PDA

View Full Version : buizenprobleem



gitaargod
29 augustus 2013, 21:31
Ik heb een blues junior, nieuw gekocht 4 weken geleden.

De laatste paar dagen zakt het volume soms weg en houd ik een lullig overstuurd geluidje over. Aan de achterkant zie ik dan dat 1 van de twee eindbuizen niet gloeit en de andere is net een bouwlamp!

Ik doe de versterker uit en dan weer aan en dan doet hij weer normaal, beide buizen branden even hard (gewoon normaal).

Een dag later weer hetzelfde, zelfde handeling, alles weer goed.

Dus nu twee keer gebeurt.

Is dit een aankondiging dat de eindbuizen moeten worden vervangen? De versterker is nog maar 4 weken oud!

Ik heb wel eens gehoord dat daar geen garantie wordt op gegeven.

Wat zou een goede keus zijn voor een setje nieuwe eindbuizen? Qua levensduur en minimale bijgeluiden.

Of moet ik het ergens anders zoeken?

Gearjunkie
29 augustus 2013, 21:34
Garantie????

gitaargod
29 augustus 2013, 21:42
Garantie????

Zover mij bekend bestaat er geen garantie op buizen.

Tabula Rasa
29 augustus 2013, 21:49
Zover mij bekend bestaat er geen garantie op buizen.
Wie zegt dat de buizen zelf het probleem zijn. Er kan van alles aan de hand zijn in het circuit. Er zitten een hele zooi weerstandjes, condensatortjes en andere meuk in een versterker. Het kan overal aan liggen. Lekker terugbrengen naar de winkel.

gitaargod
29 augustus 2013, 22:07
Wie zegt dat de buizen zelf het probleem zijn. Er kan van alles aan de hand zijn in het circuit. Er zitten een hele zooi weerstandjes, condensatortjes en andere meuk in een versterker. Het kan overal aan liggen. Lekker terugbrengen naar de winkel.

Ik zal morgen maar eens bellen met de winkel.

Ik baal er wel van, het wordt opsturen, in Duitsland gekocht, limited run wordt niet meer gemaakt, ik wil hem graag houden.

Sturen winkels die amps dan op naar fender en worden ze daar dan gerepareerd, hoe werkt zoiets?

Gearjunkie
29 augustus 2013, 22:13
Ik veronderstel dat bedrijven als Fender servicecentra over de hele wereld erkennen om voor hen te repareren.
Buizen geen garantie lijkt me onzin; je koopt een versterker en dat daar buizen inzitten...
Je kan je leverancier vragen waar je hem in Nederland kan laten fixen.

cluseau
29 augustus 2013, 23:13
Helemaal mee eens. Zal ff lekker worden dat je na vier weken al voor een reparatie moet opdraaien. Wil je geen gedoe kan ik me dat voorstellen maar garantie heb je zeker.

guitarnijboer
30 augustus 2013, 11:48
Op buizen zit vaak wel garantie, maar korter dan de garantie op het totale apparaat. Vaak iets tussen de 90 dagen tot een half jaar.
Voor Fender 90 dagen dacht ik.

Bij een Duitse winkel i.c.m. opsturen zou ik er wel een goede beschrijving van de klacht bij doen. Een technische afdeling zal de versterker niet standaard aan laten staan totdat de klacht zich voordoet als ze niet weten dat het probleem sporadisch voorkomt.
Je moet voorkomen dat ze hem aanzetten, even kijken, niets vinden en weer terug sturen.

Om zeker te weten dat het niet aan de versterker ligt kun je even de twee eindbuizen omwisselen. Wisselt het probleem mee, dan zijn het zeker de buisjes. In dat geval kun je er ook voor kiezen om 20 euro te investeren in nieuwe eindbuisjes. Dat scheelt je inpakken en opsturen wat natuurlijk ook weer tijd en geld kost en daarnaast ben je je versterker dan niet wekenlang kwijt. Bij ieder vervoer is er natuurlijk weer kans op transport schade...

