PDA

View Full Version : Truss Rod vast



Powderfinger
30 augustus 2013, 14:40
Hallo,

Via een ruil heb ik een Schecter C1 in mijn bezit (bouwjaar 2008 ). Er is eigenlijk nauwelijks op gespeeld door de vorige eigenaar, maar de hoge E-snaar buzzt heel ietsjes. Het gevolg is dat de hoge noten een beetje wegvallen zodra ik fuzz of overdrive gebruik.

Het blijkt dat er een klein beetje neck bow is. Ik wilde de halspen een slagje geven, maar deze zit moervast. Ik ben er zeker van dat de vorige eigenaar deze nooit aangeraakt heeft. Zo te zien zit de halspen vast tegen het hout. Ik kan de nut er dus ook niet vanaf halen. Er is bij deze gitaar überhaupt niet zo veel ruimte om te draaien aan die halspen, maar dat hij nog geen millimeter gedraaid kan worden in beide richtingen is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik heb een beetje zitten Googlen naar oplossingen. Tot nu toe heb ik een klein beetje siliconenvrije olie (voor roest e.d.) gebruikt en de snaren een dag ontspant (nog geen WD-40). Ook heb ik de hals een dagje laten steunen op de leuning van de bank. Dit heeft niet geholpen. Verder heb ik de gitaar op schoot gelegd en druk gezet op de hals, maar ik durf niet nog meer kracht te zetten dan ik al gedaan heb. Heb Schecter gemaild, maar die reageren niet.

De eerste keer dat ik probeerde te draaien, hoorde ik btw een soort krak. Ik ben geen natuurkundige, maar dat leek me te komen door de lucht die uitzette (ik hoor 't 's nachts in huis ook wel eens van de houten balken). Voorlopig heb ik er maar even vrede mee - wellicht dat het over een aantal maanden vanzelf lukt (door temperatuurwisselingen o.i.d.) - maar vervelend is het wel.

Misschien dat hier nog iemand tips heeft en/of hetzelfde heeft meegemaakt.

Gearjunkie
30 augustus 2013, 16:37
Bedoel je met bow dat hij bol staat? Dan moet je de moer juist losser zetten.

JP074
30 augustus 2013, 18:09
Ik neem aan dat ze een Tune o matic brug heeft?

dan kun je als tijdelijke oplossing natuurlijk deze iets hoger zetten.

guitarnijboer
30 augustus 2013, 18:10
Een gitaarhals moet een beetje hol staan. Als je een snaar op de eerste en zeg de 17e fret indrukt moet er dus rond de 8e fret wat ruimte tussen de snaar en de fret zitten. Als de hals (fretboard) kaarsrecht of zelfs bol staat hebben de snaren te weinig ruimte om uit te slaan.
De krak die je hoorde kan komen omdat de pen toch iets draaide.

Voor losdraaien altijd linksom draaien en probeer tijdens het draaien de spanning er wat af te halen.
Even naar een gitaarbouwer ( is wat anders dan een gitaarwinkel) is altijd een goed idee als je niet precies weet wat je doet.

Powderfinger
31 augustus 2013, 14:00
De hals moet ietsjes rechter om het probleem te verhelpen, maar die truss rod zit moervast.

De gitaar heeft inderdaad een Tune-O-Matic brug. Ik heb nu een actie van 4mm en dat is eigenlijk al iets te hoog. Ik heb ook een actie van 5mm geprobeerd, maar dat lost het probleem niet op en vind ik niet echt fijn spelen.

jutter
31 augustus 2013, 14:15
Wat je nog kan proberen is hem proberen los te tikken.

Powderfinger
31 augustus 2013, 16:58
Hoe kan ik dat het beste doen?

Gearjunkie
31 augustus 2013, 17:29
Wat is de afstand bovenkant 8e fret-onderkant snaar, als je een capo op de eerste fret zet en de snaar bij begin van de body indrukt?

Hendriks
31 augustus 2013, 17:33
De hals moet ietsjes rechter om het probleem te verhelpen, maar die truss rod zit moervast.

De gitaar heeft inderdaad een Tune-O-Matic brug. Ik heb nu een actie van 4mm en dat is eigenlijk al iets te hoog. Ik heb ook een actie van 5mm geprobeerd, maar dat lost het probleem niet op en vind ik niet echt fijn spelen.
4mm? Dat is erg hoog .

Powderfinger
31 augustus 2013, 19:46
Ja, maar zolang de halspen vast zit, kan ik de actie niet lager zetten. Dan slaat de hoge E snaar nml. veel te erg dood.

Ik merk trouwens wel dat de snaren erg in de weg zitten om de inbus te draaien (ook toen ik net een andere gitaar iets moest bijstellen).

@ Gearjunkie: ongeveer 1mm

Gearjunkie
31 augustus 2013, 20:15
Dat is inderdaad wel veel. Eerst alle snaren los zetten, dan zeker weten dat je met de juiste maat sleutel aan de slag gaat.

Powderfinger
4 september 2013, 21:45
Hij is los! Ik heb het nog een keer geprobeerd en deze keer gewoon de snaar die in de weg zat losgedraaid. Dit gaf me voldoende ruimte om aan de inbus te draaien. Blijkbaar heeft de olie van vorige week zijn werk inmiddels beter kunnen doen (vorige keer heb ik één dag gewacht). Ik hoorde wel een kleine 'krak' toen de halspen loskwam van het hout, maar daarna kon ik zonder problemen draaien.

De hoge E snaar buzzt nu niet meer, ik moest de hals holler zetten. Bijkomend gevolg is echter dat de G snaar nu buzzt als ik deze open aansla. De lage E heeft dit ook een beetje. De topkam is in orde. Ik neem aan dat dit wel goed komt als ik de hals morgen nog wat holler zet? Nu heb ik al een kwartslag gedraaid.

barno
4 september 2013, 21:55
goed dat je'm weer kan regelen. Maar gebruik je ogen ipv zomaar wat te draaien. Kijk langs de hals af, je kan de curve zo goed inschatten. Bij een goed werkende trussrod zie je de hals letterlijk buigen als je bijstelt, vooral als je 'm boller zet. Gebruik ook de truuk van te fretten begin en einde hals (gebruik ev. een capo) om te zien hoeveel ruimte er zit tussen snaar en fret 7 a 8.
Zorg er ook voor dat je actie niet belachelijk laag staat. Ja, dat speelt gemakkelijk maar zowel qua afstelling en zeker qua sound niet optimaal.

Powderfinger
4 september 2013, 22:15
Check. Ik meet van bovenkant fret tot onderkant snaar 2,5mm bij de 12e fret. Dat vind ik eigenlijk wel een mooie hoogte. Ik speel altijd met een actie van 2,5 à 3 mm.

Met capo op 1 en vinger op fret 15 (of 22) heb ik nog steeds wat te veel ruimte tussen de fret en snaar. En met wat harder aanslaan buzzt de hoge E ook nog lichtjes. De hals ziet er ook wel erg recht uit. Alleen een beetje apart dat hij voorheen niet buzzte op de G.

barno
4 september 2013, 22:47
trussrod is niet zaligmakend. check ev. ook es de (on)gelijke hoogte van je fretjes

Powderfinger
5 september 2013, 11:43
Gisteravond nog een klein slagje gegeven. Momenteel hoor ik nergens meer buzz, de hals ziet er recht uit (maar niet té) en de actie bevalt.

Bedankt voor de behulpzame reacties allemaal. :)