PDA

View Full Version : GItaar opnemen shure sm 57



Lucaars
30 augustus 2013, 20:05
Ik heb een shure sm57 gekocht, en ik nam iets op met garageband en mijn audio interface (tascam us-122 mkii).
Maaar het geluid was heeel erg gedempt/stil, ik las dat je zo'n pre-amp moet kopen daarvoor..
Welke is daar de beste goedkope in, of investeer ik dan beter in een audio interface die dat ingebouwd heeft, als dit bestaat? Of iets anders?

Heel erg bedankt!

fastfolkert
30 augustus 2013, 22:39
mijn audio interface (tascam us-122 mkii).
, ik las dat je zo'n pre-amp moet kopen daarvoor..

Heel erg bedankt!

? Die tascam heeft juist een preamp...en is o.a. voor mics bedoeld. Heb je in gargageband niet ergens een instelling verkeerd? En in de tascam de gain goed staan?

YMMV

Lucaars
31 augustus 2013, 03:24
Ja alles staat goed, ik heb alles geprobeerd.
Op max volume staat het nog steeds erg stil in vgl met het geluid dat uit mijn amp komt

Eko
31 augustus 2013, 09:15
Fantoomvoeding aan op de tascam?

hs0504
31 augustus 2013, 09:15
Hoe ver staat je microfoon van je versterker af?

Duhsjaak
31 augustus 2013, 09:20
Fantoomvoeding aan op de tascam?

De SM57 is een dynamische microfoon.
Zet de fantoom aan en je leert vanzelf
- wat fantoom pijn inhoudt
- wat er ineens SM aan deze mic is

@TS
Niet om het beter te weten, maar is het een suggestie on deze vraag bij 'recording' neer te leggen. De snuggere techneuten lezen vooral daar 'hun ding'.

Ik weet het antwoord eerlijk gezegd niet, maar ik zal wel ergens overheen kijken.
Good luck to you!
Vriendelijke groet, Gus

Eezz
31 augustus 2013, 09:53
Een SM57 heeft volgens mij best wat gain van de preamp nodig om een beetje signaal door te geven. Zeker vergeleken met een condensator microfoon. Jouw ervaring dat het opgenomen signaal erg zacht is terwijl je versterker voor je gevoel best hard staat ken ik.

Echt een oplossing heb ik ook niet behalve de preamp van je Tascam voluit zetten. Er is op dit forum vast een studio wizard die je ermee kan helpen. Anders even googlen naar de internationale studio/recording fora.

Lucaars
31 augustus 2013, 11:23
Ja ik heb alles open gedraaid, en de phantom aan gezet op mijn tascam, lijkt allemaal niet echt te helpen.
Het is wel hoorbaar, maar erg stil in vgl met mijn versterker. Ook pikt hij redelijk hard het geluid van mijn plectrum tegen de snaren op.

hs0504
31 augustus 2013, 13:00
Je moet die mic tegen het speakerdoek aanzetten. Als hij je plectrumgeluid oppikt staat hij niet op de goede plek!

Lucaars
31 augustus 2013, 13:20
Oke bedankt, kan het liggen aan dat ik een kabel heb van XLR naar zo'n gewone gitaar stekker en hem dan in de line/guitar input steek?

hs0504
31 augustus 2013, 14:33
Oke bedankt, kan het liggen aan dat ik een kabel heb van XLR naar zo'n gewone gitaar stekker en hem dan in de line/guitar input steek?
Zou heel goed kunnen. Je 'mic-in' is natuurlijk voor het microfoon signaal en niet je 'line-in'.

harrie-beton
31 augustus 2013, 14:49
beste geluid is XLR snoer in de XLR mic in, misschien pakt je geluidskaart hem te laag als line in, omdat hij in de line in zit.
Phantoom voeding moet uit maar kan geen kwaad.

MjS
31 augustus 2013, 15:03
Je zegt dat je je snaren hoort? Misschien een beetje voor de hand liggend, maar heb je wel de Tascam geselecteerd als interface? Het klink namelijk alsof je de built-in mic gebruikt van de computer. Als je een SM57 een centimeter van het doek af hebt staan en het volume is hoger dan het geluid van een televisie op aanzienlijk volume, dan zou je al bijna geen geluid van je plectrum moeten horen.

Dus: SM57 1cm voor speakerdoek, versterker op fatsoenlijk volume, SM57 met XLR verbinden met de Tascam. Daar de input gain zo ver mogelijk open zonder dat 'ie rood wordt. In garageband een nieuwe track aanmaken (onderaan het plusje) en dan kiezen voor 'Fysiek instrument'. Zonder al op OK te klikken, klik je op het pijltje eronder bij de extra opties. Daar selecteer je in beide dropdowns de Tascam. Klik op OK. Zou moeten werken.

Lucaars
31 augustus 2013, 16:00
ik heb dit allemaal gedaan en niets veranderd..

Erik70
31 augustus 2013, 21:13
en WAT is er dan precies zacht??
Het inkomende signaal (je metertjes slaan weinig of niet uit) ?
Of het geluid bij het afspelen ?

Vergelijk niet het volume van je amp met het volume wat je via monitoring terug hoort gedurende het spelen. Dat hoeft niet in verhouding met elkaar te zijn.

up-guitarman
1 september 2013, 14:33
De SM57 is een dynamische microfoon.
Zet de fantoom aan en je leert vanzelf
- wat fantoom pijn inhoudt
- wat er ineens SM aan deze mic is


Dynamische mics hebben geen problemen met phantom power. Ze hebben het niet nodig maar gaan er ook niet van stuk...

Al geprobeerd om een gewone XLR kabel te gebruiken?

Lucaars
1 september 2013, 23:34
Ja ik gebruik nu gewone XLR naar XLR kabel

Harry
2 september 2013, 11:12
je microfoon moet in de microfoon input, niet in de gitaar input. Dus je zou een gewone microfoonkabel moeten gebruiken, xlr-xlr. Het gaat namelijk om een microfoonopname, niet om een line-in opname. Die laatste gebruik je pas als je je gitaar er rechtstreeks inlplugt. Kun je trouwens ook leuke resultaten mee bereiken, je kunt na opname nog uit allerlei virtuele versterkers en effecten kiezen.
Succes!