Bij mijn Fender Greta versterkertje dat ik onlangs opgestuurd kreeg zag ik, toen ik de buisjes wisselde, dat de voedingstrafo helemaal scheef stond. Nu gaat dat ook niet heel moeilijk gezien dat ding maar met twee zelftappende schroefjes vastzit, maar toch. Ergens onderweg is ie op zijn zijkantje gevallen / gegooid. Even rechtbuigen en opnieuw vastschroeven en klaar.
Dit geeft aan dat ook buisjes tijdens vervoer nog wel wat te voorduren krijgen. Niet voor niets werden vroeger bij Marshall de versterkers zonder buizen naar america vervoerd, omdat eerder toen ze nog wel met buizen erin werden vervoerd veel versterkers defect bleken. Marshall stuurde daarom de versterkers zonder buizen op en maakte de versterkers geschikt voor buizen die in America goed voor handen waren (6550 i.p.v. EL34). Probleem opgelost.

Aanvulling: als je zeker hebt vastgesteld dat het de buisjes zijn en de klantenservice van de Duitse winkel hierover een duidelijke mail stuurt met je bevindingen dan heb je kans dat ze je gewoon een paar buisjes opsturen. Duitse winkels zijn, zo is mijn ervaring, een stuk klantvriendelijker dan Nederlandse winkels waar doorgaans wat minder kundig personeel werkt die eerst 'het probleem zelf willen vaststellen', en daarmee hopen dat je het opsturen toch teveel werk vindt en je het erbij laat zitten.

Dutch66
30 augustus 2013, 19:33
hmmm, buisjes die af en toe wel en dan weer niet goed zijn...

guitarnijboer
30 augustus 2013, 21:08
hmmm, buisjes die af en toe wel en dan weer niet goed zijn...

Het leven zit vol mysteries.....

Dirk_Hendrik
30 augustus 2013, 22:24
Marshall stuurde daarom de versterkers zonder buizen op en maakte de versterkers geschikt voor buizen die in America goed voor handen waren (6550 i.p.v. EL34). Probleem opgelost.


Een verhaal wat weer eens onderstreept dat, zonder te willen ontkennen dat het belangrijk is, het concept biasen tegenwoordig veel te veel aandacht krijgt en wordt beschouwd als een "als niet goed dan versterker meteen stuk" ding. Of zou het zijn dat al die buisloze Marshalls na ontvangst eerst netjes werden opengeschroefd, optimaal gebiased en dan pas in de winkel werden gezet? Denk het niet. Buizen er in en in de etalage.

gitaargod
30 augustus 2013, 23:00
Ik heb gebeld, ik mag hem terugsturen. Ik baal enorm, metname omdat er dan weer beschadigingen komen, een schroevendraaier die uitschiet enz.. Ik maak wel wat foto's vooraf, als "bewijmateriaal". Toen ik de versterker kreeg hadden ze een footswitch er los bovenop gegooid, de bovenkant was bijna dus mooi relic. Wonder boven wonder bijna geen beschadigingen. De klantenservice medewerker (session music) zegt dat de versterker naar Fender Duitsland (Düsseldorf) wordt gestuurd. Zou ik niet meteen de versterker naar Fender kunnen sturen? Vanavond ging de schijnwerper weer aan bij de V5. Ik zal de V4 en V5 eens gaan wisselen en kijken of de V4 nu fel gaat oplichten, dan zou het dus aan de buizen liggen. Maar eigenlijk verwacht ik dat het iets anders is. Van mijn circa 20 Fender versterkers hadden er 19 problemen, alleen de Twin 57 niet. Ze klinken allemaal erg mooi, maar vooral de moderne fabrieksmodellen zijn zo fragiel. Gelukkig heb ik nog een Tone King Imperial, klinkt ook wel naar Fender, voor 98%. Iemand trouwens al vaker van dit soort problemen gehoord?

Gearjunkie
31 augustus 2013, 09:21
Een verhaal wat weer eens onderstreept dat, zonder te willen ontkennen dat het belangrijk is, het concept biasen tegenwoordig veel te veel aandacht krijgt en wordt beschouwd als een "als niet goed dan versterker meteen stuk" ding. Of zou het zijn dat al die buisloze Marshalls na ontvangst eerst netjes werden opengeschroefd, optimaal gebiased en dan pas in de winkel werden gezet? Denk het niet. Buizen er in en in de etalage.

