waar ik veel aan heb gehad. Artikelen als; technology of the, -tubeschreamer, -wah, -univibe, etc. en 'guitar effects debug', 'the secret life of pots' zijn erg goede en prettig leesbare artikelen, ook voor iemand die net begint.
Verder heeft freestompboxes.com naast de vintage-, modern- en boutique-schematics secties ook een sectie die onderverdeelt is in dingen als;
power, switching, transistors,debugging. erg handig als een op een specifiek onderdeel vastloop en daar info over zoekt.

Newtone is een erg goede webshop specifiek voor pedaaltjes bouwen. ze hebben een goed assortiment, zijn niet duur en zijn echt bizar snel met verzenden.