PDA

View Full Version : Shure sm 57



Lucaars
31 augustus 2013, 11:27
Hallo

Ik heb een Shure sm57 en ik nam eens iets op via mijn tascam us-122 mkii in garageband. Maar mijn gitaar klonk erg stil op de recording in vgl met mijn versterker. Ik heb de phantom al aangezet en de gain volledig opengedraaid. Ik las ergens op internet dat je daarvoor een aparte pre amp voor nodig hebt?
Wat houdt dit in en wat is de verstandigste aankoop?

Bedankt!

Lucaars
31 augustus 2013, 13:19
Kan het liggen aan dat ik mijn shure met van xlr naar gitaarinput doe?

Ernest01
31 augustus 2013, 13:47
De mic aansluiten op de XLR aansluiting van de Tascam.
En de schakelaar/switch op de Tascam op 'mic' zetten.
(neem tenminste aan dat die schakelaar/switch op dat ding zit)

The Bertman
31 augustus 2013, 14:35
En de phantom moet uit staan. Een sm57 heeft geen phantom nodig.

Lucaars
31 augustus 2013, 16:01
Ik doe dit allemaal en er is geen verschil

Ernest01
31 augustus 2013, 17:04
Even voor de duidelijkheid.... zijn die mic en kabel nieuw ?

Lucaars
31 augustus 2013, 17:46
ja helemaal nieuw

HaroldA
31 augustus 2013, 18:37
Kan het liggen aan dat ik mijn shure met van xlr naar gitaarinput doe?

Ehm, watte? :???: Kun je een foto maken?

Ernest01
31 augustus 2013, 18:50
Ik ken Garageband niet, maar daar zal je vast ook wel de instelling moeten doen, zodat het programma
de externe geluidskaart herkent. Dus ergens moet je dan de Tascam selekteren als input-device.
Misschien dat het daar fout zit ??

The Bertman
31 augustus 2013, 19:08
Kan het liggen aan dat ik mijn shure met van xlr naar gitaarinput doe?
Ja, dit is fout. Hij moet op de Tascam in de microfooninput, en de schakelaar moet op microfoon staan. Verloopkabel van xlr naar jack gaat niet werken, de gitaarinput van de Tascam is niet gevoelig genoeg voor een microfoon.

Lucaars
31 augustus 2013, 19:24
Ja, ik heb dit nu allemaal gedaan. De mic staat nu op 1 cm van da speaker, gaat van xlr naar xlr, staat op mic op tascam en garageband herkent de tascam.. Als ik de gainknop van de tascam op 3/4 zet hoor ik heel zacht geluid. Enkel als ik hem bijna maximum zet is hij redelijk hoorbaar en dan draai ik een paar milimeters bij en overstuurt hij opeens volledig.

Ernest01
31 augustus 2013, 19:31
Neem aan dat je de kabel ook op de andere mic-ingang van de Tascam hebt geprobeerd, dan
is dit een hardnekkig probleem.
Hopelijk komt er nog iemand hier, die een oplossing heeft.
Sterkte !

The Bertman
31 augustus 2013, 19:52
Op de Tascam zit een rood ledje bij je input. Stel de gain zo af dat het net opflitst, dan moet het goed zijn. Als je niks ziet branden staat ie te zacht, brand hij continu, dan krijg je idd vervorming.
Is het dan nog te zacht, dan zit je probleem in de computer, en niet in de Tascam.

Erik70
31 augustus 2013, 21:35
Als je de gainknop regelt, slaat je meter op de tascam/driver van de tascam en de audiotrack dan uit? Als ze beide tot ca 3/4 uit slaan is dat in principe genoeg.
Het geluid dat je bij het afspelen terug hoort is altijd anders dan van je amp zelf. Het volume hangt (denk ik dan) af van het uitgangsniveau van de DAW (garageband bij jou) het uitgangsniveau van de tascam naar de headphone of speakers, het ingestelde volume van je speakers.

peter_heijnen
1 september 2013, 09:19
http://www.youtube.com/watch?v=rOBvQX6GST4

Baker
1 september 2013, 11:02
-Hoe staat je monitor mix knop? Zet de Mon Mix op 12 uur (witte streepje naar boven) en de line out voluit
-Kan je een mp3 afspelen met I-tunes en de tascam als geluidskaart gebruiken? Werkt dat goed?