Eens een filmpje van Fender gekeken hoe die Eric Clapton lijn in elkaar wordt gezet. 2 dingen vielen op: de buizen kwamen allemaal uit één heeele grote bak en ten tweede gingen die buizen er zowat aan het begin van het productieproces al in.
Blijkbaar is de QC en eventuele aanpassing aan het eind voldoende en goedkoper.

Overigens is het om producten betaalbaar te houden gebruikelijk dat de leverancier
Een stuk service aan de klant verleent. De fietsenmaker stelt de fiets af, pompt de banden op
En belooft een kostenlose beurt na zes maanden. Bij dozenschuivers valt dit weg, de extra kosten, maar ook de service...

cluseau
31 augustus 2013, 10:55
Ik heb gebeld, ik mag hem terugsturen. Ik baal enorm, metname omdat er dan weer beschadigingen komen, een schroevendraaier die uitschiet enz.. Ik maak wel wat foto's vooraf, als "bewijmateriaal". Toen ik de versterker kreeg hadden ze een footswitch er los bovenop gegooid, de bovenkant was bijna dus mooi relic. Wonder boven wonder bijna geen beschadigingen. De klantenservice medewerker (session music) zegt dat de versterker naar Fender Duitsland (Düsseldorf) wordt gestuurd. Zou ik niet meteen de versterker naar Fender kunnen sturen? Vanavond ging de schijnwerper weer aan bij de V5. Ik zal de V4 en V5 eens gaan wisselen en kijken of de V4 nu fel gaat oplichten, dan zou het dus aan de buizen liggen. Maar eigenlijk verwacht ik dat het iets anders is. Van mijn circa 20 Fender versterkers hadden er 19 problemen, alleen de Twin 57 niet. Ze klinken allemaal erg mooi, maar vooral de moderne fabrieksmodellen zijn zo fragiel. Gelukkig heb ik nog een Tone King Imperial, klinkt ook wel naar Fender, voor 98%. Iemand trouwens al vaker van dit soort problemen gehoord?

Wacht nou eerst het resultaat af van de buizen wissel en denk dan pas verder. Paniek is nergens voor nodig en balen hoeft ook niet. Geloof me, overal is een passende oplossing voor.

Dirk_Hendrik
31 augustus 2013, 13:30
Eens een filmpje van Fender gekeken hoe die Eric Clapton lijn in elkaar wordt gezet. 2 dingen vielen op: de buizen kwamen allemaal uit één heeele grote bak en ten tweede gingen die buizen er zowat aan het begin van het productieproces al in.
Blijkbaar is de QC en eventuele aanpassing aan het eind voldoende en goedkoper.

Met je fietsenmakerverhaal ben ik dat met je eens. In het voorbeeld wat Richard gaf niet. Marshall bouwde versterkers maar verscheepte ze buisloos. Tenzij ze bij aankomst in de US eerst allemaal werden opengeschroefd, gebuisd en werden afgesteld vermoed ik dat ze in doos en al naar de eindverkoper werden doorgestuurd. Buizen er in en de etalage in.

Vervolgens jarenlang gebruikt en dan ineens een collectors item geworden vanwege die klassieke sound. Maar optimaal afgesteld... nooit. En daarmee blijgt m'n punt dat het biasen zoals het nu in 2013 wordt benaderd veel stricter wordt genomen dan per se noodzakelijk zou zijn.

kassie
31 augustus 2013, 13:34
Vervolgens jarenlang gebruikt en dan ineens een collectors item geworden vanwege die klassieke sound. Maar optimaal afgesteld... nooit. En daarmee blijgt m'n punt dat het biasen zoals het nu in 2013 wordt benaderd veel stricter wordt genomen dan per se noodzakelijk zou zijn.

En daarbij bedoel je die 'heilige 70% grens'? Of ook een gematched paar/kwartet? Stel nu dat je zonder meer de bias op 55-60% afsteld. Als je dan nieuwe buizen erin doet van hetzelfde type (zelfde merk bijvoorbeeld) kun je dan zonder meer gewoon verder spelen zonder te biassen omdat je toch een ruime marge hebt t.o.v. de 70%?

jacky
31 augustus 2013, 15:53
EERST zoals al gezegd de buizen wisselen en kijken of het probleem mee verhuisd zo ja een setje eindbuizen aan de winkel vragen blijft het probleem op de zelfde plek ...terug sturen

big dooley
1 september 2013, 02:19
marshall hanteert zelf een garantie-periode van 90 dagen voor buizen, maar ze zijn vrij schappelijk en als er na een jaar iets misgaat vervangen ze deze vaak zonder kosten
weet ff niet hoe het bij fender is gesteld

big dooley
1 september 2013, 02:22
Een verhaal wat weer eens onderstreept dat, zonder te willen ontkennen dat het belangrijk is, het concept biasen tegenwoordig veel te veel aandacht krijgt en wordt beschouwd als een "als niet goed dan versterker meteen stuk" ding. Of zou het zijn dat al die buisloze Marshalls na ontvangst eerst netjes werden opengeschroefd, optimaal gebiased en dan pas in de winkel werden gezet? Denk het niet. Buizen er in en in de etalage.

de amerikaanse distributeur zorgde dat de buizen erin kwamen en gebiast werden, voor ze naar de winkels gingen... biassen werd wel degelijk gedaan

gitaargod
1 september 2013, 02:31
EERST zoals al gezegd de buizen wisselen en kijken of het probleem mee verhuisd zo ja een setje eindbuizen aan de winkel vragen blijft het probleem op de zelfde plek ...terug sturen

V5 was het probleem, die begon opeens als een gek te branden en daarnaast kwam er een lichte brom en het volume nam drastisch af en werd een beetje overstuurd. V5 en V4 (de 2 el84 eindbuizen dus) gewisseld, en wat blijkt: nu begint V4 als een gek te fikken, met dezelfde bijverschijnselen. Zit 't 'm dan toch in de buizen. Het zijn GT el84 type 3 (sovtek?), misschien iets anders erin? EH of JJ, kan dat, is het een fixed bias amp? Ik ga session music een email sturen en de situatie nader uitleggen en vragen of ik ipv de amp alleen de buizen mag opsturen. Terugkijkend op eerdere gesprekken zijn de medewerkers daar niet erg flexibel en inventief in hun manier van handelen, gewoon heel star vasthouden aan een 1 manier van afhandelen. Maar als ik garantie heb op buizen dan zou ik het toch moeten kunnen afdwingen, misschien bij Fender zelf? De Versterker heeft nogal veel hoog, komt dat ook door geen goed buizen? Miischien een andere pre-amp buis op V1, nu Fender 12ax7, misschien een JJ 12AY7, meer laag, meer headroom??

Gearjunkie
1 september 2013, 09:12
Kijk, voor een kleine 25 euro koop je een setje prima buisjes van JJ. Die kan je gewoon online bestellen bij bijv, Tonefactory.
Nu je weet dat het een kapotte buis betreft is aan jou de keuze, ik zou zelf nieuwe buizen erin steken en het snel vergeten.

guitarnijboer
1 september 2013, 10:45
V5 was het probleem, die begon opeens als een gek te branden en daarnaast kwam er een lichte brom en het volume nam drastisch af en werd een beetje overstuurd. V5 en V4 (de 2 el84 eindbuizen dus) gewisseld, en wat blijkt: nu begint V4 als een gek te fikken, met dezelfde bijverschijnselen. Zit 't 'm dan toch in de buizen. Het zijn GT el84 type 3 (sovtek?), misschien iets anders erin? EH of JJ, kan dat, is het een fixed bias amp? Ik ga session music een email sturen en de situatie nader uitleggen en vragen of ik ipv de amp alleen de buizen mag opsturen. Terugkijkend op eerdere gesprekken zijn de medewerkers daar niet erg flexibel en inventief in hun manier van handelen, gewoon heel star vasthouden aan een 1 manier van afhandelen. Maar als ik garantie heb op buizen dan zou ik het toch moeten kunnen afdwingen, misschien bij Fender zelf? De Versterker heeft nogal veel hoog, komt dat ook door geen goed buizen? Miischien een andere pre-amp buis op V1, nu Fender 12ax7, misschien een JJ 12AY7, meer laag, meer headroom??