Riny
2 september 2013, 12:36
Heb zelf ook de mic en geen problemen waar ik hem ook op aansluit.
Het enige wat ik kan bedenken dat de mic zo zacht opneemt is een kabelprobleem.
Van gebalanceerd naar ongebalanceerd want hier zit dus wel degelijk verschil in.
Zelf heb ik korte verloopkabels gemaakt van xlr-male naar 6,5 jack, ook heb ik deze uitgevoerd naar 6,5 jack (stereo).
Deze zijn óók op "gitaar inputs" te gebruiken met het volle vermogen van de mic.

Verloopkabels kan men nooit genoeg hebben.

Heb hier een A4 van in PDF met meer mogelijkheden maar weet niet of ik deze hier kan plaatsen.
Mocht er iemand zijn die alle verloopkabel- info wil hebben, PM mij even en ik zend je deze toe.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/793212/Afbeeldingen/kabels.jpg

The Bertman
2 september 2013, 13:22
Zelf heb ik korte verloopkabels gemaakt van xlr-male naar 6,5 jack, ook heb ik deze uitgevoerd naar 6,5 jack (stereo).
Deze zijn óók op "gitaar inputs" te gebruiken met het volle vermogen van de mic.


Hier moet ik het toch mee oneens zijn. Een goeie verloopkabel geeft idd het volle vermogen door, maar dan nog is dat vermogen veel te laag voor een gitaarinput. Probeer het met een xlr-xlr kabel, dat is de beste manier.

skanky
2 september 2013, 13:34
Gebruik je niet perongeluk de mic van je webcam oid als input? Heb je zeker weten de Tascam als input geselcteerd?

Riny
2 september 2013, 13:47
Hier moet ik het toch mee oneens zijn.

Beste Bertman,

Gelukkig moet dit kunnen en daarom is het ook een discussie om mogelijk oorzaken te vinden voor de vraagsteller.

Wanneer ik mijn bevinding uitprobeer op mijn Studio-100 zie ik in de meter- uitslag van de diverse aansluitingen i.c.m. verloopkabels echter geen verschil betreffende het signaal en gevoeligheid van het de aangesloten en besproken mic.
Vandaar mijn reactie betreffende de kabels.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/793212/Afbeeldingen/Roland%20Cakewalk%20V-studio%20100.jpg

Han S
2 september 2013, 16:50
Gebruik je niet perongeluk de mic van je webcam oid als input? Heb je zeker weten de Tascam als input geselcteerd?

Dat is een goeie, tik met je vinger tegen de SM57 en kijk of je dat goed hoort.

Han S
2 september 2013, 16:53
De SM57 is niet erg gevoelig en heeft geen hoge output, maar als je hem aansluit met een verloopkabel op je gitaarversterker kun je hem goed horen. Dat betekent dat hij het op een gitaar input ook moet doen. Hij heeft dan een misaanpassing, maar je hebt geluid.

Een line input is weer wat anders en alleen een dikke buizenmicrofoon als de Neumann M149 heeft genoeg output om het op een line ingang te kunnen doen.

Riny
2 september 2013, 17:01
Dat is een goeie, tik met je vinger tegen de SM57 en kijk of je dat goed hoort.

Niet vervelend bedoeld maar mij is geleerd om nooit tegen een mic te tikken/kloppen, hard blazen e.d.
Spreek gewoon in de mic, dat is voldoende om hem te horen ja of nee.

The Bertman
2 september 2013, 17:01
Ik denk dat dat precies is wat er gebeurt. De mic doet het wel, maar is te zacht. Vanaf dat ik denk dat hij op de gitaarinput is aangesloten. Gebalanceerd of ongebalanceerd zal idd niet veel uitmaken. Maar als je een mic met een jackplug op die tascam gaat aansluiten, kom je vanzelf in de gitaarinput terecht.