Het is toch een nieuwe versterker? Misschien is het een idee om eerst eens en paar keer een aantal uurtjes op hoog volume te spelen. Nieuwe luidsprekers kunnen ook nogal dun en met veel hoog klinken. Luidsprekers moet je inspelen en dat wil niet op de slaapkamer! Daarnaast heb je ook een defecte eindbuis, dat zal je geluid ook niet ten goede komen. Voor wat betreft de eindbuizen: gewoon proberen of de winkel buizen wil vergoeden en anders zelf wisselen zou ik zeggen. Een buisje kan een keer slecht zijn en stuk gaan, gewoon pech.

gitaargod
1 september 2013, 11:18
Kijk, voor een kleine 25 euro koop je een setje prima buisjes van JJ. Die kan je gewoon online bestellen bij bijv, Tonefactory.
Nu je weet dat het een kapotte buis betreft is aan jou de keuze, ik zou zelf nieuwe buizen erin steken en het snel vergeten.

Kan dat zonder te biassen of te letten op iets anders? Ik denk dat ze wel gematched moeten zijn, toch? En in hoeverre? Als de winkel het niet doet, dan koop ik daadwerkelijk nieuwe buizen elders.

Dutch66
1 september 2013, 11:44
Van mijn circa 20 Fender versterkers hadden er 19 problemen, alleen de Twin 57 niet.

:???:

eh... "problemen" in de zin van....

cluseau
1 september 2013, 12:48
Kan dat zonder te biassen of te letten op iets anders? Ik denk dat ze wel gematched moeten zijn, toch? En in hoeverre? Als de winkel het niet doet, dan koop ik daadwerkelijk nieuwe buizen elders.


Ik zou lekker zelf een paartje EL84 bestellen om de ellende van wekenlang gemis en transport risico uit te sluiten. Pak er dan gelijk een JJ 12AX7 bij of nog beter een 7025. Helaas moet een blues junior op zijn minst gechecked worden op juiste bias, je kan dus niet lukraak maar wat inprikken zonder het risico te lopen dat je de buisjes opvreet of nog erger de ouputtrafo beschadigd. Meestal maak ik ze ook afstelbaar zodat je in vervolg niet aan bepaalde buizen vastzit.

guitarnijboer
1 september 2013, 18:24
Meestal maak ik ze ook afstelbaar zodat je in vervolg niet aan bepaalde buizen vastzit.

Dit vind ik zelf toch zoiets merkwaardigs. Een versterker kopen en dan een tientje besparen op buizen door je versterker aan te passen zodat er ook ongeteste buizen in kunnen. Een half jaar geleden nog een mesa boogie eindtrap terug naar originele staat gebracht en alle bijgeplaatste 1 ohm weerstanden verwijderd. Zonde is dat, alle bedrading was verknipt wat de betrouwbaarheid niet ten goede komt. En het mooie is: de geteste mesa/Boogie en GT buizen vallen gewoon binnen de marges zoals die vroeger ook gehanteerd werden, dus... Een paartje NOS buisjes erin kan ook zonder biasen.

Wat is nou voordeliger? Je versterker aanpassen en een setje buizen van twee tientjes of gewoon een getest setje kopen voor vier tientjes.

gitaargod
1 september 2013, 18:34
:???:

eh... "problemen" in de zin van....

Buizengerammel, Cone cry (jammerend getril in de speaker bij sommige frequenties, bias trimpots die niet goed werken, slechte buizenvoetjes (wegwerpkwaliteit), en nog veel meer.

Hoe moderner, des te klotener in elkaar gezet, net als bij auto's.

Op termijn gaat de blues junior weg en koop ik tremolux EC of zoiets.

Wel erg fijn dat zoveel mensen hun mening hebben gegeven, dank jullie wel!

cluseau
1 september 2013, 21:15
......
Wat is nou voordeliger? Je versterker aanpassen en een setje buizen van twee tientjes of gewoon een getest setje kopen voor vier tientjes.


Dat hangt er maar van af hoevaak je nieuwe buizen nodig hebt. Er zijn hele volkstammen die zich niet laten dwingen een bepaald merk te installeren en daarvoor is een simpele oplossing zoals je weet. En ja, die 1 Ohm weerstandjes gaan er bij mij ook altijd uit, helemaal als je ziet hoe amateuristisch dat vaak gedaan wordt.

gitaargod
2 september 2013, 23:09
Vandaag gemailed, situatie en test uitgelegd.

Handelaar zegt dat er geen garantie op de buizen zit omdat het een showmodel was, hij was 15% afgeprijst.

Maar omdat ze aardig zijn sturen ze toch een setje GT's.

Ik ben benieuwd.

guitarnijboer
3 september 2013, 00:14
Helemaal goed toch! Kun je dat biasen ook achterwege laten. Gewoon inprikken en gaan!

jacky
3 september 2013, 16:00
Helemaal goed toch! Kun je dat biasen ook achterwege laten. Gewoon inprikken en gaan!

dus als je een fender hebt en je koopt groove tubes buizen hoef je niet te biassen ??????

Freeqi
3 september 2013, 17:07
plus het feit dat GT's ook gewoon relabeled JJ's, EH's/sovteks of in slechtste geval chinezen zijn ;-) Hopelijk zijn het JJ's met een lage grade @ la 2-4 en niet hoger ... :-)

guitarnijboer
3 september 2013, 18:56
GT en mesa boogie plakken niet alleen een merkje op de buizen, maar testen ze ook. Dat is het verschil. Je weet dus vooraf de instelling bij een gegeven anode, schermrooster en stuurroosterspanning. En crap Chinese buizen zou ik niet te snel roepen... De duurste een meest gewilde buizenversterkers ter wereld gebruiken sinds de jaren 90 standaard chinese preampbuizen! De GT 12ax7c is naar mijn idee ook de best presterende voorversterkerbuis van dit moment.

Freeqi
3 september 2013, 19:01
I know, maar TAD doet dat ook en dan moet een JJ niet van europa en terug naar europa ;-) Die chinese buizen, gelijk maar ... in de jaren '90 ? ;-) Dat gezegd gebruik ik 100-en 6L6WGC en EL34 B STR's van TAD/jaar en die doen het super en worden ook in C gemaakt ... Klinken super en ongeveer 1% uitval ... mits de bias etc uiteraard beetje checked wordt ;-) Ik heb ook niet 'crap' gezegd hé dat verzin je er zelf bij ;-) (uit gewoonte ? ) het is gewoon zo dat je bij chinezen serieus het kaf van het koren moet kunnen scheiden ...

jacky
3 september 2013, 21:16
Je koopt dus gerelabelde buizen voor eigenlijk te veel geld omdat ze van te voren in een hokje (range zijn geplaatst) geef mij maar gewoon een regelbare bias en ff checken en die 1 ohm weerstanden vind ik eigenlijk ook niet erg, best een leuke indicatie voor je instelling.
Maar goed een ieder mag doen wat hij wil ,ik vind het leuk om diverse buizen te proberen in een amp..niet omdat het moet maar gewoon omdat het kan ;-)

Freeqi
3 september 2013, 22:31
Wat bedoel je nou ? Ik koop helemaal geen relabelled buizen voor te veel geld, net andersom, waar lees je dat ? Ik gebruik uitsluitend JJEL84, TAD6L6WGC, TADEL34BSTR.

guitarnijboer
4 september 2013, 00:39
Je koopt dus gerelabelde buizen voor eigenlijk te veel geld omdat ze van te voren in een hokje (range zijn geplaatst) geef mij maar gewoon een regelbare bias en ff checken en die 1 ohm weerstanden vind ik eigenlijk ook niet erg, best een leuke indicatie voor je instelling.


Nee, dan heb je het niet begrepen. Ze zijn niet in een hokje geplaatst, ze vallen binnen de tolleranties die voor een gegeven buistype gelden. Gebruik je dus geteste buizen of NOS buizen dan weet je dat de instelling en parameters binnen bepaalde grenzen zal vallen omdat dit de specificaties van een bepaald type buis zijn en de buis hierop getest is.

guitarnijboer
4 september 2013, 00:49
maar ... in de jaren '90 ? ;-) ...

Ja, de Mark series, quad, caliber etc. Uit de jaren 90 hadden allemaal Chinese preamp buizen. Inmiddels is mesa overgestapt op JJ die ik persoonlijk waardeloos vind, maar goed dat is mijn smaak. Dezelfde Chinese buisjes werden ook standaard in Dumbles geleverd. ( dezelfde buisjes als nu de GT 12ax7-c)
De Chinese 6L6 (str 420) was destijds inderdaad niet van erg goede kwaliteit als je kijkt naar levensduur en betrouwbaarheid, dit was ook de reden van de overstap naar El34's in de simul class versterkers, maar klinken deden ze wel!

gitaargod
6 september 2013, 23:49
Vandaag de buizen gekregen: Groove Tubes Gold Series EL84 (6) twv €44,90, helemaal gratis!

De oude GT EL84 (3) eruit de nieuwe erin gedaan.

Het is nu laat, kinderen slapen en buren slapen, dus heel zachtjes proberen. Ik let op de gelijke hoeveelheid verlichting in beide buizen, ze gaan gelijk op lijkt het. Wat me nu al wel opvalt is dat er meer drive in zit. Zeker als ik FAT switch in druk, dan krijg ik een milde overdrive sound. Alles is rauwer, meer bluesy lijkt het, minder headroom, of was het niet in de overdrive willen gewoon gevolg van een gehadicapte buis? Ik ben benieuwd hoe het na een uur op hoger volume gaat.

Zit het verschil in de nummering, eerst 3 nu 6. Volgens GT zouden type 6 buizen juist milder moeten zijn, minder distortion.

Krijg ik nu door de andere nummers het zo veel besproken bias probleem?

Freeqi
7 september 2013, 00:59
ai 6 ... da's kantje boordje op een standaard blues junior. De verlichting ja daar kan je veel uit opmaken ;-)

ja je krijgt veelbesproken biasprobleem. Ik schat dat ie nu ergens 60-70% emissie zit ... meten is weten ?

guitarnijboer
7 september 2013, 02:02
Krijg ik nu door de andere nummers het zo veel besproken bias probleem?

Het zoveel besproken bias probleem speelt zich vooral af in de hoofden van hen die weinig kennis van zaken hebben.

Nee dus, gewoon lekker spelen!

jacky
9 september 2013, 18:06
Wat bedoel je nou ? Ik koop helemaal geen relabelled buizen voor te veel geld, net andersom, waar lees je dat ? Ik gebruik uitsluitend JJEL84, TAD6L6WGC, TADEL34BSTR.

@ Freeqi was niet aan jou gericht maar stond toevallig onder jouw post ;-)

aangaande gt 3 en gt 6 bij gelijk ingestelde bias waardes lijkt me onwenselijk je kan een top sound hebben de vraag is voor hoe lang maar als ik andere posters zie kan het geen kwaad ;-)

cluseau
9 september 2013, 20:03
.....aangaande gt 3 en gt 6 bij gelijk ingestelde bias waardes lijkt me onwenselijk je kan een top sound hebben de vraag is voor hoe lang maar als ik andere posters zie kan het geen kwaad ;-)


Wel kwaad...geen kwaad....hangt een beetje van de overige componenten af. In een AC30 staan de EL84 buisjes in rust domweg 120% te verwerken maar daar is de rest van de amp ook op gebouwd. Bij regelmatig gebruik ben je wel elk jaar aan de beurt, dat dan weer wel. Er zijn ook amps welke gemaakt zijn voor een lage ruststroom en daar kan het dus wel kwaad als er een verkeerde set in zit. Voeding en eindtrafo lopen dan wel degelijk risico op oververhitting en de buisjes gaan natuurlijk ook hard van je af. Maar....doe wat je wil hoor, maakt mij niet uit. ;)